fbpx
Foto: NS / archief

Dinsdag weer NS-staking – geen treinen in Noord-Holland en Oost-Nederland

15 jun 2025 18:20

Het treinverkeer van de NS in Noord-Holland en Oost-Nederland ligt dinsdag stil vanwege een nieuwe treinstaking. Vakbonden FNV Spoor en VVMC kondigden de staking zondagmiddag officieel aan. Tot teleurstelling van NS-president-directeur Wouter Koolmees, die de bonden oproept de acties op te schorten en aan tafel te komen.

De NS verwacht dat in Noord-Holland en Oost-Nederland dinsdag geen NS-treinen zullen rijden. Wat de verdere gevolgen zijn, brengt de spoorwegmaatschappij momenteel in kaart. Naar verwachting is hier maandag meer over bekend. Tijdens eerdere stakingen bleven er wel beperkt treinen rijden naar Schiphol. Of dit ook nu het geval is, is nog niet bekend, al is dit gezien een eerdere uitspraak van de rechter wel te verwachten.

Vrijdag ook rituitval buiten stakingsgebied

Afgelopen vrijdag was de derde stakingsdag in juni. Er vielen toen ook veel intercity’s uit in de rest van het land ondanks dat het startpunt buiten het stakingsgebied was verplaatst. Wel werkend personeel weigerde deze ritten te rijden omdat dit als besmet werk werd gezien.

Koolmees: ‘Het moet van twee kanten komen’

Wouter Koolmees meldt in een reactie op de nieuwe stakingsaankondiging dat hij het ’teleurstellend’ vindt. “Zo worden meer dan 1 miljoen reizigers weer de dupe van een cao-conflict bij NS. Daar baal ik van en daar wil ik de reizigers mijn excuses voor aanbieden. Ik roep deze twee vakbonden op om weer snel aan de onderhandelingstafel te komen en acties op te schorten.”

Vrijdag kwam de NS de bonden tegemoet met een hoger loonbod. Koolmees: “Bij een onderhandeling moet het van twee kanten komen. De vakbonden die dinsdag weer willen staken, houden tot nu toe nagenoeg vast aan hun oorspronkelijke eisen. Dat is simpelweg voor NS financieel niet te dragen. Zo komen we niet uit deze impasse.”

FNV: ‘Voorstel ondermaats’

Vakbond CNV besloot naar aanleiding van het verhoogde loonbod nieuwe acties op te schorten en te gaan praten met de NS-directie. FNV ging vrijdag ook in op de uitnodiging van de NS om maandag aan tafel te gaan, maar ziet in het verhoogde loonbod niet genoeg reden om de stakingen op te schorten. En ook de VVMC wil doorgaan met staken.

“Wij staan uiteraard altijd open voor overleg, maar de houding van de NS-directie wekt niet het vertrouwen dat zij tegemoet gaan komen aan de eisen van hun personeel. Wat ze nu voorstellen, is echt ondermaats”, zegt Henri Janssen van FNV Spoor. Volgens Janssen is de actiebereidheid onder het personeel nog steeds hoog. “We willen liever gewoon met de treinen rijden, maar als de NS niet beweegt, laat ze ons geen andere keuze.

(c) Treinreiziger.nl 

4.6 7 stemmen
Artikel waardering
130 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Henk
24 dagen geleden

Schandalig dat die laagopgeleide nietsnutten~l wederom moeten staken terwijl ze er de afgelopen jaren al bovengemiddeld salaris bij hebben gekregen. Mag hopen dat NS snel werk maakt van autonoom rijdende treinen zodat alle machinisten en conducteurs de bijstand in kunnen. In geen enkele beroepsgroep wordt zoveel gestaakt als in het OV.

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Hildebrand (Treinreiziger.nl)
West
24 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Met dit soort reacties hoop ik dat we, als laagopgeleide nietsnutten, jou nog vele stakingsdagen mogen gunnen

Kane
24 dagen geleden
Antwoord aan  West

Meneer ik werk veel harder dan u en jij krijgt meer betaald dan ik ooit zou krijgen bij mijn baan, (Ik ben een scheeplasser en ik zit vast bij 2600 euro per maand), En het ergste is dat jij dat ook nog is rotzooit omdat ik de trein gebruikt om bij mij werk te komen. Jullie staken alleen maar omdat jullie weten dat jullie macht hebben en jullie maken er misbruik van om meer geld uit NS te persen, Ik stem lekker op de eerste partij die NS weer een staatsbedrijf maakt in october.

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Kane
Wouter
23 dagen geleden
Antwoord aan  Kane

Staken wil niet zeggen dat je gelijk macht hebt. Tuurlijk leg je met een staking een bedrijf of een branche plat maar het is nu afwachten wie de langste adem heeft. Mochten de stakers echt macht hebben dan zouden ze nu niet voor de vierde keer hoeven te staken. Daarnaast is het de vraag of alle eisen ingewilligd worden.

Piet Henk Bogerd
24 dagen geleden
Antwoord aan  West

En zo is dat. Waarschijnlijk is hij er zelf zo eentje, maar probeert hij dat te verbloemen.

Zoey
24 dagen geleden
Antwoord aan  West

I only want to say f. U to you and I hope you guys don’t get anybody raise and your jobs are replaced by those Moroccans that work for normal wages

G.S Hoyer
18 dagen geleden
Antwoord aan  West

Dit bedoel ik nu … veel stakingsdagen en als je iemand het slechte gunt is karma een hele grote bitch .. tijd zal het leren … straks wordt het weg baan weg money … kan je zakdoekjes tellen ..ga maar mee in jouw te kinderachtige te domme reactie .. mag je trots op zijn mr money wordt straks mr no money

Sander
24 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Ik staak niet mee, maar ik neem toch aanstoot aan het feit dat u mij en mijn collega’s laagopgeleide nietsnutten noemt. Zegt heel veel over u. U bent waarschijnlijk iemand die zich superieur voelt ten opzichte van de medemens. Het probleem is dat het in de media slecht alleen over geld gaat, om de NS in kwaad daglicht te stellen. Beetje jammer.

Henk 2.0
24 dagen geleden
Antwoord aan  Sander

Waar gaat het dan wel om? Ik noem jullie geldwolven. Altijd meer willen en een bedrijf uitkleden… Dus hoezo moet ik respect hebben voor machinisten en conducteurs die niet moeite doen voor reizigers maar wel voor eigen geldboom?

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Henk 2.0
Tyrell
24 dagen geleden
Antwoord aan  Sander

Als er iemand de NS in een kwaad daglicht zet, is het de vakbond wel. Het respect naar de NS neemt met een sneltrein tempo af. Voor 36 uur werken krijgt een conducteur meer dan genoeg betaald. Ter vergelijking, een sergeant in het leger met 10 jaar verdient minder dan een conducteur of machinist. Tis een keer klaar he. De prestaties van de NS (inc haar personeel) zijn al jaren ondermaats. Smerige treinen, treinen die uitvallen of te laat zijn, service punten die bij bosjes verdwijnen, belachelijke samenreiskorting veranderingen, idiote stakingen expres tijdens examenperiodes (welke debiel heeft dit bedacht trouwens?! Wat hebben de scholieren jullie misdaan?) Volgensmij vergeten jullie dat jullie betaald worden door de reizigers. Bijt nooit de hand die je voed. Plus de belastingbetaler want elk jaar is het handje open houden bij de NS. Geen enkele weldenkend mens zou personeel belonen die ondermaats presteren. Misschien moet de logistiek is even het werk een paar dagen neerleggen. Is kijken waar jij je eten, drinken, en wat dan ook vandaan tovert. NS zou elk stakend personeel onbetaald moeten laten, zoek t maar uit. Dat mogen ze nog is ook. Leg het maar stil, ga maar onbetaald thuis zitten. Tijd dat de NS terug naar de staat gaat.

Veen
24 dagen geleden
Antwoord aan  Tyrell

Smerige treinen. Daardoor de verdenking dat er vriendjespolitiek is tussen de verantwoordelijke(n) (directies) van de NS en de schoonmaakbedrijven. Maar er zal wel beweerd worden dat er (te) veel bezuinigd moet worden op de schoonmaak, hetgeen waarschijnlijk zo is.

Annemiek
24 dagen geleden
Antwoord aan  Tyrell

Het is overduidelijk dat NS geen schijn van kans maakt op de concessie HRN na 2033, zolang die daadwerkelijk openbaar wordt aanbesteed. Het rijk zal een nieuwe kunstgreep moeten verzinnen, als het daartoe überhaupt nog de kans krijgt. Anders is het over en uit voor NS. Het zou logisch zijn als het personeel van NS de bestaanszekerheid van de onderneming, en daarmee haar bron van inkomsten, zou prefereren boven de paar procentjes loonsverhoging. Als er in Den Haag al moet worden gedacht aan het einde van NS, moet dat met pijn in het hart gaan. Op de wijze waarop het voortdurend zeurende personeel zich manifesteert, verdient het dat echter niet. Het einde van NS wordt meer en meer het einde van een boel gezeik. De bonden laten het personeel de verkeerde strijd strijden. Niet voor het paar tientjes aan loon moet je je huid duur verkopen, maar voor het voortbestaan van je baan. Maar blijkbaar hebben ze helemaal niet de fut om de schouders eronder te zetten. Als een veroordeelde die onderweg naar de galg protesteert, omdat hij nog niet ontbeten heeft.

Loetje
23 dagen geleden
Antwoord aan  Tyrell

Idd, en wat doet een conducteur nou nog? Deuren sluiten en vervolgens in de eerste klas zitten niksen. Ik zie ze zelden voorbij komen, niet dat ik daar op zit te wachten hoor, liever niet zelfs. En dan wat onzin over de intercom spreken, het woord “intercity” kunnen ze nog niet eens fatsoenlijk uitspreken, nee dat heet dan “interrrrrrrrcity”, man leer eens normaal Nederlands praten! Geef mij maar Arriva, daar lopen beveiligers rond in de trein, straalt veel meer uit en geeft een veel veiliger gevoel.

Henk Mlx
23 dagen geleden
Antwoord aan  Loetje

Geen advies nodig dan….arrrrrrrrrrrrreriva it is, helemaal superŕrrrrrrrrrrrreeeee

G.S Hoyer
18 dagen geleden
Antwoord aan  Tyrell

Wat goed dat mensen reageren en de waarheid durven te benoemen … maar nogmaals… karma doet zijn werk wel .. ook al is en blijft geld macht .. inderdaad thuis staken dus niet hoeven werken hoeft niet beloond te worden

Rupsje nooit genoeg
23 dagen geleden
Antwoord aan  Sander

@Sander: Denk dat de reactie vooral komt omdat deze staking helemaal nergens over gaat en ik begrijp het volkomen. NS medewerkers hebben het echt niet slecht en ze komen bij de gemiddelde Nederlander over als een stel verwende kinderen die om het minste of geringste naar het stakingsmiddel grijpen. Jullie hebben er de afgelopen jaren al erg veel bijgekregen en het loonbod van NS is echt niet slecht hoor! Bij Arriva verdienen ze lang niet zo goed als bij NS. Het ergste vind ik nog de impact die het op vele duizenden reizigers heeft die er afhankelijk van zijn, ik vind het ronduit onbeschoft! Gelukkig heb ik een auto en mij krijgen ze voorlopig niet meer in de trein, ben er klaar mee.

G.S Hoyer
18 dagen geleden
Antwoord aan  Sander

Absoluut zijn er bij die niet eens zijn met de staking … staak dan tegen loonsverhoging dan zijn we er toch personeel van ns want het is all about the money terwijl we rechtstreeks streven naar zoals het was in de jaren 30 door de hebberigheid en vergeet vooral niet dat het een strijd wordt tegen de elite en de gewone mens. Er komt een grote werkeloosheid aan … groetjes AI

Simon
24 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

staken is een groot recht en ik ben blij dat we dat recht in ons land hebben.

Dit soort verworvenheden staan erg onder druk, net zoals bijvoorbeeld het demonstratierecht. Er zijn genoeg politieke partijen die niets liever zouden willen dan al die “laagopgeleide nietsnutten” te verbieden een vuist te maken tegen de werkgever. Met als gevolg dat werknemers voortaan zijn overgeleverd aan de grillen van de werkgever.

Loetje
23 dagen geleden
Antwoord aan  Simon

Kan wel zijn maar het is altijd de NS en andere OV waar vrijwel ieder jaar gestaakt moet worden, dat gebeurt echt nergens anders! Permanent stakingsverbod voor het OV lijkt me erg wenselijk.

GJ de Groot
23 dagen geleden
Antwoord aan  Loetje

Daar waar geen concurrentie (dat wordt kennelijk gedacht: de concessie van de NS staat echt wel degelijk op het spel, zij niet primair door deze stakingen, ofschoon ze een concessie in de toekomst wel kwestieuzer – immers gebrek aan bedrijfszekerheid – maakt), is het makkelijk staken. Een dienst – dat is personenvervoer immers – kun je niet op voorraad produceren en dat dat maakt staken makkelijk, want een alternatief is er niet bij een praktisch monopolide concessiehouder.

West
24 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Goedzo Henk, even lekker je VPN aan het werk gezet om al je eigen minnetjes teniet te doen en die bij andere reacties die je niet zinnen op te laten lopen 😉

Simon
24 dagen geleden
Antwoord aan  West

Triest he. Kennelijk heeft hij het nodig.

Passepartout
24 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Mening is prima, ik vind het staken ook bloedirritant en veel te agressief en automatisering ook hard nodig. Maar ‘laagopgeleide nietsnutten de bijstand in sturen’ doet de boodschap niet veel goeds. Een minnetje van mij.

Kane
24 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Hij is de reden dat vele van ons niet naar ons werk kunnen, Maar jij vind het niet goed als wij ze nietsnutten noemen, Wat ze kennelijk ook zijn want ze doen zelfs niet echt veel in de trein, Hun taak is zo makkelijk als luisteren naar verkeersleiders alsof het een soort GPS is, En opletten bij seintjes en optijd de remmen erop doen zodat ze het station niet voorbij rijden.

Ze gaan zelf ook alleen maar naar voren of naar achteren, De verkeersleiders doen het sturen voor hun

Hun baan is zo ongelooflijk makkelijk dat het gewoon mij maakt lachen als ze zeggen dat ze meer dan 2950 euro per maand verdienen, Terwijl ik met mijn veel zwaardere baan vast zit bij 2600, Een baan waar ik als ik 60 ben misschien wel half doof ben met rug, long en oog problemen erop bij.

Passepartout
24 dagen geleden
Antwoord aan  Kane

Ik snap je gevoel maar ik zou er wat anders mee doen dan conducteurs en machinisten wegzetten als domme nietsnutten en ze de bijstand in wensen. Ik gun je van harte een beter betaalde baan voor het zware werk, en ik gun conducteurs en machinisten ook een normaal respect, zelfs terwijl ik vind dat ze het nu te bont maken en best leuk betaald krijgen.
Misschien is het geen slecht idee om een keer een mooi overhemd aan te trekken en bij de NS te informeren of er nog een baantje is? Maar dan niet gaan lopen staken he?

Ricardo
24 dagen geleden
Antwoord aan  Kane

Als het zo makkelijk is, waarom ga je dan niet solliciteren bij de NS?

Annemiek
24 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Ik denk dat ‘makkelijk zijn’ voor geen enkele baan een goede drijfveer is om te solliciteren.

Ricardo
23 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Waarom niet? Makkelijke baan, hoog inkomen, klinkt als een ideale combinatie. Of is het dan toch moeilijker of minder goed betaald dan sommigen hier voor willen doen komen?

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Ik hoop dat de meeste mensen ook graag een beetje uitgedaagd worden.

Ricardo
23 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik zeg ook niet dat het makkelijk is en geen uitdaging is, dat is wat Kane beweerde. Ik denk namelijk dat het tegenvalt en dat machinist of conducteur nog best uitdagende banen zijn. Ik ben het niet, dus ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik er niet geschikt voor zou zijn, omdat het voor mij teveel uitdaging zou zijn op vlakken waar ik niet goed in ben en die ik ook niet leuk zou vinden.

Veen
24 dagen geleden
Antwoord aan  Kane

Het is in het algemeen sedert 1988 allemaal minder geworden. Dat komt ook doordat de meeste banen zijn bij werkgevers zonder persoonlijke eigenaren. Stakingen raken bijna geen persoonlijke eigenaren meer en de werkgevers geven dan ook weinig toe als er gestaakt wordt. Het openbaar vervoer is een van de weinige bedrijfstakken waar met stakingen druk opgevoerd kan worden. Tja, men gaat dan naar de onzichtbare onbereikbare bloedzuigers schoppen door op de PVV te stemmen, zonder nut. Maar ja, bijvoorbeeld levert de PvdA – Groen Link ook niet de gewenste resultaten op.

West
23 dagen geleden
Antwoord aan  Kane

Makkelijk is relatief, het besturen van een trein is idd niet moeilijk. Je focus en concentratie houden van kap tot kont van je dienst is een ander verhaal, dat is iets waar zelfs ~80% van de sollicitanten uiteindelijk op afvallen. Bij de psychologische keuringen wordt dit namelijk uitgebreid getest. Vergeet ook de verantwoordelijkhbeid niet die we hebben over misschien wel 1000’en reizigers in bv. een drukke spitstrein.

Verder zou ik zeggen als je vastzit bij 2600 euro en je werk je mogelijk gezondheidsproblemen oplevert het misschien toch tijd wordt om verder te kijken.

Geertje
23 dagen geleden
Antwoord aan  Kane

Ga dan ook bij NS werken, heb je het beter dan nu.

Frank
24 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Laagopgeleide nietsnutten? Ik ken machinisten die waarschijnlijk hoger opgeleid zijn dan u en tevens een stuk beter financieel in de slappe was zitten dan u. Maar goed de staking gaat niet alleen om de centen, vooral om de andere eisen die veel belangrijker zijn.

Deze reactie zegt heel veel over u als mens.

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Frank
Femka
24 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Ik mag toch hopen dat jij niet echt zo in de wereld staat en naar andere mensen kijkt. En ook bijzonder dat dit soort reacties überhaupt mogen blijven staan op deze website. Heel triest.

West
23 dagen geleden
Antwoord aan  Femka

Valt wel op inderdaad. Meen me te herinneren dat een tijdje terug hier de mogelijkheid tot reageren werd gesloten omdat de reacties een te harde toon aan hadden genomen. Zo te merken is er niet zoveel veranderd. Denk dat moderatie en een mogelijkheid om comments te rapporteren hier niet zouden misstaan. Door de haatreacties zullen hier niet lang afwijkende meningen te lezen zijn en zullen discussies gauw veranderen in echokamers waarin dezelfde haat gerecycled wordt. Tenzij dat natuurlijk is hoe Treinreiziger dat het liefste ziet…

Laatst bewerkt op 23 dagen geleden door West
Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  West

Als je je, zoals je stelt, zorgen maakt over de mogelijkheden om afwijkende meningen te uiten, dan moet je het juist opnemen voor degene die een afwijkende mening heeft, in plaats van te pogen die mening te verbieden. Als je het met iemand oneens bent, kun je dat in de discussie laten blijken. Dat gebeurt hierboven ook gewoon. Overigens kun je ‘nietsnutten’ wel als haatdragend typeren, maar het wordt geuit jegens mensen die zelf naar een paardenmiddel als staking grijpen. Dan mag je verwachten dat die lui niet kwetsbaar zijn, maar hierin een zodanig olifantenhuid hebben dat ze die kritiek kunnen verduren. Als je niet tegen de hitte kunt, moet je uit de keuken blijven.

West
23 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik snap dat jij dat ook lastig vind Annemiek want je plaatst zelf ook regelmatig denigrerende opmerkingen. Hou er echter rekening mee dat wanneer reacties te vaak een bepaald niveau hanteren mensen gewoon niet meer terugkomen. Je krijgt dan een echokamer waarin men elkaars mening bevestigd en een fatsoenlijke discussie niet meer mogelijk is. Met een olifantenhuid heeft het niet zoveel te maken, maar waarom zou ik pogen met iemand in discussie te gaan die mij en mijn collega’s bij voorbaat al wegzet als laagopgeleide nietsnutten? Ik ben wat ouderwetser en voer liever een constructieve discussie waarin we op normale toon elkaars mening verkennen en ik heb hier dan ook regelmatig dingen gelezen waarbij ik dacht ‘zit wat in’. Wanneer de toon echter verhard haak ik over het algemeen af.

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  West

In deze discussie is nauwelijks een echokamer aan de kant van Henk, maar wel aan de zijde waar jij je bevindt. Niemand komt met een inhoudelijke argumenten die Henk (of anderen die zijn mening delen) kunnen overtuigen van zijn ongelijk. Een constructieve discussie waaraan je wel wilt deelnemen, maar waarin je geen energie wilt steken, is geen constructieve discussie, maar een gezapige discussie.

Overigens is een staking juist een situatie waar de toon verhardt, maar daar haak je niet af. Blijkbaar steun je wel verharding op punten waar je het mee eens bent, maar haak je af bij eenvoudig te pareren verharding waarmee je het oneens bent. Dat vind ik hypocriet.

Laatst bewerkt op 23 dagen geleden door Annemiek
West
23 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

En dat is met een aantal verdraaide zinnen dus precies wat ik zeg: dat je met een laag niveau in een bericht juist geen constructieve discussies krijgt. Een echokamer, die alsmaar groeit, is het uiteindelijke gevolg.

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  West

Volgens mij bedoel je gewoon te zeggen dat je vindt dat jij en je collega’s geen nietsnutten zijn. Daar draai je wel een totaal niet nuttig verhaal omheen over een harde toon, verharding, afwijkende meningen, een laag niveau en echokamers, maar je slaagt er niet in met een valide argument te komen dat de mening van Henk zal doen kantelen. Integendeel.

West
23 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Je kan mijn verhaal nutteloos vinden, maar het doet geen afbreuk aan mijn punt: namelijk dat je met een verharde toon juist géén constructieve discussies gaat krijgen. Het enige wat er na zoiets overblijft is de wil om met modder naar elkaar te gaan gooien. Daarom denk ik dus ook dat moderatie geen overbodige luxe is.

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  West

Dus je wilt je energie besteden aan keuvelen met gelijkgestemden? In een constructieve discussie kan de paradox niet groot genoeg zijn.

West
23 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat stel ik nergens. Ik wil juist mijn energie niét besteden aan degenen die met modder gooien en denigrerende opmerkingen maken.

Loetje
23 dagen geleden
Antwoord aan  West

Of kun je niet tegen kritiek? Kritiek die naar mijn mening terecht is. Je blijft er zelf over doorjammeren.

West
23 dagen geleden
Antwoord aan  Loetje

Loetje ook jij gaat voorbij aan mijn punt: Ik ben het niet eens met jou en Annemiek, ik zou jullie daarom in een reactie tot domme niksnutten kunnen bestempelen, maar wat schieten we daar vervolgens mee op ? Denk je dat de discussie erna nog constructief zal worden en je elkaars verdere beargumentatie nog op waarde zal kunnen schatten ?

