Zorgen over beleid spooronderhoud ProRail

Spooraannemers en vakbonden zijn bezorgd over de manier waarop ProRail onderhoud aan het spoor aanbesteedt. Zij vinden dat ProRail zich zo sterk door de laagste prijs laat leiden dat aannemers zich gedwongen voelen onder de kostprijs te bieden op spooronderhoud, meldt de Volkskrant. Dat zou ten koste gaan van de veiligheid en de prestaties.

Aanleiding is een bericht in de Volkskrant dat ProRail een belofte zou hebben gebroken om meer geld te investeren in onderhoud van het spoor rond Amersfoort. Er werd afgezien van een aanbesteding aan een bedrijf (Strukton Rail) dat 21 miljoen euro vroeg, omdat de veiligheid in gevaar zou komen. Nu is gekozen voor het bedrijf Asset Rail, dat een stuk minder geld vraagt, namelijk 14 miljoen euro.

Vertrouwen
ProRail trok in april zelf aan de noodrem bij de eerste aanbesteding. “Juridisch klopte het misschien wel, maar we hadden er inhoudelijk geen vertrouwen in. Het risico is te groot, daar zit niemand op te wachten”, verklaarde ProRail-directeur assetmanagement Bart Smolders toen. Volgens Smolders is de kwaliteit nu wel gegarandeerd. Toch twijfelen kenners in de sector daaraan. Uit een vertrouwelijk rapport van ProRail – in handen van de Volkskrant – blijkt bovendien dat Asset Rail niet significant beter presteert.

20,8 miljoen 
Overigens stelt ProRail nu dat de aannemerssom niet 14 maar 20,8 miljoen bedraagt. "We hebben de cijfers aangepast omdat iedere aannemer die de concessie zou hebben gekregen, 7 miljoen euro extra zou hebben ontvangen voor achterstallig onderhoud", zegt Smolders in de krant. Die verklaring komt echter niet overeen met de informatie die andere intekenaars op de concessie van de spoorbeheerder hebben gekregen. 

FNV: veiligheid spoor in gevaar
FNV Spoor maakt zich zorgen, blijkt uit een reactie van woordvoerder Egon Groen: "Het gaat om het onderhoud van het gebied rond Amersfoort voor een periode van vijf jaar. Die aanbesteding is afgelopen zomer door ProRail afgebroken. Ze zeiden dat Strukton Rail met een bedrag van 21 miljoen niet realistisch begroot had. Hiermee zou de veiligheid niet 100 procent gegarandeerd kunnen worden. Nu hebben ze het aan Asset Rail gegund voor 14 miljoen."

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug