youtube treinreiziger zoeken zoeken

FNV dreigt met acties bij Arriva en Keolis

klok 08 mrt 2018 14:56

De FNV dreigt met stakingen en andere acties in het openbaar vervoer. De achterban heeft een CAO-eindbod van vervoerders Keolis en Arriva unaniem afgewezen. Die krijgen tot volgende week vrijdag om met een beter bod te komen, aldus FNV Streekvervoer. De werkgevers bieden 2 procent per 1 januari 2018, de werknemers willen 3,5 procent. Ook vindt de FNV dat Arriva en Keolis te weinig doen tegen de werkdruk.

“Het eindbod is voor buschauffeurs, machinisten en stewards in de breedte veel te laag. Bovendien verdient een machinist bij Arriva 10 procent minder dan bij de NS,” aldus bestuurder Pieter Beuzenberg. “We willen een model afspreken waarbij we binnen vijf jaar het verschil overbruggen.”

Op 4 januari reden door acties voor een betere CAO in het hele land nauwelijks streekbussen en regionale treinen. Dat was echter voor de CAO Openbaar Vervoer. Daar is een principe-akkoord bereikt, al heeft de FNV subsectorraad Streekvervoer het CAO-onderhandelingsresultaat van een negatief advies voorzien. De acties waarmee nu wordt gedreigd zijn vanwege de CAO Multimodaal Vervoer. Die geldt in regio’s waar de vorige keer juist niet gestaakt is, bijvoorbeeld bij Arriva in de Achterhoek en op de Limburgse en noordelijke (neven)lijnen.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

9 gedachten over “FNV dreigt met acties bij Arriva en Keolis”

  1. Erwin Smallenburg schreef:

    Er is geen akkoord maar een onderhandelingsresultaat bij de CAO Streekvervoer. Ook daar zijn nieuwe acties niet uitgesloten.

    1. Peter schreef:

      Er moet nog veel meer gebeuren bij zowel Keolis als Arriva. Nog los van de te lage beloning.

      Waarom word toegestaan dat die regionale treinen geen conducteur hebben? Het is toch van de zotte dat elk klein winkeltje een BHV’er op de winkelvloer heeft en elke NS trein een conducteur met EHBO heeft om een reiziger die onwel word te helpen terwijl als er wat gebeurd op een Arriva trein er niemand is om te helpen. Daarnaast is er ook niemand om asociaal gedrag van medereizigers te corrigeren.

      En ik vraag me ook af of het wel veilig is zo’n machinist die uit zijn hokje hangt om de trein te laten vertrekken.

  2. Tonny schreef:

    In Limburg is vorige keer ook al gestaakt. Valt Limburg dan onder beide regelingen? Dit is net zo verwarrend als de OV chipkaart, haha.

  3. Peter schreef:

    Er moet nog veel meer gebeuren bij zowel Keolis als Arriva. Nog los van de te lage beloning.

    Waarom word toegestaan dat die regionale treinen geen conducteur hebben? Het is toch van de zotte dat elk klein winkeltje een BHV’er op de winkelvloer heeft en elke NS trein een conducteur met EHBO heeft om een reiziger die onwel word te helpen terwijl als er wat gebeurd op een Arriva trein er niemand is om te helpen. Daarnaast is er ook niemand om asociaal gedrag van medereizigers te corrigeren.

    En ik vraag me ook af of het wel veilig is zo’n machinist die uit zijn hokje hangt om de trein te laten vertrekken.

  4. De Leeuw schreef:

    Voor de FNV is geen CAO-actie geslaagd zonder stakingsacties waarbij het publiek getroffen wordt.

  5. Arjan Krabbenbos schreef:

    Straks per december 2018 wordt de Merwede Lingelijn (Dordrecht-Gorinchem-Geldermalsen v.v.)van Arriva overgenomen door Q Buzz. Insiders melden dat deze naam later IBuzz wordt genoemd vanwege de overname door de Italianen. Dan maar gelijk Itrain of of Itreno als het toch om deze nog enige treinverbinding gaat.Tijdens de afgelopen Arriva periode zijn enkele nieuwe station geopend. Dat zijn Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom en Boven Hardinxveld. Het station Dordrecht-Stadspolders was al eerder geopend toen NS hier nog reed. Wel is dit station later voorzien van extra spoor en peron. in de nabije toekomst komen er nog stations bij Gorinchem (Papland) en Leerdam (Broekgraaf of West). Jammer dat het kleine traject naar Tiel van NS wordt overgenomen (Geldermalsen-Tiel v.v.). Moet geen probleem zijn met de PHS op het drukke baanvak Utrecht-Geldermalsen-‘s-Hertogenbosch v.v. De Sprinters kunnen van af Houten Castellum allen doorrijden vanaf Houten Castellum ook in de Spits Er was nog geen melding gemaakt over komst van toiletten in het huidige Arriva (Spurt/GTW)-materieel. Wel dat het interieur en exterieur zullen gaan wijzigen. O Buzz gaat met bussen rijden in het DAV-gebed (Drechtsteden Alblasserwaard en Vijfheerenlanden gebied) ook vanaf december 2018.

    1. Peter schreef:

      En wat hebben deze 2 reacties met het artikel ‘FNV dreigt met acties bij Arriva en Keolis’ te maken. Off topic dus.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    Ik vind het nog steeds jammer dat Ariva nu en QBuzz straks het traject van NS tussen Tiel en Geldermalsen niet gaan of hebben overgenomen. Het traject Utrecht Centraal Eindhoven v.v. maakt deel uit van PHS of Hoogfrequent Spoorfrequentie. Reizigers van en naar Tiel kunnen makkelijker overstappen in Geldermalsen. Maar de infrastructuur is nog niet aangepast. Ze willen de huidige voetbrug weer afbreken wat kapitaalvernietiging is. Met een extra perron zul je ook deze voetpassage met een extra lift en een extra trap kunnen voorzien. Anders wordt het weer een dure ondergrondse tunnel,wat in het verleden ook eens was. In die oude rioolbuis- voettunnel stonden mooie geschilderde treinen op de wanden.Jammer dat dit niet bewaard is gebleven. De oudere metalen brugconstructie van Geldermalsen staat deels bij museumorganisaties MBS in Haaksbergen en SGB in Goes.

    1. Peter schreef:

      En wat hebben deze 2 reacties met het artikel ‘FNV dreigt met acties bij Arriva en Keolis’ te maken. Off topic dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.