fbpx

Zefiro 380 van Bombardier

Het paradepaartje van Bombardier, dat is de Zefiro 380. Ook tijdens InnoTrans 2010 steelt een levensgroot model van de Zefiro 380 de show. De trein is niet alleen super snel, maar ook schoon en comfortabel. De Chinese Spoorwegen hebben 80 treinen besteld van het type Zefiro 380.

De Zefiro 380 is nog sneller dan haar voorganger. Snelheden tot 380 kilometer per uur in reizigersdienst behoren tot de mogelijkheden. Dat is sneller dan de Velaro van Siemens of de AGV van Alstom.

1120 bakken
Voor de Chinese spoorwegen worden twintig 8-delige treinen en zestig 16-delige treinen gemaakt. Daarmee zullen de 80 bestelde treinen straks 1120 bakken bevatten. De treinen worden gebouwd bij een Chinese vestiging van de Canadese treinbouwer. Rond 2012 moet de eerste Zefiro 380 uit de fabriek komen rollen. 2 jaar later moet de laatste trein geleverd zijn aan de Chinese spoorwegen.

1336 zitplaatsen
Volgens Bombardier is de Zefiro 380 bijzonder milieuvriendelijk en gaat de trein zuinig om met energie. In elk geval wordt het ook een hogesnelheidstrein die plaats biedt aan relatief veel reizigers. Zo zal de 16 delige Zefiro 380 plaats bieden tot aan 1336 personen. De 8 delige Zefrio zal tot 664 zitplaatsen tellen. De treinen zijn ook uitgerust met een restaurant of Bistro.

428 meter
De 16-delige versie van de Zefiro wordt bijna een halve kilometer lang! ter vergelijking: de Eurostar is 395 meter.