Loetje
23 dagen geleden
Antwoord aan  West

Iemand bestempelen als nietsnut als die persoon om de haverklap weigert om te werken vind ik prima en terecht. Mogelijk dat Henk zelf niet naar het werk kan door de zoveelste OV-staking en daardoor gefrustreerd is. West en Simon zullen wel NS-medewerkers zijn die zich aangesproken voelen, zelf niet met goede argumenten komen maar wel commentaar op Henk leveren.
Als ze het bij NS nou echt zo slecht hadden dan had ik er wel begrip voor maar ze hebben het prima voor mekaar met alle loonsverhogingen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik denk dat NS-medewerkers de sympathie van de gemiddelde Nederlander al lang verloren hebben.

Henk Mlx
23 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Als laagopgeleide nietsnut herken ik direct een medenietsnut als hij of zij nog lager of niet opgeleid is. Meld je even in de trein met je mening….of ben je een internetstrijder?

G.S Hoyer
18 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Helemaal eens en dan maar roepen trein personeel.. wij kunnen er niets aan doen.. wie wil die loonsverhoging en betere cao !!?? Maar wees gerust alles wordt geautomatiseerd dus tja … een mens moet toch een keer tevreden zijn. Acceptatie maar de treinreiziger is en blijft de dupe

Rogier de Wit
24 dagen geleden

In 2022 heeft het NS personeel nog een loonsverhoging van 9% gehad, en in de jaren daarna gemiddeld 6%.

Ik kan me voorstellen dat het vorige loonbod van de NS (2%) te laag was om te accepteren, omdat je er dan in koopkracht op achteruit gaat. Maar het nieuwe loonbod van NS (3,25%) ligt rond het inflatieniveau, en dat lijkt me een mooi en realistisch bod van NS.

Ik denk dat NS personeel de publieke opinie tegen gaat krijgen als ze (zoals nu) gaan staken om nóg meer loonsverhoging. Als het loon meestijgt met inflatie, behoud het NS personeel gewoon hun huidige koopkracht.

Simon
24 dagen geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

Helemaal mee eens. NS is een noodlijdend bedrijf, het is schitterend als het dan lukt de lonen met de inflatie mee te laten stijgen. Vooral als je weet dat er bezuinigd moet gaan worden en dat het nu eenmaal eenvoudig is te bezuinigen op personeelskosten.

Loetje
23 dagen geleden
Antwoord aan  Simon

@Simon: Volgens de Nederlandse Bank komt de inflatie dit jaar waarschijnlijk onder de 3% en voor 2026 is de raming momenteel 2,6%. Het nieuwe NS bod ligt dus fors boven de verwachtte inflatie voor dit en volgend jaar! Dus niet klagen en aan het werk! Die staking is erg onterecht.

Veen
24 dagen geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

De officiele inflatiecijfers zijn nep laag.

lezer
23 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Los van de stakingen: elke publicatie ook buiten de overheid benadrukt dat door de decennia heen de inflatie meevalt, tenzij de schuld van de inflatie aan overmacht kan worden toegeschreven (Oekraïnecrisis bijvoorbeeld).
Ook de veel voorkomende boodschap dat de koopkracht voor iedereen stijgt op een aantal uitzonderingen na, hoor ik al sinds de 20e eeuw. (Lubach is recentelijk echter op een belangrijk verschil tussen huurders en kopers ingegaan)

Toch kunnen door de jaren steeds.minder mensen een huis kopen of huren. Het salaris van twee hoogopgeleide mensen die het startersstadium voorbij zijn geeft geen garantie meer. (En eh, genoeg publicaties die aangeven dat het ook niet met migratie te maken kan hebben: bestrijding van zondebok-denken 😉 )
Nederlanders rijden ook tweedehands al jaren ( in de loop van de 21e eeuw vrij gangbaar geworden), tenzij het lease is.

En over het OV: gelukkig wordt het fenomeen vervoersarmoede erkend, alleen wordt er volgens mij niet gezegd dat de inflatie an sich te hoog is maar dat bepaalde groepen (zeg maar de uitzonderingen) de officiële inflatie niet kunnen bijbenen, die door de.meeste werkgevers gemiddeld netjes zou worden gecompenseerd. Ik heb echter mensen op dit forum gehoord die claimen dat dat niet zo is. Zijn dat toevallige uitzonderingen die toevallig net onder het gemiddelde zitten?

ab normaal
23 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Waar baseer je dat op? Wat zou dan de juiste inflatie zijn?

lezer
23 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

Een ironisch schot voor de boeg, omdat inflatiecijfers altijd arbitrair zijn:
De inflatiecijfers die hadden voorspeld dat de koopkracht van Jan Modaal zou afnemen (maar uitgaand van een vaste opleidingsgraad). Koopkracht voor een huis, een eerstehands auto, medische verzekering gecorrigeerd voor eigen risico’s, voor een energiecontract, maar ook voor een TV (elektronica is beter en goedkoper geworden).
Bedenk daarbij dus dat de gemiddelde opleidingsgraad van Jan Modaal behoorlijk gestegen is en dat Jan Modaal tweeverdiener is geworden. Op kantoor is HBO de standaard geworden, op bepaalde werkplekken binnen de overheid soms zelfs WO.

Mar
23 dagen geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

Ze verdienen 3000/3900+ per maand…. Mensen werken 40 uur per week en krijgen 2200 per maand en kunnen alles betalen.
Of kopen ns medewerkers elke maand een nieuwe iPhone? Gucci petjes? Stone island jassen??

lezer
23 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

“Mensen werken 40 uur per week en krijgen 2200 per maand en kunnen alles betalen.”

Hangt er vanaf of je koopt of huurt en vooral waar, en vooral van de leeftijd. O.a. Boomers die hebben gekocht in de 20e eeuw, of een huurcontract hebben uit die tijd, hebben op dat punt geen reden tot klagen.

lezer
23 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Voordat de Boomers reageren: natuurlijk kun je alles betalen, zolang je geen vervelende chronische aandoeningen hebt die niet, of zeer beperkt, vergoed worden door verzekeraars. En je auto van zodanige kwaliteit is dat je geen vaste klant bent bij een garage.

Jan
24 dagen geleden

Het verschil is dat iedereen onverhoopt de brandweer of ambulance nodig kan hebben, OV is voor veel mensen iets waar ze gewoon zonder kunnen. 

Binnen grootstedelijke gebieden kan een metro-achtig systeem concurreren met de auto, daarbuiten kan je je afvragen of het zinvol is. Die 3,5% voor defensie moet ergens van betaald worden, dat red je niet met 50 miljoen minder voor de NPO of wat bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking.

Komt bij dat de auto de schatkist veel geld oplevert, iedereen in de trein zou niet eens kunnen (financieel of logistiek).

Daan
24 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

De auto levert de schatkist helemaal geen geld op, de 700 verkeersdoden en 7.000 zwaargewonden die elk jaar vallen door auto’s kosten ons miljarden.

Simon
24 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Van de inkomsten uit de motorrijtuigenbelasting kan net het onderhoud aan de rijkswegen en provinciale wegen worden betaald. De gemeentes (met de meeste wegen) moeten het onderhoud uit de algemene middelen financieren.

Daar komen de gigantische uitgaven nog bij voor de bouw van parkeergarages, nodig om al die auto’s een plekje te geven.

Iedereen met de auto zou niet eens kunnen, financieel en logistiek.

