De 48 treinstellen van het type Buffel, gaan mogelijk naar Polen. Het Poolse SKPL heeft interesse in de treinstellen en heeft in september zelfs een koopovereenkomst met NS gesloten.
Echter het Roemeense Ferotrans, dat de treinen eerder kocht maar de treinstellen nooit kwam ophalen, legde beslag op de treinen. Daardoor is de verkoop niet doorgegaan. Inmiddels heeft de rechter bepaald dat het beslag moet worden opgeheven en zijn er weer gesprekken tussen NS en SKPL. Dat meldt SpoorPro op basis van het rechtbankverslag.
Eerder zette de rechter al een streep door de verkoopovereenkomst tussen NS en Ferotrans. Ferotrans kocht de dieseltreinen in 2017 voor ruim een miljoen euro. Maar het transport naar Roemenië kwam maar niet tot stand. Toen ProRail vervolgens aan het spoor wilde werken, stapte NS met succes naar de rechter om de koop ongedaan te maken.
Ferotrans verwijt NS niet op tijd voor de benodigde documenten gezorgd te hebben, om die reden legde het Roemeense bedrijf beslag op de treinen. De rechter vindt echter dat het NS niet te verwijten is dat de papieren voor het transport naar Duitsland niet op orde waren. “Aannemelijk is dat de treinstellen door tijdsverloop in waarde verminderen. Het moet NS vrijstaan andere oplossingen te zoeken” oordeelt de rechter. Ook wijst de rechter op de financiële schade die NS door de situatie heeft geleden.
Het Poolse SKPL, die nu als potentiële koper voor de Buffel-treinstellen wordt genoemd, kocht eerder ook al Nederlandse treinen. Zo heeft SKPL eerder een aantal Wadlopers gekocht, die nog steeds in Polen worden ingezet. Wadlopers zijn overigens in meer landen terecht gekomen. Zo ging Treinreiziger.nl al eens me de Wadloper mee in Roemenië.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:26
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…