ICE L krijgt ook goedkeuring in Denemarken – DSB gaat treinen rijden naar Kopenhagen
30 okt 2025 9:03
De Talgo 230 lagevloerstreinen, in Duitsland en Nederland bekend als ICE L, hebben ook goedkeuring gekregen voor gebruik op het Deense spoor. De Deense spoorwegmaatschappij DSB heeft dat aan fabrikant Talgo laten weten waarmee de levering van zestien Deense ICE L’s kan beginnen.
Momenteel zitten de Duitse ICE L-treinen ook in Nederland, en in Oostenrijk en Zwitserland, in een goedkeuringstraject. Eerder dit jaar zijn de treinen goedgekeurd voor het spoor in Duitsland en enkele weken geleden werd de ICE L officieel gepresenteerd in Berlijn. Het is de bedoeling dat deze Talgo-treinen, na goedkeuring in Nederland en levering, gaan rijden tussen Amsterdam en Berlijn.
Treinen op verbinding Kopenhagen – Hamburg
DSB is naast Deutsche Bahn en Flixtrain de derde maatschappij die Talgo 230-treinen heeft besteld. De Deense maatschappij gaat ze inzetten als EuroCity-treinen op de route Kopenhagen – Hamburg. De Denen hebben in totaal zestien Talgo 230’s besteld.
Meer capaciteit op route naar Kopenhagen
De door een locomotief voortbewogen Talgo’s voor Denemarken bieden plaats aan maximaal 492 passagiers en hebben een maximumsnelheid van 230 kilometer per uur. Net als de ICE L heeft de trein ook voor DSB negen tot vijftien korte rijtuigen, die plaats bieden aan 22 tot 40 passagiers. De treinen zullen de capaciteit op de route Kopenhagen – Duitsland uitbreiden.
De eerste Talgo lagevloerstreinen in Denemarken worden binnenkort al in de dienstregeling verwacht.
(c) Treinreiziger.nl
“die plaats bieden aan 9 tot 15 passagiers” – dat zijn wel héél korte rijtuigen, zeker als er in totaal wel bijna 500 passagiers in de trein passen.
Ik weet niet waar die 9 tot 15 vandaan komt maar het klopt in ieder geval niet
Klopt. Dit was/is de juiste formatie en informatie over DSB Talgo:
In februari 2020 maakte Danske Statsbaner (DSB) bekend dat zij, net als Deutsche Bahn, acht treinstellen van dit type bij Talgo hadden besteld voor het internationale langeafstandsverkeer tussen Hamburg en Kopenhagen.
De DSB-variant is ontworpen voor een maximumsnelheid van 200 km/u en om maximaal 440 passagiers in 13 wagons te kunnen vervoeren. De Vectron- locomotieven van de DSB EB- serie , die DSB al van Siemens Mobility had aangeschaft , waren oorspronkelijk bedoeld om in sandwichformatie te worden gebruikt – met één locomotief aan de voorkant en één aan de achterkant van het treinstel.
In april 2023 bestelde DSB nog eens acht treinstellen en 16 stuurstandrijtuigen om de sandwichformatie te elimineren. [ Met het stuurstandrijtuig biedt een treinstel 493 zitplaatsen.
15 rijtuigen zullen het worden.
Ik zie die 9 tot 15 passagiers per rijtuig ook nergens in het artikel staan. Er staat 22 tot 40 passagiers.
De trein is dan een hele lange harmonica 🙂
De tekst is inmiddels alweer aangepast.
“Net als de ICE L heeft de trein ook voor DSB negen tot vijftien korte rijtuigen, die plaats bieden aan 22 tot 40 passagiers.”
Binnenkort? De treinen staan al gereed bij de fabriek?
Op het spoor zijn alle ontwikkelingen die in de komende 10 jaar plaatsvinden ‘binnenkort’. Spoor is en blijft een product van lange adem en veeeeel geduld.
Afgelopen weekend is de eerste commerciele rit geweest.
Kenmerkend voor de Deense Staatsspoorwegen na hun debacle met de IC 4. De Deense Fyra bestelt bij Ansaldobreda.
Ze kiezen voor beproefde treinen. In tegenstelling tot DB kiest DSB voor Vectron locomotieven. En DB voor gloednieuwe Talgo locomotieven.
Opmerkelijk. Vectron locomotieven zijn altijd prima. Waarom kiezen voor een locomotief die nog ontwikkeld moet worden?
Oorspronkelijk was de bedoeling dat de locomotief geïntegreerd zou worden, net zoals de motorwagens van een tgv.
