fbpx

ChristenUnie: concept bollensprinter geeft groeimogelijkheden

Niet alleen op de belangrijkste corridors in de Randstad zijn kwaliteitsverbeteringen mogelijk, maar ook op minder drukke trajecten. Dat kan bijvoorbeeld door in de brede Randstad zes keer per uur een Sprinter te laten rijden. Dat stelt de ChristenUnie in haar notie "Bollensprinter"

Nu rijden in grote delen van bijvoorbeeld Noord-Holland slechts twee stoptreinen per uur. Volgens de ChristenUnie zijn grote ingrepen niet nodig om vaker treinen te laten rijden. ,,Het gaat vooral om het oplossen van enkele knelpunten en er moet goed worden gekeken naar de sluitingstijden van spoorwegovergangen en bruggen ” zegt ChristenUnie Tweede Kamerlid Ernst Cramer.

Hoorn – Haarlem
Ter illustratie heeft de ChristenUnie een plan gemaakt voor het spoor in Noord-Holland. In het plan verdwijnt de sneltrein Hoorn – Haarlem (- Den Haag). In plaats daarvan ziet de ChristenUnie liever zes snelle sprinters tussen Alkmaar – Haarlem (- Den Haag). Weliswaar neemt de reistijd voor sneltreinreizigers toe, maar de wachttijd op een volgende trein neemt af.

Integraal
Met het plan staat een integrale benadering van het OV centraal. "Natuurlijk gaat de politiek niet over de invulling van een dienstregeling, daarover gaat de vervoerder. Maar met de notie hebben we wel laten zien dat er meer mogelijk is en dat het draait om een integrale OV benadering" aldus de ChristenUnie.

Bollensprinter 
Behalve frequentieverhoging moet volgens de ChristenUnie iedere sprinter een eigen naam, kleur en lijnfolder krijgen. "Door te werken met namen kunnen treinverbindingen een sterk merk worden. Dit kan gecombineerd worden met een eigen logo. De sprinter Alkmaar – Haarlem – Den Haag zou de naam Bollensprinter kunnen dragen" ligt een woordvoerder van kamerlid Ernst Cramer toe. 
Andere namen die de partij heeft bedacht zijn Strandsprinter (Zandvoort – Amsterdam), Zaansprinter (Uitgeest – Amsterdam) en Poldersprinter (Hoorn – Schiphol – Leiden).

 
Het Sprinternetwerk in het ChristenUnie plan.

Meer geld
Op dit moment heeft het kabinet 4,5 miljard uitgetrokken om het treinvervoer te stimuleren. "Dat geld wordt gebruikt voor het Programma Hoogfreuent Spoor, dat zich richt op de vier grote corridors. Met extra geld kunnen we het Openbaar Vervoer ook in andere regio´s stimuleren" aldus de woordvoerder van Ernst Cramer. "Het zal niet om miljarden extra gaan, want dat geld is er door de crisis niet. Maar soms kan je met weinig geld ook al dingen bereiken".

Op de laatste foto is het ChristenUnie Tweede Kamerlid Ernst Cramer zichtbaar. (Foto: Trouw) Op andere foto´s sprinters van diverse fotograven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.