Foto: (c) Talgo
De Deense spoorwegen (DSB) zetten in op een directe trein Amsterdam – Kopenhagen. De directe trein moet per dienstregeling 2026 gaan rijden. Die dienstregeling gaat half december 2025 in. Een woordvoerder van de Deense spoorwegen benadrukt tegenover SpoorPro dat er nog geen sprake is van een definitief besluit.
De Deense spoorwegen komen tot de conclusie dat er te weinig directe internationale treinen zijn van en naar Denemarken. Momenteel zijn er alleen directe treinen naar Hamburg en Stockholm. De DSB wil dat er ook directe treinen komen naar andere steden, zoals Oslo, Götenborg, Berlijn, Praag en Amsterdam.
Treinreizigers naar Kopenhagen moeten nu nog minimaal 2x overstappen, in Osnabrück en Hamburg. De treinreis duurt minimaal 10,5 uur. Als er een directe trein komt, moet de reistijd afnemen naar 9,5 uur. “Voor veel mensen zal dat nog steeds erg lang zijn, maar doordat de overstappen verdwijnen zal de drempel voor mensen die graag willen toch een stuk lager worden” denkt redacteur Hildebrand van Kuijeren. Een dergelijke trein zal niet alleen interessant zijn voor Nederlanders die naar Denemarken willen, maar ook voor treinreizigers naar Hamburg. “Er is nu geen directe trein naar Hamburg“.
Vanaf 2029 moet de treinverbinding tussen Duitsland en Denemarken versneld worden door de opening van de Fehmarnbeltverbinding. Dat is een tunnel tussen Puttgarden (Duitsland) en Rødbyhavn (Denemarken). Tot 2019 ging de trein op de boot tussen deze plaatsen. Als de tunnel af is, moet de reistijd Hamburg – Kopenhagen verkort worden van 4,5 uur naar 2,5 uur. Daarmee krijgt de lijn potentie om veel meer reizigers te trekken.
De DSB heeft net als Deutsche Bahn Talgo-treinen besteld. Die Talgo-treinen zouden ook dienst moeten gaan doen bij de treindienst Amsterdam – Hamburg – Kopenhagen. Richting Praag moet een bestaande trein Hamburg – Praag doorgetrokken worden naar Kopenhagen. De reistijd tussen de Tsjechische en de Deense hoofdstad moet verkort worden van 12 naar 11 uur. Die trein zal ook via Berlijn rijden. De reistijd met Berlijn wordt niet noemenswaardig korter.
In het verleden reden er ook directe treinen tussen Kopenhagen en Berlijn, dat betroffen zogenoemde ICE-TD treinstellen. Ook tussen Amsterdam en Kopenhagen hebben er tot zo’n acht jaar terug directe treinen gereden. Dat betrof echter een nachttrein van CityNightLine, die werd echter eind 2016 geschrapt.
Treinreiziger.nl roemt het initiatief van de Deense spoorwegen. “Vaak hoor ik allerlei wilde pleidooien voor hogesnelheidslijnen. Natuurlijk kan dat helpen om de trein aantrekkelijker te maken, maar het is veel beter om eerst het huidige netwerk goed te benutten” stelt Van Kuijeren. “Wat mij betreft zouden er vanuit Nederland ook directe verbindingen met Praag en München, en liefst ook Warschau, gecreëerd moeten worden.”
This post was last modified on 29 maart 2024 20:02
Een directe treinverbinding van Brussel naar Venetië klinkt als een droom voor treinliefhebbers. En dat…
De storingen, die zondag flinke hinder veroorzaakten voor het treinverkeer rond Amsterdam, zijn ontstaan omdat…
Op meerdere trajecten in de Randstad rijden zondag nauwelijks treinen door meerdere storingen aan wissels…
De eerste nachttrein van Zwolle via Lelystad, Almere, Amsterdam Centraal naar Schiphol Airport is in…
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft de verkoop geopend voor de zomer. Alle ritten met de…
De 24-uurs treinstaking in België die zondagavond begint, heeft ook impact op het Nederlandse spoor.…