Descheemaecker: NS wilde Fyra treinstellen NMBS overnemen
De Nederlandse Spoorwegen wilde de Fyra V250 tot op het laatste moment redden. Het spoorbedrijf ging zelfs zo ver dat NS-topvrouw Merel van Vroonhoven de drie Belgische Fyra-treinstellen wilde overnemen. Dat stelt oud-NMBS-topman Marc Descheemaecker in een boek dat vandaag verschijnt en waarover de NOS publiceert. NS doet het boek af als een persoonlijke mening.
- Reserveer het boek Dwarsligger van Descheemacker
Descheemaecker schetst in het boek Dwarsligger hoe stroef de samenwerking met NS verliep. Ook schrijft hij dat hij nooit in de Fyra heeft geloofd en al in 2009 liet onderzoeken of het mogelijk was onder het Fyra-contract uit te komen. Dat bleek toen juridisch onmogelijk. NS was volgens Descheemacker veel naïever.
Eind mei 2013
De oud-topman van de Belgische spoorwegen stelt dat NS tot eind mei 2013 in de Italiaanse hogesnelheidstrein bleef geloven. Eerder kwam de NOS op grond van documenten ook al tot een dergelijke conclussie.
Overnemen
Volgens Descheemaecker belde Merel van Vroonhoven enkele uren voordat het doek definitief viel voor de Fyra. In een uiterste poging om de Fyra te redden was de Nederlandse topvrouw bereid om de drie Belgische Fyra´s over te nemen. "Ik was verbijsterd", schrijft Descheemaecker over het NS-aanbod van 28 mei om de Belgische treinen over te nemen. "Weet je wel welk risico je loopt als je die treinen niet goed krijgt of het te veel kost? Dan zijn jullie echt de pineut. Voor mij is het goed, maar ik zou daar toch nog even helder over nadenken."
Ingetrokken
NS trok het aanbod enkele uren later in, vlak voordat Descheemaecker in overleg ging met staatssecretaris Mansveld in Den Haag. Descheemaecker deelde Mansveld mee dat NMBS stopte met de Fyra. De dag daarna besloot de Raad van Commissarissen van NS het contract met Fyra-bouwer AnsaldoBreda ook op te zeggen.
Niet luisteren
"Onze mensen vertoonden een natuurlijke afweerreactie tegen het bijna naïeve enthousiasme van de Nederlandse collega´s", aldus Descheemaecker. De technici van NS waren volgens hem arrogant en wisten te weinig van hogesnelheidstreinen. Het zat niet in de genen van de Nederlandse technici om te luisteren naar hun kleine Belgische collega´s, die wel ervaring hadden met de Thalys en Eurostar, stelt hij.
Persoonlijke mening
NS is het niet eens met de lezing van de Belgische topman. Volgens NS is het boek Dwarsligger niets meer dan een persoonlijke mening. NS erkent dinsdag wel dat alle opties open te hebben gehouden tot het allerlaatste moment. "NS zocht naar tal van oplossingen en dat was een van de vele opties", zegt een woordvoerder. "Er werd ook allang naar alternatieven gezocht."
Parlementaire enquête
Volgens de Nederlandse Spoorwegen moet de parlementaire enquête over de Fyra duidelijkheid geven over wat er zich werkelijk heeft afgespeeld. "We werken daar volledig aan mee", aldus de zegsman. De enquêtecommissie onderzoekt onder meer de rol van NS tijdens het Fyra-echec, waarbij respectievelijk België en Nederland uiteindelijk besloten de krakkemikkige treinen in de ban te doen.
Verlies 88 miljoen euro
Descheemaecker werkte tussen 2005 en eind 2013 als bestuurder van de NMBS. Maandag werd bekend dat NS alle V250-treinen terugstuurt naar Italië. Bouwer AnsaldoBreda betaalt daarbij 125 miljoen euro terug. NS beperkt het verlies door de deal tot 88 miljoen euro.
(c) Novum / NOS / Treinreiziger.nl