7 miljoen voor spoor Zandvoort
11 sep 2019 16:49
De regering steekt 2,35 miljoen euro in de verbetering van het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. In totaal wordt 7 miljoen geïnvesteerd om meer treinen te laten rijden. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.
Formule 1
Ook de provincie Noord-Holland en de gemeente Zandvoort betalen mee aan de spoorverbetering. De NS, ProRail en de overheid hebben afgelopen maanden overlegd over de investering in het spoor. Die is volgens de provincie en gemeente Zandvoort nodig vanwege de Formule 1 Grand Prix die vanaf 2020 wordt verreden in de kustplaats. De investering wordt ook gebruikt om de drukte in de zomer richting Zandvoort op te vangen.
Strandweer
“Door samen met de regio nu te investeren in het spoor en het station van Zandvoort, kunnen straks dagelijks tienduizenden mensen de trein van en naar de badplaats nemen”, reageert Van Veldhoven op de investering. Een beter bereikbaar Zandvoort is goed nieuws voor de regio, maar ook voor al die mensen die in Zandvoort van zon, zee, strand en straks ook de Formule 1 willen genieten.
Twee tijdelijke perrons
Op het drukste moment moeten er zes treinen per uur gaan rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Het station in Zandvoort krijgt twee tijdelijke extra perrons en ook op andere stations worden maatregelen getroffen om de tienduizenden bezoekers van de Grand Prix naar Zandvoort te krijgen, meldt ProRail. “Daarnaast zetten we samen met de gemeente en NS crowdmanagement in om de grote groep reizigers in goede banen te leiden”, laat ProRail in een verklaring weten.
Volle bak aan de slag
Het is de bedoeling dat tienduizenden racefans in het weekend van 3 mei per trein naar Zandvoort kunnen door de maatregelen. De woordvoerder van ProRail zegt dat er nog veel werk moet worden verzet. “Wij moeten echt volle bak aan de slag om voor 1 mei klaar te zijn met de spoorverbetering.”
Energievoorziening
ProRail kondigde al eerder aan dat door een spoedklus het spoor op tijd gereed zou komen. NS liet eerder weten tijdens Formule 1 eigenlijk met twaalf treinen per uur te willen rijden naar Zandvoort. Daarmee kan het spoorbedrijf 12.000 tot 15.000 reizigers per uur vervoeren. Nu rijden er maximaal vier treinen per uur naar de badplaats. De energievoorziening is momenteel niet geschikt om het aantal treinen uit te breiden. ProRail luidde recent de noodklok, omdat ook op andere plaatsen de energievoorziening steeds vaker een probleem is.
© ANP / Treinreiziger.nl
misschien een ideetje om weer rechtstreekse Sprinters van Den Haag Centraal naar Zandvoort en terug in te voeren, plus een verlengde Sprinter Amersfoort Vathorst-Hilversum, Zandvoort en terug! meer doorgaande verbindingen naar zulke grote evenementen als de Formule 1 levert veel reizigerspotentieel op. Zet dan de oude DD AR-ren in die vanaf december 2019 uit de normale dienst gaan. Je moet geen oude schoenen en treinen weggooien, als je daar soms nuttig nog van gebruik maken kan! Enkeldeks materieel is voor massale evenementen haast geen doen, dus ouder materieel niet te snel rigoreus slopen!
Echter worden de DDA-R al gesloopt die uit dienst gaan, als je topic op Somda in de gaten houd is er al aardig richting de sloop.
Het probleem is dat de locomotieven die MET DDAR (en DDM1) materiaal rijden aan het eind van hun nuttig leven zijn. De eerste 1700’s zijn al naar de sloper gegaan. En de motorwagens zijn natuurlijk in de DDZ terecht gekomen.
Duidelijk dat de woordvoerder van ProRail te veel naar sportverslaggevers of sporters luistert en daardoor nu geen benul meer heeft wat ‘volle bak’betekent. Laten we het hier op volle kracht houden.
Elders is het misschien aan de bak moeten/gaan en in het theater is het volle bak (hopelijk).
Heel goed idee om extra treinen in te zetten in het weekend van 3 mei. Zo kan eenieder Zandvoort ontvluchten.
Eigenlijk zouden ze dat circuit ook van bovenleiding moeten voorzien, zodat ze kunnen racen in emissie-vrije trolley-racewagens.
1. Er is al een Formule E voor elektrische raceauto’s.
2. Zolang de benodigde stroom niet “groen” wordt opgewekt, is omzetting van fossiel naar elektrisch een verplaatsing van een probleem en geen oplossing.
Er wordt steeds over Zandvoort gesproken, maar hoe zit het met o.a. Amsterdam Centraal waar veel mensen overstappen op de “FORMULE 1 Express” als ik deze titel mag geven ? Toen Max Verstappen op 21 mei 2017 Zandvoort bezocht, ervoer ik op Amsterdam Centraal al wat de impact was als de meute massaal richting Zandvoort trok. Overigens was ik niet één van hen want ik had een gratis scheepsbezoek met lekker eten aan boord van de Koningsdam te Amsterdam. Op de terugweg echter kwam ik deze “tsunami” aan Zandvoort bezoekers wel tegen toen men huiswaarts keerde en NS al handen vol werk had om de boel in goede banen te leiden. Worden er op de omliggende stations en met name Amsterdam Centraal en Haarlem ook wel voldoende maatregelen getroffen om de Formule 1 fans van dienst te zijn. Over de perikelen op de weg praat ik dan al helemaal niet en voor wie het allemaal teveel wordt, men zet gewoon de “kijkdoos” oftewel TV aan en kan “file- en stressvrij” de wedstrijd volgen. Trouwens wordt 3 mei 2020 ook het “handboek” voor andere mega evenementen, denk aan SAIL Amsterdam, het Eurovisie Songfestival Rotterdam enz. om de capaciteit met vooral alle, dus ook DD-AR, beschikbare dubbeldekkers te gebruiken ? En wat zullen de bewoners van Zandvoort er al dan niet verlangend naar 3 mei 2020 uitkijken, frisse zeelucht met een dosis turbo lawaai en hoog testosteron gehalte, je moet het maar willen én kunnen… Veel plezier !
En van te voren maar roepen dat er geen euro gemeenschapsgeld in die Formule-1 hausse gestoken zou worden. Doe eens een gok: Hoe hoog zou de rekening in totaal worden voor de Nederlandse belastingbetaler?
De aanleiding is de formule 1, maar uiteindelijk profiteren hier veel mensen van die naar het strand gaan. Die groep is groter , alleen verspreid over een langere periode, maar de extra treinen zullen ook dan rijden.
@ Hans. Mooi om te zien dat men hier voor een beperkt bedrag de capaciteit van een spoorverbinding kan vergroten. Wanneer je deze kosten vergelijkt met de kosten die de ombouw van dat andere ‘strandlijntje’ vergt (Hoek van Holland ± 350 mjn.) valt het denk ik allemaal nogal mee.
1. Dat andere strandlijntje wordt vermetrood, Haarlem-Zandvoort blijft een trein.
2. Dat andere strandlijntje is een beetje langer dan Haarlem-Zandvoort.
3. Dat andere strandlijntje krijgt wat extra stations, bij Haarlem-Zandvoort worden alleen bestaande stations vergroot.
Terecht punt. In aanvulling op je inbreng: De frequenties gaan daar ook blijvend omhoog, niet alleen bij strandweer. Ik dacht dat er één nieuw station komt in Maassluis, maar ze worden aangesloten op een heel nieuw netwerk. Dus tal van stations worden nu rechtstreeks bereikbaar, alleen Rotterdam Centraal niet meer. De Hofpleinlijn heeft de wijziging zeker succesvol uitgepakt.
Er zullen allicht wat mensen blij zijn met de hogere frequentie.
Wanneer je bedenkt dat dit project ooit is begonnen als manier om geld te besparen moet je als belastingbetalers toch op gaan letten. Ik ben dan ook benieuwd naar een toekomstige kosten/batenanalyse en vrees dat we daar heel erg van gaan schrikken.
Wat ik mij afvraag is wat hier met de Max Verstappen-spoorlijn gebeurt, zou dat op korte termijn ook met andere lijnen (die een gebrek tonen) kunnen gebeuren voor een goede up-grade?
Natuurlijk niet. Of heb jij ook 300 huizen in Amsterdam?
Was het maar waar!
Het gaat om vergrote capaciteit van de energietoevoer. Daarnaast worden er wat perrons uit steigermateriaal gemaakt. Ik geloof niet dat er extra spoor gelegd wordt bij het station.
Dat kan ergens anders ook. Een voordeeltje is dat het ook gebruikt kan worden op stranddagen. De overheden zagen zich genoodzaakt om in de bus te blazen. Dit zal elders niet zo makkelijk gaan omdat daar ook fietspaden en kikkertunnels aangelegd moeten worden. Ga er maar van uit dat prins bril geen cent investeert. Zou alles mislopen door verzaken van Max dan prins Bril geen cent verlies lijden. Plots ligt alles dan op het bordje van de gemeenschap.
Waarom bedachten de hoge heren niet jaren eerder om station Zandvoort uit te breiden, toen het economie nog prima was?
Het is duidelijk dat de mannen met diepe zakken – Formule 1-baas tot 2017 – Bernie Ecclestone en pandjesprins Bernhard achter de schermen van alles bekokstoven en de rekening is voor de burger, die alles maar blijft pikken.
Er zijn zoveel uitbreidingen van het spoornet dringend noodzakelijk en dat blijft liggen.
Overdrijven kan ook. 7 miljoen euro is niet veel, daar kun je niet zoveel voor aanleggen. De dringende noodzakelijke uitbreidingen van het spoornet waar u het over heeft kosten waarschijnlijk een veelvoud daarvan.
beste Joost2, het gaat om ‘t principe. Als in Nederland nieuwe infrastructuur wordt aangelegd zijn er drie fases: oriëntatie, planning & realisatie. 7 miljoen is inderdaad een bescheiden bedrag, maar de verbetering van de stroomvoorziening tussen Haarlem en Zandvoort kan zomaar binnen ‘n paar maanden geregeld worden en daarom stinkt deze zaak aan alle kanten! Formule 1 rules.
Op het moment dat de kosten lager zijn, gaat de besluitvorming sneller. Ook dat is logisch.
Dat is thuis uiteraard net zo. Als je bij warm weer een ijsje wil kopen, hoef je daar amper over na te denken. Als het gaat om een echte airco te kopen, denk je nog eens goed na, ga je goed zoeken naar alternatieven en het budget.