fbpx

Deutschland-Ticket is een blijvertje – Lees hier over de voordelen, waar te gebruiken en waar te kopen

30 apr 2025 8:25

Het populaire Deutschland-Ticket (D-Ticket) blijft tot 2029 voor 58 euro een maand lang onbeperkt reizen mogelijk maken met het Duitse regionale en lokale openbaar vervoer. Dat heeft de nieuwe Duitse regeringscoalitie besloten. Het kaartje werd in 2022 gelanceerd met een prijs van 9 euro voor een maand lang onbeperkt reizen en blijft populair ondanks de gestegen prijs.

Het D-ticket is geldig in alle Duitse lokale regionale treinen, die te herkennen zijn aan de aanduidingen RB, RE en S-Bahn. Maar behalve in treinen geldt het kaartje ook in bussen, trams en metro. De kaartjes zijn niet geldig in langeafstandstreinen van DB Fernverkehr (dus niet in de IC-, EC- en ICE-treinen) en ook niet in treinen van andere vervoerders die lange afstanden rijden, zoals FlixTrain en NS International.

Ook geldig op trajecten naar Nederland

Het D-Ticket geldt ook in veel treinen en bussen van Duitsland naar Nederland. Dit is het geval bij de RB61 (Bielefeld – Hengelo), de RB64 (Münster – Enschede), RE 13 (Hamm – Venlo), de RE 19 (Düsseldorf – Arnhem), Snelbus 58 (Emmerich – Nijmegen), Bus 29 (Neukirchen – Venlo), Bus 60 (Kleve Bf – Millingen aan den Rijn) en Bus 91 (Emmerich – ‘s-Heerenberg). In de Drielandentrein van Aken naar Heerlen geldt het D-ticket niet.

Er zijn verschillende punten waar je een D-Ticket kunt kopen. In het begin was het kaartje ook als fysiek papieren kaartje beschikbaar. Dat is sinds 2024 niet meer zo. Het D-Ticket is nu een digitaal kaartje dat je downloadt op je smartphone en gebruikt op je telefoon. Je kunt het niet printen. Je kunt het kaartje ook alleen digitaal op websites en in applicaties kopen.

Voordelen D-Ticket

Wie met een D-Ticket een reis door Duitsland maakt, zal op lange trajecten langer onderweg zijn en vaker moeten overstappen. Maar hoe vaker je reist, hoe voordeliger het wordt. De besparing wordt helemaal groot als je plaatsen bezoekt en daar gebruik maakt van bus, tram en metro omdat die met het D-Ticket gratis zijn.

Dat de kaart succes heeft, bewijzen de cijfers. Onderzoek wijst uit dat in een tijd van 20 maanden het D-Ticket de uitstoot van 2,3 miljoen ton CO2 heeft voorkomen omdat door het ticket 560 miljoen autoritten niet werden gemaakt. In de 20 maanden bezaten 21 miljoen mensen een D-Ticket. Vorig jaar, toen het kaartje 49 euro per maand kostte, maakten 13,5 miljoen mensen gebruik van het voordelige treinkaartje.

Drukte op sommige trajecten door D-Ticket

Het succes van het D-Ticket leidt er eind dit jaar toe dat DB-Fernverkehr een uitzondering op de regel moet terugdraaien. Tot nu toe is het D-ticket ook geldig in IC- en ICE-treinen tussen Elsterweda en Berlijn, Postdam en Cottbus en Berlijn en Prenzlau. De treinen zijn daar door het maandkaartje zo druk geworden dat DB-Fernverkehr het contract met de regionale vervoersregio opzegt waarmee het D-ticket zijn geldigheid in deze treinen verliest.

In Nederland geen NL-Ticket maar Onderwegpas

In Nederland wil de politiek ook graag een Nederlandse variant van het D-ticket maar die wens gaat niet in vervulling. Verwacht wordt dat een NL-Ticket weinig nieuwe reizigers naar het ov trekt. In plaats van het NL-ticket wordt er nu gewerkt aan een plan voor de Onderwegpas waarmee minima gratis of met korting trein, bus, tram of metro nemen.

(c) Treinreiziger.nl 

5 3 stemmen
Artikel waardering
34 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
FFA
13 dagen geleden

CO2-minimale/ vrije mobiliteit voor 2 E per dag in en durch ganz Deutschland. Super!
Nu NL- ticket voor 29 E.
Trouwens het D-ticket is ook op chipcard te verkrijgen, DB-Reisezentrum of regionale vervoerskantoren.
Heb alleen maar goede ervaringen in de stad, regio, bundesland met het D-ticket.
Het kan, het moet.

FFA
13 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Al 1 minnetje, nog geen 8 minuten na plaatsing reactie.
Btw goed informatief artikel (zoals gebruikelijk)
Als dagelijks gebruiker/ ervaringsdeskundige beveel ik het D-ticket/ klimaatticket aan
Trouwens het klimaatticket dient in Nederland ook ingevoerd te worden, voor zij die hun auto inleveren, 29 E/ maand. Je bent dan voor 1 E mobiel, loop, fiets, OV.

FFA
10 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Minnetjesrecord?

FFA
13 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Vandaag in Bonn koffie gedronken.
Was onderweg met D-ticket.
Hoorde dat in Nederland de Tesla’s met 20.000 E subsidie per stuk in de lease markt gezet worden zijn en dat ze na 5 jaar ” afgeschreven” zijn en ipv nog 15 jaar op de nederlandse 2e handsmarkt rond zouden/ kunnen rijden, naar het buitenland gaan.
20.000 E klimaat-subsidie voor 5 jaar voor 1 persoon. Naast andere subsidies in energie-transitie zoals isolering, warmtepompen, zonnepanelen, accu’s, ladenstatios.
Dat iniet alleens 4.000 E klimaatsubsidie voor een EV per jaar voor iemand die goed verdiend/ meer dan genoeg geld ontvangt/ krijgt.
Nou dan kunnen mensen tot 130% van het bestaansminimum toch een gratis OV-/ klimaat-ticket tegemoet zien.
CO2 minimale mobiliteit voor allen!

Annemiek
12 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Dus, je bent naar Bonn gereden om koffie te drinken?… Oké.

Het lijkt inderdaad te kloppen dat Tesla3’s die 5 jaar in de lease hebben gezeten met een bijtellingskorting van 4.000 euro per jaar zijn gesubsidieerd. Om voor een korting in aanmerking te komen, moet je wel eerst een bepaald bedrag aan belastingen betalen. Een werkende alleenstaande op 130% van het sociaal minimum, heeft een verzamelinkomen van EUR24.494. Die betaalt (na aftrek heffingskortingen) maar EUR1.023 aan loonheffing. Diezelfde persoon ontvangt alleen aan zorgtoeslag al EUR1.572. Kortom, die persoon kan onmogelijk zodanig renderen dat die gebaat is bij nog een heffingskorting.

De subsidie op de auto’s maakte het voor automobilisten mogelijk om een (duurdere) elektrische auto te rijden, in plaats van een goedkopere hybride of fossiele wagen. Overigens denk ik dat de (beperkte) ophef over het exporteren van de gesubsidieerde auto’s wat vreemd is. Het klimaat is immers een wereldwijd iets. Het maakt geen bal uit of de beperking in uitstoot hier of over de grens plaatsvindt. Als de rijders gewoon weer een nieuwe elektrische auto leasen, is gewoon het rendement behaald dat met de subsidie beoogd werd.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Een persoon kan renderen?!.
Een kippenboer bekijkt of een kip rendeert.
Een varkensboer of een varken rendeert.
In beide gevallen voor de boer.
De maatschappelijke kosten, die de boer veroorzaakt, komen ten laste van de samenleving.

Mensen hoeven voor hun mobiliteit geen auto te rijden.
En de maatschappelijke kosten van het aanbrengen van schade aan mens, natuur, klimaat af te wentelen op de samenleving.

Annemiek
11 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

De maatschappelijke baten van de boeren, bestaan onder andere uit het voeden van maatschappijen.

Jij gaat er prat op dat je iedere dag in de trein zit, schijnbaar zonder zinnig doel. Wat zijn jouw maatschappelijke baten? Waar voeg jij zodanige waarde toe dat het je enig mandaat biedt op anderen af te geven die het volgens jou niet goed doen?

FFA
10 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

De maatschappelijke kosten overstijgen de ( private) bedrijfswinsten middels de gehanteerde winstmaximalisatie ten koste van mens, natuur, klimaat velen malen.

FFA
10 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik aanschouw het treingebeuren in duitsland, nederland en belgie o.a.
En geef de situatie weer die daar daadwerkelijk plaatsvinden.
Mijn maatschappelijke baten zijn in ieder geval maatschappelijke kosten die op de gemeenschap worden afgewenteld.
Ik heb besloten om met 58 jaar te stoppen in een zinloze baan, onzinjob zoals zo vele en om iemand anders/ anderen hun aanwezigheidspremie te gaan opstrijken.
iedereen kan/ moet beter omdat er slechts een wereld is, die door zij die alleen rendement ( financieel wel te verstaan) voorstaan, mens natuur, klimaat schaden.

