fbpx
(c) Fusekle / shutterstock

Duizenden Fransen gestrand door treinstaking kerstweekend

Honderdduizenden Fransen zoeken woensdag alternatieven voor hun geannuleerde treinen wegens een grote spoorstaking in Frankrijk tijdens het kerstweekend. Staatsspoorwegexploitant SNCF moet hierdoor een derde van de geplande treinen voor het kerstweekend schrappen, een tijd waarin miljoenen Fransen traditioneel reizen voor familiebijeenkomsten.

Helft minder TGV’s

Volgens SNCF worden de diensten van de TGV-hogesnelheidstreinen het zwaarst getroffen. Dat is het belangrijkste langeafstandsvervoer per trein in Frankrijk. Volgens de SNCF-website is de helft of meer van de geplande treinen voor het weekend geannuleerd op belangrijke routes zoals van Parijs naar Rennes in West-Frankrijk en van Parijs naar Bordeaux. De spoorvervoerder beloofde gratis omboekingen, maar de meeste TGV’s waren woensdag al volgeboekt.

De staking begint donderdag 22 december om 20:00 uur en duurt tot en met maandag 26 december 8:00 uur. Het bedrijf bood ook aan om twee keer de oorspronkelijke ticketprijs uit te betalen aan mensen die niet konden omboeken. Maar reizigers die in de rij stonden bij treinstations lieten weten dat ze daar weinig aan hebben, nu hun vakanties zijn verpest.

Schandalig

Vakbond SUD Rail maakte eerder deze week bekend dat werknemers van SNCF een geplande staking tijdens de kerst- en nieuwjaarsweekenden doorzetten. Zij gaan niet akkoord met een loonbod van de werkgever.

De baas van de reisdivisie van SNCF, Christophe Fanichet, noemde de stakingsactie woensdag “schandalig” en “onaanvaardbaar”. “Met Kerstmis staak je niet”, besloot een regeringswoordvoerder.

Stakingen

In Frankrijk wordt er met regelmaat gestaakt. Eerder deze maand waren er bijvoorbeeld ook al stakingen. Anders dan in Nederland is er in Frankrijk wetgeving waardoor nooit alle treinen worden lamgelegd.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

24 gedachten aan “Duizenden Fransen gestrand door treinstaking kerstweekend”

  1. Anoniem schreef:

    De trein is echt een alternatief voor de auto.

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Nu hebben stakingen bij benzinepompen in Frankrijk ook voor problemen gezorgd.

      1. Anoniem schreef:

        Op het spoor heb je veel vaker problemen dan aan de benzinepomp. Vandaar dat de trein eigenlijk geen alternatief is.

        1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

          Zeker voor Frankrijk is dat waar, dat er veel meer gestaakt wordt. Je kunt ook omdraaien, in Frankrijk is de auto geen alternatief voor de trein. Immers, de trein is op lange afstanden vele malen sneller.

        2. Oscar schreef:

          > in Frankrijk is de auto geen alternatief voor de trein. Immers, de trein is op lange afstanden vele malen sneller.

          Van station tot station is dat waar. Maar ook van deur tot deur?
          Jean-Claude en Marie-Claire moeten eerst maar eens van thuis naar een TGV-station zien te komen. Dat is al een hele opgave zonder Peugeot, Renault of Citroën. Vervolgens rijdt zo’n TGV meestal; maar een paar keer per dag, terwijl zo’n blikken Fransoos ieder moment rijklaar is. En tenslotte wordt de tijdwinst die met de TGV is gemaakt met het natransport afgeboemeld.

          Als ik in Duitsland in de ICE zit en ergens mensen hoor zeggen dat het zo prachtig is om op de A3 en de A9 de auto’s “stil te laten staan”, dan wijs ik die mensen er fijntjes op dat die automobilisten later zijn vertrokken en eerder op hun bestemming zijn.

        3. Marc schreef:

          Het hangt heel erg af van waar je woont. Voor mensen die in de stad wonen en naar een andere stad moeten kan de TGV een ongelooflijk fijne en snelle optie zijn. Tegen een TGV die in 4:28 van Marseille naar Lille raast kan geen auto op. Zonder stops kom je dan al gauw boven de 10 uur uit met de auto, laat staan als je af en toe even pauzeert.

          Dat gezegd hebbende, klopt het wel dat sommige TGV-stations in de middle of nowhere liggen waar je als Franse dorpeling niet zonder auto komt. Voor veel mensen buiten de steden is de auto een onmisbaar aanreis-vervoersmiddel voor een TGV-rit. Toch ruilen ook veel dorpelingen een lange autorit graag in voor een korte rit naar een TGV-station, vanwaar zij met de trein het grootste stuk afleggen en alsnog veel sneller zijn dan wanneer zij het gehele traject per auto af zouden leggen. De auto is voor hen weliswaar een onmisbaar onderdeel van de reis, maar diezelfde auto is geen goed alternatief voor de gehele reis.

