Bouw OV-terminal Den Haag Centraal van start
18 apr 2011 16:48
Na ruim 6 jaar van voorbereidingen is vandaag het officiële startschot gegeven voor de bouw van OV-terminal Den Haag Centraal. In 3 jaar tijd moet het station worden omgevormd tot een volwaardig OV-terminal. Minister Melanie Schultz verrichte samen met NS directeur Merel van Vroonhoven, ProRail directeur Marion Gout en Wethouder Marnix Norder het startschot.
Het huidige station verwerkt dagelijks 190.000 reizigers, waarvan 90.000 treinreizigers. De verwachting is dat dit aantal de komende tien jaar zal verdubbelen door de komst van de hogesnelheidslijn (HSL) en de Randstadrail. Om de reizigersgroei te verwerken moet het station uit 1973 grondig vernieuwd worden.
Meer dan een treinstation
Vorig jaar noemde Eurlings het station nog “Foei lelijk”. Maar dat moet nu met de bouw van de OV-terminal veranderen. Alle vormen van openbaar vervoer zijn straks in één oogopslag te zien. Ook blijft er in het station ruimte voor commercie. “Want het station is veel meer dan alleen een plek waar reizigers op de trein wachten” zegt NS directeur Merel van Vroonhoven. “Het station is ook een plek van ontmoetingen, vergaderen en snel inkopen doen”. De huidige winkels zullen tijdens de werkzaamheden gewoon open blijven.
Fyra Brussel
Bovendien moet Den Haag Centraal door de veranderingen een meer internationaal karakter krijgen, waar bovendien eens per twee uur een internationale hogesnelheidstrein naar Brussel vandaan moet vertrekken.
Station blijft open
Om Den Haag Centraal om te vormen tot een modern station, zullen de nodige werkzaamheden benodigd zijn. “Den Haag gaat er wel wat van merken, maar we zullen de werkzaamheden vooral op luwe momenten proberen uit te voeren. Dus in de weekenden en nachtelijke uren” zegt wethouder Noorder. Het station zal tijdens de werkzaamheden gewoon open blijven.
Kosten
Met de bouw is een totale investering gemoeid van 120 miljoen euro. Hiervan draagt het ministerie van Infrastructuur en Milieu bijna 100 miljoen euro bij en de gemeente Den Haag financiert de rest. Architectenbureau Benthem Crouwel heeft het ontwerp gemaakt. In opdracht van de gemeente Den Haag verzorgt ProRail de bouw. Voor de uitvoering heeft ProRail aannemer Strukton gecontracteerd.
Hoe ziet Den Haag Centraal er straks uit?
Alles draait om de reiziger. Vandaag werd zelfs de rode loper voor de reiziger uitgerold.
Drie topvrouwen rond de spoorbranche kwamen naar Den Haag voor het startschot voor de bouw van OV Terminal Den Haag Centraal. Van links naar rechts: NS directeur Merel van Vroonhoven, Minister Melanie Schultz en ProRail president-directeur Marion Gout.