fbpx

Arriva wint vervoer Twentse spoorlijnen

21 dec 2022 16:41

Arriva zal vanaf december 2023 het treinverkeer Zutphen – Hengelo – Oldenzaal overnemen van Keolis. De spoorlijnen zijn onderdeel van de concessie Twente-ZHO. Voor een periode van vier jaar neemt Arriva het vervoer over, met de optie van verlenging van nog eens een jaar. De totale contractwaarde bedraagt €300 miljoen euro.

Blauwnet kleuren

Daarmee bereikt Arriva bijna een monopolie op regionale treinen, al hebben Keolis (Zwolle – Kampen / Enschede), Qbuzz (Dordrecht – Geldermalsen) en Transdev (Amersfoort – Ede-Wageningen) ook nog treindiensten in exploitatie. Of die laatste in handen blijft van Transdev is de vraag, in maart 2023 wordt duidelijk wie de komende dertien jaar het vervoer mag verzorgen. NS heeft de regionale trein Gouda – Alphen aan den Rijn in handen.

Arriva is blij met de nieuwe concessie en zegt haar positie als grootste bus- en regionale treinvervoerder van Nederland te versterken. Arriva krijgt er met de concessie 450 medewerkers bij. Keolis heeft een poging gedaan de concessie te behouden, maar greep ernaast. Op de spoorlijn Zutphen – Hengelo – Oldezaal zullen Lint-treinen ingezet worden, in de kleuren van Blauwnet.

100 elektrische bussen

Behalve de treinlijn vallen 50 buslijnen eveneens onder de concessie. Een complete nieuwe busvloot van 100 nieuwe elektrische bussen zal hiervoor gebruikt gaan worden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
57 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
1 jaar geleden

“Op de spoorlijn Zutphen – Hengelo – Oldenzaal zullen Lint-treinen ingezet worden, in de kleuren van Blauwnet.”

Die rijden er al… 🙂

Wim Lubbers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Hopelijk heeft de provincie afgesproken dat Arriva er betere stoelen in zet dan Keolis.

Lucas
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Een eerste klas zou inderdaad niet overbodig zijn. Hoe zit het eigenlijk met de aansluitingen in Zutphen van/op de trein naar Roosendaal en in Hengelo naar Enschede en Zwolle?

Wim Lubbers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Lucas

Zutphen ken ik als een van de betere overstapstations in het land. Bijna Zwitsers zelfs. Bijna, want er is een perron te weinig waardoor de ic UIT Arnhem pas kan binnenrijden als de ic NAAR Arnhem vertrokken is.
In Hengelo heb ik goede ervaring met een overstap op de Keolis naar Enschede. Soms is het wel stressen als ProRail er in Hengelo weer eens een goederentrein of een eeuwig vertraagde trein van of naar Berlijn tussenfrommelt.
Omdat mijn weekendvrij tegenwoordig 1e klas is, zou een eersteklascoupé welkom zijn, maar voor die (dichte!) stiltecoupé heb ik ook waardering. Maar dan straks wel met armleuningen natuurlijk.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Het is slechts voor een overgangsperiode van 4 jaar dus behalve een paar stickers zal er niet veranderen.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

Waarom is de concessie eigenlijk maar 4 jaar? Lijkt mij nogal inefficiënt, de provincie kan al bijna met de nieuwe aanbesteding starten, en 100 nieuwe bussen gaan wel langer mee dan 4 jaar, dus die gaan na die 4 jaar over naar de volgende concessiehouder (ofwel, degene die zijn personeel het verste leeg weet te persen en daardoor de laagste prijs te bieden, want ergens anders is niet echt op te bezuinigen).

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

@Ricardo
Omdat de huidige treinen dan vervangen gaan worden. Er moet in de tussentijd gekomen worden tussen elektrificatie,accutreintreinen, waterstof treinenvof iets anders. Afhankelijk van die keuze zal het kostenplaatje voor de vervoerder heel anders zijn en pas dan kun je een veel langere periode afspreken.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Het is een tijdelijke consessie, dus de Lintjes worden in eerste instantie verder opgestookt. Wel zouden er af en toe met niet de rode GTW-tjes gereden wordt.

Ik
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ze mogen nog treinen in de hoek
hebben staan, maar voor een periode
van vier jaar of vijf kunnen je geen
nieuwe treinen kopen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ik

Het is ook niet de bedoeling om nieuwe treinen te kopen.

