fbpx

Geavanceerd beveiligingssysteem niet in gebruik op ramptrein Spanje

UPDATE 22:36u. Het Europese beveiligingssysteem ERTMS was niet geinstalleerd op het traject waar de hogesnelheidstrein woensdagavond bij Santiago de Compostela ontspoorde.

De bocht van het ongeluk kwam na een recht stuk spoor van 87 kilometer, de HSL Ourense – Santiago. Op het HSL-gedeelte, dat vier kilometer voor de bocht eindigt, is wel ERTMS geïnstalleerd. Echter, de treinsoort die ontspoord is gebruikt op de gehele route louter het Spaanse beveiligingsysteem AFSA.

Minder geavanceerd
ERTMS-systemen houden van treinen zowel in de gaten of zij niet door rood rijden, als de snelheid waarmee gereden wordt. Dit doet het Spaanse, oudere systeem, niet. Dat laatste systeem houdt alleen in de gaten of de trein niet te hard door gele seinen heen rijdt en niet door rood rijdt.

Gerechterlijk onderzoek
De machinist die de trein bestuurde ligt in het ziekenhuis en wordt verdacht van een ´misdaad gerelateerd aan het ongeluk´; hij wordt door de politie verhoord als hij in betere staat verkeert. Daaruit zal onder meer moeten blijken hoe de trein aan een snelheid van ongeveer 194 km/h (volgens een passagier de snelheid die de borden in de coupés weergaven), kon ontsporen.

Geweten
De machinist zou vlak na het ongeluk telefonisch contact gehad hebben met het station van Santiago de Compostela. "Ik hoop dat er geen doden zijn, want als ze sterven, heb ik dat op mijn geweten" zou de machinist toen gezegd hebben. 

Geruchten
Intussen wordt in de Spaanse media en op sociale media als Facebook en Twitter volop gespeculeerd waarom de machinist zich in de bewuste bocht niet aan de snelheidbeperking van 80 kilometer per uur heeft gehouden. Pikant zijn de berichten dat de machinist,  zich geregeld op het spoor zou hebben misdragen. Op de Facebookpagina van de machinist – die donderdagochtend plotseling was gewist – schepte Garzón vorig jaar diverse keren op dat hij ervan hield veel te hard met de trein te rijden, zo meldde Spaanse media.

Geen snelheidsduivel
De collega´s van de machinist melden echter dat hij helemaa geen snelheidsduivel was, zo meldt de Spaanse krant El Mundo."Als een trein vertraging had, grapten we altijd dat hij dan wel de machinist moest zijn´´, vertelt een collega die de bestuurder al 30 jaar kent. ,Hij moet in shock zijn geweest toen hij zei dat de trein 190 kilometer per uur reed. Dit was niet puur een menselijke fout; er moet meer aan de hand zijn geweest.´´

Spoorbeheerder: Machinist schuldig
Het zwarte pieten is echter begonnen, want directeur Gonzalo Ferre van de Spaanse spoorbeheerder Adif legt de schuld vrijdag bij de machinist. "4 kilometer voor de plek van het ongeluk wordt al aangegeven dat de machinist snelheid moet minderen´´, zegt Ferre. Hij verklaart dat alle veiligheidssystemen goed werkten en dat de bestuurder de maximumsnelheden kon controleren op een routebeschrijving. 

Doden
De aangeklaagde machinist geeft aan zichzelf te beroepen op zijn zwijgrecht. De treinramp bij Santiago de Compostela blijkt in totaal 78 mensen het leven te hebben gekost. In eerste instantie werd een hoger dodental genoemd, maar dat kwam door telfouten. Zes doden zijn nog niet geïdentificeerd. Dat wordt nu gedaan aan de hand van DNA of het gebit. Onder de 72 mensen van wie de identiteit is vastgesteld, zijn drie buitenlanders: een Algerijn, een Amerikaan en een Mexicaan.

(c) Treinreiziger.nl / ANP