Baardstaart
24 dagen geleden
Antwoord aan  Simon

Hoe zit het met de benzine / diesel acijnsen (in hoeverre men niet in Duitsland en Belgie tanktt?
Met het huidige vervoersbeleid en het anti OV beleid van de laatste 3 regeringen krijg ik sterk de indruk dat ze dit (iedereen een auto) wel willen proberen… Met de dreigende tariefstijging 12% komend jaar maakt het OV wel een erg slechte beurt.

Koploperkopper
23 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik kijk altijd graag naar Den Haag, het loopt nu al helemaal over van de auto’s terwijl maar 30 procent van de inwoners in de stad een auto bezit.
Onze variant van rechts schat OV inderdaad structureel niet juist in op waarde.
Dichtbevolkte gebieden zijn alleen maar goed leefbaar als je daar grof budget voor gedegen OV hebt. Als iedereen een auto gaat kopen staan we alleen nog maar collectief in de file de hele dag.
Iedereen die daar anders over denkt moet eens gaan autorijden in Mexico stad ofzo. Daar doen ze ook alles met de auto. En buiten dat je letterlijk nergens meer komt zonder auto daar sta je daar bij elke reisbeweging ook constant vast.

Iedereen heeft belang bij sterk OV. Inclusief mensen die niet met het OV gaan.

Laatst bewerkt op 23 dagen geleden door Koploperkopper
lezer
23 dagen geleden
Antwoord aan  Koploperkopper

Dat is waar de discussie bij Treinreiziger de laatste 5 jaren over gaat: kun je nog van “sterk'” OV spreken als elke deelstaking, elke sneeuwvlok, elke ICT-hickup, elk herfstblad, elke ziekmelding en LBNL elke onderhoudsronde tot uitval leidt met landelijke proporties? 😉

Respect wel voor het personeel dat met deze klachten de afgelopen jaren aan de slag is gegaan en mag ik aannemen meetbare resultaten heeft geboekt.

Baardstaart
24 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

En er zijn ook genoeg mensen, die niet zonder OV kunnen, omdat ze om welke reden geen rijbewijs kunnen halen, zoals het met snel genoeg kunnen reageren op verkeerssituaties of het niet goed zien van diepte. Daarbij zijn er ook genoeg mensen, die wel auto rjjden, maar je liever op de weg wilt zien. Of welke andere reden dan ook. OV heeft weldegelijk een maatschappelijke functie voor werk, zorg of sociaal leven van mensen. Mogen die dan niet meer weg? Dat in rurale gebieden regiotaxi en flex vervoer geintegreerd wordt is een manier om ook daar OV beschikbaar te houden.

Koploperkopper
23 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat sentiment is sowieso kul. De hele randstad functioneert niet zonder OV. Er is helemaal niks optioneel aan het OV.
Buiten de medische, financiële en praktische redenen die je noemt is er ook gewoon niet genoeg ruimte om iedereen een auto te laten hebben.
Het is nu al één en al klaagzang rond parkeren en stroperige doorstroming in steden als Den Haag, en dan heeft nog maar een derde van de inwoners een auto.

Stapelbouw/bevolkingsdichtheid en auto’s combineren niet.

Laatst bewerkt op 23 dagen geleden door Koploperkopper
Kane
24 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Jan, Voor veel mensen is de trein makkelijk omdat het goedkoper is en omdat ze echter geen auto nodig hebben, Voor 8 euro kan ik heel Nederland reizen voor een hele dag, geen geld voor benzine en makkelijk omdat ik alleen maar hoeft te zitten en niks anders dan dat, Het is zelfs sneller dan de auto, En een rugtas is meer dan genoeg voor meeste dingen.

Ik zelf heb geen rijbewijs, Dat is omdat het ongelooflijk duur is, 2600~ euro voor een pakket, En nog moeilijk ook, Over 300 vragen die je goed moet krijgen, Heel intimiderend als je weet dat als je faalt, Het helemaal opnieuw moet doen en opnieuw moet betalen.

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Kane
Passepartout
23 dagen geleden
Antwoord aan  Kane

Hoe doe je dat met die 8 euro?
Mee eens dat treinreizen inherent goedkoper is dan autorijden: je hebt veel minder ruimte nodig per passagier. De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is 4x zo breed als het naastliggende 4 dubbele spoor en vervoert in de spits minder passagiers! Maar helaas zijn veel mensen gedwongen een auto te kopen en is daarna autorijden goedkoper dan treinreizen. Je zou eigenlijk een kortingskaart cadeau moeten krijgen als je wegenbelasting betaalt en gezinsleden zouden samen op 1 kaartje moeten kunnen reizen. Ook moet het driedubbele opstaptarief afgeschaft als je bus trein bus reist. Anders blijven we autorijden, zelfs op routes waar de trein eigenlijk handiger is.

lezer
23 dagen geleden
Antwoord aan  Kane

Je legt niet uit hoe je, dagelijks?, voor dat zeer lage bedrag reist. Het komt op me over als een (wild) statement maken, om mensen de juiste mindset te geven tav het prijsniveau van het OV, het liefst niet onderbouwd.
Of was het wellicht de bekende typefout?

Ben zelf OV sympathisant, maar vind wel dat waar het OV afwezig is, of te duur, mensen een alternatief moeten hebben om snel naar het werk te gaan of de mantelzorgtaken frequent te kunnen doen waar ook de overheid van uitgaat. (Zelfredzaamheid van zorgbehoeevenden komt vaak neer op mantelzorg door familie)

Koploperkopper
23 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Het valt echt wel flink tegen hoeveel geld autorijden dit land oplevert. Zeker als je kosten die je hebt aan dingen als ongevallen die je anders niet gehad zou hebben meeneemt.
Het lijkt veel omdat je je helemaal scheel betaald aan accijns en belastingen op benzine, maar zoek eens op wat een paar kilometer asfalt en uitstoot compensatie kost, en dan heb je het alleen maar over rij oppervlakte, niet over de rest van de infrastructuur die je nodig hebt voor auto’s zoals parkeergelegenheid.
Het wegennet zit ook heel veel geld uit algemene belastingpotjes in.

Laatst bewerkt op 23 dagen geleden door Koploperkopper
lezer
23 dagen geleden
Antwoord aan  Koploperkopper

Ik neem aan dat als de directe financiële kosten-baten negatief waren dit allang in de NRC-feitenchecks is gepubliceerd en bij Lubach is geweest.
Al sinds de discussie wijzen tegenstanders van de auto vooral op de indirecte nadelen, en niet zo zeer op de directe kosten voor de overheid. Daarbij kan toegevoegd worden: zijn de indirecte voordelen van automobiliteit, waaronder zelfstandigheid van senioren, en economische levensvatbaarheid van regio’s met weinig OV, ook wel eens gekwantificeerd?
Verder willen weldenkende partijen de bevolking laten groeien voor zover internationale verdragen en behoeften van werkgevers dat vereisen.
Een leuk verkiezingsonderwerp is welke partijen van de lijn zijn dat 15-minuten steden de extra behoefte aan mobiliteit zullen oplossen en dekken en welke partijen vinden dat voortzetting van de bevolkingsgroei van de afgelopen jaren niet kan zonder ingrijpende investeringen in de infrastructuur bij de banenmotoren, zowel het OV als de auto. We hoeven er niet over te debatteren maar kleur bekken is prima in verkiezingstijd.

Toevoeging: zat hoger opgeleiden die zeggen dat we ons in de jaren ’50, volkomen onterecht zorgen hebben gemaakt over de bevolkingsgroei in Nederland! Met de kennis van nu, kijken we glimlachend terug op de paniek van toen.

Paul
24 dagen geleden

Verliest de NS niet 500 miljoen euro per jaar of zo iets? Wanneer gaan ze failliet, zodat een nieuw bedrijf met minder zeur personeel het gewoon overneemt? Als er ieder jaar 10% bij moet en er toch steeds gestaakt wordt, zal het toch een keer uit elkaar vallen. Je zult zien dat marktpartijen dit zombiebedrijf binnen een jaar 50% efficienter maken, door alleen al de 1e klas swipezombie “conducteurs” weg te bezuinigen.

