youtube treinreiziger zoeken zoeken

NS Flex: reizen zonder saldo. De voor- en nadelen.

klok 06 sep 2018 11:21

Sinds deze week kan iedereen gebruik maken van NS Flex. Met NS Flex kunnen reizigers in heel het openbaar vervoer reizen zonder saldo. Betalen gaat achteraf via automatische incasso. Met NS Flex kunnen reizigers ook na een maand switchen van abonnement, maar NS Flex is ook beschikbaar voor reizigers zonder abonnement.

Reizigers die gebruik maken van NS Flex reizen gewoon met de OV-chipkaart, maar zonder saldo. Achteraf wordt de prijs bepaald en krijgt de reiziger de rekening. Dat principe wordt al langer toegepast bij zakelijke reizigers met de NS Business Card. Voor particuliere reizigers was deze optie nog niet (op grote schaal) beschikbaar. De optie om na een maand van abonnement te switchen is nieuw.

Alles-in-een-oplossing

Tjalling Smit, directeur Commercie & Ontwikkeling in de Raad van Bestuur van NS: “Reizigers verwachten van NS een moeiteloze reis van deur tot deur. Maar hoe die reis eruit ziet, is voor elke reiziger weer anders. Daarom hebben we met NS Flex een alles-in-een-oplossing voor het OV ontwikkeld, waarmee elke vorm van vervoer eenvoudig kan worden gebruikt en betaald. En die flexibel is aan te passen aan je reisgedrag. Of je nou elke dag in de trein zit, of maar een enkele keer.”

Euro duurder

Reizigers die geen abonnement hebben, kunnen NS Flex aanschaffen voor eenmalig tien euro. Daarvoor is wel een persoonlijke ov-chipkaart nodig. Omdat reizigers met NS Flex na een maand dagelijks een abonnement kunnen opzeggen, zijn de kosten voor een abonnement een euro duurder. Dal Voordeel kost bijvoorbeeld 5 euro per maand, in plaats van 50 euro per jaar.

Uitgetest

Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl heeft NS Flex al getest. “Tijdens mijn vakantie heb ik bijvoorbeeld mijn abonnement tijdelijk opgezegd. Als ik straks alleen in het weekend reis, kan ik ook kiezen voor Weekend Voordeel of een maandje Weekend Vrij. Wel mis ik de optie om mijn abonnement te kunnen opzeggen of wijzigen voor een datum die in de toekomst ligt.” Even geen abonnement? Ook dat moet je minimaal een maand volhouden. “Dat voelt onnatuurlijk. Als je geen abonnement hebt, zou je denken dat je ieder moment iets kunt afsluiten. Dat is niet zo” legt Van Kuijeren uit. Volgens NS komt dat door een aantal technische keuzes.

Tariefverschillen

In de regel betaal je (ongeveer) hetzelfde als je in een vergelijkbare situatie zonder NS Flex reist. Maar er zijn verschillen. Bij NS Flex betaal je in het weekend iets minder voor de 1e klas. Daarnaast wordt bij NS Flex het tarief voor de gehele treinreis (ook als je met meerdere vervoerders reist) bepaald door de inchecktijd. Bij reizen op saldo is de inchecktijd per vervoerder bepalend. Daardoor kunnen er tariefverschillen ontstaan. Soms kan het goedkoper zijn (bijvoorbeeld als je in de daluren incheckt bij Arriva, en in de spits overstapt naar NS). Maar het kan ook duurder uitvallen (bijvoorbeeld als je in de spits incheckt bij Arriva, en in de daluren overstapt naar NS).

Toekomst

De bedoeling is dat NS Flex de komende maanden wordt uitgebreid. Zo is het de bedoeling dat je volgend jaar vrije reisdagen kunt bijkopen. Ook is het de bedoeling dat je binnenkort een alert kunt krijgen als je een zelf gekozen reisbedrag hebt bereikt, zodat je niet voor verassingen komt te staan. NS Flex is nu nog niet beschikbaar voor kinderen, volgend jaar gaat dat veranderen.

