fbpx
Foto: GinoPress

Boete voor bijna-ramp rangeerterrein Kijfhoek

11 dec 2014 14:53

Spoorwegbeheerder ProRail en Keyrail, exploitanten van rangeerterrein de Kijfhoek in Zwijndrecht, moeten allebei een geldboete van 100.000 euro betalen. Die straf krijgen ze voor hun verantwoordelijkheid voor de bijna-ramp op 14 januari 2011 op rangeerterrein de Kijfhoek. De autoriteiten vreesden enorme ontploffingen als lpg-wagons in de buurt vlam zouden vatten.

De rechtbank in Rotterdam houdt de twee bedrijven verantwoordelijk voor het veroorzaken van de brand van een treinwagon met ethanol op het rangeerterrein. De bijna-ramp ontstond toen de wagon tijdens het rangeren tegen een lege wagon botste. De wagon met ethanol brandde urenlang. Een deel van de snelweg A16 moest voor enige tijd worden afgesloten. Ook woningen in de directe omgeving werden ontruimd. De omgeving zat lang in spanning, omdat een ramp dreigde.

Volgens de rechters hebben beide bedrijven voorschriften overtreden. Daardoor zijn ze verantwoordelijk voor het veroorzaken van de brand en het veroorzaken van een gevaarlijke situatie op het spoor.

Ook hebben ProRail en Keyrail niet goed opgetreden tijdens het bestrijden van de brand, concludeert de rechtbank. Zo waren onder meer de blusputten niet goed gemarkeerd. "ProRail en Keyrail hebben door hun handelen bewust het risico genomen dat er in een dichtbevolkt gebied een ontploffing met verstrekkende gevolgen had kunnen gebeuren.´´ Dat dit niet is gebeurd, is volgens de rechters te danken aan geluk.

Toch is de opgelegde boete veel lager dan het Openbaar Ministerie had geëist, namelijk 900.000 euro per onderneming. Dat komt omdat ProRail en Keyrail zijn vrijgesproken van het overtreden van de regels voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen. Ook hebben de rechters "sterk meegewogen´´ dat uiteindelijk is gebleken dat er geen echt groot gevaar voor personen zoals omwonenden en hun woningen is geweest. Verder is duidelijk geworden dat er bij ProRail en Keyrail geen sprake is van het structureel niet naleven van veiligheidsvoorschriften, vindt de rechtbank. De ILT trok recent juist de conclusie dat de spoorsector, inclusief ProRail onvoldoende lering trekt uit eerdere incidenten.

(c) ANP. Foto: (c) Ginopress