Daan
24 dagen geleden
Antwoord aan  Paul

Nouuuu niet in engeland, daar is dankzij de marktwerking de trein duurder dan ooit. (En de duurste in europa).

Baardstaart
24 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Kijk wat Arriva, Keolis etc ons qua spoorvervoer gebracht heeft. Meer treinen voor hetzelfde geld, gewoon omdat ze een stuk efficienter werken. En in Nederland is het spooronderhoud bij prorail en niet bij de vervoerders.

daan
24 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

In engeland gingen in het begin ook eerst de prijzen omlaag, totdat de nationale spoorvervoerder opgeheven werd.
De seconde dat ze niet meer met het staatsbedrijf hoeften te concureren schoten de prijzen ineens omhoog. Iets vergelijkbaars zie je met huizenprijzen in landen waar de overheid niet meer zelf aan sociale huurwoningbouw meer doet.

Plus ook in engeland is het spooronderhoud ook nog steeds bij de overheid hoor, dat is nooit naar de vervoerders gegaan. Dat doet alleen de VS.

West
24 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Klassiek geval van ‘enshittification’. Eerst zorgen dat ze voet tussen de deur krijgen, mooie beloftes en ‘betere’ service verlenen tegen een lagere prijs. Zodra ze dan zijn waar ze willen zijn wordt opeens het beloofde rendement aan de aandeelhouders snel binnengeharkt. Voorspel voor Nederland precies hetzelfde, maar dat zal de meesten hier niet weerhouden om om meer concurrentie voor het spoor te roepen. Zij geloven liever in het sprookje dat alles opeens veel beter en goedkoper wordt. Arriva heeft nota bene een Amerikaanse investeringsmaatschappij achter haar naam, en ja ik geloof direct dat ze de conducteur weg zullen bezuinigen maar het kaartje gaat er echt geen cent goedkoper van worden. Het bespaarde geld verdwijnt gewoon in de zakken van een ander.

Passepartout
24 dagen geleden
Antwoord aan  West

Je moet de drempel voor nieuwe spelers gewoon laag genoeg houden. Zodra een klein clubje bedrijven alle concessies in Europa gaan verdelen krijg je inderdaad weer monopolistisch gedrag. Maar als er dan weer nieuwe uitdagers zijn wordt dat weer doorbroken.

lezer
23 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

1) de woningmarkt laat zien dat het fenomeen aanbiedersmarkt al voldoende is voor onredelijke prijzen. Bij eerste levensbehoeften, waar ook mobiliteit onder valt in een ontwikkelde samenleving, krijg je heel snel misbruik.
Maar alles aan de overheid overlaten geeft niet altijd garanties: het kan ook zomaar zijn dat de overheid het spoor ziet als een vervelende kostenpost. Of in de late 90ties en zero’s als een moneymaker, een belastingheffing op OV-gebruik.
De overheid was vroeger sociaal democratisch en waarschijnlijk in mindere mate confessioneel. Het was toen even de ideologische overtuiging dat vooral minder bedeelden zoals AOW’ers zonder pensioen en bijstandsmoeders recht hadden op toegankelijk OV. Lokaal zie je deze overtuiging overigens weer terugkomen.

Baardstaart
24 dagen geleden
Antwoord aan  West

Er wordt iedere 10 a 12 jaar een nieuw concessie uitgegeven en de vervoersautoriteiten houden het wel en wee van vervoersbedrijven in de gaten. Verder vind ik wel dat provincies / vevoersregio’s een eigen vervoersbedrijf oprichten als men denkt dat dit efficienter is. Zo hou je die bedrijven scherp.

Moet nu kijken hoe de NS inefficient werkt en de dreigende prijsverhogingen van 12% zijn ook niet gezond en voor mij duidelijk een teken dat er het e.e.a. anders georganiseerd moet gaan worden. Overigens heeft de landelijke overheid 0,0000 interesse in het OV en dat straalt er overduidelijk vanaf. Voor hen levert de eigen auto geld op en kost het OV alleen maar geld.

Stemmen helpt niet, want de OV slopers VVD komt weer in de regering, ongeacht welke partij je stemt. Immers de VVD heeft een sterke achterban. Voor de rest is OV beleid aflatenhandel van de politiek.

Alleen een echte full self drive auto kan de positie van een rijbewijsloos versterken.

Veen
24 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Zoiets als bij de supermarktenketens. Die eigenarenfamilies hebben hun bedrijven verkocht aan de Blackrockers en nu is er dus eigenlijk een oligopolie – monopolie die gezamelijk de prijzen hoog opgejaagd heeft. De politiek beweerde dat oligopolies en monopolies streng aangepakt zouden worden. En nu het de Blackrockers zijn? voor wie zijn de politici dus bezig?

Annemiek
24 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Jumbo bewijst je ongelijk.

Mar
23 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Jumbo de money laundering supermarkt?

Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Ik heb daar nog geen wasmachines gezien om smerig contant geld weer als fris contant geld uit te laten zien.

IQQUH
23 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Kleine correctie over spooronderhoud in Engeland. Dat was na 1997 door het particuliere bedrijf Railtrack, dat bijna alleen aan dividenden dacht met als gevolg de nodige ongelukken door achterstallig onderhoud of gebrekkige infrastructuur (zoals geen ATB achtig systeem) met ruim honderd doden als gevolg. Nadat Railtrack blééf verzuimen haar gedrag te verbeteren heeft de Engelse overheid het spooronderhoud weer in eigen hand genomen.

Veen
24 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Hun treinreizigervervoer is vooral in regio waar de koopprijzen en de huurprijzen van woninkjes niet zo waanzinnig hoog zijn. Als je netto 500 minder nodig hebt om te wonen dan heb je brute 900 minder inkomen nodig.

Mar
23 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Kom je wel ooit in Limburg??? Arriva rijd nooit dus ik weet niet waar jij het over hebt??
Het is altijd hopen dat ie aankomt rijden en je op tijd op je werk bent…

Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Ik woon in Twente en daar rijdt nu alles redelijk goed tot goed.

lezer
23 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Deelt de provincie Limburg wel boetes uit?
Of is treinuitval door personeelsgebrek of technische problemen een joker die ten allen tijde en op alle spoorlijnen kan worden getrokken?

Jan
24 dagen geleden

Na een aantal stakingen en problemen op en rond het spoor word eindelijk president-directeur Wouter Koolmees wakker! Waarom reageert hij nu pas?

Ik dacht al, waar is hij? Heeft de NS inmiddels een nieuwe oud minister tot president-directeur benoemd? Er zijn immers een paar PVV ministers vervroegt vrij en helemaal beschikbaar voor dit baantje!

@Hildebrand Van Kuijeren @Treinreiziger.nl De stelling luidt:

Wouter Koolmees is ongeschikt als president-directeur omdat hij niet goed zichtbaar is, wanneer de eerste problemen / stakingen plaats vinden.

S.O. de Mieter
24 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Koolmees is zeer geschikt als directeur, dat kan niet anders.
Hij heeft het pensioengeld in de ‘grabbelton’ op de Amsterdamse zuidas gegooid.
Dan heb je talent en verdien je een leuke baan.

Veen
24 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Krijgt men een baan die aantrekkelijk is voor zakkenvullis. Verdienen? Dat is maar hoe het bekeken wordt.

