Directe trein Eindhoven – Düsseldorf start in 2026 (met DB-dochter Start als vervoerder)

Vanaf december 2026 kunnen treinreizigers elk uur rechtstreeks van Eindhoven naar Düsseldorf reizen. Hierdoor wordt de reis tussen Eindhoven en Düsseldorf een kwartier korter en is overstappen niet meer nodig. Eindhoven Centraal krijgt hiermee in 2026 een directe verbinding met Duitsland.

Aanbesteding

De nieuwe concessie Eindhoven – Düsseldorf is vandaag gegund aan vervoerder Start, een nieuwe dochteronderneming van Deutsche Bahn. De aanbestedingsprocedure is uitgevoerd door het Duitse Verkehrsbund Rhein Ruhr (VRR) en de vervoersregio van Westfalen-Lippe (NWL).

Het materieel waar Start mee wil gaan rijden is de Flirt van treinfabrikant Stadler. Deze trein rijdt al in Nederland, waaronder op het traject Arnhem-Düsseldorf. Staatssecretaris Steven van Weyenberg reageert enthousiast op de nieuw aangekondigde treindienst: “Betere en snellere treinverbindingen met Duitsland zijn fijn voor reizigers en goed voor het klimaat . Met deze rechtstreekse verbinding reis je snel en comfortabel naar Düsseldorf waar je over kan stappen op het Duitse netwerk van hogesnelheidstreinen.”

Jaar vertraging

Het was eigenlijk de bedoeling om de huidige treindienst Düsseldorf – Venlo (RE13) al per 2025 door te trekken naar Eindhoven. Dat is nu op initiatief van de VRR met een jaar uitgesteld. “De reden achter het uitstel is dat tijdige levering van materieel door leveranciers aan mogelijke inschrijvers lastig en duur is als gevolg van de coronacrisis” schrijft staatssecretaris Steven van Weyenberg eerder deze maand aan de Tweede Kamer.

Door het jaar uitstel wordt door de VVR verwacht dat inschrijvers meer zekerheid hebben rondom
materieelleveringen en dit zal leiden tot aanbiedingen passend binnen het voorziene budget. “De inzet is om het huidige binnenlandse treinaanbod met één jaar te verlengen. Ondertussen werkt ProRail aan de benodigde infrastructurele maatregelen voor de nieuwe treindienst, zoals snelle wissels bij Station Eindhoven Centraal en een perronverlenging op station Venlo.

This post was last modified on 28 april 2024 13:24

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug