fbpx
Beeld: (c) Kees van den Burg / Railway Vision

NS verkoopt Buffel-treinen (DM ’90) aan Poolse vervoerder

01 dec 2020 9:57

De Nederlandse Spoorwegen heeft 32 oude dieseltreinen verkocht aan de Poolse spoorwegmaatschappij SKPL. De eerste treinen zijn dit weekend al richting Polen vertrokken. Dat bevestigt een woordvoerder van NS aan Treinreiziger.nl.

Eerste treinstellen vertrokken

Het gaat om treinstellen van het type Buffel (voor de kenners: DM ’90), treinen die bij NS tot 2017 dienst deden op de lijnen Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede.

Zaterdag zijn de eerste vier treinstellen richting Polen vertrokken. De komende periode volgt de rest. De Poolse vervoerder heeft overigens niet alle oude NS diesels gekocht: in Nederland blijven 15 bruikbare treinstellen over. Wat daarmee gaat gebeuren is nog niet bekend.

De treinen vertrekken richting Polen.

Conflict met Ferotrans

Financiële details over de deal wil NS niet vrijgeven. “We zijn blij dat de treinen een tweede leven krijgen”, zegt woordvoerder Anita Middelkoop. De treinen werden eerder verkocht aan het Roemeense Ferotrans, maar die kwam de treinen nooit ophalen. Via de rechter is toen het koopcontract ontbonden.

Even leek de koop aan Polen niet door te gaan, omdat het Roemeense Ferotrans beslag legde op de treinen. Maar dat vorige maand door de rechter beëindigd. Daardoor kon NS een nieuwe deal sluiten met SKPL. De Poolse maatschappij nam eerder een aantal Nederlandse Wadlopers over.

De treinen zijn in Polen aangekomen!

Laatste dieseltrein van NS

De Buffel was de laatste dieseltrein die bij NS dienst deed. De treinen kwamen in 1996 in de dienstregeling. In de beginjaren reden de treinen ook tussen Groningen – Leeuwarden, Nijmegen – Roermond, Arnhem – Doetinchem en nog een aantal lijnen in Oost-Nederland. Door de jaren heen gingen steeds meer van deze diesellijnen naar regionale vervoerders, waardoor voor de Buffels weinig werk overbleef. Eind 2017 volgden ook de laatste twee lijnen (Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede), waardoor er definitief een einde kwam aan het tijdperk dieseltreinen bij NS.

Eerder werden al een aantal Wadlopers aan SKPL verkocht. David-Joris Nijenhuis wist deze oude Nederlandse bekende begin oktober vast te leggen in het Poolse Chojnice. © David-Joris Nijenhuis

Lees ook: Mee met de Wadloper in Roemenië.

21 gedachten over “NS verkoopt Buffel-treinen (DM ’90) aan Poolse vervoerder”

  1. Chr. Bouws schreef:

    Ik had altijd begrepen dat de Buffels niet naar Roemenië konden worden overgebracht omdat de passage door Duitsland werd geblokkeerd in verband met het breedteprofiel. Hoe kan het dan dat vervoer naar Polen wel mogelijk is?

    1. Simon schreef:

      Het probleem lag toen kennelijk bij documenten die NS niet kon vinden.
      https://www.treinreiziger.nl/ferotrans-buffel-dm-90-te-breed-voor-transport/

      1. Michiel schreef:

        Het was en is nog steeds een heel geslaagd frame van Ferotrans. DM’90 is inderdaad breder dan het Duitse profiel van vrije ruimte en daarmee wordt het dan een “vervoer buiten profiel”. Dergelijke transporten gebeuren met de regelmaat van de klok en als de profieloverschrijding niet meer is dan een paar centimeter, is meestal de enige beperking dat zo’n trein niet een andere buiten-profiel-trein mag tegenkomen. Zo is DM ’90 in den beginne zelfs al in Wenen geweest 😉

      2. Hildebrand van Treinreiziger.nl schreef:

        Ik denk dat Michiel gelijk in heeft. NS heeft er ook geen belang mee om het transport te frustreren, en als ze dat wel hadden gedaan, had de rechter vast ook niet de koop ontbonden of de beslaglegging opgeheven. Ook de snelheid waarmee het nu allemaal geregeld is, laat zien dat het niet lang hoeft te duren. Wat het belang van Ferontrans is geweest, weet ik niet. Of wellicht onkunde.

  2. Brabo schreef:

    Knap dat ze nog een koper voor die dieselslurpers zonder airco hebben gevonden.

    1. Baardstaart schreef:

      Er zijn genoeg armere landen, die heel blij zijn met deze relatief comfortabele treinen. En met de eerste verbouwing kunnen ze nog wat meer schuifraampjes open maken om het in de trein met warm weer ook behagelijk te maken.

      1. Hildebrand van Treinreiziger.nl schreef:

        Inderdaad. Er zijn meerdere spoorwegmaatschappijen in Roemenië die bijna leven op tweedehands treinen. Regio Călători heeft bijvoorbeeld oude Franse treinen. Rond Cluj Napoca stikt het van de oude Duitse diesels (spoorbedrijf ben ik vergeten). En ook in Polen komt het dus voor.

        1. Karel Geerts schreef:

          Klopt, maar er zijn ook genoeg tweedehands Lint’s in Duitsland te koop met airco en zonder overdreven dorst naar olie. Alleen zijn die waarschijnlijk iets duurder.

      2. Brabo schreef:

        De zomers zijn in Polen nog wel een stukje heter dan hier.

  3. Alfred Morris schreef:

    Een bron heeft mij vanmiddag verteld dat de prijs maar PLN150.000 (=€33.000) per stuk was!!!

    1. Michel schreef:

      1 miljoen euro voor de 32 treinstellen

      1. Jasper schreef:

        1.000.000 : 32 = 31.250
        Niet slecht, kan ik er ook 1 los kopen? Of doen ze zoals altijd daar moeilijk over.

        1. Joost2 schreef:

          U heeft eerder geprobeerd een trein te kopen?

        2. dries molenaar schreef:

          DAn zal de prijs wel wat hoger zijn. Niettemin kan het voor Euro 50.000 wel slagen. Het zou nog wat kunnen zijn voor museumlijnen om aanvullend transport te doen voor gelegenheden. Of halen en brengen op een gewoon station.
          Ik heb wel eens een tripje gedaan met de Moor-express railbus van Stade naar Bremervörde. Erg comfortabel was dat niet. Om zo nog verder te moeten gaan leek mijn niet aantrekkelijk. Je kon ook nog naar Worpswede en Bremen. Op dat stuk zou een wat frequentere verbinding in de zomer nog wel in een toeristische behoefte kunnen voorzien. Met die 1,5 railbus zal dat niet gaan.
          Terug ging de reis met iets lomps maar moderners van DB. Daar zou je dan ook zo’n Buffel kunnen voorstellen. Die hadden toch een prettige zit en uitzicht. Eigenlijk zouden ze er een panorama-versie van moeten maken. Leuk voor landelijke ritjes. Of een luxe versie voor gezelschappen.

  4. Michel schreef:

    Deze treinen waren tot december 2017 nog prima in orde. Hebben nu alleen 3 jaar stil gestaan en ik weet niet wat de gevolgen daar van zijn. Maar ik verwacht dat ze nog jaren mee kunnen.

  5. Arjan Krabbenbos schreef:

    Ik was er afgelopen zaterdag 28 november bij toen het eerste konvooi-transport van de 4 eerste DM 90 treinstellen vertrokken naar Polen. De treinen zagen er nog goed uit in het geel, al was bij het achterste treinstel 3445 wel een illegale beschildering waar te nemen. Maar ook de elektrische locomotief van Rail Force One (ex 16/1700) in zijn fraaie hoofdzakelijke grijze kleurstelling zag er pico bello uit! De oudere 16/1700-locomotieven worden ook weer mooi gereviseerd en dan aan de goederenvervoerders verkocht. Kijk de Strukton locomotieven eens met onder andere de Nicole! Prachtige kleuren zijn er op gekomen, alleen de 1835 van de Bentheimer Eisenbahn is nog als enige in het oude NS-geel!.
    Dat deze treinstellen na iets meer dan een kaar de Houtrakpolder mogen verlaten is erg prettig. Eindelijk mogen ze een nieuwe loopbaan starten in het Poolse land. Er gaan vooorlopig totaal 32 treinstellen naar het Poose SKPl iedere keer in setjes van vier treinstellen, dus nu nog 7 nieuwe overbrengingen na deze van afgelopen zaterdag. Wat er verder met de overgebleven treinstellen gebeurt, sloop of alsnog transport naar Ferotrans in het Roemeense paradijs weet ik niet. Misschien wel naar een andere vervoerder in Polen of in een ander buitenland. Wanneer de komende transporten komen weet ik niet zeker. Is dat wekelijks verder op zaterdagen of zitten er een langere tussenpauzes in>
    Ik spotte het transport onder de monumentale kap van Amsterdam Centraal en ternauwernood op station Amersfoort Ventraal!

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    SKPL de Poelse vervoerder die behalve de DM 90 kochten ook een aantal DH treinstellen hebben overgenomen, Deze reden ooit in Friesland en Groningen, maar ook op de Maaslijn ( Nijmegen-Venlo-Roermond) en als Veenexpress (Almelo-Marienberg) hebben deze SRV-wagens gereden. De DH en DM-diesels kunnen ook samen gekoppeld rijden, zodat dat straks unieke plaatjes zijn als ze bij hun nieuwe werkgever allemaal in dienst zijn gekomen. SKPL heeft als standplaats Zagorz waar behalve de hete zomermaanden in de winter vaak sneeuw en ijs aanwezig is. In welk deel dat van Polen is weet ik niet, ook de route van af Nederland er heen niet. Misschien een leuk idee om daar volgend jaar op Interrail-reis daar heen te gaan. Mits de Corona-ellende voorbij is!

    1. ton jonker schreef:

      Zagorz is helemaal in de zuid-oostelijke punt van Polen, verderweg in Polen kan bijna niet, maar een beetje treinliefhebber draait daar zijn hand niet voor om, over een paar jaar in nieuwe kleuren, zal zeker een bezoek waard zijn.

  7. Dennis schreef:

    Hier te zien hoe de eerste stellen op hun bestemming aankomen:
    https://youtu.be/DVN3RC7pCBc

    Ze passen toch wel in dat landschap.

  8. Frans Eekhout schreef:

    Dit noemt men “duurzaam” gebruik van materiaal. Nederland is “kampioen” in verkoop en hergebruik van treinen, fregatten, tanks, F 16 vliegtuigen, bussen enz. Alles wat maar enigszins nog goed kan rijden, vliegen of varen vind zijn weg elders in de wereld waar men soms jaren lang nog “plezier” heeft van Neerlands glorie die hier mijns inziens soms te snel afgeschreven wordt. Landen die financieel minder draagkrachtig zijn en minder strenge milieu (en veiligheids) eisen stellen, doen blijkbaar niet moeilijk over een goed onderhouden tweedehandsje en weet men vaak ons land snel te vinden. Als de crises weer voorbij is leuk om dan elders te kijken hoe men met deze “occasions” omgaat en welke lokale aanpassingen men verricht heeft om het aan de praat te houden, misschien komt dan een chauvinistisch gevoel boven drijven als men ze weer terug ziet en er weer een ritje mee kan maken. Over 5 jaar kijken wat er van de Buffels is overgebleven en of ze nog verder “buffelen” in Polska land…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.