FFA
10 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Arbeit macht frei.
Voor de nazis rendeerden vele mensen niet.
Voor slavenhouders/ drijvers rendeerden velen tot slaafgemaakten niet!

Baardstaart
13 dagen geleden

Mooi dat jullie dit soort zaken via een partner ook aanbieden. Zo kunnen de meeste mensen makkelijk een D-ticket kopen. Dit is een essentiel als je in Duitsland op vakantie gaat.

Terecht dat jullie waarschuwen vanwege de drukte op sommige trajecten in Duitsland, want dit is het gevolg van erg goedkope tickets. Aan de andere kant kan je nog steeds betalen voor het gebruik van Fernverkehr, waar je de drukte voor een groot deel kan omzeilen en vind ergens een goede zaak dat DB Fernverkehr hun enkele trajecten opzegt, zodat er altijd keus is van betalen, rustiger en snel of goedkoop, drukker en trager. Trager maak ik mezelf geen zorgen over, maar aan grote drukte heb ik een pertinente hekel aan. En de Coronatijd en het gaan wonen in een regionale stad – uuh – groot dorp (want het heeft geen stadsrechten) heeft er ook aan bijgedragen. Vond trouwens de oude aanbiedingsarrangementen zoals QDL en bundeslandstickets ook aantrekkelijk.

Dat het OV een bijdrage kan en moet leveren aan het halen van milieu en klimaatdoelen vind ik een goede zaak en persoonlijk denk ik niet dat gratis OV of te goedkope maandabonnementen de oplossing is, maar de prijzen zo een 70% omlaag zou een goede zijn, mits de financien, personeel en capasiteit er voor is. (En in NL is deze en – zeker de wil – er gewoonweg niet).

Alleen jammer dat het weer een app nodig heb. De meeste mensen zullen hier niet over vallen, maar ik op bewuste redenen voor mezelf een zgn AOSP privacyphone zonder MicroG of Google Services gekocht waarop de app uiteraard niet op draait. Ik zag ergens begin jaren ’10 de eerste Droidjes en ik wist meteen hoe laat het was en ik ben na mijn N900 weer naar een drukknoppen dumbphone gegaan. Sorry ik ben een privacynuthead, maar als ik je politieke komedie/soap rond de oranjeharige cavia begrijp je precies waarom.

S.O. de Mieter
13 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Mee eens.
Goedkoop ov is prima, gratis is waardeloos en gaat overlast opleveren.
Dat je hiervoor kennelijk een dure smartphone nodig hebt vind ik ook een misser.
“Keep it simple” !

Joris
13 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Dure smartphone???? Een smartphone van 50-120 daar werkt het ook op hoor?
Deze is heel goed Samsung Galaxy A06

S.O. de Mieter
13 dagen geleden
Antwoord aan  Joris

Dat valt me mee! Ik ben zelf geen gebruiker van zo’n apparaat.
Mooi dat zoiets ook voor mensen met een laag inkomen beschikbaar is.

Baardstaart
13 dagen geleden
Antwoord aan  Joris

Plus de persoonsgegevens, waar je mee betaald. Persoonsgegevens + AI en politieke idioten vind ik persoonlijk geen prettige gedachte, maar dat zal wel aan mij liggen. Een werkelijke prijs voor een telefoontje met Murena / e-OS (Europees product gericht op privacy en gebruikersvriendelijkheid) of GrapheneOS (beste beschikbare mobiele OS qua security en privacy) is toch een stuk meer. Ook als je zelf flasht. Als dit (€50,- a €120,-) mijn budget is zou ik een Nokia / HMD dumbphone kopen.

Annemiek
12 dagen geleden
Antwoord aan  Joris

Volgens zijn de kosten voor abonnementen in Duitsland veel meer een probleem dan een (goedkope) telefoon. Qua data krijg je in Duitsland ongeveer de helft ten opzicht van de prijs die je in Nederland betaalt. Heel veel Duitsers komen niet in aanmerking voor een abonnement, vanwege strenge controles op eerdere wanbetaling (5 jaar geleden je sportschool niet op tijd betaald? Nu geen telefoonabonnement). Daarom gebruiken ze nog steeds massaal prepaid tarieven. En daarom zeuren ze ook altijd om WLAN (wifi).

Haagse Harry
13 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik weet niet over welk land je t hebt, maar het begrip ‘stadsrechten’ is in ieder geval in Nederland niet relevant meer. De juiste naam is ‘gemeente’ en daardoor is er geen onderscheid meer tussen gemeente ‘Den Haag’, gemeente ‘Amsterdam’ of gemeente ‘Voerendaal’.
Wel jammer dat er een smart-phone voor nodig is. Vind zelf de hele trent naar t gebruik van smart-phones niet fijn, straks heb je een aap nodig om je eigen reedt af te vegen, als dat al niet bestaat. Een papieren kaartje zou altijd een optie moeten zijn.

