Arriva in verweer tegen nieuwe afwijzing ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat opnieuw in verweer tegen het afwijzen van extra sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen. Aan het einde van 2024 wees spoorbeheerder ProRail door Arriva aangevraagde ritten opnieuw af. De spoorbeheerder moest op aanwijzen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een heroverweging maken van het eerdere besluit.

Arriva heeft toestemming om van maandag tot en met donderdag vier ritten en op vrijdag dertien ritten te rijden tussen Groningen en Zwolle. De vervoerder vindt dit niet rendabel en is ervan overtuigd dat meer ritten mogelijk zijn op het traject. Omdat ProRail extra ritten heeft afgewezen, stapte Arriva naar de ACM die begin december oordeelde dat ProRail opnieuw een besluit moest nemen en dit besluit beter moest onderbouwen.

Arriva: ‘besluit verbaast ons’

Op 30 december nam ProRail eenzelfde besluit. Er komen geen extra ritten en wederom wijst de spoorbeheerder de ritten af vanwege overwegveiligheid, baanstabiliteit en de energievoorzieningen. Hoewel wel geëist door de ACM, bleef een verdere onderbouwing door ProRail volgens Arriva achterwege.

Arriva is niet te spreken over de gang van zaken en kondigt aan weer in verweer te gaan. Dat zal waarschijnlijk weer bij de ACM zijn, al zegt Arriva nog te onderzoeken wat de beste vervolgstap is. ’’We laten het er niet bij zitten’’, zegt woordvoerster Nikki Smit. ’’Deze gang van zaken verbaast ons, want dit is niet in lijn met het besluit van de ACM. Daarnaast zijn we als Arriva teleurgesteld over het feit dat reizigers extra treinen worden ontzegd zonder dat daar duidelijk aanwijsbare redenen voor worden opgegeven.’’

Smit wijst erop dat op verschillende andere trajecten in het land wel meer treinen rijden. Waarom dat daar wel veilig kan en tussen Zwolle en Groningen niet, maakt ProRail volgens haar niet duidelijk.

Directe concurrent NS

Arriva heeft eerder al laten weten de wel toebedeelde ritten niet te gaan rijden. Het aantal ritten is volgens de vervoerder te klein voor een rendabele treindienst. Had Arriva wel gaan rijden, dan had de NS voor het eerst een directe concurrent gehad op het hoofdrailnet.

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on 13 januari 2025 12:38

Share
Tags: Arriva

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug