Het Deutschlandticket, dat sinds 1 mei voor 49 euro per maand onbeperkt toegang geeft tot het Duitse regionale openbaar vervoer, is een succes. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Duitse Vervoersbedrijven (VDV). Acht procent van de gebruikers van het 49 euro-ticket nam voorheen nooit het ov, wat neerkomt op bijna een miljoen nieuwe reizigers.
Sinds 1 mei kunnen reizigers gebruik maken van het Duitse regionale openbaar vervoer voor een vaste prijs van 49 euro per maand. Het abonnement is een vervolg op het bekende 9 euro-ticket dat in de zomer van 2022 beschikbaar was ter compensatie van de verhoogde brandstofprijzen. Het 9 euro-ticket zorgde destijds voor overbelasting op het Duitse spoor, maar was volgens Deutsche Bahn uiteindelijk wel een succes. Het 49 euro-ticket – officieel Deutschlandticket genoemd zodat de prijs in de toekomst nog kan veranderen – is vanwege de hogere prijs en de abonnementsvorm een minder grote hype, maar eveneens succesvol.
De VDV, een koepelorganisatie van ongeveer 600 Duitse ov-bedrijven, hield eind augustus een enquête waaruit blijkt dat het Deutschlandticket duizenden nieuwe reizigers trekt. 8% van de 10 miljoen reizigers die gebruik maken van het abonnement, pakte daarvoor zelden of nooit de trein, tram, metro of bus. 47% van de gebruikers van het Deutschlandticket reisde vroeger weleens met het openbaar vervoer, maar zonder abonnement of kortingskaart. 42% had eerder ook al een abonnement. Uit het onderzoek blijkt verder dat het ticket vooral populair is in de gebieden waar het ov-aanbod ook het grootst is: 20 tot 30% van de mensen in steden heeft een abonnement op het Deutschlandticket, terwijl dat in kleinere steden en op het platteland slechts 6% is.
Volgens de VDV komen er de komende maanden nog nieuwe reizigers bij die verlaat hun oude abonnement inwisselen voor een Deutschlandticket. VDV-voorzitter Ingo Wortmann waarschuwt wel dat de huidige hoeveelheid reizigers niet kostendekkend is: “Een overeenkomst tussen de federale overheid en de deelstaatregeringen over de vervolgfinanciering van het ticket in de komende jaren zal dringend nodig zijn”, zegt hij tegen Tagesschau. Bondsminister Volker Wissing van Verkeer stribbelt nog wat tegen: hij riep de deelstaten donderdag op om te bezuinigen omdat hij niet meer geld van de federale overheid wil uitgeven aan het Deutschlandticket.
Het Deutschlandticket, dat alleen digitaal of met een soort chipkaart verkrijgbaar is, blijkt nog niet vrij van technologische kinderziektes. Het aantal fraudegevallen neemt volgens de Deutsche Bahn toe en dus gaan de spoorwegmaatschappijen strenger optreden tegen reizigers met gemanipuleerde tickets. “Als tickets worden nagemaakt of door derden worden gebruikt, doen we aangifte”, aldus een woordvoerder tegen Tagesschau.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:13
Na twee weken overlast door stakingen bij de verkeersleiding van ProRail, belandden treinreizigers afgelopen week…
Nieuwe stakingsacties van vakbond FNV bij ProRail zijn nu helemaal van de baan. De vakbond…
Tussen Amsterdam en Utrecht rijden vrijdag de hele dag veel minder treinen. In de ochtend…
Met ingang van de nieuwe dienstregeling is een reis van Schiphol naar Rotterdam Centraal tot…
Door tegenslag bij het herstelwerk aan het verzakte spoor in Groningen is het spoor hier…
Het treinverkeer is woensdag op verschillende plekken in het land flink verstoord. Een seinstoring, de…