fbpx

Boete van 1,6 miljoen voor regionaal treinvervoer Overijssel

13 dec 2024 12:34

De provincie Overijssel heeft vervoersmaatschappij Keolis een boete opgelegd omdat treinen niet op tijd kwamen of zelfs helemaal niet reden. Keolis moet ruim 1,6 miljoen euro betalen. Het bedrijf, dat in Overijssel de regionale Blauwnet-lijnen Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen verzorgt, heeft tevergeefs beroep aangetekend.

De boete geldt voor het kalenderjaar 2022. Volgens Overijssel is Keolis toen bepaalde afspraken onvoldoende nagekomen, onder meer over het op tijd rijden van de treinen. De vervoersmaatschappij gaf een tekort aan personeel en slechte weersomstandigheden als verklaring op, maar het college van Gedeputeerde Staten van Overijssel heeft die bezwaren ongegrond verklaard. “Keolis is verantwoordelijk voor een betrouwbaar openbaar vervoer. De aangevoerde omstandigheden komen voor eigen rekening en risico”, aldus de provincie.

Eerder ook boete busvervoer

Overijssel legde eerder samen met Flevoland en Gelderland een boete van 3,5 miljoen euro op aan EBS, dat het busvervoer in (een deel van) die provincies uitvoert. EBS moet betalen omdat volgens de provincies afgelopen jaar te veel bussen niet reden of niet volgens het tijdschema.

Boete besteden aan beter ov

De provinciale politici in Overijssel namen vorige maand bijna unaniem een motie aan met een oproep aan het college om geïnde ov-boetes te gebruiken om de kwaliteit van het openbaar vervoer te verbeteren. “Met boetes houden we geen rekening in de begroting, dus dat geld gaat normaal altijd naar de algemene middelen”, aldus een provinciewoordvoerder. “Boetes zijn ook niet bedoeld om aan te verdienen, maar we leggen ze op om iets te bereiken, namelijk dat het ov iets beter wordt. We zijn nu aan het uitwerken hoe we het beste uitvoering kunnen geven aan de motie van Provinciale Staten.”

ANP

4.8 5 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
1 maand geleden

Ik stel voor de provincie Overijssel wegens gebleken geschiktheid ook de hoofdrailnetconcessie te laten beheren.

David
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Vragen wij ons allen over 10 jaar af waarom station Staphort ineens het centrale knooppunt van de dienstregeling is geworden.

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  David

Staphorst Centraal.

MvR
1 maand geleden

Kunnen ze van dat geld mooi de stations Geerdijk en Bergentheim weer openen😜

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  MvR

Woont er überhaupt iemand in Geerdijk? En Bergentheim past überhaupt al niet in de dienstregeling aangezien nu al Gramsbergen en Dalen niet ieder half uur bedient kunnen worden. Zorg eerst ervoor dat een halfuursdienst op de Emmerlijn mogelijk wordt (door Gramsbergen-Coevorden en Nieuw-Amsterdam-Emmen Zuid te verdubbelen), pas daarna kan misschien gekeken worden of Bergentheim open kan.

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Er stond ook een “😜” achter, dus was vast niet super serieuze gedachte

Bert Kramer
1 maand geleden

De reacties, waarin gesproken wordt over de stations Gramsbergen en Geerdijk snijden geen hout. Deze plaatsen werden/worden bediend door Arriva en die treft geen enkel verwijt en krijgt ook geen boete.

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Kramer

Maar de provincie gaat daar over, dus zou het geld daarvoor wel kunnen gebruiken. Dat gezegd hebbende, was de suggestie volgens mij niet super serieus, maar een halve grap.

MvR
1 maand geleden

Is wel degelijk serieus. Het past in
de dienstregeling als Aml-Mrb is geëlectrificeerd. Ook de reizigersvereniging ALMA, de gemeenten Twenterand en Hardenberg maken zich er sterk voor……

Maar of het veel kans heeft……

treingraag
1 maand geleden

Vreemde stimulering van verbetering bedrijfsresultaten. Biedt hulp bijv. beroepswerkelozen (verhuishulp) aan de bak, in de bakken, op de bok zetten etc. Heeft Keolis wat aan en de klant ook.

Peter
1 maand geleden

1.6 miljoen klinkt voor ons veel. Maar voor een groot bedrijf als Keolis zal het nog wel meevallen. Een trein die niet rijdt heeft ook minder onderhoud nodig waar ze ook op kunnen besparen. En een trein die niet rijdt omdat er personeel te weinig is scheelt ook weer loonkosten.

Baardstaart
1 maand geleden

Het was idd slecht in 2022 en een deel van 2023 dat treinen plots uitvallen. Ik denk dat hier de provincie er ook deels ook schuldig aan is. In een situatie waardoor personeelstekorten bepaalde treinen niet meer kunnen rijden zal er van te voren geselecteerde treinen geschrapt dienen te worden. In dit geval zouden de IC treinen, die door de weeks 1x per uur van Enschede naar Zwolle v.v. geschrapt moeten worden om zo de betrouwbaarheid van de Regionale Stoptreindiensten te verstevigen en dan weten de reizigers ook wat er wel en niet rijdt. De provincie en Keolis had toen al direct contact met elkaar moeten hebben om met de huidige problemen tot deze oplossing te komen. Een boete is een maatregel achteraf, maar heb als reiziger liever dat er meteen ingegrepen is door transparant te zijn naar de reiziger welke treinen er niet meer rijden en het schappen van de IC diensten tussen Enschede – Zwolle v.v. zou de meest logische optie geweest zijn om zo de basis RS dienstregeling te versterken.

Chris
1 maand geleden

Lijkt me dat Keolis die boete wel al vooraf had opgenomen in de begroting. Ik reis er in de provincie Utrecht mee en verder dan een standaardriedeltje waarom bussen en treinen uitvallen (lekke banden, chauffeur/machinist die vakantie heeft en een “och menneke wat vervelend” als je een klacht in dient) komen ze niet. Immers, ze verzamelen heel veel data om naar de provincie terug te kunnen meppen. Dát is het spel.

Ferry
1 maand geleden
Antwoord aan  Chris

Met die boete van 1,6 mln kan mooi het verlies van 1,6 mln op de lijn Hengelo-Bielefeld worden weggewerkt.

Jesse
1 maand geleden

Kunnen ze rrreis ook een boete geven voor het onnodig aanpassen en verpesten van de dienstregeling?