Treinen korter met evenveel reizigers

Treinen van de Nederlandse Spoorwegen zijn in 2013 korter en voller geworden. Dat blijkt uit een analyse van het NS-jaarverslag door Treinreiziger.nl. NS erkent dat treinen gemiddeld voller zijn geworden. Het bedrijf zegt zo goed mogelijk op maat voor de reiziger te willen rijden. Een taskforce pakt overvolle treinen aan.

NS heeft de ambitie om de bezettingsgraad in de daluren te verhogen. Dat is het afgelopen jaar een klein beetje gelukt. Treinen van NS Reizigers hebben in de dalperiode op werkdagen nu geen bezettingsgraad meer van 28,4% maar van 28,8%. Een toename van 0,4%. Over alle NS-treinen (inclusief NS International) over geheel de dag is de bezetting harder toegenomen: van 30% naar 31%. Dat wijst erop dat de bezettingsgraad vooral in de spits (of in het weekend) is toegenomen. 

Minder zitplaatsen
Gemiddeld had een trein in 2009 nog 515 zitplaatsen. De afgelopen jaren is dat steeds verder gedaald naar 444 zitplaatsen in 2013. Gemiddeld zitten echter maar 138 mensen in een trein. Gemiddeld gezien mag een trein veel te veel zitplaatsen hebben, toch komt het steeds vaker voor dat mensen moeten staan. Redacteur Hildebrand van Kuijeren legt uit hoe dat kan: "Een trein is niet heel de route even druk. De intercity Den Haag – Venlo kan bijvoorbeeld tussen Den Haag en Rotterdam overvol zijn en tussen Helmond en Venlo uitgestorven."

Per richting
Ook zijn er soms te lange treinen nodig om de reizigersvraag in de tegenrichting te kunnen opvangen. "Zo zijn de treinen Rotterdam – Hoek van Holland in de ochtendspits erg rustig, terwijl de tegenrichting erg druk is. Om die drukke treinen te laten rijden moeten de treinen echter wel eerst naar Hoek van Holland komen."

Overvolle treinen
Vorig jaar waren er relatief veel klachten over volle treinen. Volgens Van Kuyeren komt dat deels door de hogere bezettingsgraad. "Gemiddeld mag er ruim voldoende plek in de trein zijn, maar op drukke momenten hoeft er nu maar iets kleins te gebeuren waardoor treinen te vol raken."

Nodig
Volgens NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg past de hogere bezettingsgraad bij de ambitie om de materieelinzet beter af te stemmen op de reizigersvraag. Wel wijst hij erop dat overvolle treinen niet de bedoeling zijn. Scherrenburg: "Deze optimalisatie is nodig vanwege het feit dat we moeten omgaan met schaarse middelen zoals stroomverbruik. Ook voor het milieu is een hogere bezettingsgraad beter. Van lege treinen rijden wordt niemand beter. Dit alles natuurlijk op zo’n manier dat de klant zich goed bediend weet."

Foto: Rolf Mol.

Share

Recent Posts

Met de trein op vakantie? Houd dan rekening met werkzaamheden

Deze zomer wordt er meer dan ooit gewerkt aan het spoor, merkt Treinreiziger.nl op. Van…

11 uur terug

NS viert 15e verjaardag OV-fiets met speciale Brabantse uitvoering (of is de fiets al ouder?)

Vanwege de 15e verjaardag van de OV-fiets krijgt de tweewieler een speciale Brabantse uitvoering. De…

16 uur terug

Reageren tijdelijk uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

2 dagen terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

4 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

1 week terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

2 weken terug