Maar uiteindelijk besloot db dat ze ook andere locomotieven ervoor wouden zetten. Zodat op dieseltrajecten rijden makkelijket zou worden, en het huidige ontwerp kwam.
Als me niet vergis is er een ook een diesel uitvoering van Vectron.
Hoe het ook zij. DB en Talgo hebben er extra werk mee.
Ja maar oorspronkelijk zouden de treinen alleen maar met de geïntegreerde meersysteems elektrische motorwagen kunnen rijden.
De db heeft toen halverwege besloten dat de treinen ook met andere locomotieven (zoals een diesel plus stroom vectron) zou kunnen rijden, om makkelijker op dieseltrajecten de trein in te zetten.
De 249.5 gaat de ICL tot de tijd van tractie voorzien.
Met uw instelling zou er nooit iets nieuws op de rails verschijnen en hadden we nog stoomtreinen.
Nou hanzeboog heeft wel een punt dat de DB daar wel in het begin mee had mogen komen, niet meer dan een jaar nadat talgo begon met het ontwerpen/bouwen van de treinen.
DSB heeft alleen voor de (toekomstige) verbinding Hamburg – Kopenhagen zoal voldoende treinstellen. Daar hebben ze de hulp van DB niet voor nodig.
Zou mooi zijn als DSB aspiraties heeft om een verbinding Amsterdam – Kopenhagen uit te voeren. Al zal dat waarschijnlijk niet in 2030 gebeuren.
Misschien is het een beter idee om de Wunderline die nu alleen nog tot midden 2026 naar Bad Nieuweschans rijdt , als regionale sneltrein straks door te laten rijden via Bremen naar Hamburg. Deze grensoverschrijdende verbinding, waarbij er een nieuwe brug gebouwd is . zou eerder eind 2025 in dienst komen, maar door grondwerken en nog testritten voor de treinmachinisten is deze verbinding weer later open! Als het eindelijk dan wel open is , zijn er mogelijkheden om ook in -of uit te stappen op de stations van Bunde en Ihrhove ( hier kan men ook dan overstappen op de regionale trein van en naar Rheine). Dus voorlopig nog steeds met de vervangbus om van Groningen naar en van Leer in Duitsland te reizen.
Dat kan eens per uur of per twee uur en van Noord Nederland is dit de snelste verbinding ook, dan via Osnabruck of Bad Bentheim ( vanaf december 2026 via Coevorden). Dat er tijdelijk via de Hanzestad Hamburg naar/van Berlijn wordt gereden is, prima. ( najaar 2026), Berlijn -Hamburg wordt thans gemoderniseerde en is dus komend jaar weer voorbereid op de toekomst. Hamburg heeft het Miniatur Wunderland een vergrootte versie van Miniworld Rotterdam, wat handelt over Hamburg, Duitsland, VS, Zwitserland en Italië! Het ligt in een fraaie oude havenbuurt )zoals Rotterdam Kop van Zuid, London Docklands) , wat getransformeerd is in een moderne woon en recreatiewijk! De fraaie miniatuurwereld is gevestigd in een voormalig pakhuis, wat in de mooie havenstad zeker niet misstaat! Ook het Altona station in deze Duitse havenstad wordt vervangen , door een nieuw doorgangsstation op een andere plek. Hamburg Altona behoorde vroeger zelfs bij Denemarken en heeft op het huidige station nog een autoverlaadplaats, zoals vroeger Amsterdam Amstel en Den Bosch hadden. maar ook dit nieuwbouwproject van Neu Altona heeft vertraging opgelopen, zodat het oude kopstation dus langer in dienst blijft!
Als straks ook Flixtrain de Talgo trein heeft kan men met de Duitse en Deense treinstellen de Italiaanse vlag vormen! De ICE L gaat per december eerst in Duitsland rijden van Keulen naar Berlijn en terug en daarna volgen er indien toelatingen goedgekeurd zijn uitbreidingen verder in Duitsland en de dienst van en naar Amsterdam via Amersfoort en Hengelo. Vanaf morgen, 1 november de tijdelijke inzet van ICE Neo, de moderne treinstellen die ook van en naar Frankfurt Main rijden. Vandaag, 31 oktober is de laatste inzet van de getrokken DB -rijtuigen met Vectron locomotief, welke dan hun loopbaan beëindigen tussen Amsterdam, Amersfoort, Hengelo Berlijn v.v.
Eerste inzet van DSB Talgo Kopenhagen – Hamburg:
https://youtu.be/23VzvXc_Yhc?si=ypdxU7h0S5WT3Nwr
https://youtu.be/I2GNoiM_mP8?si=_tBaeutcU2Nk583S