Commotie over omreizen bij verstoringen – 5 vragen en antwoorden
03 dec 2011 10:04
Vrijdag berichtte het Algemeen Dagblad dat NS soms reizigers doelbewust bij storingen extra laat omreizen, om overvolle stoptreinen te voorkomen. Ook andere media besteedde er vervolgens aandacht aan. Zo kopte Hart van Nederland: "NS misleidt reizigers" en de website De Dagelijkse standaard ging nog een stapje verder: "NS is definitief de weg kwijt". Is dat echt zo? Vijf vragen en antwoorden.
De aanleiding: Wat is er precies gebeurd?
Vrijdag reden er tussen Utrecht en Gouda door een verstoring enige tijd geen intercity´s, maar uitsluitend stoptreinen. Reizigers in Amersfoort met bestemmingen verder dan Utrecht kregen in Amersfoort het advies: reis om via Schiphol. AD merkt op dat reizigers naar bijvoorbeeld Rotterdam Alexander een half uur extra reistijd kunnen besparen door niet naar het reisadfvies te luisteren en gewoon via Utrecht te reizen.
Waarom laat NS reizigers omreizen?
"De capaciteit van de stoptrein is niet groot genoeg om opeens zoveel extra reizigers te verwerken" zegt NS perswoordvoerder Edwin van Scherrenburg tegen diverse media. "Bovendien is omrijden voor de meeste reizigers de snelste manier om op de plaats van bestemming te komen" zo benadrukt Van Scherrenburg.
Werden reizigers echt misleid?
Dat gaat te ver. De grootste groep reizigers heeft de juiste reisinformatie ontvagen. Voor reizigers vanuit Amersfoort naar Gouda en Rotterdam Alexander kan het reisadvies ter discussie worden gesteld. Als een stoptrein overvol raakt en daardoor niet kan rijden of reizigers op het perron achter moet laten, worden reizigers ook niet vrolijk. Tegelijkertijd: als de meeste mensen een omreisadvies krijgen, dan zou de stoptrein een kleine groep extra reizigers moeten kunnen verwerken.
Had NS het beter kunnen oplossen?
De specifieke beperkingen die vrijdag golden, zijn niet bij onze redactie bekend. Maar in het algemeen kan gesteld worden dat NS de flexibiliteit van de bijsturing kan verbeteren (door bijvoorbeeld meer gebruik te maken van computerprogramma´s).
Concreet zou dat kunnen betekenen dat het intercitymaterieel bijvoorbeeld na Utrecht als stoptrein doorrijd. Dan is er meer capaciteit in de stoptrein. Er kunnen bij dat soort oplossingen overigens wel weer andere problemen ontstaan. Bijvoorbeeld: in hoeverre past een lange intercitytrein op kleine stoptreinstations?
Is dit een incident of gebeurd het vaker?
Er is niets nieuws. Veel vaker geeft NS bij verstoringen omreisadviezen. Daarbij is het van belang dat iedereen het advies moet kunnen opvolgen. Soms kan het sneller zijn om bij een storing om een regionale streekbus te nemen, dat wordt doorgaands nooit officieel geadviseerd. Waarom? Zo´n bus kan niet alle reizigers vervoeren. Bovendien is het NS vervoersbewijs er in beginsel niet geldig.
Het incident van vrijdag maakt echter wel weer eens duidelijk dat NS moeite heeft reisadvies duidelijk en begrijpelijk over te brengen.
Foto: bovenste foto laat drukte bij een stoptrein zien op het moment dat er een storing is rond Rotterdam (archief).