Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)
14 aug 2022 19:55
Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege spoedwerkzaamheden. Dat melden ProRail en de NS. Een systeem dat de veiligheid van het treinverkeer rondom het station regelt moet worden vervangen.
NS: reis eerder
NS biedt geen vervangend vervoer aan omdat busbedrijven zouden hebben laten weten onvoldoende bussen en chauffeurs te kunnen leveren. De vervoerder, die het “buitengewoon vervelend” zegt te vinden geen vervangend vervoer aan te kunnen bieden, adviseert reizigers dinsdag eerder op pad te gaan of alternatief vervoer te zoeken. De reparatie moet in de nacht van dinsdag op woensdag worden afgerond. De verwachting is dat het treinverkeer woensdag volgens dienstregeling kan opstarten.
Het systeem dat wordt vervangen valt volgens ProRail momenteel veelvuldig uit. Om welk systeem het gaat, staat niet in de verklaring, wel is duidelijk dat het om een systeem gaat van de treinverkeersleiding.
Na 21:00 uur geen treinen
Vervanging zou noodzakelijk zijn. Door de reparatie werken de seinen en wissels in het hele gebied niet, wat ervoor zorgt dat treinen er niet kunnen rijden. Het vervangen van de onderdelen begint om 22.00 uur, aldus de spoorbeheerder. “Voor die tijd moeten alle treinen in de omgeving weg zijn of op hun plek staan. Daarom rijdt de laatste trein uiterlijk 21.00 uur station Amersfoort Centraal binnen.”
Een NS-woordvoerder kon zondagavond niet zeggen hoe groot het effect van het schrappen van de treinen op de totale dienstregeling is. Maandagmorgen is de reisplanner bijgewerkt tot dinsdagavond laat. Dinsdagmorgen zijn alle reisadviezen up to date.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Had dat niet uitgesteld kunnen worden tot de werkzaamheden bij Ede klaar zijn? Nu zijn twee oost-westverbindingen tegelijkertijd buiten gebruik.
Je snapt het niet, het bevel van NS en ProRail is thuisblijven.
Sommige mensen moeten gewoon verplicht naar hun werk per trein. En dat is dan toch ook een bevel? Niet iedereen heeft een rijbewijs of 2 auto’s in bezit wanneer je andere partner 1 auto in gebruik heeft.
Met flauwekul dat je moet werken hebben NS en ProRail niets te maken. Bij Ede-wageningen, Culemborg en Liempde rijden wekenlang geen treinen en de reizigers daar zeuren toch ook niet dat ze moeten werken. Als je perse wil werken koop je maar een auto.
Dit slaat echt als een tang op een varken (@ Karel Geerts)!
Ooit wel ‘s bedacht dat er ook genoeg werkenden zijn die zich geen auto kunnen veroorloven? Of niet de kosten om een rijbewijs te halen kunnen ophoesten?
Of om andere (bv medische) redenen geen auto/rijbewijs hebben en toch willen werken?
Just asking…
Het is humor, Leoos.
Je weet wel humor om te huilen (over OV zoals het is voor NS/Prorail/ministerie)
Realisme voor NS/Prorail/ministerie heeft niets te maken realisme voor mensen. Ze zijn van de stroming Magisch realisme, dat is in hun ogen kunst met de grote K (voor mij is dat niet zo maar dat doet er in dit geval niet toe)
Het verzoek van Realisme graag om realisme, komt uit delzelfde bron als het antwoord van ‘Nog realistischer dan jij’, de humor van Karel en de reactie van jou:
Het Magisch Realisme van NS/Prorail/ministerie. Ik zie het overigens niet als kunst of realisme, beiden zijn uitingen van humor, maar als disfunctioneel gedrag van zwaar psychiatrische orde.
Met een heroine verslaafde naaste (OV ligt mij aan het hart) valt ook NIETS mee te beginnen. Praten over realisme is sowieso kansloos.
Of vergelijk het met despoot Stalin, het negeren, heers- en verdeel, waar ook niets mee te communiceren valt – het ontziet niemand, ook naaste medewerkers zijn vroeg of laat de klos. Het vormt cultuur die iedereen vervormt (debiel/infantiel geworden conducteurs/etc, alle zichzelf repeterende reacties (van mij en jullie) onder treinreizger.nl etc), zelfs in komende generaties (Stalin > Putin-russisch volk anno nu), zo werkt negeren.
Het wordt tijd dat psychiaters wakker worden en mensen beschermen tegen zwaar geesteszieke organisaties.
In wezen is dat wat directies en verantwoordlijken van NS/Prorail al decennia onbewust doen. Psychiatrie ingrepen toepassen uit de jaren 50: platspuiten en dan kan men pas wat doen.
(bijvoorbeeld nu: Amersfoort / Eindhoven platleggen zonder contact met mensen (reizigers), dan kan men werken. Goederen vervoer kan wel rijden, want minder bedreigend). Niet beseffend dat het kenmerk is van puur disfunctioneel gedrag. Vakbond en conducteurs etc, doen zelfde.
Wou dat psychiatrie wakker werd en Prorail/NS ging behandelen ipv de mensen (reizigers, conducteurs, etc) die er gek worden.
OV naar Ministerie voor Volksgezondheid is een eerste stap die geen geld kost, en op termijn alleen maar winst.
Als OV weer functioneel eenvoudig en zelf-ontwikkelend is kan het terug naar mobiliteit.
Oww…
Dat was me in dit geval helemaal ontgaan, ik vatte het op als een serieuze reactie.
Bedankt voor de uitleg. Nu zie ik de humor en het sarcasme daarin wel.
@Karel Geerts.
