Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

De Nederlandse Spoorwegen hebben geen ambitie om in de nabije toekomst 200 kilometer per uur te gaan rijden over de Hanzelijn. Wel wil het spoorbedrijf kijken of er in de nabije toekomst 160 in plaats van 140 kilometer per uur gereden kan worden. 

Woensdag en donderdag zal een ICE met 200 kilometer per uur de nieuwe spoorlijn Zwolle – Lelystad testen. Maar na de testritten lijkt het voor de komende vijf jaar uitgesloten dat reizigerstreinen die topsnelheid op de Hanzelijn zullen halen. 

160 kilometer per uur
Treinreiziger.nl vroeg aan NS of het spoorbedrijf de ambitie heeft om gedurende de komende concessie periode (2015 – 2025) ook de topsnelheid te gaan benutten. Een duidelijk antwoord geeft het bedrijf niet. Wel geeft NS aan in de nabije toekomst harder te willen gaan rijden dan 140 kilometer per uur.

Onderzoek
"Het Ministerie van Infrastructuur, NS en ProRail onderzoeken de mogelijkheden om op korte termijn 160 km/u te gaan rijden. Besluitvorming daarover wordt in het najaar verwacht" zegt NS woordvoerder Edwin van Scherrenburg. Hij vervolgt: "Mogelijk harder gaan rijden hangt samen met de inrichting van de rest van het spoor. Anders zou je een stukje snel kunnen rijden, maar bij aansluiting op het bestaande spoor weer de gewonnen reistijd teniet doen."

Nieuwe treinen
Als NS de maximale snelheid van de lijn wil benutten, zijn er nieuwe hogesnelheidstreinen nodig. NS lijkt niet voornemens om die nu te gaan bestellen. De Fyra V250 is 8 jaar na bestelling nog steeds niet definitief aan NS overgedragen. Het lijkt dan ook uitgesloten dat de komende vijf jaar snelheden van 200 kilometer per uur op de Hanzelijn gerealiseerd zullen worden.

Lange termijn
Op lange termijn zegt het spoorbedrijf hoge snelheid wel te zien zitten. Scherrenburg: "De lijn is niet voor niets aangelegd voor hogere snelheden dus in de toekomst is dat wat NS betreft zeker aan de orde. Over wanneer we harder dan 160 kunnen rijden op deze lijn is nu nog geen uitspraak te doen en hangt samen met invoering van onder andere ERTMS."

Foto: ICE op de Hanzelijn (c) Stefan Verkerk, Hanzelijn-hattem.nl

Share
Tags: Hanzelijn

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug