Dit is een persoonlijke analyse van Mark Koghee, journalist bij Treinreiziger.nl
Mooie ambities, mooie woorden, maar als er een ding van toepassing is op de nieuwe nachttreinstartup Nox Mobility dan is het de uitdrukking ’eerst zien, dan geloven’. Wordt Nox niks of toch nog wat?
Toen we het in Nederland druk hadden met treinstakingen, presenteerde vorige week in Duitsland het bedrijf Nox Mobility zich via een persbericht. Nox kondigde aan met een nieuw concept nachttreinen te gaan rijden door heel Europa. Aan ambitie geen gebrek. “We plannen om tegen 2035 meer dan 100 Europese steden met elkaar te verbinden”, zo stelt het ’bedrijf. Over twee jaar al moeten de eerste Nox-nachttreinen rijden.
Fantastisch nieuws voor de treinreiziger en het persbericht haalde media door heel Europa. Maar het nieuws moet met een flinke korrel zout genomen worden.
Nox Mobility bestaat (nog) niet als bedrijf. Hoewel Nox zich in het persbericht een Berlijnse start-up noemt, komt het bedrijf niet voor in het Duitse bedrijvenregister en is het evenmin als treinbedrijf geregistreerd in Duitsland. Nox Mobility is een merknaam van het Franse advies- en communicatiebureau Acela uit het plaatsje Wimeux. Dit bureautje is eigendom van een van de gezichten achter Nox, de Fransman Thibault Constant.
Constant is onder meer bekend als trein-youtuber (Simply Railway) en hij biedt zich aan als adviseur voor passagiersdiensten per trein. De andere oprichter van Nox is de Duitser Janek Smalla. Hij werkte tot 2021 bij Flixtrain en hij was tot de oprichting van Nox, in oktober vorig jaar, manager deelmobiliteit bij mobiliteitsbedrijf Bolt in Duitsland.
Is het niet de nog wat vage situatie van het bedrijf Nox, dan is het wel de vraag hoe Nox de ambities gaat waarmaken die de nodige scepsis oproept. Uit het persbericht noch de website van Nox wordt duidelijk hoe de twee oprichters treinen gaan laten rijden door Europa. Het jaar 2027 is wel heel erg kort dag als je nog geen treinbedrijf hebt. En zelfs 2035 is ambitieus.
Onlangs liet het toch niet onervaren Eurostar aan Nederlandse politci weten dat het zelfs voor dit bedrijf vijf jaar kost om voor een nieuwe verbinding een kant op te gaan, en daarbij nog eens drie jaar om met die verbinding de terugweg te realiseren. De Nederlandse vervoerder European Sleeper is al jaren bezig met een nachttrein van Amsterdam naar Barcelona. Maar ondanks de steun van de Europese Commissie, die de verbinding pilotproject maakte, is het instellen van de nachttreinverbinding naar Barcelona een hindernisparcours met de nodige vertraging.
Maar een van de grootste hobbels voor nieuwe vervoerders is de aanschaf van materieel. Nox meldt dat ze al rijtuigen hebben gereserveerd, maar het belangrijkste, hoe ze betaald gaan worden, is niet bekend. In het persbericht meldt Nox wel dat het een financieringsronde in de herfst voorbereidt.
Het is tot nu toe nog geen nieuwkomer op het spoor gelukt om een lening te krijgen voor de aankoop van treinstellen om een treinverbinding in open toegang mogelijk te maken. Volgens Elmer van Buuren van European Sleeper bedragen de kosten voor een dagelijkse nachttreinverbinding 70 tot 100 miljoen euro, zo zei hij vorig jaar in een interview met Euronews. Dat zijn bedragen die met crowdfundingsacties niet binnen te halen zijn.
Eerder dit jaar moest de Nederlandse nieuwkomer GoVolta alle plannen een halt toeroepen toen de Rabobank het bedrijf een lening weigerde voor de aanschaf van rijtuigen. Ook GoVolta had de rijtuigen al gereserveerd.
Nox begint aan een weg vol hobbels. Als de rijtuigen er al komen, dan moeten deze nog goedgekeurd worden om op het spoor te rijden in de verschillende landen. En voor de erkenning als spoorbedrijf wacht het nodige tijdrovende papierwerk.
Nox kan de plannen een stuk makkelijker uitvoerbaarder maken door een samenwerking aan te gaan met een bestaand spoorbedrijf en/of rijtuigen te huren. Maar daarvan is geen sprake. En dat is aan de ene kant mooi, want als de hyperambitieuze plannen van Nox slagen, dan wacht de treinreiziger een heel mooi nieuw concept.
Nox heeft de nachttrein, tot nu toe alleen op papier, heruitgevonden. De nachttrein van Nox bestaat uit rijtuigen met alleen een- of tweepersoonscoupés. Privacy gegarandeerd dus. Janek Smalle in het persbericht: “Ons kamerontwerp stelt ons in staat om meer mensen in onze treinen te plaatsen dan traditionele vervoerders. Dit, gecombineerd met een strikte focus op standaardisatie en operationele uitmuntendheid, stelt ons in staat om betaalbare tarieven aan te bieden op meer dan 35 Europese routes.”
“Slapen terwijl je met de trein door Europa reist, is een fantastisch concept”, stelt Thibault Constant in hetzelfde bericht. “Maar tegenwoordig moeten mensen hun hutten delen met vreemden, zijn de bedden krap en is het vaak duurder dan vliegen. We willen daar verandering in brengen en nachttreinen een essentieel onderdeel maken van reizen door Europa.’’
Wie kan daar nou tegen zijn? Slaagt Nox Mobility erin de schier onmogelijke weg toch tot het eind te bewandelen, dan wordt het Europese spoor verrijkt met een mooi nieuw nachttreinconcept. Loopt Nox toch, zoals vele voorgangers, vast op een van de drempels, laat het nieuwe concept dan in ieder geval een inspiratie zijn voor bestaande vervoerders. Dan is Nox toch niet voor niks geweest.
Mark Koghee
This post was last modified on 20 juni 2025 23:49
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…
Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…
NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…
De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…