9292 biedt in daluren tijdelijk 15% korting op treinkaartje
27 okt 2021 10:51
Reisinformatiegigant 9292 biedt treinreizigers tijdelijk 15% korting. Het gaat om reizen die gemaakt worden tot en met 31 oktober 2021 in de daluren via de 9292-app. De korting wordt alleen verleend op het normale tarief en alleen bij binnenlandse NS-treinen.
Voorwaarden
Met de korting wil 9292 het mogelijk maken om voordelig in de herfstvakantie met de trein te gaan. Een abonnement of ov-chipkaart is niet nodig. Om voor de actie in aanmerking te komen, mag er doordeweeks niet gereisd worden tussen 6:30 – 9:00 uur en 16:00 – 18:30 uur. Een eerder begonnen reis mag dus ook niet worden afgemaakt.
Op trajecten met de treinvervoerders Arriva, Valleilijn, Breng en Qbuzz geldt geen korting. 9292 hanteert servicekosten bij een aankoop, deze zijn deels afhankelijk van de lengte van het traject. Op de servicekosten wordt geen korting gegeven.
Details
Meer details over de actie – die al vorige week is ingegaan – zijn te vinden bij 9292.
Foto: DDZ-dubbeldekker in de herfst (archief), de DDZ-treinen worden momenteel niet ingezet.
Addertje…
De zoveelste “korting kaart” (?) als je daar nog echt van kan spreken, waar glibberige addertjes onder het gras zitten en reis tijd beperkingen die geen of amper zoden aan de dijk zetten. Anno 2021 worden alleen maar restricties aan de voordeelkaartjes gezet waar je als reiziger geen bal van snapt en in een keurslijf gestopt wordt. Dat men het nu weer verzint om ALLEEN met NS 15 % korting te geven is, voor wie nog met andere vervoerders zoals Arriva (moet) reizen van OV9292 gewoon weg kloten en waarom niet ook bij hen de 15 % korting geven, komt dat door de hegemonie van NS op het hoofdnet ? Gelukkig heb ik nog mijn “gewone” dalvoordeelurenkaart en kan ik een in de daluren begonnen reis gewoon op een doordeweekse dag in de spits afmaken . Alleen voor mensen die geen kortingkaart hebben is de vreemde OV9292 actie een noodoplossing om te NS treinreizen en zijn we in OV land het zoveelste geouwehoer op “actiekaarten” rijker geworden…!
Ach, alles is meegenomen. Als andere vervoerders dan NS niet meedoen, dan houdt het op.
Kan nuttig zijn om mensen zonder kortingkaart in de trein te krijgen,
15%? Een flex met dal korting biedt ons 40% korting. Alleen mensen, die incidenteel een reis maken en hiervoor deze app willen installeren hebben iets aan deze aanbieding.
Ik denk dat het tijd is voor een flinke OV promocampagne als Corona voorbij is en de mondkapjes echt af kunnen. Nu met de naderende winter wellicht het essentiële reizen verhaal over een paar maanden weer gaat beginnen is het een minder goed tijdstip voor promo acties.
Het essentiële-reizen-met-het-openbaar-vervoer-verhaal ben ik toch wel een beetje zat aan het worden. Ik ben, net als 84% van de rest van Nederland, volledig gevaccineerd, tweemaal Pfizer gehad en ik wil best een FFP2-mondmasker dragen. Maar ik ga niet nog een derde lente op rij verplicht thuiszitten. Het is nog wel belangrijk dat de komende maanden (in ieder geval tot april) de mondmaskerplicht in het openbaar vervoer blijft, maar plezierreisjes ontmoedigen voor gevaccineerden vind ik te ver gaan.
Begrijp dat de actie vanaf 16 t/m 31 oktober geldt. Jammer dat er zo weinig promotie voor is gemaakt.
Het is de vraag of die 15% korting ook echt is: “9292 hanteert servicekosten bij een aankoop, deze zijn deels afhankelijk van de lengte van het traject” zegt mij al genoeg. Vaak zijn dergelijke servicekosten zo hoog, dat je hier misschien wel duurder uit bent, dan wanneer je voor het normale tarief reist…
“Op trajecten met de treinvervoerders Arriva, Valleilijn, Breng en Qbuzz geldt geen korting.”
