DB heeft nog steeds plannen voor trein Amsterdam – Londen

De Deutsche Bahn heeft al geruime tijd niets laten horen over de plannen voor een ICE Amsterdam – Londen. Inmiddels heeft ook Eurostar een trein Amsterdam – Londen aangekondigd. Bronnen binnen Deutsche Bahn geven tegenover Treinreiziger.nl aan dat de plannen voor een ICE naar Londen niet van tafel zijn. In het gunstigste geval kunnen reizigers vanaf eind 2016 kiezen tussen twee treinaanbieders.

Deutsche Bahn kondigde al in 2010 aan een treindienst Amsterdam – Londen te willen beginnen. Die trein had al vorig jaar van start moeten gaan en in Brussel moeten combineren met een treindeel uit Frankfurt. Maar door de vertraagde levering van de nieuwe ICE-treinstellen van Siemens (Velaro D), is er nog niets van de plannen terecht gekomen. De afgelopen jaren werd er in de Duitse media nog wel gesproken over de trein Frankfurt – Londen, maar nauwelijks over de verbinding Amsterdam – Londen.

HSL-plan Arriva
Onduidelijk was of DB haar plannen nog wel door zou zetten, nu Eurostar ook een treindienst Amsterdam – Londen heeft aangekondigd. In het HSL-plan van DB dochter Arriva werd bijvoorbeeld met geen woord gerept over een DB-trein naar Londen. Alleen de Eurostar-treinen werden in het door staatssecretaris Mansveld afgewezen plan genoemd. DB kwam met dat plan nadat de Fyra was geflopt.

Wachten op Velaro
Bronnen binnen Deutsche Bahn zeggen echter dat het Duitse staatsbedrijf nog steeds vanuit Amsterdam naar Londen wil rijden. Ook staan de plannen nog steeds op een webpagina van de officiële website van DB. Het is alleen wachten op de vertraagde Velaro-treinstellen van Siemens. De hoop is dat de verbinding eind 2016 drie keer per dag van start kan gaan. Ook Eurostar wil vanaf dat moment twee keer per dag tussen de Nederlandse en Britse hoofdsteden gaan rijden.

Certificering
Of eind 2016 gehaald gaat worden is nog onduidelijk, maar de vooruitzichten zijn gunstig. Eind december werden de Velaro D-treinstellen eindelijk gecertificeerd en goedgekeurd voor het Duitse spoor. In België en Frankrijk loopt het proces nog. Onduidelijk is of het certificeringsproces voor Nederland al loopt. Het Duitse spoorbedrijf heeft na testen met ICE3-treinstellen in elk geval al de goedkeuring om door de Kanaaltunnel te mogen rijden.

Terminal
Verdere details ontbreken nog. Eurostar maakte eerder bekend dat reizigers van de rechtstreekse trein waarschijnlijk wel in Brussel de trein moeten verlaten om in te checken. Dat geldt alleen voor reizen naar Groot-Brittannië. Dit is nodig omdat de Britten controle eisen voor iedereen die van het vasteland komt. Op de Nederlandse stations is er geen terminal aanwezig om een dergelijke controle uit te voeren. Of DB ook een dergelijk proces gaat uitvoeren is onduidelijk.

Aandelen Eurostar
Ondanks dat bronnen binnen DB aangegeven hebben dat de plannen voor de ICE naar Londen niet van de baan zijn, is het nog niet helemaal zeker of de treindienst er daadwerkelijk komt. De Britten gaan hun belang van veertig procent in Eurostar verkopen. Het is niet uit te sluiten dat DB vervolgens een aandeel neemt in het bedrijf. Volgens het Duitse spoorbedrijf zijn daar echter geen concrete plannen voor.

Treinverbinding Amsterdam / Frankfurt – Brussel – Londen

Bovenstaande afbeelding (c) BBC. Andere foto´s: (c) Siemens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.