Nadelen

Toch zijn er behalve voordelen, ook nadelen aan NS Flex. Wil je achteraf betalen en heb je geen behoefte aan een flexibel abonnement? Dan ben je 12 euro per jaar meer kwijt. Ook kun je NS Flex op dit moment niet combineren met een abonnement van een streekvervoerder, en zijn keuzedagen voor senioren (nog) niet beschikbaar. Verder zijn goedkope bij-abonnementen voor een extra gezinslid niet mogelijk.

De voor- en nadelen van NS Flex op een rij

  • Nooit gedoe met saldo
  • Ook geldig bij bus, tram en metro
  • Tot 15 minuten na inchecken upgraden naar 1e klas
  • Altijd (na 30 dagen) abonnement kunnen wijzigen
  • Al een abonnement vanaf 2 euro per maand.
  • De inchecktijd is bepalend voor het tarief voor de gehele treinreis, ook als je met meerdere vervoerders reist.
  • Automatische correctie bij vergeten uit te checken
  • Geen behoefte aan flexibiliteit? Dan betaal je 12 euro per jaar meer.
  • Traject Vrij, Keuzedagen (voor senioren) en bij-abonnementen zijn (nog) niet beschikbaar.
  • Abonnementen van andere vervoerders zijn niet beschikbaar.
  • Je kunt alleen achteraf betalen, en alleen via automatische incasso.
  • Je kunt een abonnement alleen per direct beëindigen / wijzigen, en niet voor een datum in de toekomst.
  • Je kunt op een NS Flex kaart nog geen samenreiskorting laden.

42 gedachten over “NS Flex: reizen zonder saldo. De voor- en nadelen.”

  1. Ariën schreef:

    Het ligt er per reiziger aan of NS Flex aansluit op zijn/haar behoeften. Ikzelf heb het 1e klas Weekend Vrij abonnement, en ik betaal nu 39 euro p/m. Het spreekt voor zich dat ik hierbij 40% korting heb in de doordeweekse dal-uren.

    Met NS Flex kom ik met Weekend Vrij en de twee extra’s al uit op 40 euro, en dan komt daar nog eens de 12 euro nog bij per jaar. Toch aanzienlijk meer, dan eerst.

    Hopelijk wordt dit in de toekomst nog wat bijgetrokken, zodat het verschil tussen een normaal abonnement en NS-Flex minimaal is.

    Ik houd de ontwikkelingen in de gaten.

    1. Joost schreef:

      Maar als je in de zomer 3 weken weg bent en de Weekend Vrij een maandje stopt is het prijsverschil al weer weg…

    2. Fred schreef:

      Volgens mij haal je iets door de war, Ariën. Je betaalt 40 euro per maand omdat het abonnement flexibel is. Dat komt neer op 12 euro per maand, dus is hetzelfde. Als ik je bericht lees krijg ik de indruk dat je denkt dat het abonnement zowel duurder is als dat het 12 euro per jaar kost.

      Daarnaast weet ik het prima gemaakt, ik reis vrijwel niet met korting door de week, zodra ik dat van plan ben zet ik het aan en een maand later weer uit.

      1. Ariën schreef:

        Op die manier. Ik ga het eens uitzoeken…

      2. Joost schreef:

        Ariën heeft wel gelijk dat de abonnementen 1-2 euro per maand duurder zijn tov van de jaarabonnementen, mijn punt is dat dat wel terecht is. Bijvoorbeeld Dal Voordeel is 5 euro per maand ipv 50 euro per jaar. Eigenlijk is dat dezelfde regeling als vroeger, toen een jaarabonnement 10x een maandabonnement was. De gemiddelde reiziger gebruikt dat jaarabonnement namelijk niet in z’n vakantie…

  2. BakSteen schreef:

    En als de NS er straks mee geconfronteerd wordt dat achteraf rekeningen niet kunnen worden geïnd/worden betaald, dan wordt de schade via de treinkaartjes weer op de “gewone” klant afgewenteld.

    En dat er misbruik van gemaakt gaat worden, daar kan je op wachten.