Ik heb geen rijbewijs, zie geen diepte en ik heb zoveel aanleg om te rijden dan veel oudere mensen aanleg hebben om met computers om te gaan. Kortom ik zou een gevaar voor het verkeer. Het OV is dus een belangrijke nuts functie, maar is nu verworden tot een absolute puinhoop en de kans dat het beter wordt is dus ook nihil. Er wordt wel met de mond beleden dat we meer van het OV gebruik moeten maken, maar in werkelijkheid is de auto de melkkoe van de overheid. Het enige wat het OV voor de afhankelijken kan redden is dat de overheid stopt met het denken dat het OV goed is voor het milieu, maar dat het een maatschappelijke nutsfunctie is om mensen, die geen andere opties hebben redelijk betaalbaar van a naar b te krijgen. Dit betekent ook dat er minder reizigers zullen zijn en daardoor het spoorwegnet minder overbelast is en de basis diensten op een fatsoenlijke manier uitgevoerd kunnen worden.
Ik vrees dat de hoop op een oplossing toch uit China moet komen, want die zijn het verst met zelfrijdende auto’s. De zelfrijdende auto’s zal sowieso de doodsteek zijn voor het OV in de meest rurale gebieden en er zullen dus hierdoor betaalbare bus/taxi oplossingen komen.
De puinhoop die ProRail aanricht neemt Stteeds extremere vormen aan.
Er zijn lichtpuntjes, het spoor heeft de hitte tot nu toe goed doorstaan.
De spoorwegen in Nederland zijn langzamerhand een lachertje.
“Voor die tijd (22.00 uur) moeten alle treinen in de omgeving weg zijn of op hun plek staan” Daarvoor houden ze bij NS graag een blik personeel achter de hand.
Als ik op zaterdagmorgen de eerste sprinter pak, zie ik eerst nog 1 of 2 lege treinen voorbij komen. Treinstel 8420 staat in Maastricht maar hoort in Enkhuizen te staan en treinstel 8405 staat in Enkhuizen maar hoort in Maastricht te staan. Ordnung muss sein. Het mag wat kosten.
Niet zelden vertrekt de eerste trein hier te laat omdat er nog een lege trein moet passeren.
Men is kennelijk vergeten dat het OV een nutsfunctie is waar mensen van afhankelijk zijn. Het is een schandaal dat hier wederom niets voor geregeld is. Het lijkt erop dat het OV er niet meer toe doet. Het enige wat de rijbewijs bezittende consument kan doen is gewoon een auto kopen en zorgen dat de snelwegen zo pot dicht zitten omdat iedereen de weg op moet. Pas dan zal men inzien dat het OV belangrijk is.
Een gebruikersstaking van keuze reizigers is misschien iets om te overwegen. Sinds Corona zijn toch al een boel mensen overgestapt op de auto.
En ondertussen wordt het OV als klimaat vriendelijk alternatief voor de auto gezien.
Het lijkt er eerder op dat steeds meer duidelijk wordt dat we ook prima zonder OV kunnen. NS en ProRail doen er alles aan om dat dagelijks te bewijzen.
Kan iemand ProRail eens vertellen dat het spoorwegnet er primair is om treinen te laten rijden die reizigers en goederen vervoeren en dat het geen oefenproject is om technici en bouwvakkers van de straat te houden.
“Iemand” ? Waarom zou iemand anders dat moeten doen? Kan je dat niet zelf?
Het is heel eenvoudig – ga naar https://www.prorail.nl/nieuws/geen-treinverkeer-van-en-naar-amersfoort-dinsdagavond en klik onderaan die pagina bij de vraag “Ben je tevreden over de informatie op deze pagina?” op de knop “Nee”. Dan verschijnt de vervolgvraag “Wat kunnen we doen om de informatie te verbeteren?” met daaronder een vak om je waardevolle feedback in te vullen.
Tom, die feedback wordt niet gelezen.
De boodschap van Eef aan ‘iemand’ komt uit radeloosheid.
Sowieso de klantenonderzoeken van NS zijn er alleen voor de vorm. Is beschamend. Ik kan het weten want ben onderzoeker, directeur onderzoeksbureau, en heb de situatie aangekaart bij NS-verantwoordelijken.
Reactie: geen enkele. Negeren wat niet uitkomt is tot Kunst met de grote K verheven. Kafka in glimmende maatpakken in glimmende NS-toren.
Heb sterk het vermoeden dat het nog erger is bij Prorail
Valt bij ProRail wel mee.
Contact met ProRail is mogelijk via een contactformulier op hun site.
Ik heb ooit zo’n formulier ingevuld, kreeg keurig antwoord en de toenmalige baas (Eringa) ging met het probleem aan de slag.
Dus u kunt het altijd proberen.
Wel wordt u gevraagd daarna deel te nemen aan hun klanttevredenheidsonderzoek.
Wow dat klinkt als een voorbeeld organisatie! De CEO ging aan de slag met uw suggestie.
Ik was net zo verbaasd als u, maar de CEO was al snel weer vertrokken.
Weet niet hoe het nu is, probeer het eens.
@Simon.
Hoe is de communicatie met Prorail sinds het vertrek van Grote Pier?
@ Bert
Ik weet niet hoe het nu is.
Ik was destijds met een klus op het spoor bezig en voldoende gefrustreerd om energie in de communicatie met ProRail te steken.
Ik ben nu met pensioen.
Eef doe normaal! Ik zeg ook niet over jouw werk dat het is om jou van de straat te houden. Zoals jij, Eef, het brengt, is het alsof men enkel bezig is om wat mensen dagbesteding te bieden. Dat is dus niet zo. En als je zo nodig een 100% functionerend spoor wil: trek de portemonnee maar. Oh en nog es iets: wees blij dat Infrabel hier niet de boel runt: buitendienststelling alleen tijdens kantooruren wegens bezuinigingen!
