DSB al begonnen met inzet ICE L op passagiersdiensten
04 nov 2025 13:31
Het Deense DSB zet deze week al voor het eerst de nieuwe Talgo lagevloerstreinen in op de EuroCity-verbinding tussen Kopenhagen en Hamburg. De nieuwe trein, ook wel bekend als ICE L, heeft pas onlangs goedkeuring gekregen voor gebruik op het Deense spoor.
In het weekend heeft DSB de nieuwe trein voor het eerst passagiers laten vervoeren van Kopenhagen naar Hamburg. Daarmee is het Deense spoorbedrijf de eerste die de nieuwe trein inzet. Deutsche Bahn (DB) heeft al langer goedkeuring om in Duitsland met de ICE L te rijden maar de Duitsers laten de nieuwe trein pas eind december voor het eerst in de dienstregeling rijden.
Helft van treinen al geleverd
De Spaanse fabrikant Talgo heeft momenteel al acht lagevloerstreinen aan DSB geleverd. In 2026 en 2027 worden de laatste acht geleverd. “Dit is een mijlpaal”, zegt commercieel directeur Jens Vishom van DSB. “De afgelopen jaren hebben we een toenemende belangstelling voor reizen per trein naar het buitenland gezien. Van 2023 tot 2024 is het aantal reizigers met 22 procent gestegen en de groei zet zich voort. We kijken er dan ook naar uit om de vele reizigers in de nieuwe treinstellen te verwelkomen.”
De treinen van DSB zijn vrijwel identiek aan de Duitse ICE L-treinen, die DB half oktober in Berlijn presenteerde. Belangrijkste kenmerk van de trein is de lage vloer die zowel makkelijk is bij instappen als het lopen door de trein. De treinen zouden meer comfort bieden dan de andere ICE-treinen. Ander belangrijk verschil met de ICE is dat de ICE L geduwd of getrokken wordt door een locomotief.
Internationale aanbod uitgebreid
Met de nieuwe treinen verhoogt DSB het internationale aanbod. Dat is al te zien van mei tot en met augustus 2026 met tien dagelijkse vertrekken in beide richtingen tussen Kopenhagen en Hamburg. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de huidige dienstregeling. Niet alleen DSB gaat vaker rijden, er komt ook een Tsjechische Railjet-verbinding bij van Praag via Hamburg naar Kopenhagen. Omdat de ICE L’s meer zitplaatsen per trein bieden, wordt ook op deze manier de capaciteit vergroot.
Twee treinparen ICE L per richting
Reizigers rijden in november met EuroCity 397 van 14.11 uur in Kopenhagen zeker met de nieuwe trein naar Hamburg. Volgens de planner van DB wordt de Deense ICE L ook ingezet voor EuroCity 391 van 06.11 uur in Kopenhagen, EuroCity 396 van 10.53 uur in Hamburg en EuroCity 394 van 12.53 uur in Hamburg.
Eind december ook vanaf Keulen
In Duitsland wordt er wel al volop gereden met de ICE L maar de trein wordt daar nog niet in de dienstregeling ingezet. Bij DB staat de ICE L op 28 december voor het eerst in de dienstregeling, als intercity van Keulen naar Berlijn met vertrek om 15.36 uur. Op termijn moet de ICE L ook gaan rijden tussen Amsterdam en Berlijn, waar sinds dit weekend alleen nog maar ICE 3neo treinen rijden. Ook het Duitse FlixTrain gaat met de ICE L rijden.
(c) Treinreiziger.nl
Dat ziet er mooi uit. Hopelijk ook naar en van Nederland.
plan is eind volgend jaar van de DSB.
15 DSB Talgo rijtuigen met totaal 492 zitplaatsen. Verhoging frequentie van 5 keer per dag naar 10 keer per dag.
Kortom DSB is goed bezig. DB hoeft DSB niet aan te vullen tussen Hamburg – Kopenhagen.
Het is eigenlijk de wereld op zijn kop. DSB geplaagd door de IC 4 affaire in het verleden heeft het dit keer goed voor mekaar. DB is dit keer minder goed bezig met hun Talgo locomotief. DSB daarentegen kiest voor de beproefde Vectron locomotief.
En in Duitsland wordt de gemoderniseerde spoor Lübeck – Puttgarden/Fehmarnbelttunnel Zuid later opgeleverd. Dat zal waarschijnlijk 2032 worden.
Waarschijnlijk zal dan bij oplevering van de gehele spoortraject Ringsted – Fehmarnbelttunnel – Lübeck met 1 keer per uur gereden worden tussen Kopenhagen – Hamburg. En hopelijk op termijn een verlenging naar Amsterdam.
De inzet van DSB Talgo is slechts het begin van de modernisering van de Deense spoornet en instroom van nieuwe DSB treinen:
150 IC 5: https://youtu.be/55MhvgTHlGM?si=tYjoxI9QvleBI6-k
-Wordt alleen in Denemarken ingezet.
16 stammen DSB Talgo met DSB Vectron + 15 Talgo rijtuigen inclusief stuurstandrijtuig
– Uitrol ERTMS
Elektrificatie, modernisering en snelheidsverhoging bestaande spoortrajecten op belangrijkste routes. Zie Banedanmark site. – – – – Snelheid 200 km p/u of meer.
– HSL Kopenhagen – Ringsted al vanaf juni 2019 in gebruik. Met de Deense beveiligingssysteem is de snelheid beperkt tot 180 km p/u. Met ERTMS is maximumsnelheid 250 km p/u.
Heb in 2023 al eens gereisd met de dieseltrein tussen Ringsted – Nykobing. Het spoor was al grotendeels gemoderniseerd waardoor de dieseltreinen met 180 km p/u konden rijden.
