fbpx

Abellio groeit en bloeit: evenveel passagiers als NS Reizigers

Abellio is de afgelopen jaren stevig gegroeid. Inmiddels werken bij de buitenlandse NS-dochter evenveel medewerkers als bij NS Reizigers. Ook het aantal reizigers dat Abellio vervoert is vergelijkbaar met dat van NS Reizigers. Alleen de omzet is nog wat lager. Maar wellicht komt daar de komende jaren verandering in, want Abellio hoopt te groeien.

De Nederlandse Spoorwegen zijn al lang niet meer het bedrijf dat alleen treinen laat rijden in Nederland. In 2001 werd het huidige Abellio onder de naam NedRailways opgericht met als doel ervaring op te doen in het buitenland. In 2003 werd de eerste concessie gewonnen. Nu ruim tien jaar later zijn er diverse andere concessies bijgekomen. Niet alleen op het spoor, maar ook als busvervoerder.

Verder uitbouwen
Topman Timo Huges gaf tijdens de presentatie van de jaarcijfers aan de focus weer meer op Nederland te willen richten. Maar dat betekent niet dat Abellio niet verder zal groeien. "Het is de ambitie van Abellio om verder te bouwen aan duurzame portfolio van OV businesses in Europa door te groeien in onze bestaande markten en nieuwe markten te verkennen" legt Abellio-zegsvrouw Rose Teunissen uit.

Tsjechië
Met nieuwe markten doelt Teunissen op Zweden, waar Abellio een development-kantoor heeft geopend. Dat kantoor moet de kansen voor Abellio onderzoeken. De bestaande markten zijn Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Uit de Tsjechische markt heeft de NS-dochter zich inmiddels teruggetrokken. "We hadden een winstgevend Tsjechisch busbedrijf, maar dat hebben we verkocht. De busmarkt in Tsjechië bleek door beperkt groeipotentieel niet meer aantrekkelijk te zijn omdat de liberalisatie van het OV minder snel verliep dan bij aankoop werd verwacht" zegt Abellio.

Duitsland: MDSB-concessie
In Duitsland richt Abellio zich op spoorconcessies. Ook in Duitsland had Abellio een busbedrijf, maar dat was verliesgevend. Die busconcessie heeft NS daarom in 2013 verkocht. Op het Duitse spoor boekte Abellio succes door rond Leipzig de concessie MDSB II te winnen. Toch heeft Abellio die concessie weer teruggegeven omdat de huidige contractant en enige tegenbieder DB Regio deze beslissing aanvocht. Die procedure sleepte zich voort. "Daardoor zouden we onze nieuwe treinen niet tijdig kunnen bestellen, waardoor wij onoverzienbare financiële risico´s zouden lopen" legt het bedrijf uit.

Duitsland: Niederrhein
Teunissen: "Abellio heeft daarom besloten haar bod in te trekken en zal zich concentreren op de uitrol van het netwerk Saale – Thüringen – Zuid Hars." Ook sleepte Abellio de concessie Niederrhein binnen, waar ook de grensoverschrijdende trein Arnhem – Düsseldorf onder valt. Vanaf eind 2016 moeten hier de eerste treinen gaan rijden. Op dit moment vervoert Abellio in Duitsland dagelijks 63.500 reizigers.

Verenigd Koninkrijk
Abellio begon tien jaar geleden in Groot-Britannië met Merseyrail (2003) en Northern Rail (2004), beide concessies worden gerealiseerd in een 50/50 joint venture met Serco. Merseyrail is goed voor dagelijks 110.000 reizigers, en Northern Rail voor 263.000 reizigers. In 2011 kwam Abellio Greater Anglia erbij (354.000 reizigers per dag). Verder rijden er tegenwordig ook bussen in Londen van de NS-dochter (Abellio London & Surrey, 354.000 reizigers). 

Nieuwe biedingen
Ondanks dat de focus van NS meer op Nederland komt te liggen, is de kans aanwezig dat Abellio verder groeit. Zo zijn er twee biedingen in het Verenigd Koninkrijk gedaan: Essex Thameside en Southern and Great Northern. Dit voorjaar wordt duidelijk wie deze biedingen heeft gewonnen. Daarnaast is Abellio van plan mee te bieden op ScotRail. "Een eer en een kans voor Abellio om mogelijk een concessie te verkrijgen die belangrijk is voor de Schotse economie" schrijft NS in het jaarverslag.

Stiptheid
NS wijst binnen Nederland regelmatig op de hoge stiptheid in internationaal perspectief. Hoe doet NS het buiten Nederland? Teunissen: "De punctualiteit van Merseyrail ligt boven het NS-cijfer. Voor Northern Rail en Abellio Greater Anglia geldt dat zij door hun ligging extreem gevoelig zijn voor de weersinvloeden die zowel in het voorjaar en najaar van 2013 extreem zijn geweest waardoor we daar lager hebben gescoord." In die regio´s is ook de klanttevredenheid gedaald. Bij Merseyrail is deze juist iets toegenomen.

Afbeelding: Abellio Flirt voor Duitsland