U bedoeld Profail? :p
Er rijden geen treinen en je hebt verder pech? Hoe is dit geen schandaal? Ik ben al jarenlang afhankelijk van het ov (want student en geen geld voor een rijbewijs) maar zodra ik klaar ben en die 2,5k heb gespaard ga ik overal naartoe rijden.
Steeds meer reizigers haken af omdat ze het geklungel zat zijn
Vooral over het type reizigers dat door dit soort gepruts afhaakt, hoort men zich bij NS zorgen te maken. Tegen de trouwe forens die avonddiensten draait, zegt NS feitelijk: ‘zoek het maar lekker uit, wij regelen niks voor je’. De forens die al heel wat kansloos gekloot heeft moeten accepteren en die weet dat hij binnenkort getroffen gaat worden door de stakingen van de onzichtbare halfies die zich hebben laten influisteren dat ze het niet langer pikken. Kun je het zo’n forens kwalijk nemen dat hij in de auto stapt? En hoe denkt NS zich dit te kunnen permitteren? Hebben ze bij NS niet in de gaten dat de situatie nijpend is en er eigenlijk geen rek meer zit in wat forenzen accepteren? Terwijl die forens van levensbelang is voor de voortbestaan van NS?
Mw Rintel is plotseling vertrokken en heeft een enorme puinhoop achtergelaten. NS is volkomen stuurloos op dit moment.
Spoorbeheer valt onder ProRail.
Als het zo dringend is, waardoor wachten geen optie is, dan moet het gewoon gebeuren.
Het is wel uiterst zorgelijk dat NS geen bussen kan regelen.
Wat kan daaraan verbeterd worden?
@Brabo. NS was al stuurloos onder Rintel en het valt niet te verwachten dat er snel iemand opstaat die de touwtjes in handen neemt.
@bert sitters. Wat heb je als forens nou te maken met de reden van de buitendienststelling? Als NS nou in elk geval haar best voor je doet, dan was het een iets ander verhaal. Nu pleuren ze hun verplichtingen en verantwoordelijkheden gewoon op het bordje van hun klanten. Een grotere middelvinger kan NS niet uitsteken richting degenen die ervoor zorgen dat de toko nog enigszins bestaansrecht heeft.
@bert Sitters
RoRail had dit werk ook in de nacht van zaterdag op zondag kunnen doen als de nachtelijke treinloze periode twee uur langer is. Dan waren er hooguit op de vroege zondagmorgen gedurende een of twee uur een paar bussen nodig geweest.
“Vooral over het type reizigers dat door dit soort gepruts afhaakt, hoort men zich bij NS zorgen te maken. ”
Dat is 100% correct. Het gaat niet om familiebezoek, recreatieve Kruidvatkaart mensen, 65 plussers, of alle anderen uit de NS-spotjes.
Ook niet om de trein die-hards.
Maar om mensen die voor broodvoorziening afhankelijk zijn van betrouwbaar werkend OV: forensen (en in mindere mate scholieren). De klanten op hun beurt de broodvoorziening van OV zijn.
Het is zwaar destructief gedrag van een chronisch verslaafde. Omstanders zouden zeggen ‘die kijkt hoever die kan gaan’.
Nou de praktijk leert, Prorail/NS kan nog wel even doorgaan met het kapot maken van OV.
@bert sitters
Wat daaraan verbeterd kan worden is dat NS zich gewoon aan de hoofdrailnetconcessie houdt. Daarin staat dat NS bij een verstoring binnen een uur voldoende bussen moet laten rijden. (Met een uitloop van 15 minuten extra in de spits). Aangezien NS dus verplicht is om altijd voldoende bussen standby te hebben staan om binnen een uur in te zetten, kan geplande inzet morgenavond geen enkel probleem zijn.
En ja, dat is een dure afspraak, maar wel een waar de handtekening van NS onder staat. Het is niet zo dat NS alleen de vele lusten van de hoofdrailnetconcessie heeft aanvaard.
@mevrouw of mijnheer “Anoniem”.
Ik kan niet beoordelen of ProRail deze klus op zaterdag had kunnen inplannen. Het materiaal en de mensen moeten er wel zijn.
Wat betreft zaterdagavond. Er zijn ook mensen die zaterdagavond en zondagmorgen moeten werken.
NS zou voor mensen die niet van het werk naar huis kunnen of andersom naar het werk en die echt geen andere optie hebben een taxi moeten regelen.
Als in de afspraken met NS staat dat er binnen een uur bussen opgetrommeld moeten kunnen, maar die zijn er niet, dan moet NS op het matje komen.
Er moeten dan betere afspraken komen met de busvervoerders.
Bert:
Grotendeels eens met jouw reacties. Maar we leven in een tijd dat nog last heeft van de naweeën van corona.
Daardoor is de keten om reizigers van A naar B nog steeds niet optimaal. NS is op zijn beurt afhankelijk van busbedrijven met personeel. En dan vanaf 21:00 op zaterdag. Mogelijk moesten de busbedrijven nee zeggen ondanks de afspraken.
In gewone tijden voor 2020 was dit conform de afspraken afgehandeld.
@bert sitters. Het beter regelen van vervangend busvervoer was juist een van de speerpunten van de huidige onderhands gegunde concessie. NS en de opdrachtgever waren het erover eens dat dit beter moest. NS had de mond vol over het zelf optuigen van een busvloot, die op strategische plaatsen paraat zou staan om in actie te komen. In plaats daarvan heeft NS de boel gegund aan twee onderaannemers, waaronder de boel alleen maar slechter is geworden. Zo slecht dat NS niet eens meer de illusie kan wekken dat het ze wat interesseert of dat ze het vervelend vinden voor de mensen die ervoor zorgen dat NS nog enigszins bestaansrecht heeft.
