AnsaldoBreda blij met Fyra akkoord. Politiek wil kamerdebat
17 mrt 2014 20:58
D66 wil snel meer duidelijkheid over de deal die maandag is gesloten tussen NS en de fabrikant van de Fyra, AnsaldoBreda. D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven heeft dat maandag gezegd na het bekend worden van de overeenkomst. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe heeft inmiddels een Kamerdebat aangevraagd.
Volgens Van Veldhoven lijkt het goed nieuws dat de Fyra-treinstellen nu teruggaan naar de fabriek in Italië, maar zij wil wel opheldering over wat er precies is afgesproken. "Ik zie voordelen van het op korte termijn afsluiten van de zaak, maar ik wil weten wat de financiële consequenties zijn voor het kabinet en wat dit gaat betekenen voor de prijs van het treinkaartje.´´
Fyra-enquête
CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die de parlementaire enquête naar de Fyra voorzit, noemt het een goede zaak dat de enquêtecommissie niet meer te maken krijgt met juridische procedures. "Op de enquête heeft dit geen invloed. De hoofdvraag daarvan blijft staan.´´ Inhoudelijk wil Van Toorenburg niet reageren op de Fyra-deal omdat ze enquêtevoorzitter is.
Geld terug
Sander de Rouwe vindt dat NS al het geld van de Fyra had moeten terugeisen. Het bedrijf had 213 miljoen euro betaald, en krijgt daarvan nu 125 miljoen euro terug. In ruil daarvoor neemt AnsaldoBreda alle V250-treinstellen terug en gaat een nieuwe koper zoeken. Mocht dat lukken, dan kan NS nog eens maximaal 21 miljoen euro terugverdienen.
Gelijkspel
De Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda zelf is tevreden met het akkoord. "Het akkoord geeft aan dat de treinen betrouwbaar zijn en opnieuw kunnen worden ingezet. Dat is ook zeker ons doel. We zijn daarvoor met verschillende partijen in onderhandeling´´, liet woordvoerder Alessio de Sio maandag weten. AnsaldoBreda ziet nu af van een schadeclaim, maar noemt zich geen verliezer of winnaar in de strijd. "Noem het maar een gelijkspel´´, aldus De Sio.
Persverklaring
In een persverklaring verklaart ook NS dat de treinen te herstellen zijn. "Het verschil van mening tussen de partijen betrof een verschillende inschatting over de voorwaarden waaronder dit herstel mogelijk zou zijn. Fundamenteel ging het niet over de robuustheid van het ontwerp van de trein, maar vooral over aanvaardbare deadlines voor reparatie en inzetbaarheid die niet voldeden aan de NS-behoeften en over de financiële consequenties" aldus een gezamenlijk persbericht van NS en AnsaldoBreda.
Vertrouwen
Topman Alessandro Pansa van moederbedrijf Finmeccanica laat weten ´zeer tevreden´ te zijn over het akkoord omdat "het getuigt van vertrouwen in het bedrijf en het een bevestiging is van de juistheid waarmee AnsaldoBreda heeft gehandeld.´´
NMBS
De juridische afwikkeling met de Belgische Spoorwegen (NMBS), die drie treinen had besteld, is een andere kwestie. De treinen voor België zijn nooit afgeleverd en de voorschotten die de Belgen hadden betaald voor de Fyra´s zijn teruggestort.
Schadeclaim
NMBS diende in september wel een schadeclaim in tegen AnsaldoBreda voor onder meer misgelopen inkomsten voor een totaalbedrag van 40 miljoen euro. De Italianen studeren nog op de schadeclaim die zij willen indienen. "Er wordt momenteel niet onderhandeld´´, zei De Sio. "Maar misschien zien ze in België ook wel de voordelen van een schikking, zoals de NS heeft getroffen.´´