fbpx

Arriva lanceert e-tickets voor trein en bus met bug

Arriva introduceert het e-ticket trein + bus. Op de site van Arriva kunnen reizigers vanaf vrijdag niet alleen hun reis plannen, maar ook direct een e-ticket aanschaffen. Treinreiziger.nl heeft direct de proef op de som genomen. Conclusie: In de meeste gevallen krijgt de reiziger het juiste ticket, maar door een bug worden soms de verkeerde kosten in rekening gebracht.

De gedachte van het e-ticket is positief: één integraal ticket voor bus en trein, waarbij de prijs van het e-ticket kost als reizen op saldo met de OV-Chipkaart (voltarief). Voor alle reizen met Arriva, zowel bus, trein of gecombineerd, worden e-tickets verkocht.

"Het aanbieden van deze nieuwe e-tickets past in de beweging waarin reizigers de voorkeur geven om steeds meer zaken vooraf en online te regelen. Bovendien sluit het volledig aan bij het doel van Arriva om vanaf 2018 geen contant geld meer in de bussen te accepteren," schrijft Arriva in een persbericht.

Maar in de praktijk blijkt het e-ticket bij de lancering toch nog niet altijd even goed te werken. Op sommige trajecten zijn er verschillende reisadviezen met verschillende tarieven. Bijvoorbeeld tussen Heerlen Woonboulevard en Heerlen. Een ritje met de trein kost voor een kind 1,52 euro, maar bij sommige reisadviezen wordt geadviseerd bus 24 te nemen en hoort het ritje nog maar 77 cent te kosten. Toen Treinreiziger.nl het goedkope buskaartje wilde bestellen werd toch de prijs in rekening gebracht van het duurdere treinkaartje. Uiteindelijk werd ook het treinkaartje geleverd, in plaats van het buskaartje.

Treinreiziger.nl heeft de fout bij Arriva doorgegeven. Die onderzoekt de kwestie. "Vermoedelijk gaat het fout als de gebruiker in het verkoopproces een stap terug doet en dan alsnog op hetzelfde traject een andere ticket selecteert," legt woordvoerder Joyce de Vries van Arriva uit. Op de meeste trajecten kan deze bug zich niet voordoen, omdat alle tickets even duur zijn. En ook als de tickets niet even duur zijn hoeft het niet altijd fout te gaan. Arriva gaat de bug nu oplossen.

Het e-ticket moet formeel altijd worden uitgeprint. "Anders kunnen we niet garanderen dat de OV-chipkaartpoortjes op het station open gaan," zegt De Vries. Maar wie het ticket niet uitprint hoeft bij controle niet bang te zijn voor boetes. Het is de bedoeling dat in een latere fase het uitprinten van het e-ticket overbodig wordt. "In de toekomst willen we ook het m-ticket lanceren, dat in de app op de mobile telefoon getoond kan worden," zegt de vervoerder. NS heeft al een dergelijke proef lopen.

Het is niet voor het eerst dat Treinreiziger.nl fouten en slordigheden met e-tickets ontdekt. Zo kon Treinreiziger.nl destijds bij NS Hispeed nog een ticket voor de Fyra kopen, terwijl het bedrijf al bekend had gemaakt dat de trein de komende maanden niet meer zou gaan rijden. Later kocht Treinreiziger.nl een toeslagbiljet voor Intercity Direct, dat kinderlijk eenvoudig te misbruiken was. Dat is inmiddels opgelost.

eticketArriva.JPG

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
leo stoffels
6 jaren geleden

goed dag ik heb op 28 jullie 2 kaartjes gekochtvoor naar venlo te gaan voor op vakanie te met bus om half tien maar trein die om 8.45 die kwam nietik was te laat in venlo de bus moest op mij en mijn vrouw wachten en dat was niet leuk voor de anderen

Erwin Wessels
6 jaren geleden
Antwoord aan  leo stoffels

Gelukkig wachtte de bus, en jij kunt er helemaal niets aan doen dat je later was. Dat anderen op jullie moesten wachten, hoef je je echt niet schuldig om te voelen.

Tsegay
5 jaren geleden

Van meppel
Naar maastrecht