        4. Anoniem schreef:

          Franse treinen zijn in 90% van de gevallen alleen sneller als je binnen een straal van 500 van het station woont en binnen dezelfde straal op het eindstation moet zijn. Zo niet dan mag je lang wachten op vaak niet bestaande bussen. Ik kwam een paar jaar geleden met een intercitétrein op een Frans station in Normandië aan en moest 1.5 uur wachten op een bus die er dan ook nog eens 50 minuten over deed om op mijn bestemming te komen. En het was niet eens ver op het platteland…

    2. . schreef:

      als ik ergens in Duitsland wil zijn moet ik drie tot vier keer overstappen, dat is overstappen in Duitsland niet hier, over de grens in Duitsland. Leuk als je direct naar Berlijn of Dusseldorf toe moet, maar niet iedereen wil daar heen sommige mensen hebben andere bestemmingen. Plaatsjes als Bad Honnef, Herdecke, Bad salzig, Altenahr, probeer dat maar eens. De laatste jaren dat ik de trein heb gepakt waren alle treinen vertraagd, en echt niet met tien minuten maar met vijftig(!), gewijzigd, uitgevallen of afgeschaft. Zie dan maar eens positief te blijven, heb ik ook nog niet eens over treinen die bomvol zitten met Duisters die de trein nemen op weg met drie hutkoffers. Wat in vredesnaam is er mis met die mensen, gaan ze verhuizen of zo?

  2. Ricardo schreef:

    En wat is het loonbod van de SNCF? Is dat een fatsoenlijk voor, of zijn de termen “schandalig” en “onaanvaardbaar” daar beter op zijn plaats

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Ik ken het niet, maar in Frankrijk zijn ze iets te goed om direct te gaan staken. Het liefst willen ze met 46 met pensioen geloof ik. Nee, synisch. Maar ze hebben lang gestaakt toen die van 52 naar 57 ging. Hoe verwend ben je dan?
      https://www.treinreiziger.nl/staking-sncf-duurt-voort-macron-geeft-geen-krimp/?_gl=1*tfosmd*_ga*YW1wLS1GOHl3NkRxbWpzSEFFRExkMG56U3pSek0zbzlSZVNWSnBFUmVEVlpEb29idENxNFQ1MmNXVEQ4UG1wbDYzSVE.

  3. P.M. van den Berghe schreef:

    Zag net op het Franse nieuws dat er Fransen uit die in China werken zijn die nu een vliegtuig naar Schiphol nemen om dan met de vlucht van Schiphol naar Rennes te gaan. Goed voor het milieu. Overigens is deze staking door een collectief van controleurs (conducteurs) uitgeroepen zonder dat de vakbonden een aanzegging hebben gedaan en er volgen er nog meer. Frankrijk en het UK beginnen op elkaar te lijken

    1. Annemiek schreef:

      Dat Fransen via Schiphol vliegen, heeft volgens mij niet zoveel met deze stakingen te maken. Er zijn al minstens een jaar nauwelijks rechtstreekse vluchten voor passagiers vanuit China naar de rest van de wereld. Wat er dus gebeurt, is dat mensen die vanuit China naar Europa willen weinig keuze hebben uit tickets naar Europa. Zeker niet als de prijs een issue is. Dus dan vliegen ze naar een willekeurige hub in Europa en daar stappen ze over op een vlucht naar een stad waar ze willen zijn. Binnen Europa vliegen is immers goedkoop.

  4. Anoniem schreef:

    Ook in het VK is het hopeloos met al die stakingen. Continu weer spoorstakingen, poststaking, nu weer ambulancepersoneel dat staakt. Tot hoe lang gaat dat allemaal door, hun zin krijgen ze immers toch niet geheel (lang niet) en het publiek is de grote dupe.
    Uiteindelijk is het misschien over met de stakingen maar zijn er honderdduizenden mensen voorgoed verloren voor de trein, die hebben hun buik dan meer dan vol ervan.

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      In Verenigd Koninkrijk zijn er inderdaad dit jaar heel veel stakingen geweest, en gaat dat in 2023 door.

  5. vissers schreef:

    Onzin-diegenen die daar zo af en toe le train benutten weten dondersgoed van al die grëves, die niet zo genoemd mogen worden door de ambtenarij, het is mouvement social. Juist omdat het zo ontzettend vaak voorkomt-en dan nog veel vaker in bepaalde regio´s die nooit het nieuws in NL halen vanwege teverweg en niet belangrijk. JUist die spoorbonden daar en enkele andere takken worden in feite geleid en beheerd door ex-communisten, waarvan de FR er heel wat van heeft. Enne: ff doordenken: kan jij lekker ruim zitten als het weer over+voorbij is als al die klantjes weggelopen zijn

    1. Brabo schreef:

      Ik heb ooit een jaar in Frankrijk gewerkt voor mijn baas. En inderdaad 90% van alle stakingen daar haalt hier niet eens de krant. Er wordt vrijwel dagelijks op tal van plaatsen gestaakt.

      1. Annemiek schreef:

        Ik had ooit een klus bij France Télécom (voordat het Orange) werd. Daar was ook altijd wel ergens een onderdeel dat staakte of dreigde te gaan staken. Dat werd heel snel anders toen Engels de voertaal werd op veel afdelingen, er managers vanuit de VS en Londen werden aangesteld en iedere ‘ambtenaar’ de wacht werd aangezegd.

        Momenteel heb ik een klant die producten moet leveren voor de Olympische spelen in Parijs. Die loopt ook voortdurend tegen niet functionerende afdelingen aan. Is het geen staking, dan is het wel andere lamlendigheid. Afgesproken is dat Engels de voertaal is, maar het lokale organisatiecomité communiceert uitsluitend in het Frans, en degenen met beslissingsbevoegdheid beheersen dat niet, waardoor eerst alles heen en weer vertaald moet worden, voordat er ooit een besluit genomen wordt. Sommige zaken moeten in februari al worden opgeleverd, maar niemand heeft een idee aan welke specificaties de boel moet voldoen.

        1. dries molenaar schreef:

          Dat klinkt bijna als Nederlandse ambtenarij waar geen taalprobleem is, op kantoor. Allemaal laat beginnen, vroeg naar huis, lang pauze. Geen 6 uur nuttig werk uit een dag. De planner werkte met 170 werkdagen (uit de 260) per jaar. Op vrijdag kon je altijd een kanon afschieten en zag je alleen de inleen aan het werk.
          Volgens een vaste medewerker zelf zou je makkelijk één op de drie mensen kunnen missen vanwege onduidelijk nut.
          NB sommige bedrijven kunnen er ook wat van. Vooral als de omzet er toch wel komt.

    2. Realisme graag schreef:

      Ook in de top van FNV Spoor en VVMC wemelt het van SP’ers van de communistische vleugel van die partij.

      1. Ron Swart schreef:

        De SP is een kartelpartij en heeft braaf ingestemd met de drie lockdowns, spoedwet & avondklok.
        De rol van controlled opposition is slechts voor de bühne.

  6. Van Waar Van akte schreef:

    Mensen zijn het zat en ja dan volgen stakingen. Wij Nederlanders zijn maar wat gematigd klagen veel maar laten alles maar gebeuren en de politiek er mee weg koken.
    Heel goed dat ze dat in andere landen niet doen en accepteren.

    1. Annemiek schreef:

      Wat zijn die mensen exact zat volgens jou?

  7. kees schreef:

    Dit is een grof schandaal zo net met de feestdagenstaken terwijl er jarenreeksen waren dat het spoorvervoer juist met de feestdagen zich waar moeten maken ; ik herinnerme dat ik ook een keer ontsnapt was omtrent een reidcrediet dag die ik ternauwernood kon gebruiken en dat ik vanuit Annecy uitsluitend met een bus het land uitkon ; trouwens ook de stakingen in Engeland zijn schandalig; ik geloof niet dat ze dit in Nederland zo ver hebben niet laten komen

  8. David schreef:

    Al staken de vakbonden vaak, het is ook een middel om je eisen kracht bij te zetten. Laat SNCF maar eerst wat doen aan de salarissen en gouden-handdrukken die de topmensen krijgen. Daarnaast valt er jaarlijks iets van 35 miljoen Euro binnen te harken door het zwartrijprobleem aan te pakken. Er wordt in Frankrijk slecht gecontroleerd (en word je gepakt, kun je met een beetje smoes daar wel onderuit komen). Er schijnen zelfs verzekeringen die je kunt afsluiten om gekregen zwartrijboetes terugbetaald te krijgen. Zo creëer je als samenleving vanzelf een laag betalingsmoraal! Kortom, genoeg bij het eigen personeel te doen om ervoor te zorgen dat iedereen voor de reis betaalt en met een wat minder graaigraag bestuur kom je in spoorwegland-Frankrijk een heel eind!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *