fbpx
Copyright by Glacier Express / Stefan Schlumpf

90 jaar Glacier Express overschaduwd door covid19

klok 11 aug 2020 10:09

Op bescheiden schaal wordt in Zwitserland vandaag het negentig jarig jubileum van de Glacier Express gevierd. De bekende trein verbindt sinds 1930 Zermatt met St. Moritz. Oorspronkelijk stonden er meer festiviteiten gepland aan het begin van het zomerseizoen, maar door de uitbraak van het coronavirus zijn deze geannuleerd.

We hopen woensdag dit artikel uit te breiden met actuele foto’s van het 90 jarig jubileum.

Impact covid19

De trein is ongeveer drie maanden uit de roulatie geweest. Sinds 20 juni rijdt de Glacier Express weer, zij het minder vaak dan anders. De trein reed aanvankelijk één keer per dag, sinds kort twee maal per dag. Normaal rijdt de trein op het drukste deel van de route tot vier keer per dag.

De trein, die bekend staat als langzaamste sneltrein ter wereld, trekt ondanks de pandemie toch toeristen. “We hebben nu Zwitserse en Europese gasten, vooral individuele reizigers. Het is niet te vergelijken met de voorgaande jaren. Veel groepen hebben hun reserveringen tot en met het einde van het jaar geannuleerd” vertelt Annemarie Meyer namens de Glacier Express.

De trein is normaal gesproken ook erg populair bij Aziatische toeristen, maar deze slaan nu veelal een jaartje over. Vorig jaar reisden een kwart miljoen reizigers met de beroemde Zwitserse panoramatrein. Eén ding is duidelijk dat dit cijfer dit jaar beduidend lager zal zijn. Wanneer de Glacier Express weer op de normale reizigersaantallen zit, durft de woordvoerder niet te zeggen. “We hopen dat de situatie volgende zomer zal verbeteren. In de winter rijden we één trein in elke richting en dit zou haalbaar moeten zijn als de COVID-situatie niet verslechtert”.

Eten en drinken mag

Alhoewel de meeste groepen thuis blijven zijn er ook weer enkele groepen uit Duitsland en Frankrijk die met de Glacier Express meewillen. Om reizigers te helpen afstand te houden wordt maximaal 70 procent van de reguliere zitplaatsen gebruikt. Om toch de groepen te kunnen vervoeren, rijdt er sinds kort weer een tweede Glacier Express.

De reis van begin tot eindpunt duurt ongeveer 7,5 a 8 uur. Gedurende de rit moet er een mondkapje gedragen te worden. “Maar onze gasten mogen het mondkapje afzetten om iets te eten en drinken. Eten en drinken wordt bij de zitplaats geserveerd en we zorgen dat de reizigers genoeg ruimte hebben” vertelt Meyer.

Nieuw sinds 2019: De Excellence-Class. Hiervoor moet 420 CHF bovenop een eerste klas ticket worden bijbetaald. Foto: (c) GlacierExpress.ch

Geschiedenis Glacier Express

De trein heeft door de jaren heen al heel wat tegenslagen meegemaakt. Zo is de trein tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog uit de roulatie gehaald, omdat toeristen wegbleven.

De eerste trein vertrok op 25 juni 1930 met 70 genodigden van Zermatt naar St. Moritz. De reis van 291 kilometer duurde toen bijna 11 uur. Dat komt neer op een gemiddelde snelheid van ongeveer 27 kilometer per uur. Het uitzicht is nog steeds even betoverend mooi, maar de reistijd is inmiddels afgenomen naar iets minder dan acht uur. Toch staat de Glacier Express nog altijd bekend als langzaamste sneltrein ter wereld.

Ook de route is in de afgelopen 90 jaar licht gewijzigd: de trein rijdt sinds 1982 via de Furka- basistunnel, en niet meer over de 2163 meter hoge Furka-pass. Sindsdien is de Oberalppass met 2033 meter het hoogste punt van de route. Enige tijd reed de Glacier Express ook van Zermatt naar Davos, maar sinds 2014 is deze route opgeheven.

