Duits verkeersverbond verbreekt nog voor de start contract met Keolis
20 sep 2019 14:45
Het Duitse verkeersverbond Rhein Ruhr (VRR) heeft het contract voor de lijnen S1 en S4 met Keolis opgezegd. Keolis zou per december voor de periode van drie jaar de Duitse lijnen mogen verzorgen, maar de VRR heeft het contract opgezegd omdat de opdrachtgever denkt dat Keolis onvoldoende machinisten zal hebben om de treindienst uit te voeren.
Ongegrond en niet-ontvankelijk
De VRR heeft besloten dat de huidige vervoerder, DB Regio, de lijnen voorlopig mag blijven uitvoeren. Keolis is het niet eens met het besluit van de opdrachtgever. “Wij beschouwen de beëindiging van het contract als ongegrond en niet-ontvankelijk”, reageert directeur Magali Euverte van Keolis Deutschland in een persverklaring.
DB stond garant
Keolis erkent dat de werving naar machinisten nog liep. Het spoorbedrijf zou inmiddels al meer dan 80 machinisten getraind hebben. In totaal zijn er 121 nodig. De missende 40 machinisten zouden in maart 2020 aan de slag gaan, tot die tijd zou DB Regio NRW de missende machinisten leveren. DB Regio had daar volgens Keolis een intentieverklaring voor gegeven, maar trok deze pas recent terug. Enkele dagen later ontving Keolis van VRR de opzegging van het contract. Waarom DB zich heeft terug getrokken weet Keolis niet.
Keolis wil samenwerking voortzetten
“Tot dusverre hebben we altijd nauw en transparant samengewerkt met onze partners”, zegt de Keolis-directeur. De topman dringt erop aan dat de gesprekken nu hervat worden, zodat Keolis toch de implementatie kan voortzetten. Keolis heeft al veel energie gestoken in het nieuwe contract.
15 lijnen
Keolis heeft in Duitsland al diverse treindiensten in handen. Het bedrijf is in totaal in 16 landen actief – ook in Nederland – en telt meer dan 63.000 medewerkers. Keolis Duitsland heeft momenteel 15 lijnen in haar portefeuille, die goed zijn voor 16,3 miljoen treinkilometers per jaar. Keolis is voor 70 procent in handen van de Franse Spoorwegen.
wij worden moe van Keolis die laten vanuit Hengelo ook maar telkens treinen uitvallen door een gebrek aan personeel etc.
Als dat zo is, dan wist ik het wel……..
Ik reis dagelijks tussen Bad Bentheim (DL) en Oldenzaal(NL) en heel vaak heb ik in de middag geen trein. De bussen die als vervangend vervoer zouden moeten dienen laten de passagiers vaak staan of Oldenzaal word volledig overgeslagen met als gevolgd dat je een taxi moet vinden die je over de grens wil rijden. Dan ben je ca. 60 euro lichter voor een taxirit van 20 minuten? Ik woon in Bentheim en ben volledig afhankelijk van het OV d.w.z. De Keolis trein. Erg klantonvriendelijke bedrijf!
Ik reis dagelijks tussen Bad Bentheim (DL) en Oldenzaal(NL) en heel vaak heb ik in de middag geen trein. De bussen die als vervangend vervoer zouden moeten dienen laten de passagiers vaak staan of Oldenzaal word volledig overgeslagen met als gevolgd dat je een taxi moet vinden die je over de grens wil rijden. Dan ben je ca. 60 euro lichter voor een taxirit van 20 minuten? Ik woon in Bentheim en ben volledig afhankelijk van het OV d.w.z. De Keolis trein. Erg klantonvriendelijke bedrijf!
Moe worden van Keolis, is nog maar zacht uitgedrukt. Het is de zoveelste blunder met grensoverschrijdend railvervoer. Denk je vanaf Hengelo Duitsland in te kunnen reizen, rijdt de trein vele male niet. Onbegrijpelijk anno 2019.
Ook dat heet vergrijzing.Dat probleem is ook in duitsland
Klinkt als een slecht presterend bedrijf.
Dan is het goed dat er wordt ingegrepen.
Gelukkig ging de invoering van de trein naar Aken volledig volgens schema en had Abellio ook geen aanloopproblemen met de trein vanaf Arnhem. Toegegeven: dat duurde wel iets minder lang.
De trein naar Aken is ook pas enkele weken later gaan rijden. Daarnaast rijdt die trein nog steeds niet naar Liège, maar is zelfs het tijdelijk traject tussen Maastricht en Randwyck opgeheven omdat Arriva problemen had op tijd te rijden. De rechstreekse verbinding tussen de universiteit en Aken is er nu nog steeds niet. Daarnaast valt de trein nog steeds een paar keer per week uit of moet er op Heerlen overgestapt worden op een ander treinstel door tekorten. Abellio is volgens mij de enige die hun zaken goed in orde heeft, maar zijn zij ook niet een paar maanden later begonnen dan origineel gepland?
Abellio zorgt er wel regelmatig voor dat je in Arnhem je aansluiting naar Amsterdam nèt mist. Maar het is heel plezierig dat ze fietsen meenemen.
Inderdaad een behoorlijke wanprestatie van Keolis/Eurobahn op de RB 61 Hengelo-Bielefeld. Al bijna twee jaar lang gigantisch veel uitval, keer op keer beloven ze beterschap alleen wordt het niet beter, eerder slechter. Keolis moeten ze deze concessie afpakken en weer aan Westfalenbahn geven. Erg onbetrouwbare club dat Keolis en geheel logisch dat VRR het contract heeft opgezegd.
Ach ja, het Europese stokpaardje dat marktwerking heet. Het moet vooral zo goedkoop mogelijk en dan leeft de overheid in de waan dat je allerbeste krijgt voor de reizigers.
Als je als aanbedtedende overheid alleen eenzijdig naar de prijs van de aanbiedingen kijkt en amper naar de kwaliteit, dan kies je zelf voor problemen. Je bent immers niet verplicht om de aanbiedingen alleen op prijs te beoordelen: je mag de beoordelingscriteria vrij kiezen, zo lang je ze maar van tevoren bekend maakt.