2 op de 3 reizigers heeft begrip voor aanmeldservice, NS start vervolgonderzoek

Voor de mogelijkheid om je vooraf aan te melden voor een treinreis om drukte beter te spreiden, geeft twee op drie reizigers aan begrip te hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van NS onder 46.000 reizigers. NS gaat de komende week een aanmeldservice nader uitwerken en vervolgens testen.

Vrijwillige basis

Voor het vervolgonderzoek mikt NS op 5.000 testreizigers die ook nu nog frequent reizen met de trein. Bijvoorbeeld reizigers met een vitaal beroep. Die reizigers wordt gevraagd om zich – op vrijwillige basis – vooraf aan te melden. NS is hiervoor een pilot gestart die tot 14 juni 2020 duurt. Testreizigers mogen bovendien gedurende die pilot eerste klas reizen.

Overstappen

Reizigersvereniging Rover liet eerder weten tal van praktische problemen te zien bij een eventuele aanmeldservice. “In theorie kan reserveren werken, de praktijk zal weerbarstiger zijn”, vertelde Rover-directeur Freek Bos twee weken geleden. “Kan zo’n systeem wel een overstap aan? Wat gebeurt er in het geval van vertraging of uitval van de bus of trein?” vraagt Bos zich af.

Die vragen zullen aan de orde komen bij het vervolgonderzoek. “We zien inderdaad dat dit ook vragen zijn die spelen onder onze reizigers. Dat wordt meegenomen in het vervolgonderzoek”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit. Hij benadrukt dat verplicht reserveren niet het uitgangspunt is. “Om zoiets te laten werken heb je wel een grote groep reizigers nodig. Voor hen moet zo’n service voordeel hebben.”

Weliswaar heeft 2 op de 3 reizigers begrip als NS een aanmeldservice hebben op een aanmeldservice, maar de meningen over hoe zo’n service er uit zou moeten komen te zien verschillen. Moeten reizigers met vitale beroepen bijvoorbeeld voorrang krijgen? Of mensen die om een specifieke tijd ergens moeten zijn? Daar verschillen volgens Koster de meningen over.

Na coronacrisis vaker thuiswerken

NS nodigde twee weken geleden circa 100.000 treinreizigers uit voor deelname aan het onderzoek. In het onderzoek staan de gevolgen van de coronacrisis op het reisgedrag centraal. Het onderzoek vindt plaats in samenwerking met TU Delft. Iets minder dan de helft van de treinreizigers die zijn uitgenodigd voor het onderzoek heeft gereageerd. “Een opvallend hoog aantal”, zegt NS.

Uit een eerste analyse van de onderzoeksresultaten komt naar voren dat één op de drie reizigers verwacht na de coronacrisis meer thuis te zullen werken. Twee op de vijf reizigers denkt minder vaak tijdens de spits te gaan reizen. De onderzoeksresultaten worden op dit moment door onderzoekers van NS en de TU Delft verwerkt. NS verwacht de eerste bevindingen binnenkort te kunnen delen met de andere OV-bedrijven en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Rover kritisch

Reizigersvereniging Rover heeft zich vandaag opnieuw kritisch uitgelaten over het systeem dat de NS wil testen. Rover-directeur Freek Bos vreest dat het systeem het openbaar vervoer minder aantrekkelijk maakt. “Openbaar vervoer wordt dan een stuk minder openbaar en het systeem gaat boven de reiziger”, zegt Bos. Rover kreeg al boze en bezorgde reacties van leden. “Het systeem lijkt weinig respect voor privacy te hebben. Bovendien wordt het omgeven door onzekerheden: Is de trein straks nog wel toegankelijk voor mensen die niet overweg kunnen met digitale middelen?”

Het reserveringssysteem zou alleen voor treinen van de NS gelden. Rover wil dat het Rijk de regie neemt om ervoor te zorgen dat binnen het hele openbaar vervoer dezelfde coronamaatregelen gelden. Rover noemt het onacceptabel dat NS een eigen koers vaart.

In reactie op de kritiek van Rover zegt de NS dat de aanmeldservice iets anders is dan een reserveringssysteem. “Het gaat ons er om dat reizigers inzicht krijgen in welke treinen het drukker is of rustig. Deelname aan het systeem is vrijwillig”, zegt een NS-woordvoerder.

This post was last modified on 24 mei 2020 08:11

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug