Defecte condensator oorzaak explosie in intercity
01 jul 2025 9:09
Een defecte condensator heeft zondag de ontploffing in een intercity bij Castricum veroorzaakt. Dat blijkt uit het onderzoek van de NS naar de oorzaak van de explosie waarbij een passagier gewond raakte.
Volgens de NS was het de eerste keer dat een defect van een condensator tot een ontploffing in een elektriciteitskast leidde. De kans dat dit nog eens gebeurt, is volgens de vervoerder klein. Het spoorbedrijf gaat nu in alle treinen met dezelfde condensator evengoed inspecties uitvoeren.
Ongeveer 650 passagiers geëvacueerd
De intercity van het type VIRM kwam nabij Castricum stil te staan toen er zondagavond een explosie was in de elektriciteitskast. Een wand schoot hierbij los en raakte een passagier, die gewond raakte. De ongeveer 650 reizigers zijn na geruime tijd met evacuatietreinen naar Alkmaar gebracht. Het treinverkeer tussen Uitgeest en Alkmaar lag enkele uren stil.
De nodige reacties op nu.nl gelezen over dit incident. Ik denk dat we dit vooral bij een incident moeten houden en niet op stel en sprong een mega-operatie opstarten om al die condensators te controleren en eventueel te vervangen. Het is vervelend maar ongelukken gebeuren nu eenmaal en ook in elk land. Als je alle onderdelen van een trein moet controleren dan rijden er op korte termijn helemaal geen treinen meer. Ik heb wel eens het gevoel dat in de huidige wereld alles “maakbaar” moet zijn en dat dit soort dingen dus niet mogen gebeuren Voor mij is dit nu echt een ding wat niet te voorkomen was. Gelukkig waren er geen dodelijke slachtoffers te betreuren.
Als het goed is hebben alle treinen een logboek waarin staat wat er met een trein gebeurd is en welke defecten en reparaties ze hebben gehad. Dus daar kunnen ze kijken welke treinen deze condensator hebben en bij de eerste keer dat de trein voor iets langer onderhoud aan de kant gaat kunnen ze zullen de vermogenselectronica van de trein controleren. Ik geloof dat iedere trein 1x per maand of zoiets ietsje langer aan de kant gaat voor onderhoud, waarin dit ook zou moeten gebeuren.
Precies dit dus, meepakken in het reguliere onderhoud maar geen paniekvoetbal op basis van één incident in 20 jaar tijd.
Vergelijk dit probleem eens met die ontploffende airbags in de citroen. Dan wordt op dit probleem met een trein behoorlijk overspannen op gereageerd vind ik.
https://nos.nl/artikel/2571887-niet-meer-rijden-tot-reparatie-5-vragen-over-de-citroen-terugroepactie
Wie reageert er overspannen?
In dat andere artikel over dit onderwerp zijn er wel wat overtrokken reacties. (Veen, maar die neem ik sowieso niet serieus, maar ook Hanzeboog)
Veen? Pas maar op. Straks eist hij voor jou ook levenslang.
Hoeft niemand voor op te passen. De verantwoordelijken komen er toch wel ongestraft met hoge inkomens en pensioenen mee weg, die zij niet verdienen..
Je begrijpt me verkeerd. Stel alleen een aantal vragen. Was benieuwd hoe ze dat bij NedTrain gaan aanpakken.
En via een andere bron heb ik daar antwoord op gekregen. Van overtrokken reactie is geen sprake.
Het gaat allemaal om afschuiven van de verantwoordelijkheid. De autofabrikant heeft bekend gemaakt dat er met de betreffende auto’s niet moet worden gereden tot de airbagunits zijn vervangen. Daarmee is de direktie van de verantwoordelijkheid af. Bij een bedrijf met treinen lukt dat niet zo makkelijk. Ingenieurs ziet de direktie als personen die de grond in gestampt moeten worden zodat ze voor rotzooi tekenen waarna zij verantwoordelijk zijn en niet de direktie die makkelijk weg komt met hoge inkomens en pensioenen die ze niet verdienen.
Kast open, visueel inspecteren, kast dicht. Opschrijven bevinding. Dat kan makkelijk wanneer de trein even binnen is voor een kleine beur of grote schoonmaak.
Hoho, dat gaat zomaar niet zonder er een leger senior ingenieurs en ‘verantwoordelijken’ bij te zetten die met de werkdruk om kunnen gaan ofzo.
Ik kan wel wat uurtjes vrijmaken tegen consultancy tarief. Ik zorg dan ook rustgevende muziek.
grote schoonmaak ? Dat zijn grote woorden voor schoonmaak die verder helemaal niet uitgevoerd wordt. Doe maar eens witte handschoenen aan en zie na een paar dagen hoe vies ze zijn. Dan begrijp je waarom Corona zich verspreidde ondanks het dragen van FFP2-maskers. Die maskerplicht en testplicht waren er om de mensen naar de inspuitingen toe te persen. Anders waren handschoenen aanbevolen geweest en de inname van Vitamine K2, Mg, K, en veel meer Vitamine D3 dan nu officieel aanbevolen wordt. De reizigers zijn de schoonmakers. Hun kleding veegt de stoelen schoon. Daardoor worden de stoelen niet vuiler dan een bepaald vervuilingsniveau. De vloeren worden geveegd en het resterende vuil wordt met een zeeer natte dweil uitsmerend gelijkmatig verdeeld. Het is aan te bevelen na thuiskomst schone kleding voor thuis aan te doen. Dan blijven de stoelen en de bank mooi schoon en fris. Met sloffen voor thuis in plaats van schoenen blijft de vloerbedekking ook mooi schoon en fris.
Witte handschoenen zullen binnen een uurtje wel vuil zijn. Na een paar dagen, dan doet u het niet goed.
Gelukkig weten we de oorzaak van dit schrikmoment in de overvolle trein bij Castricum. Al deze dubbeldekkers worden van dit type gecontroleerd, zodat deze incidenten niet zo gauw meer voorkomen. Misschien kwam dit door de warmte, maar dat wordt dus nu onderzocht! ik hoop dat we met deze hete dagen ook moeten nadenken om de spoorstaven wit te maken zoals in Italië. Daar zijn de temperaturen in de zomermaanden vaak hoger en voor langere tijdsduur. Is het geen idee om ook hier in ons land mee te beginnen? Duitsland overweegt hetzelfde, maar of daar al actie voor is ondernomen weet ik niet. Zo voorkom je uitgezette spoorstaven in de hete zomerzon!
Je hebt het over incidenten maar volgens mij was het maar één incident toch. Deze trein rijdt al 25 jaar vrij probleemloos rond op het spoor. Ik hoop dat NS verstandig is en de methode zoals Baardstaart hierboven heeft aangegeven gaat gebruiken. Meepakken in het regulier onderhoud dus.
Het is niet bekend of de bewuste condensator ook al 25 jaar gebruikt wordt. Mocht het zo zijn dat die pas sinds relatief kort als vervangend onderdeel worden ingebouwd, wordt het wel een ander verhaal.
Nou, de direktie wil geen verantwoordelijkheid voor het misschien van een volgend slachtoffer, ook al moeten daarvoor alle VIRM’s langdurig uit dienst met grote ellende voor de treinreizigers als gevolg. Dat is een belangrijke reden er voor dat het subiet beeindigd moet worden dat een bepaalde fabrikant rotzooi door de strot probeert te duwen; ICNG met slecht laswerk.
Goed idee!
Direct toepassen.
Leger inzetten.
Hebben ze ook een zinvolle inzet de komende maanden.
Klimaatdestructie veroorzaakt Extreem weer.
Voorkomen beter dan genezen.
Alle hens aan dek tegen klimaatdestructie.
In West- Europa vandaag en morgen 35 C plus.
Impact op leven, infrastruktuur enorm.
Vandaag in Zurich 32 C morgen 37 C.
Kwestie van centjes. Een grote condensator is goedkoper dan een aantal kleinere maar vergt een goed ontwerp voor voldoende koeling. Als het onderdeel vaak erg warm wordt veroudert het sneller en kan er uiteindelijk bij warmte intern kortsluiting ontstaan en dan; PLOF. Gaat men tegen de fabrikant klagen dan beweert die natuurlijk dat door een verkeerde positionering de koeling onvoldoende was. Waarschijnlijk heeft NS-reizigers onvoldoende echte ingenieurs om voor de uitschrijving een streng eisenpakket op te stellen. Bovendien is er nu een triopolie van treinenbouwers en eentje daarvan heeft de opstelling: “Slik onze rotzooi zoals wij die willen leveren en bekijk het anders maar.” Tja, er staan een reeks slecht gelaste ICNG op opstelterreinen. Typisch dat wagons voor de kleine NS te lijden hebben onder de invoering van nieuwe lastechniek. Bij wagons voor de DB heeft men te maken met de Bundeseisenbahnamt en een grote klant die eventueel de fabrikant de nek om kan draaien met behulp van de politiek, justitie en de rechtspraak. Bij die is er een weerstand verdwenen omdat de fabrikage van die fabrikant uit Duitsland vertrekt. De kopers van treinen hebben een erg vernederende ontwikkeling toegelaten. Maar de reizigers staan uiteindelijk als vee opeen gepakt te wachten op treinen die niet komen. De verantwoordelijke direkties en politici hebben daar nouweijks last van en komen ongestoord weg met hoge inkomens en pensioenen die ze niet verdienen.