Erno-Berk
1 jaar geleden

Mooi dat Arriva de concessie Twente heeft gewonnen! Arriva presteert best prima in de Achterhoek en nu krijgen ze mooi de aansluitende regio Twente erbij. Gefeliciteerd Arriva!

Anony
1 jaar geleden

heel tof dat arriva de lijn over wilt nemen, echter is de vraag of arriva het personeel wel weet te vinden om het te rijden, iets waar keolis al langer mee stoeit en arriva zelf ook in de noordelijke lijnen…

Peter Janssen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anony

Ik ga er vanuit dat het personeel van Keolis 1 op 1 zal worden overgenomen. En blijft waarschijnlijk gewoon met de lintjes rijden wat ze nu ook doen. Alleen er komt Arriva op de trein te staan en bedrijfskleding

Roy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter Janssen

Arriva neemt niet de Linten van Keolis over maar gebruikt hiervoor eigen Linten, deze komen ook in Blauwnet kleuren.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Roy

Waar tovert Arriva nieuwe gebruikte Lintjes vandaan? Kan me eerder voorstellen dat ze het en der nog wat GTW-tjes op voorraad hebben staan, die ze kunnen gebruiken. Voor 5 jaar ga je idd geen nieuw materieel aanschaffen en zeker omdat ze de boel willen electrifiseren.

Daarbij zijn de Keolis Lintjes opgevoerd om wat sneller te kunnen rijden (krachtigere dieselmotoren) en dat heeft waarschijnlijk met de enorme slijtage te maken. Verder zijn de Keolis de enige Lintjes met een plee.

Voor mij lijkt de WINK het meest geschikte type voor de lijn Hengelo – Oldenzaal, omdat deze dan een redelijk deel onder draad kan rijden, terwijl in het Noorden nauwelijks draad op de trajecten zit en met volledige dieseltreinen af kan. Aan de andere kant wilt het Noorden volledig terecht deze fonkelnieuwe treinen voor zichzelf houden.

SalCon
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter Janssen

Dat met krapte van personeel bij de regionale vervoerders merken we ook met de kerst: https://www.destentor.nl/zwolle/griepepidemie-velt-keolismachinisten-veel-minder-treinen-tijdens-kerst~a7e33647/

Anoniem
1 jaar geleden

Arriva gaat rijden onder de vlag van Blauwnet begrijp ik. In Zutphen staan nu paaltjes van Blauwnet, Arriva en NS. Blauw, rood, geel. Welke wordt het straks? Waarschijnlijk gaan sommigen inchecken bij Arriva? Zowel Zutphen-Hengelo als Zutphen-Apeldoorn is straks Arriva maar eentje ervan benodigt het blauwe paaltje….. Om het makkelijk te maken.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er verandert niets, Zutphen-Hengelo blijft gewoon Blauwnet. Alleen een andere exploitant maar daar merkt de reiziger niets van.

Mark
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Mag toch hopen dat er wel wat verandert gezien de vele uitval op de ZHO-lijn. Keolis heeft haar zaakjes gewoon niet voor elkaar en dan druk ik me nog zacht uit! Zie ook de puinhoop die ze er op de RB61 van gemaakt hebben.

Qua busvervoer doen ze het wel redelijk in Twente, alleen het visgraatmodel slaat nergens op en zorgt voor veel overstappen, fors langere reistijden en lege bussen. Druk bezette buslijnen die parallel aan de spoorlijnen reden en een eigen publiek bedienden werden opgeheven (zoals lijn 52 Oldenzaal-Hengelo en lijn 90/91 Goor-Delden-Hengelo), er werden nieuwe en compleet onzinnige buslijnen in het leven geroepen die haaks op de ZHO rijden en waar niemand op zit te wachten. Met als gevolg dat die bussen vrijwel leeg rondrijden en waarvan vele ritten inmiddels opgeheven zijn.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mark

Er verandert niets, de huidige exploitatie wordt nog vier jaar doorgezet met een andere exploitant.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mark

Ja, laten we nog eens allerlei parallelle busdiensten gaan opstarten, het OV zwemt immers in het geld.

Amore
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mark

Dat krijg je, als provincie leden geen verstand van openbaar vervoer hebben, ze denken alleen maar aan geld

vissers
1 jaar geleden

ARV rijdt al als Bl-net: Zwolle-Emmen. Ik vermoed dat die situatie in Z zo blijft als nu. Bl-net blijft dat, ook als er op de treintjes een ander naampje komt. Zal wel met de inkomstenverrekening te maken hebben.
Daarmee rijdt ARV dan dus, als ik goed tel, alle dieseltreintjes in heel het land.

