Drie ingenieursbureaus gaan samen ontwerpen maken voor het herstel van de viaducten op de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid). Voor elk van de tien viaducten, waar nu vanwege ontwerpfouten snelheidsbeperkingen gelden, moet een nieuw ontwerp worden gemaakt om die fouten te herstellen. Het herstel geldt als een zeer ingewikkelde opgave die jaren gaat duren.
De bureaus Arup, Movares en Arcadis gaan samen met spoorbeheerder ProRail aan de slag met negen viaducten op de HSL-Zuid. De bureaus hebben dinsdag met ProRail een raamcontract ondertekend ter waarde van 25 miljoen euro en een looptijd van zes jaar. ProRail spreekt over een ’unieke samenwerking’.
De spoorbeheerder koos ervoor de klus aan drie bureaus uit te besteden vanwege de ’hoge urgentie’. “Van de inzendingen scoren Arup, Movares en Arcadis het beste op kennis, capaciteit én flexibiliteit. Bovendien zetten deze ingenieursbureaus internationale kennis en ervaring in”, zegt Barend Klinge, tendermanager bij ProRail.
Arup krijgt volgens ProRail een coördinerende rol. Dat de coördinatie komt te liggen bij een ingehuurd ingenieursbureaus is uniek voor de spoorbeheerder.
Op de HSL zijn viaducten beschadigd door ontwerpfouten. Ook zijn er volgens ProRail verschuivingen en verzakkingen van de spoorbaan. Er gelden daarom verschillende snelheidsbeperkingen van 120 kilometer per uur op het traject dat geschikt hoort te zijn voor een snelheid tot 300 kilometer per uur.
Er zijn problemen met in totaal tien viaducten. De drie ingenieursbureaus gaan nu met ProRail werken aan het herstel van negen viaducten; Bennebroekerweg, Hoofdwaterweg, Venneperweg, Leimuidertocht, Rijnlanderweg, A44-Lisserweg, Fietspad Alkemadelaan, N445 en de Zuidzijdevaart. Als eerste worden de meest zuidelijke viaducten aangepast om zo de zone met snelheidsbeperkingen telkens een stuk korter te maken en de reistijd te verkleinen.
Het viaduct Zuidweg in Rijpwetering valt buiten de serie viaducten die door de drie bureaus onder handen genomen worden omdat het werk hier al dit jaar begint. Aannemer BAM maakt later dit jaar een palenwand bij het viaduct. Viaduct Zuidweg heeft het meeste herstelwerk nodig en geldt daarom ook als testcase voor het herstel van de andere viaducten.
Volgens de huidige schattingen zijn alle viaducten in 2031 hersteld. Pas daarna gaat het beheer van de HSL-Zuid officieel over van publiek-private onderneming Infraspeed BV naar ProRail. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft onlangs juridische stappen aangekondigd tegen de aannemerscombinatie die de viaducten heeft gebouwd, om zo een schadevergoeding af te dwingen.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 17 september 2025 09:08
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…