fbpx

China wil wereldwijd netwerk hogesnelheidstreinen

China bouwt stevig door aan een gigantisch netwerk van hogesnelheidstreinen. Het land overweegt zelfs een spoorlijn van 12.874 kilometer aan te leggen die Peking via Siberië en Canada met Amerika zou moeten gaan verbinden. Als de plannen doorgaan wordt het de langste spoorlijn ter wereld. Daarnaast wordt er ook gestudeerd op een HSL naar Europa.

Het is nog onduidelijk of de Verenigde Staten, Rusland en Canada de enorme Chinese plannen zien zitten. De Chinezen willen zelf instaan voor de financiering van het project. De Chinese ingenieurs zijn ervan overtuigd dat de spoorverbinding een waardig alternatief kan bieden voor het luchtverkeer tussen China en Amerika. Als het project daadwerkelijk gerealiseerd wordt dan zal de nieuwe verbinding 3.701 kilometer langer zijn dan de bestaande Trans-Siberische spoorlijn tussen Moskou en Vladivostok.

Volgens China Daily, die vorige week over de plannen schreef, wil China een tunnel van Rusland naar Canada aanleggen. Die tunnel onder de Beringstraat zou dan ruim 200 kilometer lang worden, en daarmee verreweg de langste treintunnel ter wereld. Dat is nu de Japanse Seikan-spoortunnel met een lengte van 54 kilometer. De Japanse tunnel is 4 kilometer langer dan de Kanaaltunnel tussen Frankrijk (Calais) en Groot-Brittannië (Folkestone). Over een paar jaar zullen overigens de Zwitsers met een nieuwe Gotthardtunnel de langste spoortunnel ter wereld krijgen (57 kilometer).

Behalve de HSL naar Amerika ziet China graag ook een hogesnelheidslijn via Moskou, Kiev, Warschau naar Berlijn. De Chinezen zien namelijk hogesnelheidstreinen naar Londen en Parijs wel zitten. De plannen zijn gigantisch en het is nauwelijks voor te stellen dat ze daadwerkelijk gerealiseerd worden. Ter vergelijking: nu rijden alleen vanuit Brussel en Parijs treinen naar Londen. Zelfs vanuit Amsterdam, Frankfurt en Berlijn rijden nu nog geen hogesnelheidstreinen naar Londen.

Ook een HSL tussen het Chinese Urumqi via Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran, Turkije en Duitsland ziet het land wel zitten. Een vierde tracé loopt van Kunming naar Singapore. De Chinese premier Li Keqiang tekende onlangs een overeenkomst van bijna 15 miljard euro voor de aanleg van een ruim 1.000 kilometer lange hogesnelheidslijn door Nigeria. China Railway Construction Corporation neemt de ontwikkeling hiervan voor haar rekening.

China zelf heeft op dit moment al bijna 10.000 kilometer HSL-spoor in gebruik (om precies te zijn: 9.977 kilometer, weet China Daily). Het land laat nu al tussen Peking en Guangzhou hogesnelheidstreinen rijden. Die afstand – van zo´n 2.298 kilometer – wordt sinds 2012 afgelegd in amper 8 uur. Daarvoor duurde de reis 24 uur.