Sinds de aankondiging van de werkzaamheden op deze website en het tijdstip waarop de werkzaamheden daadwerkelijk starten, zitten twee hele werkdagen. Twee hele werkdagen om nog iets te regelen om te voorkomen dat NS weer eens afgaat als een gieter. In plaats daarvan kiest NS ervoor te berusten in de aanname dat het toch niet gaat lukken. Hoe ongelooflijk kansloos!
we laten vaak de prijzen en chipkaart in het midden en dat werkt ook ontmoedigend. Wie heeft er ooit bedacht dat er twintig euro wordt ingehouden als je met de trein wilt reizen. Gaat het een keer fout, wordt er gelijk 20EUR afgetrokken en dat heeft me een week geduurd om het terug te krijgen. Het geld kan wel meteen afgeschreven worden, maar terugkrijgen? En dan moet je nog oppassen om geen fouten te maken met stations invullen, want dan wordt het als reis gerekend. Onlangs nog in het locale OV een fout gemaakt, het heeft bijna drie weken geduurd om vier euro terug te krijgen. Fouten maken is altijd voor jouw rekening en het systeem is zogenaamd altijd feilloos.
@ Annemiek
ik ben het er mee eens dat de onderaannemers busvervoer er een puinhoop van maken. Er zijn voorbeelden genoeg geweest waar lering uit had moeten getrokken. NS is als concessiehouder wel verantwoordelijk. Hoe komt het dat er geen noodscenario is dat wel werkt in dit soort situaties? Goede vragen voor de Tweede Kamer, maar voor Amersfoort is dat mosterd na de maaltijd. Kunnen mensen persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor hun falen.
NS heeft er nogal een handje van om naar die onderaannemers te wijzen waar het het slecht geregelde busvervoer betreft. NS is echter zelf van begin tot eind verantwoordelijk. NS heeft er zelf voor gekozen het zo in te richten als het is en het vervoer gebeurt volledig binnen de concessie van NS. Er is niemand die tegen NS heeft gezegd dat ze hier onderaannemers voor moest inschakelen. Dat heeft NS zelf gedaan, om van het gezeik af te zijn. NS blijft echter voor de volle 100% verantwoordelijk voor de chaos die ze er keer op keer van maken.
Er zal ook geen forens te vinden zijn die er enige nuance in ziet. Die heeft gewoon een abonnement bij NS, dat er telkens een zooitje van maakt.
Het is een schande van ProRail en NS on geen alternatief vervoer te regelen inderdaad! Gelukkig rijden de reguliere bussen na 21u nog wel vanaf Amersfoort. O.a. in Richting Voorthuizen/deWittenberge/Apeldoorn en UtrechtSciencePark en Utrecht Centraal en Woudenberg en Leusden en Hilversum via Soest rijdt er dan nog een bus
Vervelend. Maar tegenwoordig niet ongewoon. Want de bedrijven die bussen regelen hebben diverse redenen dat ze niet kunnen leveren.
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Ik verwijs graag even naar artikel 41 uit de concessie.
En je komt nu op extra kosten….
Hoeveel kost een kaartje Utrecht Centraal naar Amersfoort?
En hoelang ben je onderweg?
Als je met een NS abonnement de bus tijdelijk kan nemen ok..
Volgens het Europese hof dat ooit uitspraak gedaan heeft is NS verplicht alternatief vervoer aan te bieden. NS geeft aan dat de busbedrijven tekort aan bussen en chauffeurs tekort is bullshit. NS en Prorail hebben hun zaakjes niet in orde. Ik ben benieuwd hoe de rechter dat zal vinden.
Overmacht is het toverwoord.
Wie garandeert in zijn overeenkomst met zijn wederpartij, heeft zichzelf een beroep op overmacht ontnomen,; hij heeft zich in een resultaatovereenkomst gestort en zal bloeden conform de sanctiebepalingen in de overeenkomst.
Daar wringt kennelijk de schoen: degene die zou moeten handhaven – nakoming vorderen en bij gebreke daarvan sancties opleggen – treedt niet op, schiet tekort, ruw gezegd: faalt. De Kamer is op reces, dus van die kant hoeven we ook geen heil te verwachten.
Buschauffeurs moeten uit Hongarije, Slowakije, etc. komen. Dat kun je niet in twee dagen reg len en de reparatie kan volgens ProRail niet zo lang wachten. Overmacht dus.
De rechters??? Die doen gewoon vrolijk met alalles mee en spreken geen recht meer in velerlei opzichten…is toch duidelijk gebleken tijdens corona en vele andere zaken!
Rechters rijden geen bussen.
En de politiek? Doet onze opdrachtgever de staatssecretaris voor ov nog iets hier tegen? Ik vrees dat dit een retorische vraag is.
Bent u echt zo naïef of doet u maar alsof?
De staatssecretaris zit straks met het probleem als NS weer komt bedelen voor staatssteun. Dat gaat onvermijdelijk gebeuren en bij NS lijkt men zich er absoluut geen zorgen over te maken.
Dus dan komt NS aanzetten met een gemankeerde directie, zonder echte verantwoordelijke, met een verhaal waaruit blijkt dat de forenzen wegblijven (zogenaamd als gevolg van de coronapandemie) en dat de dienstverlening beroerd wordt uitgevoerd, dat de personeelskosten met 15-20% zijn gestegen vanwege de CAO, dat er desondanks personeelstekort is, waardoor overal treinen uitvallen, maar dat de overheid wel even moet bijschikken. Het zou me niet verbazen dat het antwoord dan is dat de miljarden effe niet op de plank liggen en dat NS diep in eigen vlees mag gaan snijden. Pas dan valt wellicht het kwartje bij NS en dat oliedomme personeel.
Het probleem is dat het geld bij Mw Kaag op is en dat NS en personeel het probleem straks zelf mogen oplossen.
Als de regering voor de keuze staat om NS overeind te houden óf geen enkele reizigerstrein op het hoofdrailnet te kunnen laten rijden totdat de concessie opnieuw is aanbesteed durf ik wel te voorspellen dat de beslissing dezelfde is als destijds bij HSA. En het is dus helaas logisch dat NS zich absoluut geen zorgen maakt.
Je kunt ook de helft van de treinen opdoeken.
De staatssecretaris hoeft alleen maar aan te geven voornemens te zijn de concessie in te trekken om NS in het gareel te krijgen.
welke anoniem bent u?
@Anoniem. Dan moet de regeringen keihard kiezen voor de auto als hoofd transport en het OV als sociale nutsfunctie, Dit betekent ook dat er veel meer asfalt moet komen om al die auto’s te faciliteren.
Zelden zo veel negativiteit en onnodig gekwets bij elkaar gezien als hier in deze reacties.
Iedereen die het vanachter zijn computer of telefoon beter weet dan dat “oliedomme werkschuwe NS volk”.
Een beetje respect voor de mensen die iedere dag weer het risico lopen om door een of andere idioot te worden neergeslagen zou niet misstaan. Net als in iedere sector zullen er ook in het OV ongetwijfeld mensen werken die niet voldoen, maar omdat ze toevallig in het OV werken geeft anderen nog niet recht ze voor rotte vis uit te maken.
Daarnaast misschien eens wat meer kijken naar hoe goed het hier allemaal is geregeld op alle dagen dat er niets gewijzigd is de normale dienstregeling.
Je zal werken bij NS en bovenstaande allemaal lezen zeg, ongehoord…
Ja, zullen we zeggen dat NS prima functioneert? Van welke planeet komt u?
NS doet op Europees niveau goed. Waarschijnlijk hoor je nu in Keulen donderen. Knelpunt & knooppunt Keulen Hbf heb ze regelmatig problemen.
Want lees dat de werkzaamheden van dinsdag 21:00 t/m woensdag 2:00 zijn door ProRail.
Vervelend dat NS geen vervangende bussen hebben. Maar om NS weg te zetten als een bedrijf dat niet goed functioneert is niet genuanceerd. Er zijn bij vele bedrijven personeelstekort. Het is een hele keten om de reizigers van A naar B te brengen. En als er een schakel wegvalt functioneert het niet meer.
En dat hoeft niet perse NS te zijn.
“NS weg te zetten als een bedrijf dat niet goed functioneert is niet genuanceerd.”
WELKOM, je kan bij NS terecht, het ligt aan de omstandigheden! NS denkt ook dat hun acties en reacties “genuanceerd” zijn, “het is complex”, etc
En ik ben het tegelijkertijd met je eens: gezien de hoeveelheid “poep” in de ogen en in de oren, doet Prorail/NS het best goed. De conducteurs fluiten nog wel vertrekseinen, dat valt me nog steeds mee.
En het is geen Nederlands probleem, dat klopt ook.
OV is bijna overal al decennia de weg kwijt, houtje touwtje.
Niet beseffend dat het één geheel is, een netwerk. En anders kun je het beter als sociale werkvoorziening neerzetten.
Dan weten mensen waar ze aan toe zijn.
En dan kunnen de patienten naar hartelust roepen dat ze genuanceerd bezig zijn.
Treinreizigers in Nederland betalen zich blauw vergeleken met elders in de wereld en het minste dat je dan mag verwachten dat NS gewoon de diensten uitvoert die het verkoopt.
Beste Brabo, Kunt u uw stelling onderbouwen met feiten, of blijft het slechts bij uw onderbuikske? Zullen we een vergelijk met pak em beet Zwitserland doen?
Ja, doe dat maar eens. Hoeveel is de forens daar kwijt in percentage van het modaal besteedbaar inkomen?
Tja in Zwitserland wordt goed verdiend.
De tarieven zijn de afgelopen niet meer met centen verhoogd, maar meteen met hele euro’s. Dat ging jaar naar jaar en dat is niemand ontgaan. Ik denk niet dat er een individu is die daardoor feestend op de tafel is gaan dansen. En wanneer houdt dat eens op, je kunt niet eeuwig alles duurder blijven maken. De kruik barst eens.
Dat het goed geregeld is op dagen dat er niets in de normale dienstregeling is gewijzigd, is zoals het altijd behoort te zijn. Dat is nl. wat de klant verwacht, maar tegenwoordig lijkt het wel dat je je daarover moet verbazen.
Op hoeveel dagen voert NS de gepubliceerde dienstregeling nog uit? Tussen Eindhoven en Utrecht rijden de treinen de zomer 42 dagen niet En de IC Heerlen-Enkhuizen heeft dit jaar überhaupt nog nauwelijks gereden.
Het is en en. ProRail gaat over het spoor. NS moet daar aanpassen.
Daarom plannen ze in de zomer. Ga met dit weer werken op het spoor. In die tussentijd zitten we achter de toetsenbord te mopperen. Enig begrip zou wel op zijn plaats zijn.
Aanval is de beste verdediging: niet de gedupeerde treinreiziger verdiend begrip (dat zijn uiteraard slechts klagers thuis achter een toetsenbord), maar ProRail dat altijd maar de kop van Jut is in deze harde samenleving.
De treinreizigers verdienen ook begrip. Maar het is wel complexer dan het lijkt. Mis wel eens de nuance. Ze schieten wel eens door.
