fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

25 miljoen extra voor aanpak spoorwegovergangen

klok 16 jun 2020 13:06

Het kabinet trekt 25 miljoen euro extra uit voor verbetering van de veiligheid van spoorwegovergangen. Het grootste deel daarvan, 15 miljoen euro, is bestemd voor het opheffen of beveiligen van onbewaakte overwegen. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur).

Van Veldhoven kondigde eerder al aan dat onbewaakte overwegen uiterlijk eind 2023 tot het verleden moeten behoren. Van de 180 die er anderhalf jaar geleden nog waren, zijn er inmiddels 49 opgeheven of beveiligd. Met het extra geld kunnen snel nog 76 onbewaakte overwegen worden aangepakt. Het totale budget hiervoor komt nu op 80 miljoen euro.

Een treinmachinist kwam vorige maand om het leven toen hij op een onbewaakte overweg in Hooghalen op een trekker botste. “Het is belangrijk dat zulke ongevallen worden voorkomen”, schrijft Van Veldhoven aan de Tweede Kamer. De toedracht van dat ongeluk wordt nog onderzocht.

Naar aanleiding van het dodelijke ongeval hadden onder andere regeringspartijen ChristenUnie en VVD aangedrongen om versneld de onbewaakte overwegen te verwijderen. “Onbewaakte spoorwegovergangen zijn levensgevaarlijk. Deze zouden met spoed worden aangepakt door ze veiliger te maken of op te heffen. Op enkele plekken is dit gedaan, maar helaas zien we dat de huidige aanpak niet snel genoeg gaat”, reageerde Kamerlid Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie twee weken geleden.

© ANP / Treinreiziger.nl

11 gedachten over “25 miljoen extra voor aanpak spoorwegovergangen”

  1. Simon schreef:

    Gelukkig is de staatssecretaris bereid om haar mening bij te stellen.
    https://www.treinreiziger.nl/staatssecretaris-neemt-plan-eringa-serieus/

  2. Treintjes schreef:

    Ik stel voor om de meeste overwegen op te heffen en/of te vervangen door onderdoorgang. Wanneer is daar nu eens politiek draagvlak voor? Het is toch bizar dat treinen en wegverkeer elkaar kruisen.

    1. dries molenaar schreef:

      Een tunnel vereist wel wat ruimte voor de hellingen. Dat lukt niet overal. In de stedelijke omgeving zoals Hilversum is het een flink project. Beter zou een verdipet spoor zijn waarmee meerdere overgangen opgeheven kunnen worden.
      Sluiten van de kleintjes zal nu toch wel gedaan zijn wanneer er niet teveel beletsels zijn.

      1. Onbewaakt schreef:

        Zijn er in Hilversum dan onbewaakte spoorwegovergangen?

        1. dries molenaar schreef:

          Die hebben allemaal slagbomen. Het idee is echter alle overgangen op te heffen. Dat zal met die paar stuivers niet lukken en het is een taak van de wegbeheerder (de gemeente). IN veel gemeentes wil men er wel vanaf. Onder andere door meerdere op te heffen en door een tunnel te vervangen. Of door een drastische aanpak zoals ooit in Rijswijk. Waar overigens een km verderop gewoon een overweg bleef bestaan. Die zal nu met de viersporigheid wel opgeheven moeten worden.

          Eerst maar die totaal onbeschermde kleintjes opheffen of aanpassen. Lastig genoeg.

  3. Henk van Velden schreef:

    Er is in Nederland (nog) slechts 1 bewaakte spoorwegovergang (in Roermond). Het gaat hier om onbeveiligde overgangen (tegenwoordig zelfs “niet aktief beveiligd” genoemd. omdat een root/wit hekje ook een beveiliging is).

    Inderdaad, in de bebouwde kom van Hilversum zijn alleen aktief beveiligde (AHOB) spoorwegovergangen.

  4. Harry schreef:

    Een correcte analyse! Niks aan toe te voegen.

  5. Boutrous schreef:

    Ter hoogte van de NS halte Zoetermeer-Oost is een een overweg met AHOB installatie. Deze overweg is nog de enige overweg in het traject Den Haag Centraal – Gouda. Deze overweg is op werkdagen overdag meer gesloten dan open voor het gemotoriseerde wegverkeer. Voor fietsers en voetgangers is er een onderdoorgang onder het spoor en de A12. Wanneer de overweg verdwijnt is nog niet bekend.

  6. Rogier de Wit schreef:

    Wat ik mij afvraag is waarom ze niet op zijn minst op korte termijn alle WILO’s aanpassen (die landelijke overwegen met alleen rode+witte lamp, conform plaatje boven dit artikel).

    Niet gehinderd door enige kennis, lijkt mij dat je deze relatief eenvoudig kan voorzien van overwegbomen en bellen, het beveiligingssysteem ligt er daar immers al.

    Er wordt nu soms gesproken over het verplaatsen van boerderijen (Santpoort) of hele wegen, om mensen alsnog via een andere spoorwegovergang te leiden. Dan lijkt me aanpassen goedkoper en niets minder veilig.

    1. Johan schreef:

      Prorail hanteert een sterfhuisconstructie voor bewaakte overwegen, omdat hun doel is overwegen helemaal uit te bannen. Ongelijkvloerse kruisingen of afgesloten overwegen zijn (voor wat het treinverkeer betreft) immers veiliger dan bewaakte overwegen. Daarom investeren ze niet in het opwaarderen van overwegen tot beter beveiligde overwegen.

      1. FyraFlop34 schreef:

        Klopt. Op lange termijn wil ProRail het spoor van al het andere scheiden. Misschien staat er over tien jaar hier wel een artikel over de laatste slagboom van Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.