Het deel tussen Nykobing – Fehmarnbelttunnel was buiten gebruik vanwege modernisering van het spoortraject.
De IC 5 zal waarschijnlijk in dienstregeling 2027 worden ingezet. Samen met DSB Talgo voor internationale verbindingen zal het symbolisch zijn voor de modernisering van het Nederlandse spoornet.
De elektrificatie van Maaslijn stelt weinig voor in vergelijking met de modernisering, elektrificatie en snelheidsverhoging op de huidige niet geëlektrificeerde Deense spoortrajecten. Die gaan een forse inhaalslag maken.
“Ook het Duitse FlixTrain gaat met de ICE L rijden.”
Bijna..Met hetzelfde soort, maar het blijft een Talgo 230. De naam ICE L is voorbehouden aan de Duitsers.
Hier in Nederland houden we lekker vast aan de ICNG, oftewel een sprinter + met ‘n klein beetje meer comfort.
ICNG is in Nederland gemaakt voor relatief korte afstanden. En we willen zo goedkoop mogelijk reizen.
Denemarken is net wat groter. Maar vergelijkbaar. De Deense Coradia Stream is vergelijkbaar qua comfort met NS Coradia Stream. Ze hebben alleen wel een automaat met snacks en frisdranken:
https://youtu.be/mTZKqtX6WUg?si=n338QlMZLjHIYHH6
De DSB Talgo is voor internationale verbindingen. Vandaar de grotere comfort.
Er gaan geruchten dat de ICNG-D tussen Amsterdam en Hamburg gaat rijden via Hengelo/Osnabruck. Lijkt mij een uitstekend idee aangezien er in Osnabruck veel mensen overstappen van de ICE Berlijn richting Hamburg.
Dat zal dus tevens een flinke ontlasting van de ICE3Neo zijn die nu op de ICE Berlijn rijden. Wat mij betreft blijven die rijden ipv de ICE-L. Lijkt mij ook veel efficiënter als vanuit Amsterdam zowel naar Frankfurt als Berlijn met hetzelfde materieel gereden wordt.
De ICNG-D was wellicht ooit bedoeld om de bestaande IC diensten naar Heerlen te kunnen verlengen naar Aken maar daar rijdt de Drielandentrein nu.
Ik heb geruchten gelezen dat men de ICNG vooral wil inzetten tussen Amsterdam en Keulen naast de bestaande ICE’s. Ik denk niet dat ze naar Hamburg gaan.
Nee ik geloof daar dus niks van! Waarom een goedkoper alternatief aanbieden voor een duurdere trein die ze al rijden? Dat is je zelf toch echt niet vooruit helpen denk ik zo!
De voor iedereen toegankelijke ICE L is een aanwinst voor reizigers op deze internationale verbinding. Voorheen werd met de Deense Rubberneuzen ( die Belgie later ook inzette op IC- diensten en nog altijd daar rijden), maar deze hebben allen een hogere treinvloer met treden bij de deuren. Leuk om eens een keer met deze Spaanse treinen te gaan rijden, vanaf december 2025 gaat de Duitse ICE L dan van start tussen Berlijn en Keulen v.v. Denemarken timmert ook qua light rail stevig aan de weg met Odense, Aarhus en recentelijk in de hoofdstad Kopenhagen nieuwe sneltramlijnen. Ook met de stikstofproblematiek zijn ze verder, waar het hier in ons eigen land nog niet wil vlotten. Over een aantal jaren wordt de reistijd sneller tussen de twee D-landen, wanneer de Fehrmarnbelttunnel wordt opengesteld. Thans verloopt de route via de lange, hoge en imposante ijzeren spoorbrug bij Flensburg.
Er is een foto op Twitter dat men in Padborg met een trap de trein moet betreden. Geloof niet dat dit de bedoeling is van deze trein. Zoek op TalgoFail.
Klopt! Zie dat via deze filmpje vanaf 12:42:
https://youtu.be/qj5N6Iuyv9o?si=879QXtx1EkH-2gTl
Bepaald geen 76 cm hoogte.
Nee en dit is ook niet de schuld van Talgo. Als de DSB verzaakt om perrons op de door hun aan Talgo opgegeven specificaties (76cm) niet aanpast krijg je idd dit. Dus geen Talgofail. En het zou ook zomaar kunnen waarom DSB een goede reden heeft waarom dit perron nog niet hebben kunnen aanpassen en hun dan met de trapjes zijn gekomen.
Volgens mij is de foto gemaakt op een gedeelte waar het perron geheel ontbreekt. Dus geen perron van 55 cm of 76 cm hoogte. Dan is altijd een trap noodzakelijk. Volgens mijn informatie hebben de Deense Talgo een vloer hoogte van 55 cm.
Bijna alle Europese landen hebben 55 cm met uitzondering van Nederland, België, Duitsland en Spanje. Het is jammer dat Nederland geen Talgotreinen met meer comfort heeft gekocht. Het fabrieksterrein bij Miranda de Ebro van Talgo staat vol met nieuwe rijtuigen. Sommige rijtuigen zijn ingepakt met plastic hoes.
De frequentie tussen Hamburg – Padborg – Kopenhagen zal in de zomer 2026 bijna 1 keer per uur zijn. Zie vanaf 6:45 op deze filmpje:
https://youtu.be/lOgA_QmGd2U?si=-XE1bL4j5q4jBZ1k
EC Kopenhagen – Hamburg: 9 – 10 keer per dag
EC Kopenhagen – Praag
ICE Padborg – Frankfurt