Buffels (DM ’90) mogelijk naar Polen
04 nov 2020 10:54
De 48 treinstellen van het type Buffel, gaan mogelijk naar Polen. Het Poolse SKPL heeft interesse in de treinstellen en heeft in september zelfs een koopovereenkomst met NS gesloten.
Gesprekken
Echter het Roemeense Ferotrans, dat de treinen eerder kocht maar de treinstellen nooit kwam ophalen, legde beslag op de treinen. Daardoor is de verkoop niet doorgegaan. Inmiddels heeft de rechter bepaald dat het beslag moet worden opgeheven en zijn er weer gesprekken tussen NS en SKPL. Dat meldt SpoorPro op basis van het rechtbankverslag.
Slepend conflict met Ferotrans
Eerder zette de rechter al een streep door de verkoopovereenkomst tussen NS en Ferotrans. Ferotrans kocht de dieseltreinen in 2017 voor ruim een miljoen euro. Maar het transport naar Roemenië kwam maar niet tot stand. Toen ProRail vervolgens aan het spoor wilde werken, stapte NS met succes naar de rechter om de koop ongedaan te maken.
Ferotrans verwijt NS niet op tijd voor de benodigde documenten gezorgd te hebben, om die reden legde het Roemeense bedrijf beslag op de treinen. De rechter vindt echter dat het NS niet te verwijten is dat de papieren voor het transport naar Duitsland niet op orde waren. “Aannemelijk is dat de treinstellen door tijdsverloop in waarde verminderen. Het moet NS vrijstaan andere oplossingen te zoeken” oordeelt de rechter. Ook wijst de rechter op de financiële schade die NS door de situatie heeft geleden.
Wadlopers
Het Poolse SKPL, die nu als potentiële koper voor de Buffel-treinstellen wordt genoemd, kocht eerder ook al Nederlandse treinen. Zo heeft SKPL eerder een aantal Wadlopers gekocht, die nog steeds in Polen worden ingezet. Wadlopers zijn overigens in meer landen terecht gekomen. Zo ging Treinreiziger.nl al eens me de Wadloper mee in Roemenië.
David-Joris is in Polen op zoek naar de Oud-Nederlandse trein Wadloper. En met succes. Blijft leuk. pic.twitter.com/fS0ZI48Cdr
— Treinreiziger.nl (@treinreiziger) October 4, 2020
Gelukkig dat de DM 90 oftewel Buffels genaamd een tweede leven krijgen dan de sloop. De treinen zijn jonger dan de huidige voormalige Wadlopers die hie onder andere al rijden. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren en wanneer ze daadwerkelijk de grens over kunnen. Als het transport geregeld is door Duitsland, zullen de bredere treinstellen weer een mooie actieve loopbaan kunnen krijgen.
Als Ferotrans misschien een deel kan overnemen zal dat ongeveer de helft kunnen zijn. Nu staan deze dieseltreinen al bijna een jaar op de Dijksgracht en bij de Houtrakpolder van onze hoofdstad Amsterdam. Laten we hopen dat het straks wel gaat lukken en we weer een mooie bestemming krijgen voor een toekomstig Interrail avontuur met deze voormalige NS (en Syntus) treinstellen.
De voormalige Fyra V250 treinen, waar veel om te doen was, rijden al meer dan een jaar in hun thuisland Italia, waar ze flinke afstanden afleggen. Nu onder de naam ETR 700 Frecciagento!
De Buffels zijn echt goede treinen en kunnen nog veel kilometers maken. Op de Maaslijn met veel plezier mee gereden.
Hergebruik is beter in veel opzichten. Als ze niet over het spoor door Duitsland kunnen, laadt ze dan maar op schepen
Het zijn idd nog goede treinen, die eigenlijk op wat verouderde heavyrail principe is gebouwd. Hoop dat deze treinen in Polen nog prima dienst kunnen doen.
Als de Buffels dan echt naar Polen of Roemenië gaan ( of half-half) , laat dan een Wadloper terugkeren in Nederland. Dan wordt dat een museumtreinstel, zodat we alle diesels in het museum bestand hebben. De Wadlopers werden ook SRV-wagens genoemd, de Buffels danken hun bijnaam aan de kopvormen. De Buffels waren goede treinstellen om mee te reizen, de dieselversie van de helaas gesloopte proto treinstellen Railhopper. railhoppers reden tussen Zwolle en Emmen en hadden zelfs een invalidenlift aan boord. Deze 9 (proef) elektrische treinstellen waren genummerd 2101-2108
Alleen een kop staat er van in het Spoorwegmuseum te Utrecht!
Goed idee om een wadloper DH-2 te bestemmen voor het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht. Alleen is daar nog plaats voor?
Ik vind het jammer dat het Spoorwegmuseum is verworden tot een kinderspeelplaats. Kwam er drie jaar terug voor het laatst en dacht dat ik in een vestiging van Monkeytown was beland. Ik snap de insteek – er is geld nodig om te overleven – maar mij stemde het treurig. Overal geblèr en die prachtige 6300 ingemetseld in een ‘belevenis’. Tip: het Franse spoorwegmuseum in Mulhouse en – vooral! – het spoorwegmuseum in St. Petersburg, Rusland; wat een collectie.
