youtube treinreiziger zoeken zoeken

Brand transformatorhuis van ProRail niet veilig geblust

klok 18 jul 2018 11:38

Bij het blussen van een transformatorhuis van ProRail in Hilversum afgelopen zaterdag is een groep brandweermensen ernstig in gevaar gebracht. Dit kwam doordat Liander ten onrechte liet weten dat de stroom op afstand was afgesloten. ProRail bevestigt berichtgeving hierover door de NOS. De organisatie doet onderzoek naar het voorval.

Door de miscommunicatie begon de brandweer met blussen, terwijl het huisje nog onder hoogspanning stond. “Gedurende de inzet ‘klapte’ de brandende kast uit elkaar”, schrijft burgemeester Broertjes in een brief aan de gemeenteraad. “De brandweermensen zijn nog net in staat geweest om tijdig, zonder letsel, het pand te verlaten. Dit heeft bij de eenheden grote impact gehad, omdat dit tot ernstig letsel had kunnen leiden.” Een woordvoerder van ProRail zegt dat de organisatie heel snel duidelijkheid wil hebben over wat er is misgegaan.

Door de brand in het transformatorhuisje lag het treinverkeer van en naar Hilversum zaterdag enkele uren plat. De brand ontstond rond 9:00 uur. Het duurde geruime tijd voordat de stroom echt was uitgeschakeld en de brand daadwerkelijk geblust kon worden. Dat was om 13:00 uur. Om 13:30 uur kon het sein brand meester gegeven worden.

Op dit moment stoppen intercity’s vanwege het incident nog steeds niet in Hilversum. Dit duurt tenminste tot en met donderdag einde dienstregeling.

© ANP

8 gedachten over “Brand transformatorhuis van ProRail niet veilig geblust”

  1. dries molenaar schreef:

    Men controleert toch wanneer men naar binnen gaat en aanvangt te blussen. Een electricien begint ook niet zomaar wat te grabbelen wanneer een ander zegt dat het kan. Voortaan maar wat controlelampjes van de invoerstroom buiten monteren.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      We hebben het hier over de netbeheerder van het elektriciteitnet, dus niet zomaar iemand die maar wat roept. Een brandweerman moet daar op kunnen vertrouwen.

      1. dries molenaar schreef:

        Zoals hier gedemonstreerd gaat het dan ook wel eens fout. Verkeerd adres of tijdstip.
        Op de baan hebben ze volgens mij aardschakelingen om een bovenleiding aan aarde te leggen tijdens werkzaamheden. Zo voorkomt men dat een goochemerd hem weer aan zet een zo wat collega’s electrocuteert.
        Je zou eigenlijk verwachten dat zulke huisjes ook zulke schakelaars zouden hebben.

  2. GJ de Groot schreef:

    Volgens de NS (op NOS teletekst en hun eigen website):Van en naar Hilversum rijden er geen Intercity’s door een defecte bovenleiding.

    Een rare melding: het gaat om een defect transformatorhuis (dus NIET bovenleiding), de intercity’s rijden wel degelijk van en naar H’sum, stoppen er echter niet en daarom stoppen ze in Naarden-Bussum – wordt evenmin vermeld. Ondermaatse info dus.

    1. Ruud schreef:

      Dat is maar hoe je het bekijkt.

      De bovenleiding kan door het defecte transformatorhuis in Hilversum niet genoeg stroom leveren om een intercity vanuit het station te laten optrekken. Een intercity die rijd is geen probleem want die heeft veel minder stroom nodig.

      Er is net genoeg stroom om een kleine stoptrein te laten vertrekken.
      Dus er is wel degelijk een probleem met de bovenleiding omdat deze onvoldoende stroom levert en dus kan je die als (deels) defect omschrijven. Dat het veroorzaakt wordt door een defect transformatorhuis is weer een andere zaak.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Zie antwoord van Ruud. Als de intercity’s inderdaard op Naarden-Bussum stoppen is dat inderdaad relevant om te vermelden. En of de oorzaak nu een brand is, een defect transformatorhuis of een defecte bovenleiding (als gevolg van de brand) zal voor veel reizigers minder relevante info zijn.

  3. GJ de Groot schreef:

    Dat de oorzaak van de storing de reiziger een biet is: zal wel, wellicht idd meer iets voor de fijnproever. Dat de overige informatie niet accuraat is – je kunt wel degelijk per IC van Amsterdam via Hilversum naar Amersfoort en je kunt dan in Naarden-Bussum overstappen voor Hilversum – het staat niet uitdrukkelijk op de website. Bij het invullen van de reisplanner kom je er pas achter.

  4. Victor schreef:

    Die oorzaak zal mij geen biet zijn. Er gebeuren de laatste tijd meer “storingen” bij werkzaamheden aan leidingnet; aan de bovenleiding of in de stad, maakt niet uit. Volgens mij doordat deskundig personeel vervangen is door ondeskundig. Zolang dat onder de pet blijft zal het alleen maar erger worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.