@Hanzeboog: je hebt in elk geval onderhandelingsruimte gecreerd en de concensus is nu dat zowel de treinreziger EN Prorail begrip verdienen 😉
@Hanzeboog: in elk geval heeft u genoeg onderhandelingsruimte gecreëerd. De consensus is nu dat de reiziger EN ProRail begrip verdienen 😉
@Hanzeboog2012: ik kan om technische redenen niet reageren op uw bericht. Ik hoop dat dit bericht op zijn minst wel leesbaar zal zijn.
Ach, wie wil er nu van Enkhuizen naar Heerlen?
Als de NS zich zou opstellen als een dienstbaar bedrijf en de reiziger fatsoenlijk te woord zou staan, dan zijn direct 80% van de agressieve situaties voorbij.
Ooit was de NS slogan “De reiziger op plaats 1,2 en 3.” Maar dat geld alleen voor het betalen en bloeden.
Dat de conducteurs zichzelf opsluiten en amper te zien zijn/waren is niet goed te praten. Dat ze niet altijd de reizigers fatsoenlijk te woord staan is niet mijn ervaring. Als je een vraag stelt krijg je een antwoord op de vraag. Of de vraag voldoende beantwoord wordt kan verschillend zijn.
Maar dat je agressie wijt aan NS personeel is belachelijk. Ze doen hun werk. Of ze het goed is een andere discussie. Het is een maatschappelijk probleem dat er agressie is. Zie agressie tegen politie, baliemedewerkers, sport e.a.
Het is oorzaak en gevolg. Als we NS personeel in de waarde laten werken zij ook prettiger. Ze zijn er niet om op af te reageren.
Een beetje meer respekt voor de reizigers en de belastingbetalers graag!
Want die 20% loonsverhoging die geëist is is veel te hoog!
En ook zijn we de 2 sexuele incidenten in Noord-Holland nog niet vergeten,die met meer controle en aanwezigheid duidelijke mogelijk hadden kunnen worden voorkomen!
Serieus verzoek: kan aan de VNG gevraagd worden, of gemeente auto-onvriendelije maatregelen voorlopig bevriezen? Of moet de ANWB dit regelen? Het verzoek van de ANWEB kan wel veel overtuigende overkomen op VNG als het onderstend wordt door reizigersorganisaties van het openbaar vervoer.
Los hiervan: gaan de prijzen dat de NS voor de bussen omhoog met de inflatie? (zonder dat de treinkaartjes duurder worden). Anders hebben we gewoon een inflatieprobleem en geen personeelstekort.
Dat er met spoed een reparatie uitgevoerd moet worden is niet anders. Dat er vervolgens geen (of te weinig) vervangend vervoer is, begint wel iets systematisch te worden. Dat baart mij als reiziger wel zorgen, helemaal omdat ik mij afvraag of het niet bieden van alternatief vervoer altijd gerechtvaardigd is. Natuurlijk, we zitten midden in de zomervakantie, dus touringcarbedrijven hebben hun orderportefeuille vast behoorlijk vol zitten, er zal meer personeel dan anders met vakantie zijn en door de coronapandemie was de vloot van veel touringcarondernemingen al ingekrompen en was er al een personeelstekort. Een grote stremming verbussen is dan niet eenvoudig, maar men verschuilt zich daar nu echter wel erg gemakkelijk achter. NS heeft dat treinvervangend vervoer aanbesteed en gegund aan bepaalde partijen die met onderaannemers werken, maar de eisen zijn zo hoog dat de contractpartijen bij geplande stremmingen alleen het schoonste en nieuwste materieel mogen inzetten en eigenlijk ook alleen rijdend op een speciale brandstof, precies dat materieel dat touringcarbedrijven nu, zo er personeel is, veel lucratiever voor ander vervoer kunnen inzetten. Gevolg: contractpartijen kunnen geen bussen krijgen die aan de eisen voldoen en economisch verantwoord kunnen worden ingezet en klaar. Onder normale omstandigheden waren die eisen vast logisch, maar als er niets te krijgen is, moet je die eisen misschien loslaten. Meer betalen of minder hoge eisen aan materieel stellen. Er staat doorgaans genoeg materieel over. Bussen die normaal in het lijndienstversterking- of uitgaansvervoer rijden, ov-materieel dat in de avonden/weekenden/vakanties/coronadienstregelingen niet nodig is en zelfs met staplaatsen zou mogen rijden et cetera. Dat mag nu niet ingezet worden en dat is volgens mij onderdeel van het probleem. Natuurlijk zal personeelskrapte daarmee blijven bestaan, maar misschien valt er dan, bijvoorbeeld voor noodzakelijke reizen, wel iets aan te bieden in plaats van het nu steeds vaker gehoorde adagium van geen vervoer.
Er is zand in de motor gekomen. De ene schakel sluit op de andere schakel aan. Maar in de corona tijd werden vanwege bezuinigingen vele personeel ontslagen. Maar de bedrijven keken vooral naar het financiële aspect.
Toen de economie weer aantrok werd niet tijdig nieuw personeel aangetrokken. Zie KLM, horeca (véél Oekrainers).
Nu moeten bij vele bedrijven eerst het personeelsbestand in orde zijn.
Het grootste probleem bij NS is dat 25% van de reizigers zijn “ontslagen” en uitgerekend de grootbetalers.
Veel meer dan andere bedrijven kreeg NS steun om tijdens de coronaperiode het personeelsbestand intact te houden. De overheid betaalde voor het leeg rijden van een dienstregeling en veel personeel zat thuis, terwijl het loon netjes werd doorbetaald. Alleen degenen die afvloeiden, werden niet vervangen. Niet een schokkend percentage van het personeelsbestand. Sindsdien lijkt NS het bijltje erbij neer te hebben gegooid. Alsof niet voldoende personeel hebben een vaststaand gegeven is, waar niets aan te doen is. In een steeds groter deel van Nederland vallen treinen uit en er is geen enkel zicht op verbetering. Het onbestuurde NS weet de oplossing niet en blijft nieuwe problemen doorschuiven richting de klant.
