9292 start pilot met e-tickets (voor 1200 reizigers)
27 aug 2020 11:57
9292 start met een pilot van de verkoop van e-tickets voor het openbaar vervoer. Hiermee kunnen reizigers na het plannen van een reis in de app meteen een geldig ticket kopen voor de gehele reis. De nieuwe functie is als pilot beschikbaar voor de ruim 1200 gebruikers. Na de pilot komt de functie voor alle reizigers beschikbaar.
Voltarief
Al in 2014 wilde 9292 starten met het aanbieden van e-tickets. Toenmalig directeur Stefan Hulman vertelde in een interview aan Treinreiziger.nl dat de reisinformatiegigant in 2015 zou starten met het aanbieden van e-tickets op bepaalde trajecten. Zover kwam het niet. In plaats daarvan kondigde 9292 groots aan dat er linkjes op de site geplaatst zouden worden, die de reiziger verder moesten helpen. Nu kan 9292 alsnog de wens om e-tickets te leveren vervullen.
Reizigers hoeven straks niet meer langs een kaartautomaat, maar kunnen de e-tickets veilig contactloos aanschaffen. De hele reis in één app. 9292 start voor deze test met de verkoop van e-tickets van een groot aantal OV-bedrijven. 9292 verkoopt voorlopig 2e klas treintickets Enkele reis voltarief. Voor bus, tram, metro en veer gelden de tarieven van de tickets die de vervoerders beschikbaar stellen. Daarbij worden er servicekosten gerekend om de dienst beschikbaar te stellen.
Samenwerking
De e-tickets worden gerealiseerd door een samenwerking met Tranzer. Tranzer heeft een platform ontwikkeld voor de aanschaf van openbaar vervoer tickets. “Door de twee krachten te bundelen ontzorgen zij samen de reiziger” zegt 9292 in een persbericht.
De pilot is alleen beschikbaar in de bèta-versie op Android toestellen. Binnenkort volgt iOS (Apple). Na de bèta test zal de functie voor het grote publiek live gezet worden.
50 mondkapjes nu tijdelijk voor € 5,95 bij CareDelta.nl (Advertentie)
Hallo Ik erger me al jaren aan de te lage Europese ambities met taxivervoer. Europa staat voor vrij verkeer tussen landen maar de spoorwegen blijven achter. De derde lijn met België laat nog immer op zich wachten. Een Europees plan voor een hogesnelheidsnet kent lage ambitie. Waar blijven de ES de Europese Spoorwegen en niet al die landjes en landen. Waar
Thetrainline.com is er wel reeds.
Jullie doen het ondanks alles gewoon goed ,ga zo door
Hiermee wordt volgens mij “voorgesorteerd” op het op termijn te laten verdwijnen van de ov chipkaart. Iedereen heeft zijn/haar eigen gedachten over de voor – en nadelen van de ov chipkaart. Ik persoonlijk ben erg tevreden over mijn persoonlijke openbaar vervoerkaart.
Ov reizigers die geen app kunnen installeren – bijvoorbeeld omdat ze geen geschikte mobiele telefoon hebben – hebben WEER het nakijken.
Bovendien schuilt er een gevaar in deze nieuwe loot aan de ov stam, namelijk het verdwijnen van het huidige aanbod van kortingsproducten al dan niet in combinatie met een ov chipkaart, waardoor de ov reizigers in veel gevallen duurder uit zullen zijn.
Het is een teken aan de wand, dat er in deze pilot alleen sprake is van e – tickets tegen voltarief!
Abonnementhouders – die via hun abonnement korting krijgen – hebben zo op het eerste oog totaal niks aan dit systeem.
Daarbij komt ook nog, dat in dit nieuwe systeem ook nog eens “servicekosten” in rekening worden gebracht.
Tel uit je winst! Of verlies!
Tot slot: Als ov reiziger heb ik er totaal geen behoefte aan om “ontzorgd” te worden!!!
Daar sluit ik mij aan ,ik beschouw een tastbaar ticket/pasjessysteem niet als belastend maar als dit nieuwe systeem meer reizigers kan trekken zou ik het als extra systeem ernaast geen enkel probleem vinden.
Ze kunnen hier een voorbeeld nemen aan de Deutsche Bahn app. Via de DB-app kun je tickets voor vrijwel al het OV in Duitsland aanschaffen dmv een e-ticket die je gewoon op de app kunt openen. Dit geldt voor zowel lange afstandstreinen als bus/tram/metro. En verkoop in de app complementeert de papieren kaartjes die ook nog gewoon verkrijgbaar zijn in Duitsland. Heerlijke app.