De ICNG leert de les dat het beter is de oude treinen in het midden te voorzien met een wagon met gelijkvloerse instap en sanitair voor mensen met beperkingen en bij renovatie niet in te zetten op een luchtverversingssysteem met te veel recirculatie. Het is vast mogelijk om de fabrikant te laten zitten met de slecht gelaste ICNG. Een groep echte senior lasingenieurs kan vast wel voldoende onderbouwing aanleveren voor de weigering van de rotzooi. Het doorschuiven van de vernederingen, de lasten en de kosten naar de reizigers moet beeindigd worden.
Ze rijden praktisch allemaal al. Het werk is klaar. Ga bij de HSL staan en zie ze de hele dag langszoeven.
Ga dan ook maar eens tellen hoeveel zorrofyra’s je in pak’m beet Zwolle en Apeldoorn ziet langszoeven.
Er zijn er ongeveer 65 nog niet afgeleverd, defect of nog onder constructie. Grofweg tweederde.
Goed op de hoogte, zo lijkt het inderdaad op de opstelterreinen..
Waarschijnlijk kan NS reizigers ze allemaal in beslag laten nemen en slechts een schrootprijs betalen.
Tenminste als de juristen van NS reizigers niet totale sukkels zijn en het koopkontrakt met een Duits dochterbedrijf onder Duits recht gesloten is
en er in het eisenpakket niet zodanige bepalingen zijn opgenomen dat de fabrikant zo ongeveer gevrijwaard is om totale rotzooi te leveren.
Belangrijks is dat de normen EN 15085 klasse 1 en EN 3834-2 en de verbonden normen geldig zijn gelaten en de algemeen heersende opvatting van vereist goed vakmanschap onbeperkt is gelaten.
Dan heeft de afnemer recht op verdubbeling van de laskontroles als er fouten worden gevonden en als daarbij weer fouten worden gevonden weer verdubbeling. Dan zit men zo op kontrole van honderd procent van de lassen, op kosten van de leverancier. Omdat het meerdere wagons betreft heeft de afnemer dan recht op kontrole van honderd procent van de lassen van alles van de volledige bestelling.
Dat is dan ook wat de Bundeseisenbahnamt zou eisen voor toelating op Duits spoor.
Als het goed geregeld is dan heeft de afnemer het recht om te eisen dat al het laswerk wordt over gedaan als blijkt dat meer dan een tiende van de lassen niet aan de eisen voldoet. Dat komt er dan op neer dat de treinen opnieuw gefabriceerd moeten worden, met de onderdelen van de afgekeurde.
Als dat niet gedaan wordt dan hoeft geen langere economische levensduur dan vijf jaren verwacht te worden. Dat betekent dat de treinen nouwelijks iets waard zijn. Vanwege de gevolgschade van het uitblijven van een deugdelijke levering heeft NS Reizigers dan het recht alles in beslag te nemen en te bekijken wat er mee mogelijk is. Bijvoorbeeld voorlopig in gebruik nemen en zo snel mogelijk renoveren. De gedane betaling op de geleverde treinen is daarbij voldoende voor de hele bestelling en dus de 2/3 die in beslag moet worden genomen.
Let wel dat medewerking van de Bundeseisenbahnamt, de Duitse TUEVs, de Duitse rechtspraak en eventueel de Duitse justitie is te verwachten, omdat de fabrikant de produktie in Duitsland sluit. Over aanstellingen en bevorderingen van officieren van justitie en rechters beslissen in Duitsland politici.
Als de gevolgschade de restwaarde van de treinen overstijgt, kan NS Reizigers bovendien algemeen beslag laten leggen bij de dochterbedrijven waarmee het “koop”kontrakt gesloten is en de moederbedrijven. Ook op de privevermogens van de direkties kan beslag gelegd worden.
Het wordt alleen maar erger met je.
Veen explodeert
of smelt onspectaculair
Allebei mogelijk bij deze temperaturen.
Dit topic gaat over een condensator bij een VIRM. Zou prettig zijn als je je bij het topic houdt en niet bij elk topic over de ICNG gaat zeuren.
Eerste 4 regels zit misschien wat in, de rest van je verhaal is uit je duim gezogen en totaal of topic
Ik begin het een beetje zielig te vinden. Grote lappen tekst, grote woorden.
Maar de waardering voor je bijdrages is erg negatief.
Heb je niets beter te doen?
Die “minnetjes-plaatsers” hebben het goed bekeken.
Veen is een slechte ondergrond voor spoor en jaagt de kosten voor aanleg en onderhoud torenhoog op. Dat zou wel eens een hoofdoorzaak kunnen zijn voor de hoge prijzen voor een Lelylijn.