Mark Mombarg
1 jaar geleden
Antwoord aan  vissers

Die afkortingen waren ook overbodig geweest :p

Maar alle gekheid op een stokkie. Prima dat Arriva dit nu gaat doen. De kwaliteit die Keolis lever(de) sloeg nergens op.

In de ochtendspits altijd 2 treinstellen inplannen en er met maar 1 rijden, omdat de rest ‘in onderhoud’ was, kennelijk maanden lang.

Jammer dat de Lint treintjes nog blijven, deze vallen echt bijna van ellende uit elkaar. Vaak doet 1 van de 2 motoren het niet, doet de wifi het al jaren niet meer, valt de vloer uit elkaar (vandaar dat tapijt in de trein) en is de wc bijna altijd buiten werking.

jan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mark Mombarg

Arriva gaat haar eigen Linten hiervoor gebruiken, zijn die dan ook zo slecht? Kan me voorstellen dat er ook regelmatig ander Arriva-materieel op de ZHO ingezet gaat worden.

Keolis won in het verleden concessies in Overijssel met vele beloftes die ze nooit waar maakten, zo zou de ZHO ieder kwartier gaan rijden…. Hebben ze eenmaal de concessie gewonnen dan blijken dergelijke beloftes niks meer waard. Blij dat die oplichtersbende alles aan het kwijtraken zijn in Overijssel!

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  jan

Uit welke toverdoos komen deze Lintjes? Arriva heeft zijn Lintjes op de Maaslijn en de Almellow Hardenberglijn bikkelhard nodig. En deze Lintjes hebben ook eenzelfde leeftijd, alleen met dit verschil is dat men geen krachtigere motoren in heeft gebouwd om sneller te kunnen rijden.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  jan

Welke eigen Linten gaat Arriva gebruiken. Waar komen die plotseling vandaan?

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mark Mombarg

Als Arriva hetzelfde materieel gebruikt zal het ook hetzelfde resultaat zijn. De opgevoerde Lintjes zijn gewoon op en men wil op het idee van verduurzaming wachten tot de electrificering voor het aanschaffen van nieuw materiaal.

Wat krijg je dan. Zie de Maaslijn. Oud materiaal wat nodeloos lang dienst doet, niet aan de reizigersvraag kan voldoen omdat men het moderniseren al erg lang uitstelt en Arriva niet voor een kortere periode nieuwe dieseltreinen gaat kopen. (Overigens geldt dit ook voor andere vervoerders) Ik vrees voor de lijnen in Twente een soort gelijk scenario. En de reizigers en Arriva krijgt keer op keer een worst voorgehouden dat de werkzaamheden toch echt spoedig gaan beginnen.

Met een beetje geluk komen er nog wat overgebleven GTW’s op deze route.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Uiteindelijk zullen er wel akkutreinen of waterstoftreinen komen. Elektrificatie zie ik niet gebeuren, ProRail is tegen verdere elektrificaties.

MarkM
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

ProRail wil hier wel elektrificatie, maar ieder ander wezen wil dit niet. Men is (terecht) bang dat deze lijn dan ook voor de volle mep gebruikt gaat worden voor goederenvervoer en dat wil men niet. Mede omdat deze spoorlijn door verschillende dorpskernen loopt.

Daarom wil men dus inzetten op accutreinen die opgeladen kunnen worden tussen oldenzaal/Hengelo en rondom Zutphen, zodat ze op de batterij tussen de aftakking na Zutphen tot en met Hengelo kunnen rijden.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Realisme graag

Accutreinen zijn enorm duur. Nadat de GS van Overijssel de prijs van dit heeft gezien zijn ze hiermee gestopt. Immers een trein gaat 30 jaar mee, maar de accu’s moeten iedere 8 jaar vervangen worden. Waterstof is ook duur en inefficient. Beide opties leven alleen in de fantasie van enkele groepen gelovigen.

Ik denk aan een paar scenario’s.

1) Lijn op uiteindelijk toch ge-electrifiseerd.
2) Lijn komt in een soort Maaslijn scenario terecht, waarbij vervoerders hun versleten materieel op deze lijn oprijden en wordt gesproken over mogelijke electrificering in de toekomst. Dit lijkt me het meest waarschijnlijke scenario.
3) Lijn wordt opgeheven en vervangen door een busdienst, die vervolgens ook langzaam uitgekleed wordt.