Bij 9292 hebben ze al net zoveel moeite om gewoon duidelijke actievoorwaarden formuleren als bij NS. Als het te ingewikkeld is om een volledige lijst van alle treinvervoerders te produceren waarvoor je de korting niet aanbiedt, laat het dan gewoon bij “Alleen geldig binnen Nederland in treinen van NS.”, met eventueel de aanvulling dat de binnenlandse trajecten van de ICE en intercity Berlijn daar ook onder vallen, evenals de R-net treinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn.
Voor wie ook niet ziet wat er ontbreekt: Keolis, die een deel van de treinen onder de naam Blauwnet rijdt.
Voor R-net tussen Alphen a/d Rijn en Gouda is een NS incheck of vervoerbewijs geldig, dus dat mag gewoon met zo’n 9292 ticket.
Tja, de herfstvakantie in het noorden en midden is al voorbij (zuiden deze week nog) maar NS Flex Dal Voordeel (geldig in heel NL) is tot 30 november de eerste maand gratis (ook voor bestaande klanten!) en dan mag je gewoon met een daluren incheck de spits in reizen.
Uit alle cijfers blijkt dat het grote probleem bij het spoor is dat de forensen niet terugkomen. Waarom dan de 20ste actie gericht op pretreizigers in de daluren?
Omdat de treinen nu al (te) vol zitten met scholieren en studenten (en enkele forenzen die geen keus/auto hebben). We hebben nog steeds te maken met een erg vervelend virus en als daar ook nog influenza bovenop komt, wil je echt geen recreatieve reizigers in de trein tijdens de spitsuren. Volgend jaar lente kijken we wel weer verder.
Hoezo zitten trein nu vol tijdens de spits?
De Arriva-treinen in Oost-Nederland zitten gewoon weer vol ja. Misschien iets minder vol dan in 2019, maar wel genoeg vol om niet ook nog eens een hoop recreatieve reizigers te vervoeren. Prima als je recreatieve reizen wil maken in de (avond)spits, maar betaal wel gewoon het vol tarief en geen afbraaktarief.
De gemiddelde intercitytrein in de spits is nog steeds halfleeg. Alleen sprinters zitten weer wat voller.
De regionale lijnen drijven op scholieren en studenten en daar geldt gedwongen winkelnering. Bij NS is er op de hoofdlijnen veel meer vervoer van forensen en die blijven weg waardoor met name intercity’s in de spits nog steeds zeer slecht bezet zijn.
Bij de Intercity’s waardoor je toch wat langer in de trein zit ten opzichte van de Sprinter wil je liever geen mensen van buiten je eigen huishouden tegenover je hebben zitten of naast je hebben zitten. Als de NS daar rekening mee houdt dan moet de NS zeker geen voordeelkaartjes aanbieden die geldig zijn tijdens de (avond)spitsuren.
@Enno-Berk
NS kan niet eeuwig met halflege intercity’s blijven doorrijden.
Daarom moeten scholieren weer thuis via internet les krijgen zodat ze niet meer in de trein ea OV andere passagiers kunnen besmetten want mondkapjes dragen of proberen afstand houden is aan hen niet besteed.
Hierdoor en nadat forensen ook weer thuis moeten werken krijgen alle andere treinreizigers weer de ruimte en is er helemaal geen excuus meer van de NS om ons geen dagkaarten aan te bieden voor 15euro en minder zonder beperkingen!!
Nou gewoon omdat forensen al een MEGA korting krijgen op de spitsprijs uitgaande van een 5 daagse werkweek?
Een jaartrajectkaart betekent dat je 40% korting krijgt tov de prijs van 5 retourtjes per week en dat je voor 60% van het spitstarief in de spits reist. Uitgaand van gemiddeld 2 vrije dagen per maand op gemiddeld 21 werkdagen betaald een 5 dagen forens ca 66% van het volle tarief.
Een forens mag zijn OV kaart ook volledig van bij de belastingaangifte aftrekken (**) wat een extra voordeel oplevert van minimaal 37%. Werkelijke kosten voor de forens: 0,63 x 66 = ca 42% van de normale ritprijs of 58% korting op het normale tarief in de spits.
Hoezo zijn er acties nodig om de forens in de spits te krijgen? Is dat nog niet genoeg voordeel?
Even ter illustratie: Alle Nederlanders (incl OV) rezien gemiddeld 10km enkele reis woon werk verkeer. Treinforenzen reizen gemiddeld 4x maal zo veel: 41,2km. Dat geeft al aan hoe goedkoop de trein in de spits is met abbo want als het echt superduur is dan zou bijna niemand elke dag zo ver reizen.
** Tenzij de reiskosten vergoed worden door de werkgever maar als dat gebeurd dan reist hij gratis (= 100% korting) en heeft ie helemaal niets aan kortingsacties van de NS.
Als het zo voordelig zou zijn waarom kiezen forensen dan vrijwel allemaal voor de auto tegenwoordig?
Omdat de auto praktischer, sneller en individueler is, je geen kapje hoeft te dragen en geen storingen en hinder heeft door dagelijkse spoorproblemen. De toenemende files neemt men maar op de koop toe. Hoe duur autorijden ook is, die auto blijft er voor 95% van de mensen.
Hoe erg gaan de files worden? Een aantal verkeersbruggen raken op. Zie het drama bij Gorinchem een paar jaar geleden. Dan is de trein toch wel handig. Zelfs in de spits is voldoende ruimte in de eerste klas. Uitstekende plek om te werken. Zo verdien je de toeslag voor de eerste klas terug en als je je auto inlevert is zelfs de eerste klas een stuk goedkoper.
Als het zo voordelig zou zijn waarom kiezen forensen dan vrijwel allemaal voor de auto tegenwoordig?
“Vrijwel allemaal” lijkt mij schromelijk overdreven, maar waarschijnlijk speelt bij velen onwetendheid en vooroordeel een belangrijk rol.
Allemaal leuk maar als al die forensen niet terugkomen heeft NS wel een levensgroot (financieel) probleem.
Daarnaast blijf jij maar uit gaan van mensen die vijf dagen per week naar hun werk gaan en die tijd is voor de meesten sinds corona voorbij. Voor mensen die maar twee of drie dagen per week forensen heeft NS niets te bieden. Er is nu meer behoefte aan kortingsabonnementen en niet aan afgekocht reisrecht via trajectkaarten.
@Brabo,
Is dit een gat in de markt? Een product op maat voor mensen die slechts een paar dagen per week naar kantoor moeten.
Forenzen die in de spits met een abbo reizen zijn gewoon een beetje oneerlijk en rekenen bij de kosten van de trein hun belastingvoordeel niet mee.
Bij het gewone abonnement betaal je (als je baas geen reiskostenvergoeding geeft) circa 42% van de prijs van losse kaartjes in de spits. Iemand die 2 dagen pwk werkt is met een abbo 2% duurder uit dan losse kaartjes maar kan natuurlijk beter een altijd 20% voordeel kaart nemen.
Bij drie dagen reizen is je voordeel nog steeds (60-42)/0,6 is 30% tov losse kaartjes. Dat is het dubbele van de 9292 korting waar dit artkel over gaat. En die 30% geldt bij ALLE vervoerders en OOK in de spits.
30% voordeel met een Abbo waarmee 7 dagen per week op pad kan. Dat iemand daar dan maar 3 dagen mee reist lijkt me niet een probleem dat de rest van Nederland op moet lossen
9292 een ‘Reisinformatiegigant’. Is dat niet wat overdreven?
misschien nu wel-in de tijd van de telefoon (voor diegene die te jong zijn: in dat jaar werd het gelanceerd-enkel via the vaste telefoon, er waren toen amper nog mobile) was het echt de enige.
Zie ook bericht over app gaiyo-10% dito korting, en als ik goed heb onthouden bij alles, niet enkel NS
Syntus Utrcht en RRReis+Twents=keolis, biden nog tot 14/11 een DAGkaart BUS voor 6 eur. Kun je dus retour Arnhem-Apeldoorn-Zwolle mee doen, als voorbeeld.
@de wereldfietser bert en Brabo: in DE wordt al WEL volop geexperimenteerd met divers aanbod voor mensen die deels thuis/deels Büro arbeiten