S.O. de Mieter
23 dagen geleden
Antwoord aan  Veen
Veen
23 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Wat er niet in staat is de beurskoersenafhankelijkheid van de pensioenen. Dat is eigenlijk een gegarandeerde afslag, omdat de koersen van obligaties, aandelen en vastgoed extreem hoog zijn door de extreem lage rente. De rente is laag doordat veel geld in de omloop wordt gebracht (“gedrukt wordt”). In tegentelling tot vroeger leidt dat niet tot hyperinflatie. Vroeger kwam al het “bijgedrukte” geld in de geldstroom lonen – kopen terecht. Als het aanbod van werkenden en goederen zoals toen maar moeilijk omhoog kan dan leidt dat tot meer geld voor dezelfde hoeveelheden oftewel inflatie.
Nu stegen de prijzen van vastgoed en aandelen enorm en kon het “bijgedrukte” geld daarin “verdwijnen”. Dat hield een hyperinflatie tegen. Die “spons” is echter vol. De koersen kunnen eigenlijk alleen maar sterk omlaag. Tegenover de geldhoeveelheid in getallen in komputers (bankrekeningen, depots) komt dan een sterk verminderde waarde te staan. Of moet veel geld in plaats van “bijgedrukt” dan “versnipperd” worden of er gebeurt iets anders en dat is interessant en in ieder geval negatief voor de produktie. Als de rente stijgt en de aandelenkoersen dalen dan kunnen bedrijven niet meer investeren. Als de vastgoedprijzen dalen dan wordt nieuwbouw duidelijk duurder dan bestaand en stopt de nieuwbouw. Als de huizenprijzen dalen lopen de schulden van de eigenaren met hypotheken op. Dan houden ze minder of niets of schulden over als ze hun huis moeten verkopen omdat ze de hogere hypotheekrente niet meer kunnen betalen. Bij dalende huizenprijzen zal de OG-belasting aan de gemeente vast niet dalen. Dan wordt vast wel de wet veranderd zodat de promillages omhoog mogen.
Kortom ziet het er niet zo veelbelovend goed uit.
Dan helpt elk procentje loonsverhoging nu om minder slecht uit te komen als straks alles naar beneden gaat.

Veen
23 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

“Dat hield hyperinflatie tegen”. Eigenlijk was er wel hyperinflatie zoals van de huizenprijzen. Maar voor de officiele inflatiecijfers wordt voor de woonlasten niet zozeer gerekend met de aflossing maar wordt gerekend met de hypotheekrente en die ging flink omlaag. Vier ton maal twee procent rekent niet meer dan Een ton maal acht procent. Vier ton aflossen is wel vier maal zoveel als Een ton aflossen maar dat wordt buiten beschouwing gelaten, eventueel door slechts te rekenen met het gemiddelde bedrag onder alle huiseigenaren, dat nog afgelost moet worden.
De omhoog gevlogen supermarktprijzen worden weg gerekend met de bewering dat bestedingen voor eten maar een beperkt deel van de inkomstenbestedingen beslaan.
En zo zijnde officiele inflatiecijfers laag terwijl de werkenden merken dat men steeds moeilijker of niet uit komt met het inkomen en daarom ontevreden is met het inkomen.

S.O. de Mieter
23 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Het ziet er inderdaad niet erg veelbelovend uit.
Best mogelijk dat de bonden vast anticiperen op verdere achteruitgang.
Des te droeviger dat men het pensioenstelsel afhankelijker wil maken van risicovolle beleggingen. Iets waarmee de bonden hebben ingestemd, maar misschien nu spijt van krijgen.
In onzekere tijden is er juist behoefte aan zekerheid over pensioen.
Het zou toch verschrikkelijk zijn als jonge mensen er op een dag achter komen dat een flink deel van hun gespaarde pensioen in één of andere bodemloze put is verdwenen.

Paul Lamote
23 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

CAO-onderhandelingen zijn in de eerste plaats een zaak van de directeur personeelszaken. Het is niet zo gebruikelijk dat een topman zich er rechtstreeks mee bemoeit.

Anderzijds geldt wel dat Koolmees al sinds zijn aantreden erg onzichtbaar is en geen sterke indruk maakt.

Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ik vrees dat de NS niet meer te redden is ongeacht wie je er neerzet. Deze organisatie zo traag als stroop. Opknippen en alles naar de provincies / vervoersregio’s lijkt me de enige passende oplossing.

Kane
24 dagen geleden

Ze (de vakbonden) doen het letterlijk alleen maar mensen omdat ze weten dat ze macht hebben, En ze maken er misbruik van om meer geld te verdienen.

Jan rob
24 dagen geleden

Stakingen in het openbaar vervoer moeten in elke vorm worden verboden in de rijkswettwn en Europese wetten. Dit omdat het de fitale infrastructuur is van Nederland en omdat veel mensen afhankelijk zijn van het O V, die geen alternatief hebben.
Hetzelfde geldt voor het blokkeren van autowegen door bv milleuiactivisten omdat het de fitale infrastructuur is.
Demostreren die schade veroorzaakt aan andersmans bezit of andermans recht moet worden verboden. Dus dit geldt ook voor vervoersmoddelen zoals het o. v. en de auto enz.

Carlos
24 dagen geleden

Elk jaar 6 tot 9% erbij? En dat bij een bedrijf dat in economisch zwaar weer zit? En dan ook nog eens de reizigers maximaal duperen door de NS steeds op het verkeerde been te zetten. Ik hoop dat ze bij de NS hun poot stijf houden. Daar heb ik wel wat ongemak voor over anders komt dit elk jaar weer terug

Raymond
23 dagen geleden
Antwoord aan  Carlos

Mee eens. Ik gun ieder zijn/haar loonsverhoging, maar de vakbonden hebben en krijgen de smaak vast en zeker te pakken als de volgende cao vastloopt en zullen NS weer chanteren en de reizigers weer ‘gijzelen’.
Een noodlijdend bedrijf zo een slecht imago bezorgen, terwijl het elke forens nodig heeft. Hou vol NS en onderhandel ook voor de toekomst: conducteurs afschaffen of minimaal realistische targets voor hen is een goede eerste stap.

Veen
24 dagen geleden

Er is onvrede tussen de treinzeizigers en de werkenden op de treinen omdat de directie niet veel meer loon mag betalen omdat de VVD een sterke positie heeft in de politiek.
Het doet denken aan een verhaal over het tijdperk met kasteelheren.
Die kasteelheren stuurden na de oogst gewapende criminele bendes om een deel van de oogst van de mensen af te pakken. In een voorjaar heerste hongersnood en de mensen belegerden het kasteel waar zoals gebruikelijk grote voorraden lagen te rotten.
Wat nu? vroeg de kasteelheer aan de raadsheer. “Katapulteer maar wat van de oude voorraad over de muur en je zult zien”, antwoordde de raadsheer. Zo gedaan en de mensen verzamelden het bedorven graan dat verspreid lag en vochten er zelfs met elkaar om. Daarmee was de belegering beeindigd.
Daarom wordt er al meer dan honderd jaren gezorgd voor werkeloosheid, zodat de mensen tegen elkaar wedijveren om een baantje. Door de globalisering kan in geen land dit probleem uitgeroeid worden. Het zakkenvullis kan naar andere landen uitwijken en de politici werken er aan mee.
Het is toch eigenlijk grootschalige oplichting dat er in Dubai etc. hoge belastingvrije winsten geadministreerd mogen worden op produkten die in China en overig Azie spotgoedkoop ingekocht worden en bij ons met meermalen hogere prijzen in containers op schepen de havens binnen varen. Geen parlementslid die daarop stampt. Wat zou de reden zijn? Te dom of te korrupt of allebei?

Temmink
24 dagen geleden

Als je ontevreden bent over je loon dan zoek je toch een amdere baan? Er is werk zat. Maar val a.u.b. de reiziger hier niet mee lastig!

Koploperkopper
23 dagen geleden

Ik vind autobezit als een kindloos persoon die zich hoofdzakelijk tussen grote steden beweegt eigenlijk een motie van onvermogen maar OV lijkt, zeker sinds Corona, echt een aflopende zaak en zit er sterk aan te denken daar na 40 jaar toch maar eens aan te beginnen.
Die rechtse kliek die tegenwoordig populair is wil sowieso alleen maar verdere versobering terwijl er juist méér geld nodig is.
Eigenlijk moeten we helemaal ophouden OV te zien als iets wat geld moet opleveren en gewoon goed en betaalbaar ov subsidiëren als land, maar dat zie ik voorlopig niet veranderen.

Laatst bewerkt op 23 dagen geleden door Koploperkopper
Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  Koploperkopper

Zal alleen maar erger worden. Mensen hebben ook geen zin in de komende 12% prijsverhoging van in het OV en de verder tanende dienstverlening. Wanneer er zelfrijdende auto’s op een betaalbaar en betrouwbaar niveau op de markt komen, waar je zonder rijbewijs in mag rijden is het helemaal gedaan met het OV. En ik denk dat Nederland in notime vol staat met die dingen. Veelal van ex-OV gebruikers.

Daan
23 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

ik denk dat dat meevalt, zoveel parkeerplaatsen zijn er niet. En integenstelling tot de vs heeft nederland niet de ruimte om meer oppervlakte te gebruiken voor parkeerplaatsen dan voor woningbouw.

Terror Henk
23 dagen geleden

Ik heb helemaal geen stakingen

FFA
23 dagen geleden

Zolang de arbeidsinkomensqoute achteruitgang voor werknemers van 15 % de komende 5 jaar niet goed gemaakt wordt is het goed dat er werknemers staken voor een fatsoenlijk aandeel van de nationale koek. Iedere werknemer wordt daar financieel beter van.

Will
23 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Totdat NS failliet is en terug gaat naar de staat, omdat mr de treinconducteur niks doet tot ie 8% jaarlijkse loonsverhoging krijgt – wat in dit jaar alleen al de omzet van NS van -180 miljoen naar ver in de -200 gooit

Laatst bewerkt op 23 dagen geleden door Will
Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  Will

NS failliet… Dan wordt er eindelijk wel iets opgelost. Dan komen alle sprinterlijnen in handen van de provincies of vervoersautoriteiten, die dan overigens ook aan goedkoop goed materieel kan komen en alles aanbesteden of zelf een OV bedrijf beginnen. En het verwende personeel mag daar dan onder soberder arbeidsomstandigheden komen te werken. En dan zijn rondjes rond de kerk en eenmansbediening ineens geen taboe meer. En ook wordt er in service en controle ploegen gewerkt, waardoor voor conducteurs een veilige werkomgeving wordt gecreerd.

Ab Normaal
23 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Deze bewering vaker roepen maakt hem niet per definitie waar. De volledige onderbouwing ontbreekt.

FFA
23 dagen geleden

×iedere reactiebijdragers hier ook!

Bob
23 dagen geleden

NS vakbond misbruikt zijn machtspositie allemaal ten koste van de reizigers die naar hun werk moeten. Hoe denkt het NS personeel nog normaal te kunnen functioneren naar de gewone reiziger toe.
Laat het NS personeel op het Malieveld gaan demonstreren. De wetgever moet stakingen bij dit soort bedrijven verbieden, net zoals bij de politie. Het zou de politiek sieren als ze stelling zouden nemen en middels een spoedwet de staking verbiedt. Maar de politiek is dood en houdt zich alleen bezig met onderling geruzie en optredens in de talkshow tsunami om elkander voor rotte vis uit te maken. Alle echte dossiers blijven ale jarenlang liggen.

Maria
23 dagen geleden

Ik snap dat ze dat ze iets willen maar het staken word ik nu wel meer dan zat. Stop ermee!

Henk zonder trein
23 dagen geleden

Hè verdomme morgen weer geen treinen. Hoe moet ik nou mijn weekvoorraad Schultenbräu halen?

Drs.P
23 dagen geleden
Antwoord aan  Henk zonder trein

Online bestellen?

Anne
23 dagen geleden

Kan men niet gewoon een maand lang iedereen gratis laten rijden.
Kost de NS een hoop extra geld en veel vriendelijker voor de reiziger die afhankelijk is van het OV

Ab Normaal
23 dagen geleden
Antwoord aan  Anne

Dan zijn de vakbonden failliet 😀

Johan
23 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Win-winsituatie inderdaad.

Paul
23 dagen geleden

Tjong jonge, 4 keer staken in zogenaamd verschillende regio’s en 4 keer geen treinen van en naar Apeldoorn. How…….

AntiNS
23 dagen geleden

Neersteken deze gare kankerlijers van een NS medewerkers. Meer kan ik er niet over zeggen.

Joop_L
23 dagen geleden
Antwoord aan  AntiNS

Verder gaat het wel lekker met je? Tjonge wat een niveau zeg!

Bert
23 dagen geleden
Antwoord aan  AntiNS

Gefeliciteerd, jij bent de reden dat er straks weer niemand meer kan reageren op artikelen op deze site. Hoop dat je er trots op bent…

Jan
23 dagen geleden
Antwoord aan  AntiNS

Ik hoop dat de politie ook meeleest en snel achter de adres gegevens van ‘AntiNS komt.

Dit soort mensen moeten ver weg gestopt worden in een GGZ instelling of gevangenis.

Ricardo
23 dagen geleden

Ns personeel moet stoppen met janken. Je krijgt genoeg. Ze moeten het staken verbieden in het openbaar vervoer. Er zijn heel veel mensen afhankelijk van het OV. Jullie verpesten examens van studenten, zorgen voor problemen bij werknemers die naar hun werk toe moeten kunnen puur uit egoisme. Als je niet tevreden bent, ga je maar ander werk zoeken. Genoeg mensen die jullie werk met gemak over kunnen nemen.

West
23 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Je zou verbaast zijn hoe lastig het is om aan voldoende geschikt personeel te komen. Met name op de randstedelijke standplaatsen is het nog steeds erg lastig.

Ricardo
23 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Wel verwarrend dat verschillende mensen onder dezelfde naam kunnen reageren.

Daniel
22 dagen geleden

Ben zelf ook conducteur voor zo’n 2,5 jaar, controleer al mijn treinen en probeer iedereen waar mogelijk van hulp en service te voorzien. Ik voel mij niet aangesproken dat ik “niks doe en enkel in 1e klas zit”. Maar inderdaad er zijn collega’s, veelal ook van de vakbonden, daar moet echt de zweep overheen. Sinds enkele maanden wordt geprobeerd de controle-scans per HC per dag omhoog te krijgen, wat lukt. Maar als je toch ziet wat een absurd lage aantallen dat zijn. 200 scans per dienst wordt al als “veel” gezien… serieus! Dat is een halve dubbeldekker in de ochtendspits controleren en dan ben je er al. NS moet de oude garde van het personeel wat peper in de reet gaat stoppen.

Kanttekening erbij dat natuurlijk ook onder de jongere aanwas, luie flapdrollen zitten. Met dit bericht wil ik niet een hele leeftijdsgroep, dienstjarengroep over één kam scheren, maar het gaat hier wel om het “meerendeel van”.

We krijgen hartstikke goed betaald en ben ook helemaal klaar met dat gestaak. Door deze stakingen kom ik in een kwaad daglicht bij reizigers. Velen werken al zo lang bij NS, die hebben geen idee wat écht werken voor je centen betekent. Daar zit in mijn ogen het probleem.

Laatst bewerkt op 22 dagen geleden door Daniel
S.O. de Mieter
22 dagen geleden
Antwoord aan  Daniel

Heel goed.
Als iedereen in dit land gewoon zou doen waar hij/zij voor betaald wordt weet je niet wat je meemaakt. Het zijn sterke benen die de vrijheid van een zelfstandige baan kunnen dragen.