    1. dries molenaar schreef:

      Flauwekul. Oninbare vorderingen komen gewoon in de boekhouding net als andere kosten zoals die van de deurwaarders, controle figuren. Die natuurlijk gratis zijn biju.

    2. B. Alberda schreef:

      Gemiste betalingen zijn geen schade maar misgelopen winst. Zolang er netto winst wordt gemaakt maakt het niet uit dat een deel nooit betaalt. Zelfde als al sinds het begin van het OV geldt voor zwartrijden. Verschil hierin is dat je je hele leven kan zwartrijden, maar NS niet snel je gemiste betaling zal kwijtschelden, die blijven gewoon staan en ze mogen je dan abonnementen weigeren totdat je ooit betaalt.

  3. Joost schreef:

    Nog een nadeel: je kunt géén Samenreiskorting gebruiken als je zelf NS Flex Basis (zonder abo) hebt, je reist namelijk op rekening ipv saldo en Samenreiskorting opladen geeft alleen korting bij reizen op saldo.

  4. Timo schreef:

    Nog een nadeel, acties zoals exstudent, langstudeerder of starter gelden niet op flex abonnementen

  5. Anoniem schreef:

    Wat is er mis met automatisch opladen!Ik doe dit al jaren waar ik ook heen wil er is altijd geld op de kaart.Ook met de bus of tram. NS wat halen jullie op je hals.Er zullen velen zijn die niet betalen.Lijkt zo makkelijk maar als de rekening komt van pa en ma met 2 kinderen Arnhem -Maastricht 1e klas, krijgen ze de schrik van hun leven..!Van een kalender kip kan je niet plukken…slecht plan!

    1. Joost schreef:

      NS moet wel achteraf laten betalen, want je kunt niet vragen dat NS Flexreizigers elke maand naar de kaartautomaat gaan om hun abonnement te wisselen. Als je ziet hoeveel problemen studenten nog steeds hebben met ophalen/stopzetten reisproduct, wil je dit niet voor miljoenen klanten invoeren. Ik vind het zelf in ieder geval superhandig dat ik online mijn abo kan aanpassen.

  6. Roos schreef:

    Wat is er mis met automatisch opladen!Ik doe dit al jaren waar ik ook heen wil er is altijd geld op de kaart.Ook met de bus of tram. NS wat halen jullie op je hals.Er zullen velen zijn die niet betalen.Lijkt zo makkelijk maar als de rekening komt van pa en ma met 2 kinderen Arnhem -Maastricht 1e klas, krijgen ze de schrik van hun leven..!Van een kalender kip kan je niet plukken…slecht plan!

    1. B. Alberda schreef:

      Automatisch opladen geldt voor het gehele OV, je kan dit niet special voor NS instellen. En als er een paar uitchecks misgaan trekt die mooi steeds 20 euro direct van je rekening en mag jij er werk van maken om het terug te krijgen. Fijn als je het niet breed hebt.

      Daarnaast is dat wanbetalen een spookverhaal, je blokkeert toch gewoon de kaart en je weet de persoon bij naam (en ja er zijn registers om dit vooraf te controleren). Denk je nou echt dat er 100 duizenden mensen zijn die hier misbruik van gaan maken en riskeren dat ze later geen NS abonnement mogen afsluiten en zelfs bij het BKR in het register komen te staan? Dat is toch volstrekt onrealistisch? Natuurlijk blijft dit een factor maar net als bij de telefoonabonnementen corrigeert dat systeem zichzelf.

  7. Helga schreef:

    Jammer dat ik het niet kan koppelen aan mijn bestaande abonnement.

  8. Rudy schreef:

    De eerste stap naar een betere service. Nu nog een flink vereenvoudiging van het tariefsysteem. Het tariefsysteem is nu zo ondoorzichtig dat ik als niet frequente reiziger bij voorkeur NIET met het spoor reis. Al rij ik in de daluren, ik betaal altijd de hoofdprijs. En ik heb altijd het idee dat ik het verkeerde kaartje heb. Het ondoorzichtige tariefsysteem is een flink psychologische drempel.

    Een paar ideetjes
    – twee tarieven, volle prijs en daluren
    – kwantumkorting, hoe meer kilometers, hoe meer korting
    – afstanden altijd hemelsbreed rekenen
    – en wat simpele abonnementen

    1. Peter schreef:

      Alles in het OV is wel duidelijk. Dat jij het niet begrijpt daar kunnen ze niks aan doen.

    2. Lodewijk schreef:

      “Afstanden altijd hemelsbreed rekenen” ??? Wat een kul. Beter is het OV gratis te maken.

  9. 020 - Sergio schreef:

    Hoera!! Ale vervoerder MONOPOLIST in NL het is tijd om een GOEDE service aan te bieden.

    De rit prijs is helemaal NIET overzichtelijk.

    >> Bijvoorbeeld: als je een taxi neemt weet je precies wat betaal je per (gereden)kilometer. Bij NS het weet je nooit! Ik heb een paar bestemingen en de prijs vergelijken, en het kilometer prijs in NOOIT hetzelvde.

    Ik vind dat de NS is NIET transparant met de rit prijs.

    Ik zal het op prijs stellen wat reakties te mogen horen.

    Fijne reis, en pas op van zakkenrollers in de TRAIN……… 😉

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Taxikosten worden bepaald door tijd en afstand. Vooraf weet je meestal ongeveer wat je kwijt bent, maar meestal niet precies (er zijn uitzonderingen). Er zijn gewoon tabellen waar je de kilometerafstand van de trein kan zien, en de bijbehorende prijs. Echter het wordt ingewikkeld en minder transparant als je met meerdere vervoerders reist. Dan krijg je bij dezelfde afstand verschillende tarieven. Het kan dan uitmaken of je eerst met NS reist of de andere vervoerder vanwege toepassing lange afstandskorting.

    2. Johan schreef:

      Het was inderdaad duidelijker toen je vooraf een kaartje kocht en dus ook vooraf de prijs wist.

      De tabellen waar Hildebrand van Kuijeren het over heeft staan hier (NS, 2018): https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535553198480/content/assets/ns-nl/tarieven/prijzen-2018.pdf
      en per route kun je de afstand in tariefeenheden uittellen op deze kaart: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535357450663/content/assets/ns-nl/tarieven/tariefeenhedenkaart-van-nederland.pdf

  10. n van Dijk schreef:

    Ben ik mijn 7 vrijen reizen kwijt als ik ns flex neem.
    omdat mijn voordeeluren contract moet opzeggen

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Vanaf medio 2019 worden deze mogelijk wel aangeboden, maar op dit moment is overstappen zeker niet verstandig.

  11. elzer schreef:

    als ik het zo lees zijn ouderen de peneut met een flex.ik was van plan om ook een te nemen ,maar eerst afwachten voor wat de ouderen betalen

  12. Be schreef:

    Hoe moeilijk kun je het maken?

  13. Wiebe Goossen schreef:

    Wat zou er voor mij veranderen met mijn ‘Altijd DalVrij-abonnement’, dat trouwens al maandelijks wordt afgeschreven?

    1. F schreef:

      Dat je -zeker als die een beetje gunstig valt – je abonnement – kan uitschakelen voor die maand.

    2. Erwin Wessels schreef:

      Als je niets doet, dan zal er niets veranderen.

      1. Janneke 1 schreef:

        Ja, en is dat erg?

        1. Erwin Wessels schreef:

          Ligt eraan wat je wilt.

  14. Frans Cornelis schreef:

    Helaas kun je nog steeds niet met een 1ste klas-abb eenmalig downgraden naar 2de klas. Bv omdat je een keer met iemand anders samen reist. Of omdat je met een NS-abb. korting die niet van toepassing is bij een andere vervoerder kiest voor 2de klas. Wel upgraden t/m 15 minuten na vertrek.

    1. herrie schreef:

      Je kan in je Mijn NS account aangeven dat je buiten je Vrij-reizen 1ste klas periode, altijd 2de klas wilt inchecken. Indien gewenst kan je dan binnen de 15 minuten toch nog upgraden naar 1ste klas.

      Bij een Dal Vrij-abonnement check je in de spits dan altijd 2de klas in.