Ik hoop dat de Buffel een tweede leven kan krijgen in Polen. Fijne brede trein om als HC op te werken hoewel de koersrol instellen wel een dingetje was als je het niet eerder gedaan had. Ook het feit dat elke binnendeur op een andere manier geopend werd was een vreemde ontwerpkeuze.
Als ze toch de grens overgaan kunnen de 2e klas afdelingen verandert worden in een 2+3 versie, want door de brede bak constructie waren ze voorbereid om desnoods met vijf stoelen in de breedte te rijden.
Het is verder opmerkelijk dat wij blijkbaar niet goed omgaan met het “cultureel erfgoed” waartoe deze Buffels die in Nederland ontworpen zijn omgaan. De diesel serie compleet maken is dus een goede gedachte. Slopen is makkelijk, maar een goede nieuwe bestemming en tweede leven geven is bijkans moeilijker dan gedacht en in Polen, Roemenië of welk ander “verwegistan” land ook zullen ze de Nederlandse kwaliteit wel waarderen alleen in eigen land is men daar niet altijd bewust van. Zal me benieuwen welke naam deze Buffels aldaar krijgen, een letterlijke vertaling of toch iets anders ?
De Intercity in Polen is daarentegen weer gigantisch veel comfortabeler dan die in Nederland
De Intercity in Polen rijdt ook vijf keer langere afstanden af, inclusief vijf keer langere reistijden. En ook worden op Intercity-diensten in Polen light-trains zoals de Flirt ) als de DART (https://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_ED161) ingezet.
Flirt is ook bedowlt om langere afstanden mee te kunnen rijden, dus dat is niet zo erg, tenzij die is ingericht als een stoptrein, dan is dat uitermate vervelend.
Ik heb er vaak mee gereisd. Voor de Polen een goede investering denk. Ik zou zeggen geficiteerd met de aankoop en veel succes.
De Polen komen er nog wel achter dat deze treinen zonder enige vorm van koeling zomers ongeschikt voor een land met een uitgesproken landklimaat.
Het zou geweldig zijn als deze stellen die nog redelijk nieuw zijn een tweede leven krijgen. Uit oogpunt van milieu zou het ook onverantwoord geweest zijn als deze stellen al zouden worden gesloopt. Enig probleem is de vervuilende en olie-lekkende Amerikaanse Cummins dieselmotoren. Zou er een alternatief voor deze motoren zijn?
Vast wel, er zijn immers veel dieseltreinen in de wereld. Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan. Bouw er een motorwagen (en desnoods een 3e rijtuig) tussen, en laat ze rijden op waterstof. Niet in Polen of Roemenië, maar gewoon hier. Parkeer ze bij van der Leegte voor de deur, die zal er vast iets mooi’s van kunnen maken en hebben we een enorme win – win situatie. Maar het typisch Nederlandse korte termijndenken antwoord is er natuurlijk ook : “Kan niet, veel te duur”.
Ze zijn veel te zwaar voor modern gebruik.
Ik vind het wel degelijk een goed idee, niet alles hoeft rendabel te zijn, je kunt dingen gewoon aanpassen. het hoeft allemaal niet mordern te zijn. ook al is ie wat zwaarder(de dm 90 dan hé).
Dertig jaar oude treinen voor kapitalen gaan verbouwen? Graag wat meer realiteitszin.
Ik vond het fijn materieel, dus gun het van harte een tweede leven. Maar hoe zit het met de motoren? Kunnen die nog een paar jaar mee en voldoen ze (min of meer) aan de huidige emissievereisten? Slurpen ze ook niet te veel brandstof? Ombouw naar een andere tractievorm lijkt me niet realistisch in elk geval.
Op zich degelijk maar het ontbreken van airco was in de zomer killing. Dat merken ze straks in Polen ook nog wel.
Dat zou beter moeten zijn sinds ze een jaar of 10 geleden witte daken kregen. Deels aangebracht tijdens de clownsact van Geer en Goor die een dagje bij NedTrain werkten . 😉
Ook met wit dak had je in die dingen geen ticket to the tropics meer nodig.
In Polen is het met zijn landklimaat in de zomer bloedheet. Dan lijkt me een ritje met een DM een martelgang.
Opmerkelijk hoe snel airconditioning een primaire levensbehoefte is geworden. De raampjes kunnen toch open?
Raampjes open heeft bij 30 graden of meer nauwelijks effect. Heb veel met SGM tussen Alkmaar en Haarlem geforensd op bloedhete dagen. Geen pretje; als het druk is en de hitte er eenmaal in zit, stroomt het zweet over je rug. Vergeet niet dat het ov moet concurreren met (ook middenklasse-)auto’s die tegenwoordig allemaal een prima airco hebben.
Brabo: en in de herfst tijdens nat weer met een bedompt en warm binnenklimaat met beslagen ramen. Jammer dat er geen klimaatbeheersing in zat.
DM was in feite al verouderd toen NS het kocht. Gebaseerd op een verouderd concept van zware treinen met Amerikaanse motoren die diesel slurpen alsof het Pepsi is. NS mag blij zijn als de Polen ze op eigen kosten willen komen ophalen.
Maurice: dat van die slurpende Amerikaanse hoogtoerige CUMMINS motoren in de Buffels, Wadlopers en gemoderniseerde DE-2’en is helaas waar. Daarnaast zijn het ook nog eens olie-lekkende motoren, althans volgens het technisch NS-personeel.