30 extra waterstofbussen
20 nov 2019 8:40
Er komen 30 extra waterstofbussen bij in het openbaar vervoer. Eerder werd al een bestelling geplaatst voor 20 nieuwe waterstofbussen. De in totaal 50 bussen rijden uiterlijk in 2021 in Groningen, Drenthe en Zuid-Holland. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven woensdag bekendgemaakt.
Toekomst
De 50 bestelde waterstofbussen vormen straks 1% van het totaal aantal OV-bussen in Nederland. Minister Stientje Van Veldhoven: “Heel goed nieuws dat er straks 50 bij komen. Waterstof heeft echt de toekomst als het gaat om zware vervoersmiddelen als bussen en vrachtwagens. Ze hebben een grote actieradius, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten.”
Aantal tankstations
Nu zijn er nog weinig tankstations voor waterstof, maar daar komt straks langzaam maar zeker verandering in. Momenteel zijn er acht waterstoftankstations in Nederland. Nog in deze kabinetsperiode worden dat er naar verwachting 20.
2030 Zero Emissie
In Nederland rijden circa 5.000 bussen in het openbaar vervoer. Vanaf 2025 mogen er alleen nieuwe schone bussen besteld worden. Vanaf 2030 moeten alle bussen emissievrij rijden. Op dit moment rijden er 468 schone bussen in Nederland, het grootste deel betreft elektrische bussen. Dat aantal blijft ook de komende jaren fors toenemen. Het aantal waterstofbussen is nog heel beperkt in Nederland.
Foto: Waterstofbus bij de RET
Wie kan mij vertellen waar je het verste mee kunt rijden: met een elektrische of een waterstof bus en welke bus is het beste voor het millieu?
Ligt aan de tank/batterijinhoud.
Ligt aan de bron van elektriciteit/waterstof.
Er is geen eenduidig antwoord. Wel dat elektriciteit op meer locaties te vinden is dan waterstof
@ JanN Misschien heeft u iets aan deze link;
https://www.waterstofmagazine.nl/internationaal-actueel/12-interviews/347-een-bus-op-waterstof-of-liever-een-accu
“welke bus is het beste voor het millieu?”
Dan kom je onvermijdbaar terecht in de discussie over de milieubelasting door de productie van de accu, die verreweg het grootste aandeel heeft in de milieuvervuiling van electrische voertuigen. Nog afgezien van de vraag of die op kolenstroom of windenergie rijden.
En dan is het maar net wat je geloofd, de rapporten dat het “ontzettend meevalt met de vervuiling bij de productie van accu’s” tot professoren / hoogleraren die uitgerekend hebben dat je minstens 700.000km met een Tesla moet rijden voor er sprake is van enige milieuwinst. Als die dan met ontslag worden bedreigd vinden ze meestal een paar rekenfoutjes in hun werk waardoor het meevalt.
Een elektrische bus is geen optie. In Maastricht rijden elektrische bussen die dagelijks met softwareproblemen kampen. In-en uitcheck is niet mogelijk. De buurt waar de elektrische bus naar toe rijdt staat niet altijd vermeld en deuren die niet open gaan.
Dit zal liggen aan de specifieke bussen die bij Maastricht worden gebruikt en niet aan het feit dat ze electrisch zijn. In de bussen waar ik vaker in zit in Groningen en Eindhoven heb ik deze problemen in ieder geval nog niet gezien. (niet meer dan de dieselbussen iig)
Nu dan ook de schone productie van waterstof op zetten. Dwz met behulp van electrolyse in plaats van aardgas op te maken.
Zoals de plannen om een groot windpark op de Noordzee te maken en de daar gemaakte waterstof per pijpleiding door de zee aan land te brengen.
Het staatsbedrijf Gasunie had daar onlangs redelijke concrete plannen toe.
Hmm,
Voorlopig is voor mij dat elektrische geneuzel alleen maar de zoveelste Waan van de dag! Zolang die vehikels nog de hoeveelheid storingen of onaangenaamheden die ik dagelijks in Dordrecht beleef wordt alleen mijn overtuiging dat er nog een hele lange weg te gaan is gesterkt…
Inderdaad, afgelopen zondag voor de zoveelste keer voor niets naar de bushalte gelopen. Het display geeft aan dat je bus er over één minuut aankomt en ‘floep’ display leeg en geen bus gezien. Balen!
Dat kan aan de display liggen,geeft niet altijd de juiste info.. Langs de A1 t.h.v.de afrit van het industrieterrein van Naarden vertoonde de haltedisplay informatie over lijn 300 (Bijlmer Arena-Schiphol-Haarlem) maar die lijn komt daar helemaal niet langs! Wel is het een halte voor (dacht ik) lijn 320,maar die werd op de haltedisplay niet vermeld!
Nee, het betreft hier gewoon een halfuursdienst op zondag.
Die bussen vallen erger uit dan oude kerstbomen!
Maar hoe vernietigt men lege batterijen of accu’s verantwoord vanwege het milieu?
Afgezien nog hieromtrent. In Aziatische landen en de U.S.A. waar het autobezit zelfs per familie zeer hoog is, en waar het milieugevolg schijnbaar geen opgeld doet. Dan nog de jaarlijkse weken of maandenlange , bosbranden zich voordoen. Is onze missie tegen autogebruik, en andere milieuverontreinigende zaken als industrie, een druppel op een gloeiende plaat. En komen we wellicht in die landen lachwekkend over met ons streven. Nog een decenialange te gaan. Overigens zal milieuverontreiniging altijd blijven, hetzij door natuurrampen als voornoemde branden en anderszins.
Hmm,
Voorlopig is voor mij dat elektrische geneuzel alleen maar de zoveelste Waan van de dag! Zolang die vehikels nog de hoeveelheid storingen of onaangenaamheden die ik dagelijks in Dordrecht beleef vertonen wordt alleen mijn overtuiging dat er nog een hele lange weg te gaan is gesterkt…