De regionale vervoerders zijn niet direct betrokken geweest bij de analyse van het ongeluk in Hooghalen en de daaruit voortvloeiende maatregelen. Dat vertelt Arriva tegenover Treinreiziger.nl. ProRail begrijpt de kritiek en geeft aan dat zodra de risico’s op de onbewaakte overwegen in beeld kwamen, de gesprekken zijn opgestart.
De meeste onbeveiligde overwegen, of in vakjargon Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s), bevinden zich buiten het netwerk van NS. Vele bevinden zich bijvoorbeeld op de regionale lijnen in Groningen en Friesland. Er zijn er in Nederland 277, waarvan 109 worden gepasseerd door de Nederlandse Spoorwegen. Toch werden de regionale vervoerders pas later betrokken bij de veiligheidsanalyses.
“Wij zijn niet in de gelegenheid gesteld om mee te denken en een impactanalyse te maken van alle voorgestelde maatregelen” vertelt een woordvoerder van Arriva desgevraagd aan Treinreiziger.nl. Maatregelen kan de tweede vervoerder van Nederland vooralsnog niet nemen, omdat de gevolgen nu nog niet te overzien zijn. De maatregelen kunnen namelijk ook gevolgen hebben voor roodseinnadering en de dienstregeling.
“Wat betreft de voorgestelde maatregelen voor de kleurverandering van de treinfronten geldt hetzelfde. Het is ons onbekend wat hiervan het effect is en hoe zich dit verhoudt tot bijvoorbeeld toelatingsprocedures van de treinen” aldus Arriva.
De vervoerder laat zich kritisch uit over de samenwerking met ProRail. NS en ProRail trekken te veel samen op, zonder de andere vervoerders daarbij te betrekken. “Dit dossier is tekenend voor de samenwerking van ProRail en NS met regionale vervoerders. We zitten steeds in de laatste wagon van de trein of we staan nog op het perron.”
De dochteronderneming van Deutsche Bahn benadrukt dat het risico op het regionale spoor minstens zo groot is, zo niet groter. Arriva benadrukt achter het nemen van veiligheidsmaatregelen te staan. “Maar wel achter maatregelen waar wij bij betrokken zijn én die in effect resulteren.”
Woordvoerder Aldert Baas van ProRail begrijpt de kritiek van Arriva. Hij benadrukt dat het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van een ongeluk met een NS-trein op het NS-net. Om die reden zegt de spoorbeheerder dat de regionale vervoerders in eerste instantie niet betrokken waren bij het onderzoek. “Maar toen de risico’s in beeld kwamen zijn we onmiddellijk in gesprek gegaan met andere stakeholders, waaronder de regionale vervoerders” reageert Baas.
Die gesprekken zijn ongeveer twee à drie weken geleden opgestart. De spoorbeheerder verwacht dat er nog maatregelen genomen zullen worden die gericht zijn op het verbeteren van de veiligheid op de overige lijnen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 00:21
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…