Copyright by Rhätische Bahn / Christof Sonderegger

Tijdlijn Glacier Express

  • 25 juni 1930: de eerste Glacier Express rijdt van Zermatt naar St. Moritz met 70 genodigden.
  • Tot 1981 gaat de Glacier Express via de Furka, sinds 1982 rijdt de toeristentrein via de Furka-basistunnel.
  • Sinds 1993 rijdt de Glacier Express volledig met panoramarijtuigen.
  • Op 23 juli 2010 verongelukte de Glaciere Express tussen Lax en Fiesch, hierbij kwam één reiziger om het leven. De trein reed te snel.
  • Tot 2014 reed er ook een Glacier Express van Zermatt via Chur en Filisur naar Davos. Vanwege tegenvallende bezetting en bezuiniging is deze trein geschrapt.
  • 2019: Glacier Express introduceert de Excellence-Class in trein 902/903. Hier worden reizigers helemaal in de watten gelegd, en zijn er uitsluitend plaatsen bij het raam. Bovenop de normale prijs van een eerste klas kaartje moet er 420 CHF worden betaald. Inbegrepen is een uitgebreide lunch, met drankjes en wijn.
  • De treinen 902/903 zijn compleet vernieuwd en zijn uitgerust met wifi. Volgend jaar moeten de overige rijtuigen worden opgeknapt.

14 gedachten over “90 jaar Glacier Express overschaduwd door covid19”

  1. Van Stoffelen schreef:

    De oude route over de Furka is sinds 2010 weer doorgaand in bedrijf. De Glacier rijdt daar inderdaad niet, want de panoramawagens van de Glacier kunnen niet door de tunnels op die route. Maar je kunt wel op Oberwald uitstappen, met een stoomtrein van de Dampfbahn Furka Bergstrecke over de Furka pas om dan vervolgens in Realp weer in een volgende Glacier te stappen.
    De Verein Furka Bergstrecke is een vrijwilligersorganisatie, met iets van 7000 leden. Er is ook een Nederlandse sectie: https://www.furkabahn.nl

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Inderdaad bekend. We komen binnenkort met een speciale website over treinreizen in Zwitserland, met hier ook volop informatie over.

  2. Joost2 schreef:

    Heel vreemd dat het mondkapje wel afgezet mag worden om te eten.

    1. Leo Lansbergen schreef:

      Als jij dat vreemd vindt, neem ik aan dat jij gewend bent om te eten mét een mondkapje…….

      1. Joost2 schreef:

        Als jij dat normaal vindt, neem ik aan dat jij een maaltijd naar binnen kan werken zonder tussendoor te ademen.

        Óf je vind als bedrijf dat mondkapjes nodig zijn en dan zorg je ervoor dat men tijdens de hele rit een mondkapje op heeft, óf je vind als bedrijf dat mondkapjes helemaal niet nodig zijn.

        Nu gaan de virussen van potentieel besmette reizigers tijdens het eten alsnog in het rond. Dit is dus niets meer dan symboolpolitiek.

        1. Leo Lansbergen schreef:

          Valt mij tegen dat jij de essentie van mijn antwoord niet begrijpt. Om duidelijker te zijn; slaag jij er altijd in om te eten met een mondkapje voor jouw mond ?

        2. Joost2 schreef:

          Nee, natuurlijk niet. Maar wat voegt dat vragen naar de bekende weg toe?

    2. RoB schreef:

      Dat is in veel landen zo. Het mag bij ons ook. Ik vind het niet vreemd om even iets te eten of drinken tijdens een lange rit.

  3. Treinliefhebber schreef:

    Tijdens WO1 is de trein niet gereden, terwijl de eerste rit in 1930 startte? Kloppen de getallen?

    1. dries molenaar schreef:

      Ach volgens Trump maakte te spaanse griep een einde aan WO2. De man heeft 20.000 leugens verteld maar wellicht moeten we stellen dat hij gewoon niet beter weet en het zelf voor waarheid houdt. Zorg is nodig. Het blijft echter niet waar.

  4. dries molenaar schreef:

    Nederland heeft geen bergen maar het zou toch mogelijk moeten zijn om met zulke panorama-rijtuigen ritten door Nederland te maken. Zoals als al eens geopperd, lente ritten van Amsterdam langs de bollenvelden. Zwolle-Groningen-Leeuwarden. Limburg heeft ook wel wat leuks. Belangrijk is dat de trein rond kan rijden.

    Een stukje hofpleinlijn in Rotterdam had ook wel leuk geweest. Of via het oude spoor van Centraal naar Feijenoord en Lombardijen.

  5. Gerben Vos schreef:

    Vorig jaar ben ik met de Glacier Express geweest, maar wat mij betreft werd dat overschaduwd doordat er door de wereldwijde opwarming geen enkele gletsjer meer te zien is op die route.

  6. Ab Normaal schreef:

    Het is veel leuker om de lijn met de lokale treinen af te leggen. Kan je ook makkelijker uitstappen om foto’s te maken. Mooi is het zeker!

    De lokale bevolking ook wel “Chinees Restaurant”.

    1. Ab Normaal schreef:

      De lokale bevolking ook wel “Chinees Restaurant”. Moet zijn: De lokale bevolking noemt deze trein ook wel “Chinees Restaurant”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.