Veel meer dan bij NS zijn er andere bedrijven die mogen klagen over het personeelstekort. Bedrijven die hun productie volledig zagen wegvallen en die van 95% van het personeel af moesten. Die bedrijven hebben wel een valide reden om te klagen over personeelstekorten nu de vraag weer aantrekt. De meeste van die bedrijven slagen er door alle zeilen bij te zetten in om te voldoen aan de vraag. Dat zie ik bij NS absoluut niet gebeuren. Daar berusten ze bij voorbaat in het feit dat ze niet kunnen voldoen aan de vraag.
De regering had Oekraïners en alle anderen die geen nationaliteit hebben van een EU-land moeten verbieden om in niet-essentiële sectoren als de horeca te mogen werken, zodat de Oekraïners nuttig werk gingen doen, zoals testen en vaccineren bij de GGD. Diverse horecaeigenaren zaten te dansen op tafel toen eind februari de eerste bommen op Oekraïne vielen. Er is gewoon te veel horeca en te veel niet-nuttig werk in Nederland en andere landen waardoor er personeelstekorten zijn in vitale sectoren als de zorg, onderwijs, kinderopvang, openbaar vervoer, GGD, kappers, hulpdiensten, etc. De horeca moet gewoon grondig gesaneerd worden wat mij betreft en het horecapersoneel moet naar nuttig werk begeleid worden.
Alsof een conducteur die ooit controleert nuttig werk doet.
Ik hoop dat je niet al te lang hebt nagedacht over je bericht… Tenenkrommend!
Ik denk niet dat je aversie tegen de horeca breed gedeeld wordt. Er lijkt de laatste tijd immers meer vraag dan aanbod te zijn. Als andere sectoren willen dat mensen daar gaan werken, dan moeten ze het daar aantrekkelijker maken. Ten opzichte van de horeca kan dat al gauw, maar niet iedereen is geschikt voor ander werk. Dat is hoe de arbeidsmarkt werkt.
En hoezo hebben mensen niet het recht om te kiezen voor een baan in de horeca en hebben conducteurs blijkbaar wel het recht om tot hun pensioen hun zinloze werk te doen? En hoezo behoort de kapper tot de vitale sector en de horeca niet?
NS:
===
Nodeloze Stremmingen
Nationale Schande
Nooit Schoon
Niet Snel
Niet Sociaal
No Service
No Seats
Het probleem is niet dat er geen treinen rijden door werkzaamheden maar het feit dat er geen bussen zijn. Als je geen alternatief kan bieden dan kunnen de werkzaamheden niet doorgaan. Nu is het systemen voor sein en wisselbediening hoognodig aan vervanging toe want wel heel vaak storing.
En dat een goed geregelde busrit door werkzaamheden meer tijd kost dan een treinrit kunnen we als reiziger ook prima begrijpen, maar de reiziger begrijpt niet dat ze in de kou worden gezet als er werkzaamheden zijn en er ook geen bussen zijn.
Vroeger waren er altijd genoeg bussen als er werkzaamheden zijn en bleef de vertraging bij bus gebruik vaak beperkt tot 30 minuten. En zo hoort het dus.
Ik vind dat de reiziger nu genoeg reden tot klagen heeft. Je zal maar na 21:00 naar of van Amersfoort moeten
Ik ben razend benieuwd hoe NS denkt ooit de forensen weer in de trein te krijgen met de huidige totaal onvoorspelbare dienstverlening. En helemaal als er straks ook nog een enorme tariefsverhoging komt omdat het personeel de hoofdprijs eist.
Dat graag ik me al maanden af. Het kan zo toch jiet eindeloos doorgaan! Het hobbelt en klungelt maar voort met die storingen, stremmingen, uitval en “logistieke beperkingen”. Van de planner kan je niet op aan, want wat nu nog rijdt kan een uur later opeens niet meer rijden.
Wat straks overblijft aan forenzen, is het deel dat geen keuze heeft. Heb je (nog) geen rijbewijs of geen geld voor een auto, dan blijf je aangewezen op dit gekloot.
Duurder dan de keuze tussen trein en auto voor het woon-werkverkeer, is de keuze voor de trein en daarnaast een auto ter beschikking houden voor alle keren dat NS het laat afweten.
Ook hier weer: geheel uit de lucht gegrepen ONJUISTE aanname van jou annemiek. Meerdere grote landelijk actieve bedrijven in Nederland waaronder daar waar ik werk hebben aan hun kantoorpersoneel naast een autoregeling (eigen of lease) ook een permanente NS business card ter beschikking gesteld. En meerdere keren per maand maak ik daar gebruik van. En dat voldoet mij goed, met ‘s ochtends vroeg een heerlijk bakkie koffie van de KIOSK in de trein, mijn stukken voor die dag doornemend en goed voorbereid op de vergadering arriveren. En het bedrijf scoort er mee door in het jaarverslag dit als vergroenend resultaat mee te nemen. Hopelijk stel ik je niet teveel teleur met deze feitelijke informatie.
Beste annemiek, dat is wederom een geheel onjuiste veronderstelling en feitelijk weergave van jou. In mijn branche hebben werknemers naast hun auto (privé of lease) ook een NS Business-card ter beschikking. Ook ik maak ca. 4 tot 6 maal per maand gebruik van die kaart en laat dan de auto staan. Voor mij is het een heerlijke dagstart ś ochtends vroeg met een kop warme koffie van de KIOSK. Ik kom dan uitgerust, ingelezen en voorbereid op de vergadering aan. En voor ons bedrijf scoort mijn gebuik goed in de jaarverslagen als bijdrage aan de milieu-foodprint. Mogelijk is deze info voor jou niet wat je wilde lezen, echter het is wel de feitelijke waarheid. Mogelijk kun je er iets rekening mee houden bij toekomstige stellingnames.
