Drenthe: “Spoor Stadskanaal – Emmen is onrealistisch”

Gedeputeerde Henk Brink (VVD) van de provincie Drenthe zegt groot voorstander te zijn van een spoorlijn Stadskanaal – Emmen. Toch denkt hij dat de lijn er niet zal komen. Volgens hem zijn de plannen onrealistisch, omdat steun vanuit de Rijksoverheid ontbreekt.

Niet realistisch

Dat zegt de gedeputeerde in een interview met Dagblad van het Noorden. “In mijn dromen ligt die lijn er allang, maar het is niet realistisch”, zegt Brink. “Aanleg kost zeker 400 miljoen euro. Jaarlijks heeft de provincie zo’n 10 miljoen euro te besteden aan infrastructuur. Simpel gesteld zou je dat bedrag in 40 jaar voor elkaar hebben. Tel daarbij op jaarlijks 4 miljoen euro voor onderhoud en exploitatie. Zelfs de succesvolle lijn Emmen-Zwolle kost de provincie immers jaarlijks al 3 miljoen euro. Het Rijk is zeer stellig in het niet willen meebetalen aan de aanleg. Dan rest er maar een conclusie: het kan niet.’’

ChristenUnie

De gedeputeerde reageert daarmee op een manifest van de ChristenUnie. Die is groot voorstander van een treinverbinding tussen Groningen en Twente via Emmen. Volgens Dagblad van het Noorden riep CU-gedeputeerde Tjisse Stelpstra (Drenthe, Ruimtelijke ordening & Milieu) zijn partijgenoten zaterdag op om Brink naar de borst te springen, om hem enthousiaster te krijgen voor de lijn. Maar volgens Brink is dat helemaal niet nodig. “Ik ben de enige die de spoorlijn heeft aangekaart aan de noordelijke spoortafel, waarin ook de gedeputeerden voor infrastructuur van Groningen en Overijssel zitting hebben. Die heb ik toen niet gehoord.”

Nul kans

Brink benadrukt dat ondanks zijn pogingen het ministerie niets ziet in de zogenoemde Nedersaksenlijn. “Het antwoord was duidelijk: de kans op geld van het Rijk is nul.”

This post was last modified on 29 november 2022 02:48

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug