fbpx

Blog OpenGeo: Nachtelijke reisadviezen

25 mrt 2013 9:07

Vandaag meldde Treinreiziger.nl dat 9292 niet altijd een kloppend reisadvies geeft bij nachtelijke reisadviezen. 9292 geeft aan het probleem in enkele weken te zullen oplossen. In de week voorafgaand aan de publicatie benaderde OpenGeo de redactie van Treinreiziger.nl met een uitgebreide blog over nachtelijke reisadviezen. Als achtergrond bij de nachtbug plaatsen wij deze blog.

Door Stefan de Konink, OpenGeo

In de eerste plaats is het van belang te begrijpen dat in het openbaar vervoer alle haltepasseertijden altijd oplopend zijn. Vertrekt een rit om 23:59, dan zal deze volgens de dienstregeling om 24:05 bij de volgende halte aankomen. Waarom is dit van belang? Als een bus van het noordelijkste puntje van Zweden naar het zuidelijkste punt rijdt, kan deze hier meer dan 24 uur over doen. We vertellen daarom wanneer de bus aankomt ten opzichte van het eerste vertrekpunt.

Operationele dag
Vaak spreken we in het openbaar vervoer ook van een operationele dag. Misschien liep de operationele dag anno 1992 in Nederland van ´s ochtends 4:00 tot de volgende dag 4:00. In 2013 start de laatste nachtbus van EBS om 29:48:00 (5:48 ‘s ochtends) en rijden Connexxion en Arriva om 30:06:00 (6:06 ‘s ochtends) bij de halte weg. Waar gaat het mis? 9292 hanteert nog steeds een eigen definitie van operationele dag, van 4 uur ‘s ochtends tot 4 uur ´s ochtends voor het gehele OV. 9292 manipuleert alle nachtelijke reisinformatie door ritten die beginnen na (28:00:00 – 4 uur) op de volgende dag te plaatsen.

Nachtgrens
Nu is dit geen ramp, ware het niet dat de reisplanner van 9292 alleen zoekt naar ritten op de operationele dag die door de reiziger zelf is geselecteerd bij de reisvraag. Zet je de vertrektijd voor 4 uur, dan zul je alleen reisadviezen krijgen over ritten die voor 4 uur zijn vertrokken. Zet je de vertrektijd op precies 4 uur of later krijg je alleen ritten die zijn vertrokken na 4 uur. Dit geeft meerdere problemen zoals het niet kunnen overstappen van het NS-nachtnet op een nachtbus, als je trein voor 4 uur is vertrokken en de 4 uur passeert terwijl je in de trein zit of vice versa.

Vertrek vier uur
De laatste nachtbus uit Breda en Tilburg vertrekken exact om 4 uur, deze worden nooit gevonden wanneer men met vertrektijd 3:50 op 9292 zoekt. Ze worden echter wel getoond als de planner precies op 4:00 uur wordt gezet met de exact juiste beginhalte. En staat de tijd in de planner wel exact om 4 uur, dan is de bus mogelijk net vertrokken.

Looptijd
Een ander voorbeeld is HTM nachtbuzz lijn N6. Deze vertrekt om 4 uur van halte Buitenhof. De halte is door 9292 hernoemd naar bushalte Buitenhof/Hofweg. De bus maakt een tussenstop op Den Haag Centraal (4:03) en rijdt vervolgens naar Zoetermeer. Deze lijn is met de reisplanner nauwelijks te vinden. Je kunt hem alleen tonen door exact de halte Buitenhof/Hofweg te selecteren en wel exact om 4 uur. Waarom dan niet via tramhalte Buitenhof? De looptijd van halte naar halte is te lang, je komt daarmee over de daggrens heen. Vanaf Den Haag Centraal doet hetzelfde probleem zich voor.

Andere planners
Bij de andere reisplanners die nu in Nederland werken zoals Filewissel.nl, NS.nl en Google.nl speelt dit probleem niet. Deze hebben geen harde knip op de operationele dag en geven altijd het eerst mogelijke reisadvies, zelfs als dat pas op de volgende ochtend is. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.