Alternatief Fyra naar Brussel nauwelijks sneller – wel naar Antwerpen
25 jan 2013 10:07
Vanaf zaterdag zetten de Belgische spoorwegen ter compensatie van de uitgevallen Fyra een intercity in tussen Roosendaal en Antwerpen. Reizigers Amsterdam – Brussel blijven op werkdagen desondanks 88 minuten langer onderweg. Nu is dat nog 94 minuten (6 minuten meer). Reizigers naar Antwerpen hebben meer aan de intercity, die gaan er eens per twee uur bijna 20 minuten op vooruit.
- Zie: Dienstregeling Intercity Roosendaal – Antwerpen
- Update: vanaf 18 februari twee keer per dag een intercity Den Haag HS – Brussel, vanaf 11 maart 8x per dag. Vanaf dat moment vervalt de intercity Roosendaal – Antwerpen.
In het weekend is de reistijdwinst minder. Reizigers naar Antwerpen gaan er dan eens per twee uur 7 minuten op vooruit, naar Brussel niets. Dat komt doordat er in het weekend een andere dienstregeling geldt en er slechtere aansluitingen zijn. De extra reistijd Amsterdam – Brussel ten opzichte van de Fyra bedraagt dan ongeveer 2 uur, dat is dubbel zo lang als de normale Fyra-reistijd.
Extra overstappen
Naar Brussel moeten reizigers twee keer extra overstappen. Als er drie keer extra wordt overgestapt kan door gebruik van de binnenlandse Fyra Amsterdam – Rotterdam de extra reistijd nog beperkt worden.
Treinprijzen
Een ander alternatief blijft de Thalys naar Brussel, die is echter veel duurder. De Fyra verkocht tot de dag voor vertrek treinkaartjes voor 25 euro, bij Thalys is een reiziger op het laatste moment al snel 79 euro kwijt. Als de reiziger nog geen Fyra-treinticket had, dan kan hij nu een regulier treinticket kopen voor 36 euro. Dat is weliswaar duurder dan de Fyra, maar daar staat tegenover dat de reiziger volledige flexibiliteit heeft. Ook kan het kaartje goedkoper uitvallen als de reiziger een kortingskaart heeft.
Eerste stap
De intercity Roosendaal – Antwerpen moet volgens Treinreiziger.nl vooral als een eerste stap naar een oplossing gezien worden. Als het hierbij blijft, dan is het voor reizigers naar Brussel vooral een symbolische verbetering. NS heeft echter aangegeven de tijdelijke treindienst te willen verlengen naar de Randstad. Of dat mogelijk is, is nog niet duidelijk. Later vandaag praat de top van de Nederlandse en Belgische spoorwegen met de staassecretaris over de mogelijkheden.
Foto: Hans Scheepmaker