Och och, Wilhelm zegt het, dus het kan niet anders zijn. De statistieken laten duidelijk zien dat het de forenzen zijn die al wegblijven. Dat zijn de best betalende klanten en NS maakt het er alleen maar slechter op. Dat het voor jou persoonlijk anders is, betekent niet dat het probleem rondom de wegblijvende forenzen niet steeds groter wordt.
Bij de meeste bedrijven kijken ze je aan alsof je melaats bent als je met de trein komt.
Met andere woorden:
Meer salaris krijgen door minder te werken??
Oftewel het NS-personeel ontvangt “aanwezigheidspremie” welke fors wordt verhoogt als gevolg van het dictatoriale gedrag van de FNV.
Mooi is dat.
Er is geen gebrek aan bussen in NL, maar aan chauffeurs die ze kunnen besturen. Dat was al lang voor de zomervak.-want voor toerbussen is juist het voorjaar de drukte tijd.
Overigens is ook in Duitsland al vele maanden hetzelfde euvel aan de hand-treinen kunnen niet rijden na xx uur, vanwege onbezet Stellwerk-al zijn het daar wel wat meer lokale trajekten.
Op andere lijnen is dat nu een paar weken zo-dan krijgt men de kans personeel in opleiding ook die opleiding te geven, zodat het dan daarna, hopelijk, beter gaat
Ik heb 25 mei dit al als het nieuwe normaal gepresenteerd. Ik herhaal:
Met allerlei excuses wordt een nieuwe policy gepresenteerd. Werkzaamheden of verstoringen, de trein rijdt niet en zoek het verder zelf maar uit. Het personeelstekort waardoor extra voorzieningen rond werkzaamheden of verstoringen lastig worden, wordt aangegrepen om de eenvoudigste en vooral de goedkoopste oplossing te kiezen.
Dus vanaf nu: Werkzaamheden of verstoringen: geen treinen, geen bussen en geen compensatie
Kennelijk zijn de reizigers nog niet gewend aan nieuwe normaal
De observatie van @Rudy zou m.i. zeker de juiste kunnen zijn. Het doet een beetje Spartaans, of een beetje RyanRail-achtig (afgekeken van Ryanair) aan: je betaalt voor de kans op vervoer (wat ik ooit op de NS Community ook al benoemde), hebt geen recht op geld terug en voor vervangend busvervoer moet je straks extra betalen. Lekker handig gelet op de klimaatdoelen die we zouden moeten halen.
@ Rudy
U heeft gelijk, en ik had het kunnen weten.
De zelfredzame samenleving van de NS-aandeelhouder.
Dat ik daar niet eerder aan dacht.
De opdracht is natuurlijk dat we zelf de regie nemen en proberen er met behulp van anderen uit te komen (empowerment).
Baardstaart, u wordt er een sterkere reiziger van!
Vreemd dat Connexxion wel bussen laat rijden naar Barneveld.
Waarschijnlijk zijn dat hun eigen bussen met chauffeurs in dienst van Connexxion. Realisme graag…
Niks vreemds aan hoor, dat miniatuur trajectje is wel een enkele bus en chauffeur voor te vinden.
Voor de NS zal het gelden tussen Utrecht en Amersfoort, Tussen hilversum en amersfoort, vanaf amersfoort naar apeldoorn of amersfoort -harde wijk.
Dat is effe een stuk meer bussen en chaffeurs, dan schiet je met 1 a 2 bussen per uur ook niks op.
Als ik via 9292ov een aantal bestemmingen invoer met als beginpunt bijvoorbeeld Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam of Zwolle en als eindbestemming Amersfoort Centraal dan zie ik dat Amersfoort nog redelijk bereikbaar is met lokale ov maatschappijen zoals U-OV of Keolis Syntus.
Het is misschien niet de meest ideale oplossing maar wat ik me afvraag is of deze ov maatschappijen iets hadden kunnen betekenen voor de NS. Misschien hadden deze maatschappijen tegen een bepaalde vergoeding bussen kunnen laten reiden vanaf bepaalde treinstations naar Amersfoort.
Als in de afspraken met NS staat dat er binnen een uur bussen opgetrommeld moeten kunnen, maar die zijn er niet, dan moet NS op het matje komen.
Er moeten dan betere afspraken komen met de busvervoerders.
Zijn die afspraken er niet dan gaat het spoor er niet uit. Klaar en simpel
I&W durft nog steeds niet de concessievoorwaarden uit te voeren en de concessie voor straf te beëindigen.
Nu ik het draadje nalees, begrijp ik niet dat niet voor de eenvoudigste oplossing gekozen wordt.
Stel de beveiliging buiten bedrijf. Leg de wissels vast en maak van Amersfoort “dubbelsporige vrije baan” Hilversum – Amersfoort – Zwolle en Utrecht – Amersfoort – Apeldoorn.
Nu kan er op zicht gereden worden met extra lange treinen over het traject waar de beveiliging gerepareerd moet worden.
Je hebt dus helemaal geen bussen nodig.
Sympathiek idee, maar als je dit soort maatregelen treft komen de treinen wellicht als ‘vertraagd’ in de statistieken.
Wat een ellende… Hebben jullie zoveel tijd over om zoveel negatiefs te spuien?
Is er dan niets moois te vertellen? Ga dan je aandacht op iets anders vestigen en zit je thuis ergens anders mee te vervelen…..
Respect , dat Treinreiziger dit alles toch om de goede vrede wil publiceren…
TREINFAN