Kjeld
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@MarcM De bestaande gaat door de kern van Deventer en veel meer kleine kernen. Dan zou ik als provincies toch echt wel kiezen om dan het maar via Goor te zoeken. Niet alleen krijg je veel meer ruimte bij vertraging op Deventer Hengelo, maar ook Twente wordt niet zo afhankelijk van die lijn en er zou een potentiële ic naar Arnhem kunnen komen.

Kjeld
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Beter gewoon elektrificeren die lijn. Veel minder geluidsoverlast en vervuiling. Een extra spoor die voor uitval kan dienen zou wel handig zijn richting Enschede.

ZwolseOVfanaat
1 jaar geleden

En niet vergeten in het lijstje. We hebben ook nog treinen van BRENG tussen Arnhem Centraal en Doetinchem op doordeweekse dagen in de spits.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Als Arriva komend jaar naar Twente komt, kunnen ze weer de doorgaande diensten Oldenzaal- Zutphen en Winterswijk-Zutphen doorkoppelen naar en van Arriva. Dat scheelt extra overstappen en het biedt een comfortabele reis! Misschien worden de rood witte GTW stellen ook Arriva ( Blauwnet) Blauw.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Er komt helemaal geen doorkoppeling want dat is een hele andere concessie. En Blauwnet is een merknaam van de Provincie Overijssel, niet van Gelderland.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Zutphen Apeldoorn weer doorkopelen aan die naar en van Winterswijk en Oldenzaal
Zo ontstaat er een directe verbinding tussen beide uiteinden. Misschien ook een idee om de GTW treinstellen ook van rood wit naar ( Blauwnet) blauw te schilderen of om teplakken!

MarkM
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Daar is toch eigenlijk geen behoefte aan? Vanuit Hengelo naar Apeldoorn is nog altijd sneller via Deventer.

Dat geldt ook voor reizigers vanuit Delden. Ik weet niet in hoeverre er behoefte is vanuit Goor/Lochem om door te reizen richting Apeldoorn?

Baardstaart
1 jaar geleden

“Behalve de treinlijn vallen 50 buslijnen eveneens onder de concessie. Een complete nieuwe busvloot van 100 nieuwe elektrische bussen zal hiervoor gebruikt gaan worden.”

100 bussen voor 50 lijnen. Dus 2 bussen per lijn. Voel je hem al? Ik wel. Dit wordt een enorme kaalslag op het bus OV…

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De kaalslag komt overal zodra het vervoer opnieuw aanbesteed wordt. De huidige concessies zijn sinds corona vrijwel allemaal zwaar verliesgevend geworden. Uh, en het personeel wil nog graag 10% loonsverhoging.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Busvervoer is overal een bodemloze put. Het wemelt van de bussen met minder dan vijf reizigers, dat kan niet eeuwig zo door gaan.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Dus als ik het goed begrijp is het dus handig dat ik als rijbewijsloze vanaf komend jaar (voor OV na 2023) deeltaxi bij het WMO loket bij de gemeente ga aanvragen.

j.abbink
1 jaar geleden

Zal het net zo bende worden als de arriva maaslijn tussen nijmegen en venlo/roermond?
Uitval, stations voorbij rijden vanwege te volle treinen en meer leuks.
Veel sterkte daar in Twente.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  j.abbink

ProRail heeft de modernisering van de Maaslijn jarenlang tegengewerkt want ze wilden het geld liever in luxe stations, PHS en ERTMS steken.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  j.abbink

Het is niet zozeer de schuld van de vervoerders, maar van de overheden, die niet weten wat ze willen. Als je niet zo geobsedeerd zijn om geen diesels meer te rijden of gebruik te maken van WINK’s rest de vervoerders niets anders dan ouwe meuk op te rijden totdat de politiek eindelijk weet wat ze willen. Overigens voor de Maaslijn heeft Arriva al electrische treinen aangeschaft, maar ondanks allerlei toezeggingen gebeurd om de lijn up te graden er nog niets.

A.Mengerink
1 jaar geleden

Vroeger,de jaren 70 en 80, was er een dieselverbinding Apeldoorn- Enschede, met de welbekende rode NS stellen, die tot aan het toewijzen aan Syntus in 2002,gereden werd met de ‘buffel’. In de jaren 50, was er zelfs internationaal treinverkeer op de lijn Hengelo-Zutphen. Tevens reden er diverse goederentreinen op dit traject. Vanaf december 2023 wordt het dus Arriva/Blauwnet. Hopenlijk rijden ze in de ochtend en middagspits met verlengde treinen zodat er geen reizigers op de stations achterblijven. Derhalve; Arriva,succes!

Bertje spoor
1 jaar geleden

De Lint treinstellen (Alstom) hebben een spartaans
interieur mag ik wel zeggen. De stoelen zitten niet prettig. Neem je een bekertje koffie mee, roer de suiker & melk dan voordat je in dit materieel gaat plaats nemen want tafeltjes (en afvalbakken) ontbreken…… Hopelijk komen er Spurts of Winks te rijden op (korte?) termijn…..

Wou
1 jaar geleden

Lint- treinstellen is onmogelijk. Die dingen zijn op.

Doeeeeei Keolis we gaan je niet missen!
1 jaar geleden

Laat Keolis maar snel oprotten, wat een bagger-maatschappij is dat! Vandaag vallen vrijwel alle treinritten uit door gebrek aan personeel…. Zowel op de ZHO als op Enschede-Zwolle. Provincie Overijssel en Gelderland moeten maar snel eens met zware boetes voor Keolis komen wegens wanbeleid/wanprestaties!

Bert
1 jaar geleden

Het zou voor heel Nederland het beste zijn dat alle neven lijnen weer NS wordt. Heb je een tarief een en dezelfde incheck paaltjes. Bij het overstappen geen gedoe met in en uit checken naar een andere vervoerder. Dat zou voor de reiziger het beste zijn. Nu is het een grote zooi op het spoor.

JanN
1 jaar geleden

Koelie kan wel een keer in zwaar weer terechtkomen. Na verlies van de buslijnen kunnen de treinlijnen in Overijssel in 2023 aan de beurt komen. Kijk maar wat op eerste kerstdag gebeurde. Uitval van diverse treinen. Het zal me niets verbazen dat een grote maatschappij als NS of Arriva deze lijnenen zal gaan overnemen. Ik denk dat de provincie Overijssel nog wel van zich laat horen.

Frysk mantsje
1 jaar geleden

Wij leerden op school: eerst goed, dan snel.
Laat ARRIVA eerst ook leren om de huidige concessie goed uit te voeren.
Vandaag in Fryslân: https://lc.nl/friesland/Fries-treinvervoer-minder-stipt-Frysl%C3%A2n-legt-Arriva-boete-op-28145063.html

Peter Janssen
1 jaar geleden

Ik denk dat het treinpersoneel van Keolis wel blij is dat ze worden overgenomen door Arriva. Heel veel machinisten bij Keolis komen nog uit het Syntus tijdperk.

Die hebben nu ook de kans om weer te gaan rijden naar Zutphen-Apeldoorn. Zutphen-Winterswijk-Arnhem-Tiel. Dus meer afwisseling en terug op het oude nest.

En Arriva heeft zelf ook machinisten die met een Lint mogen rijden. In het Vechtdal vallen nauwelijks treinen uit door te weinig personeel dus Arriva lijkt machinisten genoeg te hebben ik denk dat het een goed teken is. Zodat er tussen Oldenzaal en Hengelo minder treinen gaan uitvallen.

Maar misschien ben ik nu wel heel erg positief.

victor kaak
1 jaar geleden

ze willen klimaatneutraler en sneller worden maar als de dieseltreinen blijven rijden dan zeggen die stomme bedrijven dat alleen maar

benjamin kat
1 jaar geleden

ze willen klimaatneutraler en sneller rijden maar als die dieseltreinen blijven zeggen die stomme bedrijven dat alleen maar

A.Mengerink
1 jaar geleden

Zutphen- Hengelo: het ondergesneeuwde
traject, als men dit vergelijkt met de jaren 50 van de vorige eeuw, doorgaande treinen Münster Westf.-Amsterdam. Dat was nog eens wat!
En nu, de van ellende uit elkaar vallende mini treintjes van Lint/Blauwnet.
Kies voor behoud van de verbinding Hengelo-Zutphen-Arnhem en Verder!

Hans
1 jaar geleden

Mag hopen dat Arriva anders omgaat bij ‘vergeten in te checken’. Reizende met een keuzedag vergat ik op de reis Kampen-Oldenzaal in en uit te checken in Hengelo. Meer dan €60 boete. Dit ondanks het reizen met een keuzedag en overal keurig de gehele dag in- en uitgecheckt te hebben. Onvoorstelbaar pietluttig, zijkerig, wellustig gedrag