Frans E.R.
13 dagen geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

Dat de D-ticket alleen via een smartphone werkt en niet via een papierenkaart, vraag ik mij af op welke wijze een toekomstige Nederlandse Onderwegpas beschikbaar komt, gebeurt dit naar Duits voorbeeld dan ook alleen via een Smartphone of met een “ouderwetse” fysieke OV chipkaart ?

In amper 25 jaar tijd is de wereld verder gedigitaliseerd, is soms handig maar er zitten ook flinke addertjes onder het gras en of we er daar altijd blij mee om moeten zijn is een andere vraag, al was het maar om privacy redenen…!

In Aken merk ik dat de regionale treinen drukker zijn dan vroeger en dat er vaker vertragingen zijn, de uitwerking van de D-ticket is merkbaar aanwezig, vooral in de weekenden.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Het D-ticket is gewoon bij het DB-Reisezentrum of AVV-Verkaufstelle op chipkaart te verkrijgen.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Mjnnetje(s)voor feitelijkeä informatie?

Tom
12 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Maar volgens de informatie op https://www.bahn.de/faq/deutschlandticket-kaufen kan dat niet bij elk DB-Reisezentrum.

FFA
10 dagen geleden
Antwoord aan  Tom

Ik kan alleen over feiten, ervaringen spreken.
Nou met jouw link weet je waar het wel of niet kan.
Sukses.

derLudolf
11 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Behalve dat privacy een probleem kan zijn / is, is er nog een ander praktisch probleem in Duitsland: mobiel internet, of het gebrek daar aan. Vorige maand bij een controle kon ik m’n vervoersbewijs niet laten zien.
Conducteur deed niet moeilijk overigens, ik bleef uiteraard gewoon vriendelijk. Bovendien zag ie voor de volgende dag een reis naar Tsjechië in m’n app en enkele dagen later weer terug “voor dit stukje heb je vast ook wel een vervoersbewijs, fijne reis nog”

Je kunt via een Reisezentrum overigens wel een analoog D ticket krijgen, heb er een ouder echtpaar mee zien reizen.

Annemiek
13 dagen geleden

Inmiddels wordt volgens mij steeds meer duidelijk dat het Deutschlandticket in deze vorm voor de doelgroep vaak negatieve bij-effecten heeft. Sociale minima blijken het soms nog steeds niet te kunnen betalen en kunnen het abonnement vaak niet tijdig meer opzeggen. Bij wanbetaling draagt DB de vorderingen over aan Universum Inkasso en die schijnt er nogal agressieve methoden op na te houden. Gevolg is inmiddels dat mensen weer steeds vaker (relatief dure) losse kaartjes kopen, er meer zwartrijders zijn en verwacht wordt dat het OV-gebruik weer zal afnemen.

Visseling
13 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Die ”incasso” is gewoon tiepies Duits-geldt voor elke schuld die je daar opbouwt. Zoals uit algemene geldigheid blijkt, is dit nou niet gericht op de minima. Opvallend is wel dat de meeste vervoerbedrijven nog steeds ook hun-vaak ook nog pakken duurdere- eigen ABO”s aanbieden.
Moeite met opzeggen? Die van mij-via mo.pla solutions-gaat dat met 2-3 klikjes-waarvan 2 en 3 vooral echt bevestigen is.
Aanvulling-zoals hier ook al eerder bericht: geldt sinds een week of 2 OOK op de splinternieuwe BUS SB46 Nijmegen-Kranenburg-Goch-Airport Weeze.
Geldt OOK op de stadsbuslijnen vanaf Bocholt naar Aalten en Dinxperlo (die in een grijs verleden pre 2000 ooit door onze GTW werden bediend) en OOK op de bussen vanaf Winterswijk naar Vreden-snelle overstap op luxe snelbus naar Münster en buurtbusje naar Oeding (ook al een oude GTW lijn). En naar ik meen-niet 100% zeker, op de BELbus Enschede ri grenze-Ahaus.In principe gewoon op elke DE=duitse lijnbus als die nog een Km of wat in NL doorrijdt.
Er is zelfs een aparte site voor: Verbund Deutschland oid
Enkele nadeel is dat het enkel per echte kalendermaand gaat- maar de huidige prijs is gelijk aan bvb 2 landestickets voor 1 persoon-die gelden pas vanaf 9.00 m-fr
De slim denkende bespaarder die enkel in Nl bvb Arnhem-Zevenaar of Hengelo-Oldenzaal bereist, kan in theorie met dit ticket-en dan uiteraard enkel in die DUitse treintjes, voordeel behalen. Dat zullen er niet veel zijn-al die uitval en Verspaetung krijg je er gratis bij en uitwijken naar de NL bedienrs mag dan niet
Overigens las ik recent een paniekstukje in het Duitse DSO forum dat er aanzienlijke verschillen zouden zijn tussen reizigersaantallen en verkochte tickets. de achterliggende IT-techno blijkt voor veel van die kleine PrivatBusse nogal ingewikkeld.
De gemiddelde verkoop beduidt dat ca 11-12% van alle Duitsers-of aldaar wonenden, over dit ticket beschikt. De prijsstijging vanaf 1/1 leidde niet tot mindere afname.

Baardstaart
13 dagen geleden
Antwoord aan  Visseling

Opzeggen is voor de gebruikers van deze aanbieding niet het probleem. Ken iemand, die gebruik maakt van Tranzer app (waar de treinreiziger aanbieding ook gebruik van maakt) en die zegt het na een maand automatisch op. Mij lijkt dat er ook bedrijven in Duitsland zijn, die voor een paar euro extra een abonnement afsluit en ook in een of twee maanden automatisch opzegt. En anders moet je in je agenda zetten dat je de D-ticket wilt opzeggen.

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het gaat ook om mensen die het Deutschlandticket shoppen bij verschillende aanbieders. Arriva had er ook eentje die was bedoeld voor Nederlandse gebruikers, via een speciale Gimble-app. Die werd in de praktijk vooral gebruikt door Duitsers die al uit de andere systemen waren gezet vanwege wanbetaling. Daarom is Arriva gestopt met die app.

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Visseling

Het gaat erom dat er voor de 10e moet worden opgezegd en dat mensen door onverwachte andere uitgaven later in die lopende maand al weten dat ze het geld voor het Deutschlandticket voor de volgende maand niet hebben, maar dan al niet meer kunnen opzeggen, omdat de tiende al geweest is.

Dat is uiteraard een kwestie die vooral de minima treft. Let er maar eens op hoeveel reizigers in Duitsland niet meer met het Deutschlandticket reizen.

derLudolf
11 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik snap je punt, ook omdat als je de 11e bedenkt het eind van de maand eens weg te gaan met de trein, kan dat niet zonder dat je 2 maand extra betaald.
Maar als ik bedenk “deze maand wil ik een paar keer naar Duitsland met het OV” dan koop ik een D-ticket en zeg hem gelijk weer op.
In de app van HVV betaalde je de eerste maand naar rato, oftewel koop je op de 20e een ticket, dan betaalde je rond de €20. En natuurlijk €59 voor de volgende maand. Maar die optie bieden ze sinds 1-5 niet meer.

Erno-Berk
11 dagen geleden
Antwoord aan  derLudolf

Ik zie inderdaad dat je bij de HVV Switch-app de eerste maand Deutschlandticket niet meer naar Rato kan betalen. Daarom kun je beter kijken naar de Mo.pla-app. Daar kun je het Deutschlandticket nog de laatste dag van de maand opzeggen.

Kenneth Tharmaratnam
13 dagen geleden

Ben heel blij dat men in Duitsland besloten heeft het Deutschland ticket in ieder geval tot 2029 te behouden. Ik maak er zelf ook geregeld gebruik van en soms in combinatie met een apart ticket voor de ICE, IC of EC trajecten waarbij het wel eens zinvol is om een ticket te nemen inclusief het laatste of eerste stuk met een regionale trein omdat je dan (sneller) geld terug krijgt bij vertragingen. Een vergelijkbare kaart voor Nederland zie ik niet als een haalbare kaart. Wel een kortingskaart waarbij je met flinke korting (40%?) In Nederland in de daluren en internationaal gebruik kan maken van alle OV.

FFA
13 dagen geleden

Zei ik toch al jaren geleden: klimaatticket moet en blijft.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Met dank aan Verstandig Links.

Martin
8 dagen geleden

Frustrerend. In Duitsland was het toen precies dezelfde discussie: Het Duitsland ticket zou geen mensen extra aantrekken. Maar dat klopt niet. Mensen laten gewoon de auto vaker staan. Vooral bij stedentrips. Waar je ook bent, geen gedoe met de plaatselijke OV, een kaartje voor overal.
Waarom zou dat in Nederland niet werken? Nederlanders zijn toch zuinig? Ik zou mijn auto zeker niet meer zo vaak gebruiken.
Maar ja, van anderen leeren is blijkbaar niet Nederlands….