fbpx

Strijd om Buffels (DM ’90) gaat door: papieren transport problematisch

De Roemeense vervoerder Ferotrans heeft de strijd om de 48 DM ’90 treinstellen niet opgegeven. Het bedrijf beschuldigt bovendien de huidige Poolse koper, SKPL, van illegaal transport van de treinstellen. De Poolse vervoerder bestrijdt dit.

Papieren transport

SKPL heeft in totaal 32 treinstellen gekocht. De eerste vier stellen zijn eind november al naar Polen vervoerd. De bedoeling was dat er vervolgens elke week vier treinstellen zouden komen. Maar zover is het niet gekomen. De overige 28 stellen zijn nog steeds in Nederland, wachtend op de juiste papieren voor het transport naar Polen.

Opmerkelijk, want de treinstellen werden aanvankelijk gekocht door het Roemeense Ferotrans, maar die verkoop werd teruggedraaid omdat de koper het transport niet rond kreeg. Via de rechter heeft NS destijds met succes de verkoop ongedaan gemaakt en vervolgens zijn de treinen deels aan het Poolse SKPL verkocht.

Ferotrans heeft zich daar echter niet bij neergelegd. De Roemeense vervoerder is een bodemprocedure gestart, met als doel toch de treinstellen in handen te krijgen. “NS heeft de contracten illegaal en onrechtmatig opgezegd” wijst eigenaar Dumitru Anchidin met een beschuldigende vinger. En dat is niet de enige beschuldiging. Anchidin stelt ook dat het transport naar Polen eind november zonder de juiste papieren is gebeurd. Ferotrans spreekt van illegaal transport.

SKPL: wel juiste papieren

SKPL heeft tegenover Treinreiziger.nl nog niet gereageerd op de beschuldigingen, maar wel tegenover SpoorPro. “De eerste batch van vier treinen arriveerde volgens schema in Polen met alle benodigde vergunningen, goedkeuringen en berekeningen, die voorafgaand aan het transport waren verkregen” vertelt SKPL-woordvoerder Albert Mikolajczyk aan de site.

Dat de transporten nu toch stilliggen komt volgens SKPL omdat de transportroute in Duitsland is gewijzigd. De treinen zouden nu via een andere grensovergang naar Polen gaan. Volgens Mikolajczyk is dat om de overname van de treinen te vergemakkelijken en om extra koppelingswagons aan elke kant van de trein te gebruiken om de veiligheid van het transport te verbeteren. “Beide besluiten hielden verband met updates van noodzakelijke vergunningen, goedkeuringen en wijzigingen van de expeditieovereenkomst. Deze processen zijn al grotendeels afgerond en een deel is nog in behandeling, maar dit gaat langzamer dan normaal vanwege de COVID-19-pandemie.”

NS zegt in een reactie dat het conflict met de Roemenen nog onder de rechter is, maar dat de Poolse koper de verplichtingen is nagekomen. Zo staan de treinen nu niet meer in Amsterdam op terrein van de vervoerder. Volgens Treinreiziger.nl staan de voor Polen bestemde treinen nu op een door SKPL gehuurd terrein in Amersfoort.

Ferotrans: papieren zijn nu rond

“De argumenten van Ferotrans – dat het vervoer door Duitsland verre van eenvoudig is aangezien hiervoor vergunningen voor uitzonderlijk vervoer van de Duitse Spoorwegautoriteit en onderliggende berekeningen nodig zijn – worden nu (opnieuw) bewezen” stelt Dumitru Anchidin. “Dus het verhaal dat is verspreid dat Ferotrans niet bereid was de treinen op te halen, klopt niet.”

Ferotrans zegt inmiddels de papieren rond te hebben, en hoopt via de rechter te bewerkstelligen dat de treinstellen later dit voorjaar toch naar Roemenië komen. Daar wil het bedrijf de oude NS-dieseltreinen inzetten als intercity’s tussen de grote Roemeense steden. “We hebben geen andere treinen gevonden, maar we hebben onze transportplannen niet aangepast. Deze plannen zijn gerelateerd aan de DM ’90 treinstellen.”

Onzeker

Of de treinen daadwerkelijk naar Roemenië zullen gaan is zeer de vraag. De eerdere overeenkomst is eerder door de rechter ontbonden en SKPL heeft inmiddels dus 32 treinen gekocht. Of NS een koper heeft gevonden voor de overige Buffels, is niet duidelijk.

De strijd om de Buffels

28 gedachten over “Strijd om Buffels (DM ’90) gaat door: papieren transport problematisch”

  1. Simon schreef:

    Niet onbegrijpelijk dat men in Duitsland wat voorzichtiger wordt met het vervoeren van treinstellen maar het blijft een wonderlijk verhaal.

    1. Otto schreef:

      Duitsland is qua bureaucratie op het spoor mogelijk nog erger dan Nederland.

      1. Paul Allebrandi schreef:

        Een bekend spreekwoord over Duitsland is: “Wij Duitsers maken het mogelijke onmogelijk”.
        Dat geeft de burger moed!

      2. Jasper schreef:

        Heeft dat niet er niet mee te maken dat de vervoerder in Duitsland ook de spoor beheerder is en dus alles per vervoerder geregeld zou moeten worden?

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Al ben ik hierin geen expert: bij mij weten klopt dit niet. DB Netz is de spoorbeheerder, en staat volledig los wie de vervoerder is. DB Netz beheert ook het spoor waar bijvoorbeeld Abellio op rijdt. Het is de tegenhanger van ProRail, met dat verschil dat het in dezelfde group zit als DB. Maar als het goed is zijn de boekhoudingen en ook het management volledig los.

        2. Jasper schreef:

          Hallo Hildebrand,

          quote wikipedia: ”DB Netze is de beheerder van de spoorinfrastructuur van DB in Duitsland. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse situatie, waar ProRail losgekoppeld is van de NS. Bij lijnen die niet door de DB worden geëxploiteerd, zoals sommige regionale spoorlijnen, is de infrastructuur in handen van een andere maatschappij.”

          https://nl.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Bahn#DB_Netze

          Dus dan is het wel degelijke zo dat niet alles onder 1 spoor beheerder valt, misschien is er hier een treinreiziger die het nog beter weet?

        3. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

          Jasper, DB Netz valt zoals ik aangaf onder hetzelfde concern als DB, klopt. Maar de winst van DB gaat niet naar DB Netz. En de kans is zeer groot dat de vervoerder in Duitsland niet DB was. DB Netz is de Duitse ProRail en beheert alle spoor van alle vervoerders en mag in elk geval formeel niet DB bevorderen ten opzichten van andere vervoerders.

  2. Johan schreef:

    Waarom zoveel moeite doen voor een paar oude lawaaiige dieselslurpers, die ook nog eens breed profiel en slecht detecteerbaar zijn en waarvoor je nergens onderdelen van de plank kunt kopen? – Is er in heel Europa geen aantrekkelijker materieel te koop?

    1. Simon schreef:

      Ze zullen het daar beter doen dan in Nederland.
      Profiel en detectie zijn daar denk ik geen probleem en wanneer ze daar op de langere afstanden worden ingezet zal het verbruik ook wel meevallen. Het onderhoud is natuurlijk arbeidsintensief maar ook dat zal daar geen probleem zijn. Wie weet wat voor materieel ze daar gaan vervangen. Misschien wel supergrote diesellocs met een paar rijtuigen en dan is de milieuwinst best groot.

    2. Otto schreef:

      Dat snap ik ook niet. Er zijn Duitsland voldoende tweedehands Lint’s, etc te koop die veel zuiniger zijn en wel airco hebben.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Zijn Lintjes niet relatief storingsgevoelig? In Nederland is er snel afscheid van genomen en rijden ze nu alleen als noodoplossing. Zal ongetwijfeld verder met prijskaartje te maken hebben, denk ik.

      2. N. schreef:

        DM90 is supercomfortabel qua rij-eigenschappen. Als sneltreinen waren ze nog steeds prima geweest hier, maar de acceleratie is drie keer niets.

        1. Anoniem schreef:

          Tot ongeveer 90 km/h deed de DM90 niet onder voor een VIRM.

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Anoniem: een snelheid die on Roemenië zeldzaam is. 😉 Dat is beetje gechargeerd maar ook op veel plekken toch waar.

      3. Anoniem schreef:

        Die Lintjes vallen na 10 jaar bijna uit elkaar, kijk op Zp-Odz. Wat een rotzooi zeg!!! Nee de DM90 is zeker van een betere kwaliteit dan die Alstom troep

        1. Anoniem schreef:

          De Baureihe 1648,waar ik zelf mee heb gereden bij Abellio, zijn wel beter dan de oude serie die in Nederland rijdt bij Syntus en Arriva

    3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Veel lijnen, ook voor intercity’s (of eigenlijk interregio’s) zijn nog niet voorzien van bovenleiding, zoals de spoorlijn naar Iasi vanuit Boekarest via Tecui (wel via Bacau). Steden als Sibiu, Satu Marre en Baia Marra zijn ook alleen bereikbaar voor diesels. Frequenties zijn overigens heel laag.

    4. Anoniem schreef:

      Ho ho Johan. Een beetje méér respect voor de DM90 graag.😉

  3. Arjan Krabbenbos schreef:

    Als de 16 treinstellen naar Roemenië gaan en de overige naar Polen kunnen beide spoormaatschappijen een schikking maken met NS. NS heeft alle diesels verkocht en e zijn twee landen blij gemaakt met de oudere Buffels. Als straks GTW , LINT van Arriva overbodig wordt, wanneer de Maaslijn elektrisch is kunnen deze ook weer naar beide landen vervoert worden. In het Noorden van ons land komen straks de WINK-treinstellen die een deel weer van de GTW’s gaan aflossen. Als er een deal wordt gesloten om de buit te verdelen zijn beide partijen weer geholpen! Beide landen moderniseren op hun hun eigen manier, met tweedehands trams, bussen of treinstellen. Waarom ook slopen als je andere landen weer kan helpen met moderner materieel dat hier overbodig is? Duurzaam en collegiaal tegelijk!

    1. Anoniem schreef:

      Roemenië had ze alle 48 gekocht, Polen maar 32

    2. dries molenaar schreef:

      Polen is rijk genoeg, wanneer ze dat willen, om nieuwe spullen te kopen.

  4. Anoniem schreef:

    De 3452 staat trouwens al een aar weken op de Watergraafsmeer. Het schijnt dat die gekocht is door een Nederlands bedrijf. Voor zover ik weet Railpromo, maar dat weet ik niet zeker. De 3452staat daar met 1 werkende motor, aan de andere is een bij mij onbekende storing

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat heb ik inderdaad ook gehoord, dat Railpromo één treinstel gekocht zou hebben

    2. dries molenaar schreef:

      Wellicht is er een soort toeristische rondrittrein van te maken? In twee instantie zelfs met panorama-ramen.
      Jammer dat ze zo primitief lijken anders was het ook wel wat als regeringstrein. Van andere series is de minimum lengte vrij groot voor een gezelschap als een minister met staf. Het grote probleem blijft het voor en natransport.

    3. dries molenaar schreef:

      NB zeker van anonieme bronnen?

  5. Mark schreef:

    Tot nu toe zijn de volgende rechterlijke uitspraken over het geschil tussen NS en Ferotrans bekend. De uitspraken staan op https://uitspraken.rechtspraak.nl/

    1. (kort geding) Vzr. Rechtbank Midden-Nederland 25 september 2019, ECLI:NL:RBMNE:2019:4565. NS Reizigers krijgt de eigendom van 48 zogenoemde buffeltreinen terug. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland bepaald in een kort geding tussen de NS en het Roemeense Ferotrans.

    2. (hoger beroep in kort geding 1.) Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 22 september 2020, ECLI:NL:GHARL:2020:7599. Het hof bekrachtigt het oordeel van de voorzieningenrechter dat NSR de koopovereenkomsten inzake 48 gebruikte treinstellen terecht heeft mogen ontbinden en Ferotrans gehouden was om haar medewerking te verlenen aan de teruglevering.

    Ferotrans heeft in geen van de zaken gekregen wat zij had gevraagd.

    3. (kort geding) Rechtbank Amsterdam 21-10-2020, ECLI:NL:RBAMS:2020:5110, Het beslag dat de Roemeense spoorwegmaatschappij Ferotrans liet leggen op 48 Buffels moet worden opgeheven.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Klopt. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de koop naar SKPL ongedaan gemaakt wordt en de treinen alsnog naar Roemenië gaan. Staat in zekere zin ook in artikel, al heb ik het woord onwaarschijnlijk niet gebruikt omdat dit een waarde oordeel van mijzelf is. Er staat nu: “Of de treinen daadwerkelijk naar Roemenië zullen gaan is zeer de vraag. De eerdere overeenkomst is eerder door de rechter ontbonden en SKPL heeft inmiddels dus 32 treinen gekocht.”

  6. Jelmer jepma schreef:

    Hoe zit het met de tree planken van de dm90 dan in deutsland

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.