      Ik ga er vanuit dat iets soortgelijks ook voor 40%-kortingskaarten bestaat.

      1. Joost schreef:

        Nee, dit werkt nog niet goed, als je een 1e klas Weekend Vrij hebt met 2e klas doordeweeks kun je NIET upgraden. De app en de website denken dat je al in 1e klas zit (maar de factuur is gelukkig wel obv 2e klas). Volgens NS is hun IT-afdeling er nog steeds mee bezig dit aan te passen.

  15. Frans Cornelis schreef:

    Ik zie dat mijn altijd-vrij-abb van nu 22 euro per maand 23 euro gaat kosten. Is dat die ene euro per maand administratiekosten waarover ik lees of is dat apart. In het laatste geval 12 x 1 vanwege hogere abb.prijs en 12 per jaar vanwege administratie = 24.

  16. Johan schreef:

    Er is nog een niet genoemd verschil in kosten: Bij alle reizen op saldo (en e-tickets en eenmalige chipkaarten) worden alle ritprijzen afgerond op €0,10. Bij NS Flex gebeurt dat alleen voor tweede klas voltarief. De prijzen voor tweede klas met korting en voor eerste klas worden berekend met een vaste factor ten opzichte van de prijs van tweede klas voltarief, zonder afronding. Dat kan dus een prijsverschil tot €0,05 per enkele reis opleveren. De meeste ritprijzen die de NS-reisplanner toont, kloppen dus niet voor NS Flex. Daar wordt het niet bepaald overzichtelijker op. Waar is dat verschil in vredesnaam goed voor? Zie pagina 9 in: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535553198480/content/assets/ns-nl/tarieven/prijzen-2018.pdf

  17. herrie schreef:

    @ Hildebrand,

    Je bent nog iets vergeten. Flex is (voorlopig) ook nog niet beschikbaar voor minderjarigen.

    Ik denk wel dat ik binnenkort naar Flex overstap.

    Dan betaal ik tijdens mijn verlof niet meer voor mijn Weekend Vrij 1ste klas.

    Nu betaal ik ook voor 40% korting tijdens de week. Onnodig, aangezien ik de laatste 2 jaar zo maar 2 ritten gemaakt heb. Ik ga met Weekend Vrij 1ste klas zonder bijkomende korting in de week dus goedkoper uitkomen.

  18. h. p. v. schreef:

    een jaar heeft toch 12 maanden? 12*5 euro is dan
    110 euro, ik zorg er altijd voor dat ik genoeg saldo heb, dus ik heb helemaal geen behoefte aan
    die ‘extra service’

    1. Johan schreef:

      Een jaar heeft inderdaad 12 maanden, maar 12*5=60.

  19. A.m schreef:

    Dit kan niet met treinen van arriva ?

  20. Joya schreef:

    Ik wacht af of Flex nog verbetert. Nog geen behoefte om te switchen. Rijd nu samen met mijn (gepensioneerde) partner Altijd Dalvrij wat inderdaad al maandelijks wordt verrekend. En daarnaast zorgen we gewoon voor voldoende saldo op onze kaarten. We houden op die manier beter overzicht op ons reisgedrag. Mensen hoeven niet altijd ontzorgt te worden.

  21. Henk S. schreef:

    “Ook is het de bedoeling dat je binnenkort een alert kunt krijgen als je een zelf gekozen reisbedrag hebt bereikt, zodat je niet voor verassingen komt te staan.”

    Verassingen? Zal wel warm zijn dan.

  22. Joost schreef:

    Nog een nadeel: als je naar/van het buitenland reist, wordt je aangeslagen voor een “correctietarief” omdat de conducteur niet kan zien welke soort NS Flex je hebt. In periodes van afgekocht reisrecht maakt dit niet uit (want je krijgt 100% korting op de boete van 20 euro), maar wanneer je reist tijdens 40%-kortingsuren betaal je 12 euro die je dan weer terug moet vragen… conclusie voor mij is dat ik echt spijt heb van NS Flex en nu een Dal Voordeel op een nieuwe kaart ga aanvragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.