Foto: Erik Baas via wikipedia. Licentie: CC BY-SA 3.0

ProRail gaat onbewaakte overwegen met betonblokken afsluiten

klok 10 okt 2018 9:41

ProRail gaat vaart maken met het afsluiten van de 120 onbewaakte overwegen in Nederland. “De discussies duren veel te lang. Volgende week beginnen we nu zelf met het afzetten van wegen. Dat doen we met betonblokken”, zegt topman Pier Eringa van ProRail in de Telegraaf.

Slappe knieën

ProRail zegt het wachten op lokale besluitvorming beu te zijn. “Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen”, zegt Eringa. Hij zegt daarmee vooruit te lopen op “bureaucratie en slappe knieën”.

ProRail: Nog dit jaar 33 onbewaakte overgangen minder

Lokaal protest

De dertig gevaarlijkste overwegen zonder bomen en bellen gaan volgens de topman sneller dicht dan aanvankelijk gedacht – zelfs als de inspraakprocedures nog niet allemaal zijn afgerond. “We zien vaak dat actiegroepen uit de buurt, boeren of wandel- en fietsverenigingen sluiting van een overweg op het platteland tegenhouden”, wijst de ProRail-topman op de reden voor de vertraging. “Je moet er toch niet aan denken dat iemand onder de trein komt.”

Lunteren

De opmars van steeds stillere treinen met een steeds hogere snelheid illustreren voor Eringa de noodzaak om vergaande maatregelen te nemen om de overwegen in Nederland aan te pakken. Volgens de Telegraaf is de onbewaakte overweg bij Lunteren als eerste aan de beurt. De krant zegt dat de gemeente het eens is met de opheffing van de overweg.

(c) ANP

9 gedachten over “ProRail gaat onbewaakte overwegen met betonblokken afsluiten”

  1. Martijn schreef:

    “Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen”

    Is het niet Prorail dat altijd miept over het moderniseren van spoorwegovergangen en het hardste roept dat alles dicht moet omdat het Prorail goed uitkomt?

    Hij zegt daarmee vooruit te lopen op “bureaucratie en slappe knieën”.

    We willen allemaal wel eens wat, maar ook Prorail hoort zichzelf niet boven de wet te plaatsen. Lompe actie van een lomp bedrijf.

    1. dries molenaar schreef:

      Eringa heeft gewoon gelijk. Het buitengebruik stellen is de weg om te gaan. Wanneer de lokale overheden niet gedwongen worden gebeurt er niets. Die zijn bezig met kinderspeelplaatsen en fietspaden. Het budget voor een veilige onderdoorgang blijft jaren op nul staan wanneer er geen dwang is. Af en toe een ongeluk wijten ze dan gewoon aan het spoorbedrijf.

  2. Treingraag schreef:

    Bijzonder dat er kennelijk zomaar wegen afesloten kunnen worden!?

    En is een slagboompje erbij zetten niet gewoon DE oplossing?

    1. Stokbosveen schreef:

      Het is een voorbeeldfunctie van Prorail om openbare(!) wegen op eigen initiatief af te sluiten. Een overweg die deel is van een wandelpad is feitelijk gewoon een openbare weg. Dat er actiegroepen zijn om protest aan te tekenen is hun goed recht. We kennen in dit land immers inspraakprocedures en daar is bezwaar en beroep op mogelijk. En voorts kennen we hier het poldermodel en gedoogbeleid. Daar heeft ook Prorail zich gewoon aan te houden.
      Dat deze zaken veel tijd kost en in die periode mogelijk nieuwe ongelukken plaatsvinden, dat is helaas niet anders. We leven in een democratie waar iedereen de kans moet krijgen om er iets van te vinden.
      Stel je voor dat andere grote bedrijven het Prorail-initiatief gaan volgen en op eigen houtje zaken gaan regelen in hun voordeel, dan krijgen we totale anarchie en dat willen we niet.

  3. P.Heesakkers schreef:

    Onder de trein komen kan op velerlei manieren en plekken, zelfs op stations. Waarom moet de mening of zienswijze van buurt en aktiegroepen, als ook recreatief verkeer, boeren, wandelaars en fietsclubs genegeerd worden? Is Pro-rail alleenheerser geworden in ons democratisch land ? Hebben belanghebbenden geen rechten? Er is genoeg tegenin te brengen op het voorstel.

    1. Simon schreef:

      Moet je een mening hebben over de manier waarop je onder de trein wilt komen? Ik hoop niet dat u ooit in dichte mist op zo’n ding over moet steken en de machinist even vergeet te fluiten om zijn komst aan te kondigen. Dat wordt een verrassing, maar geen blijde!
      Ik ben van mening dat onbewaakte overwegen niet meer toegepast zouden moeten worden op baangedeelten met een maximale treinsnelheid boven de 30 km/u.

      1. Johan schreef:

        Niet boven de 30 km/h? Ik wil niet weten hoeveel biljoen we verder zijn als we alle voetgangers- en fietsersoversteekplaatsen zonder stoplichten in wegen met een maximumsnelheid van 50 en 80 km/h zouden moeten vervangen door een brug of tunnel. Of wilde u beweren dat je een trein gemakkelijker over het hoofd ziet dan een autootje?

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Wellicht kan een autotje indien nodig nog remmen, de trein heeft een veel langere remweg.

  4. Drs. E.J.A. Heusinkveld schreef:

    Om welke overwegen gaat het hier eigenlijk? Om overwegen zonder knipperlichten en/of ahobs. Dat zijn overwegen met zeer weinig verkeer, anders waren ze wel beveiligd. Of gaat het over overwegen waar de weggebruikers rode lichten en halve bomen negeren? Bij de halte Almelo de Riet heeft men traliewerk aan de bomen van de voetgangerspaden moeten maken om te verhinderen dat haastige reizigers (meestal scholieren van een nabijgelegen ROC) nog snel onder de bomen doorgaan om de trein naar huis te halen. Men zou een campagne moeten voeren om de weggebruikers de regels, die ze zouden moeten kennen, nog eens onder de aandacht te brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.